Şərif Azad
Qara Qarayev epoxası
Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı, xalq artisti, SSRİ və Azərbaycanın dövlət
mükafatı laureatı - Qara Qarayev. Bir məsələ mənim üçün
indi də bir sirr olaraq qalır. Görən, necə oldu ki, Qara
Əbülfəz oğlu çoxsaylı dostlarını, öz yüksək sənətinin
pərəstişkarlarını, ürəkdən sevdiyi doğma Bakısını burda onsuz
qoyaraq soyuq Moskvaya üz tutdu.
O, Moskvaya köçdükdən sonra hər dəfə orada olanda mütləq onunla görüşərdim. Bizim görüşlərimiz bir qayda olaraq SSRI Bəstəkarlar İttifaqında baş tutardı və hər dəfə o, acgözlüklə Bakıda baş vermiş yeni hadisələr haqda məni sorğu-suala tutardı. 1978-ci ilin mayında yenə Moskvada olarkən Qara müəllimə zəng etdim. O məni Moskva Operetta teatrına dəvət etdi. Həmin gün orada Edman Rostonun "Sirano de Berjerak" pyesi əsasında müzikl nümayiş olunurdu. Tamaşaya baxmaq istəyənlərin sayı həddən ziyadə çox idi, giriş qapısının həndəvərində adam əlindən tərpənmək olmurdu. Qara müəllim həmin gün məni gizli yolla, giriş qapısından yan keçməklə tamaşaya baxmağa apardı.
Qara Qarayevdə istedadı ilk görən və qiymətləndirən Üzeyir Hacıbəyov olub. Onun Rəsul Rzanın sözlərinə yazdığı "Ürək nəğməsi" kantatasını dinlədikdən sonra Üzeyir bəy adəti üzrə bığlarına sığal çəkərək (bu bir qayda olaraq onun yaxşı əhval-ruhiyyədə olmasından xəbər verirdi) demişdi: "Bu gəncin parlaq gələcəyi var". O zaman Qara Qarayevin cəmi 20 yaşı vardı. Bakı konservatoriyasında Qara Qarayev eyni vaxtda iki fakültədə təhsil alırdı. O, fortepianodan professor Q.Taroevdən, bəstəkarlıq nəzəriyyəsindən isə professor LRudolfdan dərs alırdı. Bu pedaqoqlar hər ikisi öz işlərinin peşəkarı idilər. Və nəhayət, Q.Qarayev Moskva konservatoriyasında D.Şostakoviçin tələbəsı olur. D.Şostakoviçin sinfində oxuduğu dövrü Qara Qarayev belə xatırlayırdı: "Dmitri Dmitriyeviç yaradıcılığa qarşı məsuliyyətsizliyi, diletantlığı həzm edə bilmirdi. O, tələbələrinə sənətlərinə məsuliyyətlə yanaşmağı təlqin etməyə çalışırdı".
Qara Qarayev hələ Moskva konservatoriyasının tələbəsi ikən Cövdət Hacıyevlə birgə "Vətən" operasını yazır. Bu operaya görə onların hər ikisi Stalin mükafatının laureatı adını alır. Aradan 8 il ötdükdən sonra Qara Qarayev ikinci dəfə bu ali mükafata layiq görülür. O, həmin mükafatı şəxsən bir dinləyici kimi həddən ziyadə bəyəndiyim və yüksək qiymətləndirdiyim "Leyli və Məcnun" simfonik poemasına görə alır.
Qara Qarayevin atası, tanınmış uşaq həkimi Əbülfəz Qarayev böyük oğlunun onun
sənətinin davamçısı
olmasını çox arzu edirdi. Ancaq
onu da deyim
ki, o özü
də xalq musiqisini çox sevər,
klassik muğamlarımızı zümzümə etməyi çox xoşlayardı. Q.Qarayevin
anası Sona xanım isə rus musiqi məktəbinin
Bakı filialının ilk, özü də
istedadlı məzunlarından
idi. Və yalnız 1952-ci ildə "Yeddi gözəl" baletinin premyerasından xəbər verən arşın-arşın afişalar
bütün şəhəri başına alanda Əbülfəz
müəllim həyat yoldaşına demişdi: "Gəl onu rahat buraxaq,
deyəsən o, həqiqətən də
öz istədiyini tapıb".
O zaman
Qara Qarayevin cəmi 33 yaşı var idi. Ailənin kiçik
oğlu Mürsəl isə atasının yolunu seçdi. O, çox gözəl cərrah, maraqlı insan idi. Təəssüf ki, Mürsəl dünyasını erkən dəyişdi.
Bəli, Qara Əbülfəz oğlu elə də
uzun olmayan 65 illik ömrü ərzində
o qədər əsər
yazıb ki, onlar bir neçə
uzunömürlü yaradıcılıq həyatına artıqlaması ilə bəs edər. Yalnız onun yazdıqlarının
sadalanması bir neçə kitab səhifəsi həcminə
bərabərdir. Onun
yazdığı Üçüncü simfoniyaya, bir-birindən gözəl simfonik lövhələrə, “Don Kixot”a həyəcansız qulaq asmaq mümkün
deyil. Hələ mən "Yeddi
gözəl" və
"İldırımlı yollarla"
baletlərini demirəm.
Qara Qarayev yaradıcılığı ərzində 20 bədii və sənədli filmlər üçün musiqi yazıb.
Üzeyir Hacıbəyov vəfat etdikdən sonra çox ədalətli olaraq Qara Qarayevi
konservatoriyanın rektoru vəzifəsinə təyin
edirlər. Az
sonra isə o, Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının I katibi seçilir.
Üzeyir Hacıbəyovdan sonra Qara Qarayevin rektor olması yaradıcılıq
estafetinin ən layiqli davamçıya ötürülməsi idi. Qara Qarayev
rektor kreslosuna əyləşdikdən sonra Moskva konservatoriyasının nümunəsindən istifadə
edərək təhsil
ocağında yaradıcı mühitin, ictimai və idman həyatının
inkişafı istiqamətində
işlər görməyə
başladı. Mənim qonşum Məmmədsaleh
İsmayılov bir dəfə demişdi ki, Qara Qarayev
respublikanın dağ rayonlarında təşkil olunan bütün musiqi
folklor ekspedisiyalarında şəxsən iştirak edərdi. O, Z.Bağırov və C.Hacıyevlə birgə "Eddison" səsyazma aparatı vasitəsilə bu səfərlər zamanı çox zəngin material toplayardı.
Qara Qarayev iddia edərdi
ki, Azərbaycanın bəstəkarlıq məktəbi
hansısa digər şəraitdə yüzilliklər
ərzində keçilməli
yolu onillər ərzində keçib. O, 70-ə yaxın
bəstəkar yetişdirib.
Düzdür, onlar hamısı eyni
dərəcədə istedadlı
deyil, ancaq hər halda öz işlərinin peşəkarlarıdır.
Onun musiqisi XXI əsrdə belə hamı tərəfindən qəbul
edilmiş dünya standartlarına cavab verməklə və təkrarsızlığı ilə yanaşı, həm də ruhuna görə millidir.
Qara Əbülfəz
oğlunun yaxın dostlarından olan İmran Qasımov onun
qeyri-adi erudisiyası haqda deyərdi: "...O, ölkənin musiqi dairələrində şəksiz
nüfuza malik idi. Qara Qarayevin musiqisini
dərin obrazlardan ibarət bütöv bir dünyaya bənzədən
Fikrət Əmirov min
dəfə haqlı imiş. Onun musiqisi dinləyəni
şənləndirmir, əksinə
düşünməyə vadar edir. Bethovenin məşhur deyiminə
istinadən demək olar ki, Qara
Qarayevin əsərləri
ürəklərdən şölə
çıxarmağa qadirdir.
Hələ sağlığında bütün dünya tərəfindən qəbul edilən ilk azərbaycanlı bəstəkarımızın
Bakını nəyə görə tərk etməsi hər halda mənim üçün bir sirr
olaraq qalır.
Qara Qarayevin oğlu, Azərbaycanın əməkdar
incəsənət xadimi
Fərəc Qarayev Azərbaycan konservatoriyasında
təhsil alıb. O, sovet musiqisinin klassiklərindən
hesab olunan atası Qara Qarayevin
sinfində də bəstəkarlıq üzrə aspiranturanı bitirib. "Qobustan kölgələri"
və "Kaleydoskop"
adlı iki bir aktlı baletlərin
müəllifidir.
Bu yaxınlarda
"Azərbaycan dünyada"
(Azerbaydjan v mire) jurnalının
7-ci sayında Fərhad Rufadinin Fərəcin yaradıcılığı haqda çox maraqlı məqaləsi
dərc olunub. O, yazır:
"Onun yaradıcılığında axtarışların xronologiyası klassiklikdən daha çox, tipik avanqard
sıçrayışlara bənzəyir.
Və bunlar F.Qarayev tərəfindən A.Skryabinin
10-cu sonatasında və A.Şenberqin ifaçılardan ibarət ansamblında tətbiq edilən uğurlu təcrübələrdə
özünü bir daha təsdiq edir".
F.Qarayev bir çox uğur
qazanmış əsərlərini,
məsələn, iki
ifaçı üçün sonata, "Tritesse I", "1791"-i 30-40 yaş arasında ərsəyə
gətirib. Hazırda onun yazdığı musiqi bir çox
mötəbər beynəlxalq
festivallarda səsləndirilir,
dünyanın aparıcı musiqi kollektivləri və solistləri tərəfindən ifa edilir. F.Qarayev bir çox mötəbər müsabiqələrin
münsiflər heyətində
əyləşir. O, 1966-cı ildən milli konservatoriyamızda bəstəkarlıq
dərsini keçirdi, son illər isə F.Qarayev həm də Moskva və
Onun şagirdləri arasında beynəlxalq müsabiqələr
laureatları, adlı-sanlı musiqiçilər var, F.Qarayevin yetirmələrinin
əsərləri bu gün dünyanın müxtəlif
guşələrində tanınır
və onlar Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbini yüksək
səviyyədə, layiqincə
təmsil edirlər.
525-ci qəzet.- 2006.- 4 noyabr.- S. 29.