Turanə
Mən indi qadın kimi tənhayam
Şərqin ilk opera yazan bəstəkarı - Şəfiqə
Axundova
Bizim qonağımızın yaşı yarını çoxdan keçib. O
adını təkcə Azərbaycanın yox, həm də Şərqin
incəsənət tarixinə yazıb. Elə yazıb
ki, bu imzanı heç bir ruzigar belə poza bilməz. Soyuq payız yellərinin əsdiyi bir vaxtda görüşdük onunla.
Payız leysanlarının ömrümüzə qonaq olduğu vaxtda
əks-sədasını mahnılarından eşitdiyimiz bir könlü sevindirmək
istədik. O isə bizi göz yaşlarına qonaq etdi.
Bu unudulmaq, yaddan çıxmaq yox, ömrün tənhalığına baş
vurmaq qorxusunun kövrəkliyi idi. Beləcə, sənət
ömrünün xoşbəxt anları ilə şəxsi həyatının tənha
günlərinin qovuşağında bir əlçim sevinc gəzən
Şəfiqə xanım Axundova ilə söhbətləşdik:
- Şəfiqə xanım, son vaxtlar mavi ekranlardan az-az görünmənizin
səbəbi hamımız üçün maraqlıdı.
- Bilmirəm, mən iştirak etmirəm, yoxsa tədbirlər az keçirilir. Əslində, cəmiyyət arasında
olmağı sevirəm, ünsiyyətcil adamam...
- Bir il öncə səhhətində ağır
problemlərlə üzləşən bəstəkarımızın əhvalı
necədir?
- Bir il öncə yaşandı o problemlər. Klinik ölüm keçirdim, görünür, taleyimdə ölüm yox imiş.
Sağ olsunlar, həkimlər məni yenidən həyata
qaytardılar. Həyat çox şirindi. Ondan kim doyub gedib ki? Olduqca gözəl,
yaşadıqca yaşamaq istədiyin bu həyatdan doymaq olmur ki, olmur.
İndi Allaha şükür, elə də çox şikayətim yoxdu.
Ara-sıra ürəyim ağrıyanda dərman içirəm, bir
təhər ötüşür.
- Şərqin ilk operasını yazan Şəfiqə xanım
yenəmi pianosunun ağ-qara dilləri ilə yoldaşlıq edir?
- Yaşıma baxmayaraq hələ ki, pianom sözümə qulaq asır. Bu yaxınlarda “Anaları təklənməyə qoymayaq”
mahnısını yazmışam ki, indi onu Gülyanaq Məmmədova oxuyur. Lap son mahnım “Ömürdən bir gün də keçdi” adlanır.
Bir gün pianomun üstünü səliqəyə salırdım.
Açılmış kitabın vərəqində bir şeir mənim
nəzər-diqqətimi cəlb etdi. “Ömrümdən
bir gün də keçdi” şeiri məni kövrəltdi. Düşündüm ki,
ömürdən bir gün də keçdi beləcə... Artıq
beynimdə həkk olunmuş melodiyalar vardı. Və
mən böyük həvəslə hisslərimi nota aldım. Anarın sözləri üstündə köklədiyim mahnı mənim
duyğularımı, arzularımı, həyatımı ifadə edir.
- Şəfiqə xanım, bu səsli-küylü şəhər
həyatından bezmirsiniz ki?
- Hər il yayı doğma Şəkidə
keçirirəm. Elə bu yay da orada idim. Həmin ərəfədə Şəkidə “İpək
bayramı” keçirilirdi. Mənə Şəki
haqqında mahnı sifariş etdilər, mən də yazdım. Mahnını oxumaq üçün Şəkidə istedadı ilə seçilən
Rəvanə adlı gənc xanıma həvalə etdim. Bayram tədbiri mənim bəstələdiyim mahnı
ilə açıldı. Bu mənim üçün böyük
şərəf idi. Bu ilin unudulmaz
günlərindən olan “İpək bayramı”nda böyük həvəs və
fərəhlə iştirak etdim.
- Sənət adamının özünü təsdiq etməsi çox çətindi.
Qadın üçün daha böyük problemlər var...
- Məhsətinin bir rübaisi var, deyir: “Başından keçənin yoludur
bu yol. Bu yolda can verməsən gəlmə”. Doğrudan
da, belədir. Bir bəstəkar kimi
həyatımı 1940-cı ildən Azərbaycan musiqi
incəsənətinə həsr etmişəm. Sənətin çox ağır və niskilli yolları var. O yolları
qarış-qarış keçmişəm. Mənimlə
birgə konservatoriyada çox qızlar təhsil alırdı. Bəs indi onlar hanı? Görürsünüz,
sənət və ailə dilemması qarşısında rahatlıq- ailə
seçilib. Mən isə sənətimi çox
sevdiyim, bağlı olduğum üçün niskilli yolların hər əzabına
dözərək xalqın sevgisi və istəyini qazandım. Şərqdə ilk opera müəllifi olan qadın
bəstəkar mənəm. Elə
bilirsiniz, asandı? Hələ
eşitməmişəm ki, ikinci bir qadın bəstəkar opera yaza.
“Gəlin qayası” 1974-cü ildə ən böyük
mədəniyyət ocağından biri olan Opera Balet Teatrında
səhnəyə qoyulub və bu gün də teatrın repertuarındadı,
böyük həvəs və istəklə oynanılır. Novruz Gəncəlinin əsəri əsasında “Ev
bizim, sirr bizim” adlı musiqili operetta yazmışam. Belə
çıxır ki, ilk qadın bəstəkar olduğum kimi, belə
mürəkkəb janrlara müraciət edən də mən oldum.
Sənət elədir ki, gərək ona
ürəkdən aludə olasan. Həyatda
sənətini sevən, son dərəcə sadiq qalan,
yüksək qiymətləndirən, sənətini həyatındakı
hər bir şeydən üstün tutan adamlardan bəlkə də ən
divanəsi mənəm.
- Şəfiqə xanımın bugünkü bəstəkarlara
münasibəti?
- Təsəvvür edirsiniz ki, bəzən mahnılara qulaq asanda
təəccüb edirəm. Çünki mahnıların əksəriyyətinin
nə başı var, nə ayağı. Mahnı tamamilə
başqa, qəribə bir ruhda bəstələnir. Heç ona mahnı adı vermək olmur. Amma
elə bəstəkarlar da var ki, mən onları
bəyənirəm. Bunlardan biri Aygün
Səmədzadədir. Ən çox da onun “Tut
ağacı” mahnısı mənim ruhumu oxşayır. Bu mahnı
məndə şirin xatirələr oyadır. Yadıma
bizim Şəki, həyətimizdəki tut ağacı düşür. Bu
mahnıya görə Aygünə çox sağ ol deyib,
bağrıma basıram. Onun “Məktəb illəri” və
digər mahnıları adamın ruhunu oxşayır. Bir neçə il öncə mahnı müsabiqəsi keçirildi və bütün
nominasiyalar üzrə (səhv etmirəmsə, beş-altı nominasiya
idi) qalib Aygün oldu. Tədbirin finalında mükafatlar
veriləndə mahnısı da insanda çox xoş təəssürat yaradır.
Mənim özlərini bəstəkar adlandıran
kəslərə bir sualım var ki, doğrudanmı onlar yazdıqlarını
dinləyəndə anlamırlar ki, bu mahnı deyil. Doğrudanmı, dinlədikləri zaman təəccüb hissi
keçirmirlər. Belə mahnı yazmaq olmaz!.
Mahnıda ürək olmalıdır, mahnı insanı
düşündürməlidir. Mənim iradım onlara yox,
həmin bəstələri efirə, ekrana çıxaranlaradır. Xalqımız hər şeyin ən yaxşısına layiqdir.
Zövqlərimizi niyə korlayırıq, axı?..
- Xalq və bəstəkar mahnılarının dinləyicilərə
yeni variantda təqdim olunmasına, oranjemanına necə baxırsınız?
- Mənim bir çox mahnılarımı oranjeman ediblər. Doğrudur,
hər şey xalis mən dediyim kimi olub. Bəstələrimin
ağzını-burnunu dağıtmayıblar. Yenidən
işlənilən mahnılarım daha da dərinləşib və
məzmunu genişlənib. Amma bəzi oranjemançılar da var ki,
çox bərbad iş görürlər. Mahnı səslənir,
heç bilinmir nədir, yalnız yarısına çatanda görürsən ki, heç
demə, bu xalq mahnısıymış. A bala, nə
demək istəyirsən elə mahnının əvvəlində de
də. Daha niyə özünü dağa-daşa salıb mahnını tanınmaz hala
salırsan?. Mən oranjemanın
əleyhinə deyiləm. Bu lazımdır, zamanın
tələbidir. Amma elə etmək lazımdır
ki, bəstəkarın nə demək istədiyi, orijinal çalarlar
qorunub saxlanılsın. Belə şeyə ilk
növbədə bəstəkarlar yol verməməlidir. Niyə xalq mahnılarını yaman günə qoyurlar. Axı sən, ay bəstəkar, qulaq asanda görmürsən
ki, mahnının başına nə oyun gətiriblər, nə əvvəli
var, nə sonu, eləcə də xalq mahnıları. Kimin nə ixtiyarı var xalq mahnısını dəyişir. Ümumiyyətlə, xalq mahnısına dəymək düzgün
deyil. Mən 8 il Üzeyir bəyin
sinfində oxumuşam, onun tələb və istəklərini
də bilirəm. Bir az mahnı o yan, bu yan
olanda, o çox əsəbləşərdi ki, necə yəni, xalq
mahnısını bir qədər yeniləmək, əsla. Mən oranjeman edənlərə deyirəm ki, edin,
amma mahnıdakı harmoniyanı qorumaq şərtilə. Orijinalın
kökə bağlılığını, musiqinin nəfəsini itirməyin.
- Qadın xoşbəxtliyi nədir, Şəfiqə xanım. Sənətiylə
ürəkləri fəth etmək, ya öz ocağının odunu-közünü qoruyub
saxlamaq bacarığı?
- Əsil sənət qazanmaq
istəyirsənsə, itirdiyin də, qurban verdiyin də
mütləq olur. İncəsənət isə,
çox vaxt ailə həyatı ilə tutmur. Yoldaşım
evə gələndə görərdi ki, nə şalvarı ütülənib,
nə köynəyi yuyulub. İşə
gedəndə səhər yemək hazırlamağa macal tapmırdım.
Məni necə piano arxasında əyləşən
görüb gedibsə, gələndə də görərdi ki,
hələ oradayam. Yaratdığım, həyat
verdiyim bəstələrə başım qarışıb, hər şeyi unutmuşam.
Tamamilə yadımdan çıxıb ki, axı, bu kişi
işdən gələcək, ona çay-çörək lazımdır. O, mənim
xətrimə dəymirdi, amma özüm çox pis olurdum. Qapının zəngi
vurulanda ilk nəzər yetirdiyim saat olurdu ki, o, artıq işdən
gəlir və heç nə yerbəyer deyil... Bilirsən,
mənim öz dünyam vardı. O dünyam nə qədər sevgi, eşq
ilə süslənsə də, orda başqa adam
üçün ayrılacaq vaxtım məhduddan məhdud idi. Sonra
heç o vaxtı da ayıra bilmirdim. Mənim ən
böyük eşqim bəstələrimi dünyaya gətirməyə
bəs edirdi. Mən yalan danışa bilmirəm
və heç vaxt da xalqıma yalan danışmamışam. Belə
olan təqdirdə, ailə qalmır, pozulur. Əsil
sənət maneçilik sevmir. O, yalnız bir məshəbə
qulluq edən adamların sahəsidir. Elə bil
yazığın bəxti yox idi. Oğlum Talehin atası çox tez dünyasını
dəyişdi, amma mən ona başqa kişilərin arvadları kimi arvad ola bilmədim. Allah ona
rəhmət eləsin. Bəzən pianonun
yanından keçəndə öz-özümə deyirəm ki, mən hər
şeyimi sənin yolunda fəda etdim, sənə qurban verdim.
Nə bilim?!.. Başqalarını
deyə bilmərəm. Amma məndə sənət
ailə ilə uzlaşmadı. Ələlxüsus da,
o vaxtlar ki, mən opera yazırdım. Bəyəm
opera yazmaq asan məsələdir? Böyük
səbr və zaman tələb edir. Yaşa
dolduğum vaxtdan bəzən bəstəkar olmağıma sevinə
bilmirəm. Mən həyatda heç
nəyə həsəd aparan biri olmamışam. Nə
vara, nə gözəlliyə, amma küçədə bir qoca ilə qarı
görəndə öz-özümə deyirəm ki, kaş heç nəyim olmayadı,
yanımda dayağım olacaq bir qocam olaydı. Mənə
elə gəlir ki, Səməd Vurğun açıqlamasa da, “Aygün” poemasını
mənə həsr etmişdi. Mənim də
yoldaşım aqranom idi. Mənim həyatımı
bilmək istəyən “Aygün” poemasını oxusun.
“Hanı saçlarımı oxşayan bir əl,
Bir mehriban nəfəs, bir isti əməl
Doğrudur, insanlar mənə əl çalır,
Ancaq səadətim yarımçıq qalır” - bu sözlər mənə yaxın
olduğundan, kəlmələri nota alıb öz bəstələrimin
sırasına qatmışam. Amma bir qadın kimi tənhayam... Bir
sənətkar kimi bu sənətin zirvələrinə
ucaldım, amma müqabilində şəxsi həyatımdan keçməli oldum.
İndi isə deyə bilmərəm düz etmişəm,
ya yox...
- Şəfiqə xanım, bir sənətkar gözü ilə bugünkü
müğənnilər arasında zövqünüzü oxşayacaq səsə sahib olan
sənətçilər varmı?
- Yeni müğənnilərdən Röyanın səsini, Zülfiyyəni
bəyənirəm. Bunların arasında çoxu var,
qocaldığımdan adlarını unuduram, məndən inciməsinlər.
Həqiqətən də, Röya çox xoşuma gəlir.
Bəzən saçını, geyimini müxtəlif,
bəzən gərəksiz görkəmə salsa da, yaxşı
müğənnidir. Mən onu təmkinli xanım kimi
görürəm. İstəsə, əgər bu
aləmdə hələ bundan da gözəl addımlar ata bilər.
Bizim Şövkət Ələkbərova, Rübabə
Muradova, Fatma Mehrəliyeva, Sara Qədimova kimi qadın
sənətkarlarımız olub. Onlar tarixdə
yaşayıb və yaşayacaqlar. O da elə etməlidir ki,
sənəti ilə yaddaşlarda qalsın. Unutmamalıdır
ki, ona milyon göz tamaşa edir. Siması gözəldir,
amma xalqa onun səsi gərəkdir. Gəlin
unutmayaq ki, biz azərbaycanlıyıq.
Yeni Azərbaycan.- 2006.- 1 noyabr.- S.
8.