Fərhad Bədəlbəyli: Üzeyir
Hacıbəyov öz “Arşın mal alan”ı ilə milyon
diplomatın bacarmadığını etdi
Bakı Musiqi Akademiyasının rektoru Fərhad
Bədəlbəylinin APA-ya eksklüziv müsahibəsi
- Azərbaycanda simfonik, klassik musiqi
əsərlərinin az yazılmasının
səbəbi nədir?
- Simfonik əsərlər yazan
gənc bəstəkarlarımızın sayı barmaqla sayılacaq qədərdir.
Ancaq bu gün bütün dünyada klassik və simfonik musiqi
yazanların sayı azalıb. Hətta Bethoven və
Bramsın ölkəsi olan Almaniyada klassik musiqi yazan bəstəkarlara
nadir hallarda rast gəlmək olar. Biz Qara Qarayev, Fikrət
Əmirovun vaxtında yaşamırıq, indi ab-hava, cəmiyyət
dəyişib. Bu gün şou-biznes hökmranlıq edir. Şou-biznesdə populyarlıq, qazanc çox zəhmət
tələb olunmadan tez bir zamanda əldə edilir. Simfoniya yazan bəstəkar isə bir notun
üzərində saatlarla işləyir. Ancaq estrada
musiqisini bir gün ərzində yazırlar və bununla da
populyarlaşırlar. İndiki mühitdə ciddi
bəstəkar olmaq böyük bir fədakarlıqdır. Klassik musiqi yazan bəstəkarın qarşısında diz
çökürəm. Axı Qarayevin, Əmirovun vaxtında klassik musiqinin
hörməti böyük idi, bəstəkar böyük pul alırdı. Bəstəkar
simfonik əsəri yazırdı və onu Moskvaya bir aylıq istirahətə
göndərirdilər. Ona görə də o zaman
klassik musiqi inkişaf edirdi. Bu gün bir az
dirçəliş prosesi gedir, Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyində qonorarlar artır. Bəlkə pulun
naminə yazmağa başladılar. Mənim
fikrimcə, ciddi sənətdə pul birinci sırada dayanmamalıdır.
Bu sənətdə ilk sırada bəstəkarın
ambisiyası, onun istedadı dayanmalıdır. Sözsüz ki, pul
bu gün hər bir kəsə, xüsusilə kişiyə lazımdır. Məişət problemləri çoxdur, ona görə indiki
cavan bəstəkarlara kömək etmək lazımdır. Əks-halda bu kök kəsilsə, klassik musiqimiz
məhv olacaq.
- Gələn ilin dövlət
büdcəsində ən az vəsait
mədəniyyət sahəsinə ayrılıb. Belə
olan halda Azərbaycan mədəniyyətinin hansı inkişafından
danışmaq olar?
- Sovet dövründə mədəniyyət
bir ideologiya idi. Biz kommunistləri tənqid,
təhqir edirik, ancaq onlar mədəniyyəti sovet ideologiyası
kimi yüksəklərə qaldırırdılar. Ona
görə Şostakoviç, Qarayev kimi yaradıcı insanlara böyük hörmət var
idi. Çünki bilirdilər ki, onların
əsərlərinin Amerikada səslənməsi sovet
hökumətinə böyük "kozırlar" verirdi. Mən başa düşürəm ki, bu gün vəziyyət ağırdır,
müharibə şəraitindəyik, min dərdimiz var. Bir şeyi
bilmək lazımdır ki, bizim mədəniyyət bu gün informasiya
müharibəsində ən qabaqcıl yeri tutur. Avstriyada
"Arşın mal alan" operasını
səhnələşdirəndə hamı deyirdi ki, bu cür yüksək
dramaturgiya, musiqi gözləməzdik, biz heç bilməmişik ki,
azərbaycanlılar bu cür millətdir. Üzeyir Hacıbəyov bircə öz
"Arşın mal alan"ı ilə milyon diplomatın
bacarmadığını etdi. Azərbaycan musiqisi böyük bir silahdır,
bu silahdan səmərəli istifadə etmək lazımdır.
Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun, Üzeyir Hacıbəyovun
əsərləri dünyanın müxtəlif ölkələrində
səslənsə, müsəlmanlar haqqında olan mənfi
rəylərin hamısını yox edər. Çox
təəssüfləndim ki, Milli Məclisin üzvləri
mədəniyyəti bu cür qiymətləndiriblər. Biz ancaq mədəniyyətin inkişafı ilə irəliyə
gedə bilərik. Neft Səudiyyə
Ərəbistanında da var, guya biz çalışıb vuruşsaq, yaponlardan yaxşı
texnika-maşın və ya kompüter düzəldəcəyik? Mədəniyyətimizi gələcək nəsil
üçün yaşatmayaq? Biz yaşamışıq və çox şey
görmüşük, bəs bizdən sonra gələn nəsil nə
görəcək? Azərbaycan bəyəm
Abu-Dabidir? Abu-Dabidə hər şey qızıldandır, hamının altında
bahalı maşın, villa... Ancaq onların ədəbiyyatı,
teatrı, musiqisi, operası yoxdur. Milli Məclisin
mədəniyyət məsələləri daimi komissiyasının
iclasında mən də iştirak etməli idim, ancaq gedə
bilmədim. O zaman belə ənənə var idi ki,
hər kənddə, rayonda bir balaca kitabxana, konsert salonu, musiqi
məktəbi olmalıdır. Yoxsa bizim
mədəniyyətimiz yaşaya bilməz. Bu
yaxınlarda Gəncədə konsert verdim, oranın camaatı klassik
musiqiyə necə qulaq asırdı, ilahi. Mən gələn il 60 illiyimi qeyd edəndən sonra
Gəncədə ev tikdirib, orada yaşamaq istəyirəm. İdmana diqqət edirik, qayğı göstəririk, hər yerdə
bir kompleks tikilir, bəs mədəniyyət? Konsert salonları, musiqi məktəbləri niyə olmasın?
Axı bu, bizim sərvətimizdir. Üzeyir Hacıbəyovun qoyduğu yol qızıl yoldur. O, bizim
üçün hər şey yaradıb və qoyub gedib, gəlin bu sərvəti
talan etməyək. Bu sərvəti dağıtmaq asan,
qorumaq isə çətindir. İnanmaq istərdim
ki, Milli Məclis gələn ilin dövlət büdcəsindən
mədəniyyətə ayrılan vəsaitin artırılmasına nail olacaq.
- Milli musiqinin inkişafı üçün qanunvericilik
bazasında yeni qərarların qəbuluna ehtiyac varmı?
- Ağsaqqalın, peşəkarın sözünü önə
çəkmək lazımdır. Öz mövqeyimizi açıqlamaq, öz
sözümüzü deməkdən qorxmamalıyıq. Bəziləri
düşünür ki, deyərəm, inciyərlər. Ancaq
siz yaxşıya yaxşı, pisə pis deməlisiniz. Bizdə
ancaq tərifnamədir - dünya şöhrətli, görkəmli, dahi adını
hamıya paylayırlar. Amma həmin adamı heç Maştağadan o yana heç kim tanımır. Nə tərif,
nə də təhqir olmalıdır. Sadəcə
normal, obyektiv tənqid lazımdır ki, o da bizdə çatışmır. Vaxtı ilə Əfrasiyab Bədəlbəyli, Cəfər
Cəfərov əsil tənqidçilər idi. Onların tənqidi heç zaman təhqir xarakteri almırdı.
Əksinə çox sevə-sevə tənqid edirdilər.
Ona görə də, Zeynəb Xanlarovanın yaratdığı Leyli
obrazı hələ də yaddaşlardan silinməyib. Bu gün şou-biznesə ayaq basan hər bir "ulduz"
ilk addımında "mənəm, mənəm" deyir. Bu cür olmaz, məqsəd olmalıdır. Üzeyir
Hacıbəyovun qurduğu bina çox səviyyəli idi. Mənim tələbələrim Murad Adıgözəlzadə,
Murad Hüseynov bu yolu davam etdirirlər. Ancaq
onlardan sonra da kimsə olmalıdır. Bu
zənciri kəsməməliyik, kəsdiksə, batıb
gedəcək. Hər bir sahədə
məktəb olmalıdır. Yoxsa "mən heç
kimi bəyənmirəm, mahnı yazıram, hamıdan öndə
mənəm"lə davam etsək, məhv olacağıq. Bu yol bizi uçuruma aparır. Fransa
televiziyasında bütün günü Amerika filmləri nümayiş etdirildiyinə
görə, Amerika filmlərini 20 faizdən artıq göstərmək
qadağan olunub. Bu artıq ağıllı qanundur. Yoxsa açırsan bizim kanalları, Amerika istehsalı olan filmdən
başqa heç nə yoxdur. Fransız, italyan filmləri
çox nadir hallarda nümayiş etdirilir.
- Bu sahədə nə isə
etmək mümkündürmü?
-
Yazıçılar Birliyinin sədri Anar, Rəssamlar
İttifaqının sədri Fərhad Xəlilov, mən özüm nə
qədər demişik ki, bizə mütləq mədəniyyət
telekanalı lazımdır. Bu kanalda dünyanın ən gözəl incəsənət
nümunələri barədə verilişlər, dünyanın
tanınmış muzeylərindən proqramlar yayımlamaq lazımdır.
Axı bizim camaatımız dünyanın bütün ölkələrini
gəzmək imkanına malik deyillər. Ona
görə də bu addımın atılması çox vacibdir. Bu
günlərdə Almaniyada "İki qadının dühası" əsərimi
alman xanım ifa etdi. Gördüm ki, almanlara təəccüblü
gəlirdi ki, müsəlman "Ove Mariya"nı
yazıb. Bu cür işlərlə biz çox şey qazana
bilərik. Ermənilərlə apardığımız
müharibədə də ən böyük silahımız mədəniyyətdir.
- Fəxri adların verilməsi ilə
bağlı son zamanlar bir sıra narazılıqlar ortaya çıxıb. Fərhad
Bədəlbəylinin fəxri adlar verilməsi
məsələsinə münasibəti necədir?
-
Yazıçı Anarla həmişə deyirdik ki, fəxri adları ləğv
etmək lazımdır. Çox ucuz mexanizm və sovet sisteminin davamıdır.
Fəxri adlara görə nə qədər
infarktlar olub. Kiməsə verirdilər,
kiməsə yox. Kimə lazımdır axı, xalq
artisti, əməkdar artist adları? Bəyəm
Stinq İngiltərənin xalq artistidir? Bu, çox
gülməii bir şeydir. Özü də xaricdə xalq
artisti deyəndə elə bilirlər folklorla məşğul oluruq.
Azərbaycanda fəxri adların verilməsi
intriqadan başqa bir şeyə yaramır. Son zamaniar
kimə daş atırsan, gedib xalq artistinə dəyir. Mən konsertlərimdə xahiş edirəm ki, heç bir
adımı deməsinlər. Sadəcə ifa edir
Fərhad Bədəlbəyli, vəssalam. Yaxşı ifa
edəcəyəmsə, yaxşı alqışlayacaqlar, pis ifa
edəcəyəmsə, alqışlar az olacaq.
- Musiqimizin dünyada az
tanınmasının, beynəlxalq müsabiqələrdə, festivallarda
zəif iştirakımızın səbəbi nədir?
- Çünki
biz çox tənbəl idik. Ancaq indi vəziyyət
yaxşıdır. Bu gün Alim Qasımov, Əzizə Mustafazadə, Murad
Hüseynov, Murad Adıgözəlzadə kimiləri var. Hər ay simfonik
orkestrimiz Almaniyaya səfər edir, bu günlərdə Qara Qarayev
adına Kamera Orkestri Almaniyadan səfərdən qayıdıb və çox
uğurla çıxış edib. Vəziyyət
gündən-günə yaxşılaşır. "Eurovision"a
qatılmaq üçün isə qarşımıza məqsəd qoymuruq. Qarşıya məqsəd qoymaq və işləmək lazımdır.
Bizim orada iştirakımız mütləq vacibdir. Çünki bu gün "Eurovision" siyasətə dönüb.
Bu müsabiqənin çox axmaq şərtlərindən
biri odur ki, musiqilər ingiliscə ifa olunmalıdır. Məsələ budur ki, bizimkilər ingilis dili
ilə məşğul olmurlar. Mən
"Eurovison"da Brilyant Dadaşovanı məhz
"Vokaliz"lə görürəm. Əgər
Zülfiyyə Xanbabayeva ingilis dilini öyrənsə, yarışmaya gedə
bilər. Əgər bu müsabiqədə
iştirak etmək istəyirlərsə, bu gündən hazırlaşmaq
lazımdır. Ora getməzdən öncə
Azərbaycanın daxilində bir müsabiqə keçirmək lazımdır.
Müsabiqədə yaş həddi var, ona görə də
ümidimiz ancaq gənclərədir. İndi
"Akademiya" müsabiqəsi keçirilir, ancaq müsabiqənin
səviyyəsi məni bir o qədər də qane etmir. Hər halda bu gün Tofiq Quliyev, Səid Rüstəmov səviyyəsində
bəstəkar görmürəm.
- Bu gün gənc bəstəkarların
səviyyəsindən nə dərəcədə razısınız?
- Dırnaqarası bəstəkarları mən
bəstəkar hesab etmirəm. Mən özüm musiqi yazıram,
ancaq özümə bəstəkar demirəm. Sadəcə
bu fəaliyyətimi bir musiqi eksperimenti sayıram. Bəstəkar olmaq üçün böyük məktəb
keçməlisən, mütləq oxumalısan. Bu gün
bəzi müğənnilər notu belə bilmirlər. Belə biabırçıhq, savadsızlıq olar? Biz 11 il orta məktəbdə, 5 il Konservatoriyada, 2 il
aspiranturada oxuyurduq. Bu, çox məsuliyyətli bir
işdir. Toy mahnılarını yazmağa nə var ki? Gün ərzində 15 belə mahnı yazmaq olar. Ancaq
simfoniyanı yazmaq üçün ən azı yarım il
işləməlisən. Bu gün şou-biznesdəki
musiqiçilər çox yaxşı yaşayır. Ciddi musiqi
ilə məşğul olan adamlarda isə bu imkan yoxdur. Ciddi musiqimizin məhv olmamağı üçün gənclərə
qayğı göstərmək lazımdır.
- Bu gün
bəzi simfonik musiqi alətləri üzrə
mütəxəssislər yetişmir. Bu, bizim
orkestrlərimizin fəaliyyətinə son qoya bilərmi?
-
Əlbəttə, bu təhlükə var. Vaxtı ilə Üzeyir
Hacıbəyov Moskvadan, Leninqraddan musiqiçilər
gətirməkdən çəkinmirdi. Rusiya 2-3 milyon dollar
verib futbol komandası üçün baş məşqçi gətirib. Biz də istəyərdik ki, yaxşı
mütəxəssisləri buraya cəlb edək. Hər şey maliyyə problemləri ilə
əlaqədardır. Bu il prezident
fərmanı ilə 300 min AZN ayrıldı və biz bu vəsaitə 20
royal almaq fikrindəyik. Çünki Bakı Musiqi
Akademiyasında olan royallarsa ilin royalıdır. Ümumilikdə
isə mədəniyyət üzrə strateji proqram yoxdur. Mədəniyyətimizin inkişafı üçün ilk əvvəl
strateji proqram məsələsini həll etməliyik. Bu barədə bir kollektiv fikir yoxdur. Kimsə nə isə deyir, ancaq əməlli-başlı bir
proqram hazırlaya bilmirik. Əgər
mədəniyyət üçün strateji proqram hazırlayıb təqdim etsək,
mədəniyyətə ayrılacaq rəqəm də başqa olacaq. Heç kim Bakıda yeni konsert
salonu tikmək barədə fikirləşmir. Heydər Əliyev adına Saray 30 il bundan əvvəl tikilib. Axı vaxt gedir, yeni texnologiyalar yaranır.
-
Musiqidə sintezi yenilik kimi qəbul edirsiniz?
- Əlbəttə, qəbul
edirəm. Vaqif Mustafazadənin,
Alim Qasımovun sintezini yenilik kimi qəbul etməmək mümkün
deyil. Ancaq muğamı replə bir yerdə görmürəm.
Men repi meyxana ilə görürəm. Muğam ciddi, klassik
sənətdir. Hər halda xaricdə bütün
formalarla eksperiment edirlər. Məsələn,
Leyli və Məcnunu səhrada görürəm. Özü
də 14-15 yaşında qız və oğlanın ifasında. 30-40
yaşında Leyli, yaxud Məcnun rolunu oynamaq olmaz. Üzeyir Hacıbəyovun "Leyli və Məcnun"nunu
nə qədər eyni quruluşda oynamaq olar? Bunlar
başa düşmürlər ki, XXI əsrdir, yeniliklər etmək lazımdır.
- Vəzifəniz sizə yaradıcılıqla məşğul olmağa mane olmur?
- Çox mane olur. Gələn il 60 illik yubileyimi qeyd edib, vəzifədən
gedəcəyəm.
İki sahil.- 2006.- 4 noyabr.- S. 8.