Mövsümova S.
“Dəli Kür”də dəli sevgi.
"Dəli
Kür" filmindən götürdüyümüz epizodu
nəzərdən keçirməzdən əwəl
"Dəli Kür" romanının mövcudluğu və
filmin bu romanın motivləri əsasında
çəkildiyini unuduruq. Çünki romanda Salatın-Əhməd
xətti tamam başqa parametrdə işlənmiş, bu iki personaj
arasındakı münasibətlər başqa situasiyanın
predmetinə çevrilmiş fərqli detalların dili ilə
ifadə olunmuşdu.
Filmdə Salatının rus
Əhmədə olan gizli və saf məhəbbətinin ekran
ifadəsi üçün seçilən vasitələr,
qurulan oyun, tətbiq olunan mizanlar, kommunikativ planda informasiya
zənginliyi (ekranda gördüklərimizin
ötürdüyü ilkin, birbaşa informasiya
üstəgəl epizod-işarənin bətnindən doğan
əlavə mənalar) hərəkət, plastika sisteminin
dolğunluğu, xalis kino poetikasına uyğun bitkinliyi (planlar,
rakurslar zərgər dəqiqliyi ilə seçilib, aktyorların
jest və mimikaları təbiidir və epizodun ali
məqsədinə yönəlmişdir) və nəhayət
akustika sırasındakı sadə, fəqət ifadəli ekran
dilinin özünəməxsusluğunu tamamlayan məqamlar,
(burada döyülən pəncərə
şüşəsinin taqqıltısından başqa
səs-küy eşidilmir, Əhədin dediyi
"kimsən" sözündən başqa personaj
nitqinə yer verilməyib) diqqəti cəlb edir.
Novruz
bayramı axşamı örpəyinin altında nəyt
isə cidd-cəhdlə gizlədərək, ətrafdakı
can-fəşanlığa əhəmiyyət vermədən
harasa tələsən Salatının görüntüsü
ilə filmin süjetində yeni ha-disə planı yaranır. Qarşısına
çıxan adamların onu tanımaması üçün
tələsik, fəqət ürkək-ürkək addımlayan
Salatın hər halda onu tanıyan fair adama təslim olur,
onunla bayramlaşır və bu zaman səsindəki
titrəyiş sözünü qurtaran kimi
nəzərlərini dərhal yerə dikməsi onun nə
isə gizli sirrindən soraq verir. Sonrakı kadrda
görünənləri burada sözlə təsvirə
çəkmək çətin olsa da, hər halda
mümkündür və təfərrüatları bir
kənara qoyub birbaşa əsas mətləbin
üstünə gələk ki, Salatın kəndin
kənarında yerləşən poçta gizlində sevdiyi
Əhmədlə bayramlaşmağa gətirdiyi gül
dəstəsini pəncərə qarşısında qoyaraq bu
dünyada kiminsə Əhmədə biganə
olmadığını, onu sevdiyini, amma kimliyini bildirməsinin
mümkünsüzlüyünü başa salmağa
gəlibmiş. Son məqam gətirdiyi payı və gül
dəstəsini pəncərənin qarşısına qoyub
şüşəni taqqıldatdıqdan sonra gizlənməyə
yer axtaran Salatının alışıb-yanan
gözlərində həyəcandan az qala
partlamaq dərəcəsinə çatan ürəyinin, üzünün
yalnız tanrıya yalvarış anlarında bürünə
biləcəyi işıq da yaşanır. Rejissor bu
kiçik epizodun kadrdaxili mizanını ifadəli formada
həll edib: gizlənməyə yer axtaran Salatın ön
plandakı ağacın gövdəsinə
sığınır və biz kadrın dərinliynidə
gül və bayram payı qoyulmuş pəncərəni
məhz bu rakursdan görürük. Bir azdan
pəncərə açılacaq, Əhməd
başını çölə çıxarıb
"kimsən" deyə soraqlayacaq və sorğusuna cavab
almayanda gülümsəyib pəncərəni bağlayacaq.
Situasiyanın
"ön və arxa planların vəhdəti" prinsipi
ilə təqdimi iki baxımdan diqqəti cəlb edir. Həm ön
və arxa planlar hadisənin cərəyan etdiyi məkanın
sərhədləri kimi qavranılır və
nəticədə kadrın kompozisiya bütövlüyü
təmin olunması, həm də məkanın
dərinliyindən bu səhnədə aparıcı personaj
olan Salatın axış bucağından onun
mövqeyindən izləmək imkanı verir.
Pəncərə
açılandan sonra Salatın daha da həyəcanlanır. Ağacın gövdəsi
arxasında az qala əriyib yox olmağa
çalışır. Bu
görüntünü sinaqaik ardıcıllıqla montaj
üsulu ilə də vermək olardı. Bizcə
o zaman epizodun dramatizmi təsirli alınmazdı. Salatının psixoloji yaşantıları
tamaşaçı tərəfindən o qədər də
dərindən yaşanmazdı. Tamaşaçı
üçün pəncərəni kimin açmasını,
pəncərə qarşıına oyulmuş yerlərə
necə reaksiya verməsini Salatın kadrda ola-ola onun
nələr çəkdiyini görə-görə
izləmək daha maraqlıdır. Beləliklə
təsvir etdiyimiz epizodun informasiya planındakı məna
vurğusu bizim üçün tam mənada
aydınlaşdı. Gənc qız sevdiyi
oğlanla bayramlaşmağa gəlib və eyni zamanda ona olan münasibətini
gül dəstəsi ilə sərgiləyir. Nağıllarımazdan, dastanlarımızdan
gələn motivlərlə süslənmiş çox
romantik bir səhnədir. Məhəbbət oyununun
oğlan-qız, aşiq-məşuq təqdimində
məşuqun öz hisslərinə bu dərəcədə
reallaşan cəsarətinə çox az
hallarda rast gəlirik. Bu mənada Salatının
cəsarəti risk amili doğurmaqla yanaşı onun
özü yaşantıları qədər cazibəlidir. Epizodu bizim üçün baxımlı və
maraqlı edən əsas məziyyətlərdən biri
də elə budur.
Gördüyümüz
bu romantik səhnənin məna tutumu elə bununla
tamamlanmır.
Kino qəribə aləmdir:
kadrlar, epizodlar bir-birilə canlanan kadrların, epizodların
(onlar nə qədər ifadəli olsalar belə), arasında
qalır, onlar görünmür. Ancaq görünməyən
fikrin ifadəsi planında görünənlərdən daha
fəal rol oynayır, onlar görünənlərlə,
görünməyənlərin toqquşduğu,
partlayış yaratdığı, məqamların
zəncirtək əlaqələnmiş bütöv bir
strukturu kimi fikrin for-malaşması ekranda gözlə
görünməyən, təsvirlə verilməyən,
sözlə deyilməyən, amma öz-özünə
görünən, danışan və duyulan məna layları
yaradır. Filmin dilinin zənginliyi emosional
təsir qüvvəsi də məhz bu görünən
kadrların ifadə etdiyi məna çalarlarındadır.
Və bu mənada haqqında bəhs etdiyimiz
kadrların kadrarxası məqamları barədə də ayrıca
danışmağa dəyər. Salatının
həyəcandan alışıb-yanan sifəti, qalxıb-enən
sinəsi, yalvarışla gizlənməyə yer axtaran
baxışlan konkret məkan və zamanda onun keçirdiyi ruhi-psixoloji
sarsıntıları bildirməklə yanaşı həm
də işarəyə, koda çevrilir. Bu
məsum qızcığazın keçmişini, bu
gününü, gələcəyini və
bütövlükdə faciəli taleyini məlum edən ifadə
gücü qazanır. Bu mənada Salatının
bədbəxtliyi yaşam və düşüncə
tərzinə görə kəndlərində arzuolunmaz
şəxsə çevrilmiş "rus"
təxəllüsü ilə damğalanmış birisinə
vurulmaqda və qarşı tərəfin qızılgül
dəstəsi ilə bildirilən mətləblərə
etinasız, biganə (və bəlkə də ironiyalı)
münasibətindədirsə, faciəsi yaşadığı
mühütin aldığı tərbiyənin davranış
eti-ketini ayaqlamasında onu sevdiyi oğlanın ayağına
(gizli şəkildə də olsa) gətirən istəyinin
boynunun sonu görünməyən keçmişə və
gələcəyə qədər uzanmasındadır. O,
"cinayət" başında yaxalanarsa, "murdar"
və "mürtəd" adlandırılan birisinə
vurulması faş olarsa necə ağır bir qınağa
tənəyə və cəzaya məruz qalacağını
yaxşı bilir. Amma şərəfini,
ləyaqətini və bəlkə də həyatını
riskə qoymağa özündə cəsarət də tapır.
Bu cəsarət Salatının
hərəkətinə bütün zamanlarda qadın
olduqlarına görə sevgilərindən küsənlərin
istəklərini duyğularını dilə gətirə
bilməyənlərin öz qismətlərinə
qarşı qaldırdıqları mənəvi üsyan
rəngi verir. Amma müəyyən
ölçülərə salınmış, daha doğrusu,
müəyyən ölçülərdən ibarət olan
həya və ismət təəssübkeşliyi ilə
məhəbbəti kimi sərhədsiz azadlığın
qarşıdurmasından yaranan paradoks Salatını haradasa
gülünc dilə gətirilməsə də
ürəkdən keçən və hətta filmdə
incə bir ehyamla sezdirilən rişxənd obyektinə
görə də (heç ağlı başında olan
qız da gecə vaxtı belə yüngül
sərgüzəşt havasına uyarmı?)
Salatın hardan
bilsin ki, onun hər gün gətirdiyi gülləri
Əhməd etinasızca masanın üstünə atır,
bu gülləri gətirənin kimliyi, öz istəyində
belə israrlı olması onu qətiyyən maraqlandırmır
və ümumiyyətlə, onun Radişşevin "Peterburqdan
Moskvaya səyahət kitabı ilə zəbt olunmuş ürəyində
məhəbbətə, qadın sevgisinə yer yoxdur? Bəlkə
bunu bilmək heç Salatına lazım da deyil?
Bəlkə Salatın Əhmədi sevgilisi kim
yox, gələcək övladlarının biri kimi sevir?
Salatının
bu kasıb, balaca komaya tərəf belə gizli və
israrlı gəlişləri öz sevgisini diri ikən
içində dəfn etdiyini anlayan, bununla barışan bir insanın
həmin sevginin məzarmı ziyarət etməsinə də
bənzəmirmi? Elə isə Salatının nə hisslər
keçirdiyini yaşamaq gərəkdir. Və
bir də polislər Əhmədi Radişşevin kitabına
ürəyində bu qədər səxavətlə yer
ayırdığına görə həbs edib aparanda
Salatının necə sevindiyini görmək gərəkdir.
Kino kamera
ilə çəkilir. Əsl filmlərdə isə kamera
dünyanı Tanrının gözü ilə görür.
Hə-yatın və insanların sirlərini,
ziddiyyətlərini bizim üçün görümlü
obraza çevirir. Bu mənada təkcə
"Dəli Kür" filmində yox, ümumiyyətlə,
Azərbaycan kinosunda Allahın gözünün
işığının ən çox
düşdüyü səhnələrdən biri haqqında
bəhs etdiyimiz səhnə, obraz.isə - Salatındır.
Paritet.- 2006.- 13-14 iyun.- S. 14.