Nəzakət
Yaddaşlara həkk olunan musiqi
7 noyabr Azərbaycan bəstəkarı
Tofiq Quliyevin doğum günüdür
Hər dəfə musiqi sənətimizin ecazkarlığından,
dünyanı qarış-qarış gəzməsindən ağız dolusu danışır, bu nümunələrin təbliğatçısı olan müğənnilərin fitri istedadından söz açıb, onların sənət
dünyasındakı mövqeyini xüsusi olaraq vurğulayırıq. Təbii
ki, belə bir əsərləri yazıb-yaradan böyük sənsrtkarlarımız, istedadlı bəstəkarlarımız olmuş və bu gün
də bu sənəti davam etdirən az
sayda olmuş olsa da, musiqiçilərimiz
vardır. Azərbaycanın
retro musiqilərinin müəllifinə
- bəstəkarına çevrilən
Səid Rüstəmov, Cahangir Cahangirov, Rauf Hacıyev, Ələkbər
Tağıyev kimi sənətkarlar bu gün bizim musiqi
dünyamızın hakim qüvvələridir. Bu adlar sırasında, əlbəttə ki, xüsusi olaraq böyük
məhəbbətlə musiqilərini
yaşatdığımız Tofiq Quliyevin də imzası müstəsnalıq təşkil edir. Bu gün, yəni
7 noyabr tarixində mahnı janrının ən professional bəstəkarlarından
hesab olunan Tofiq Quliyevin doğum günüdür.
Nəğmələri dünyanı dolaşan və misrasında vətəni, gözəlliyi,
məhəbbəti tərənnüm
edən Tofiq Quliyev Azərbaycan musiqi sənətinin retro əsərləri sırasına daxil olan mahnıların
müəllifidir. Şirin, həzin nəğmələrin
möcüzəli bir qatında Tofiq Quliyev
dünyasının ən ali hissləri
özünü büruzə verir. İnsan ömrünün hər
ahənginə, ritminə
uyğun olaraq yazılan bu misralarda
bəstəkarın kamil notları bütün varlıqların
qəlbinin incəliklərini
özündə əks etdirir. Azərbaycan milli misiqisinə
yeni nəfəs, çalar, ahəng bəxş edən bəstəkar, yaratdığı nümunələrlə məxsusiliyi
ilə seçilir və bu nəğmələrdə
Tofiq Quliyev dünyasının təməli sezilir.
Yaradıcılıq nümunələri
ilə xalqın qəlbinə yol tapan Tofiq Quliyev
qeyri-adi istedadı ilə dövlət tərəfindən daim diqqətdə qalmış, respublikanın xalq artisti adına
iayiq görülmüşdür. Bəstəkar, pianoçu, Azərbaycan estrada
musiqisinin banisi hesab edilən Tofiq Quliyev 73 il ömür yaşamış,
- bu zaman kəsiyində zəngin nəsildən-nəsilə ötürülə
biləcək irs yaratmışdır. Bu irsdən
bəhrələnən və
onun dünya rniqyasında təbliğ edən Rəşid Behbudov, Şövkət Ələkbərova kimi müğənnilər sərhədləri
aşmış, tərcüməsi olmayan bir dillə
Azərbaycan haqqında böyük bir təsəvvür
yarada bilmişlər.
Tofiq Quliyev
1917-ci il 7 noyabr tarixində doğulmuş, orta təhsil yiyələnmiş,
17 yaşında ikən -
1934-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasına
daxil olmuşdur. 1936-cı ildə musiqi
təhsilini başa vuran bəstəkar, elə həmin zamandan başlayaraq, professional
sənətkar kimi fəaliyyət göstərmişdir.
Onun bəstələdiyi
"Sevgilim", "Sənə
də qalmaz",
"İlk bahar",
"Azərbaycan" və
digər mahnıları Tofiq Quliyevə tez bir zamanda
şöhrət gətirmiş, mahnı janrının ən mahir bəstəkarı
kimi tanınmışdır. Mətninə musiqi bəstələdiyi
nümunələri Tofiq Quliyev heç zaman
təsadüfi olaraq seçməmiş, bu şeirlərin ahəngdarlığına,
bədiiliyinə xüsusi
diqqət yetirmişdir.
Professional bir şəkildə yazılmış nəzm əsəri ilə professional səviyyədə
bəstələnmiş musiqi,
məhz onun yaradıcılığına uzunömürlüyü bəxş edə bilmişdir.
Tofiq Quliyevin sənəti bu gün məhəbbətlə
sevilir, onun yaradrcılıq irsinə
professional sənətkarların gözü ilə baxıb,
bu irsin məxsusi cəhətlərini
səciyyələndirmək məqsədilə bir neçə bəstəkara müraciət etdik. Respublikanın
xalq artisti, prezident təqaüdçüsü, bəstəkar Oqtay Zülfüqarov: "Uşaqlıqdan mən musiqi ilə məşğul olmuşam. Tofiq Quliyevin mahnıları
hər zaman məni heyrətləndirmişdir.
Azərbaycan Bəstəkarlar ittifaqının sədri vəzifəsində çalışmış
Qara Qarayev, Rauf Hacıyevdən sonra, bu quruma
Tofiq Quliyev rəhbərlik etmişdir.
Onun 23 illik Azərbaycan Bəstəkarlar ittifaqının
rəhbərliyi dövründə
Tofiq Quliyevin tələbkarlığının sənətə
qarşı məsuliyyətinin
şahidi olmuşam. Sənətdə tələbkar olan
bəstəkar yaradıcı
insanlara qarşı olduqca həssas və mülayim idi. İstedadlı şəxslərə yol açıb, onların
yaradıcılığının püxtələşməsi
üçün çalışan Tofiq Quliyev sənətə,
məhz sənət meyarından yanaşır. Müasirləri olan sənət xadimlərinin yaddaşında Tofiq Quliyev həssas,
sadə, mehriban ziyalı kimi qalmışdır.
Tofiq Quliyev akademik janrlarda yazan bəstəkar olsa da, mahnı janrına
daha çox üstünlük verirdi. Azərbaycan kinofilmlərinə
yazdığı musiqilər bəstəkarın yaradıcılığında,
demək olar ki, ana xətti
təşkil edirdi. Mən onu bir bəstəkar
kimi Azərbaycan musiqisinin görkəmli bəstəkarı olaraq qiymətləndirirəm. Rus musiqisinin
Dunayevskini hansı mərtəbədə özünə
yer almışdısa da, Azərbaycan musiqi sənəti tarixində də Tofiq Quliyev, məhz o yüksəkliyə qalxmışdır. Nə qədər Azərbaycan
musiqisi yaşayır. Tofiq Quliyevin də sənət dünyası o qədər yaşayacaqdır".
Respublikanın xalq artisti, "Şöhrət" ordenli, prezident təqaüdçüsü Ramiz Mustafayev: "Tofiq Quliyev çox böyük
bəstəkar, əsasən,
mahnı janrının mahir bəstəkarıdır. Onun musiqisi həmişə öz metodikliyi ilə seçilmiş, insan qəlblərinə yol açmışdır. Professionallığa
hər zaman diqqət yetirən bəstəkar qeyri-professional
şəkildə yazılmış əsərləri qəbul
etmir və konservatoriyanı bitirməmiş musiqiçilərin bu sənətə ayaq açmasına imkan vermirdi. Bəstəkarlar
İttifaqına sədrlik etdiyi dövrdə yalnız ali
musiqi təhsili olan və müxtəlif
janrlarda əsərlər
yazaraq, özünü təsdiqləyən şəxsləri
ittifaqa üzv olaraq qəbul edirdi. Tofiq Quliyev
mənim yaddaşımda ziyalılığı,
vətənpərvərliyi ilə yaddaqalan bəstəkardır. Onun musiqi
əsərləri yaşadığı
dövrdə otduğu kimi, bu gün
də müxtəlif nəslin nümayəndələri
tərəfindən sevilir".
Qeyd edim ki, Tofiq
Quliyev yaradıcılığının əsasında onun kino musiqisi xüsusi
olaraq yer tutur. Bəstəkarın kinofilmlərə yazdığı onlarla musiqi əsərləri filmlərin ideya-məzmununun
açılmasına təkan olmuşdur. Belə ki, bəstəkarın "Görüş", "Sevimli mahnı", 'Telefonçu qız", "Belə bir ada da
vardır", "Nəsimi",
"Qızmar günəş altında" və s. filmlərə yazdığı musiqilərdə biz bu fikirlərin şahidinə çevrilirik. Bəzi hallarda filmlərdən obrazların,
iş və hərəkəti olmadan belə musiqi bütövlükdə göstərilən
kadrın ideyasını tamaşaçıya, məhz Tofiq Quliyevin musiqisi vasitəsilə çatdırır. Sözsüz musiqilər zamanı
insan idrakı düşünür, qarşısındakı hadisələri xırdalıqlarına
qədər qavrayır.
Onun fəlsəfi mahiyyət daşıyan musiqiləri yaddaşımıza elə həkk olunmuşdur ki, hətta qeyri-ixtiyari olaraq canlandırdığımız musiqilərin
sonradan Tofiq Quliyevə məxsus oiduğunu düşünürük. Onun musiqiləri yaddaşlarımızın
ilkin səhifələrinə
yazılmışdır. Qətiyyətlə deyə
bilərəm ki, Tofiq Quliyevin ən kiçik janrda
yazdığı musiqi nömrəsini dinləyərkən,
dərin və geniş süjetli bir əsəri dinlədiyimizi zənn edirik.
Tofiq
Quliyev operetta əsərlərinin
müəllifi kimi də sənət tarixində czünəmsxsus yer
qazanmışdır. Onun Musiqi Komediya Teatrının səhnəsində
uğurla tamaşaya qoyulan və uzun illər oynanılan "Sabahın xeyir, Ella!", "Sənin
birgə sözün",
"Aktrisa" kimi operettaları bu gün də Azərbaycan
səhnəsində oynanılır
və bəstəkarın
adını yaşadır. Operetta janrında yazdığı əsərlərlə yanaşı,
onun dram əsərlərinə yazdığı musiqi nömrələrini də xüsusi olaraq qeyd
etməliyik. Belə ki, bəstəkar
Azərbaycan və dünya klassiklərinin tamaşaya qoyulan əsərlərinə yazdığı
musiqilər təkrarsızlığı
ilə seçilir. 6,
"On ikinci gecə",
"Yaşar", "Aydın"
və digər əsərlərə musiqi
tərtibatı vermiş, tamaşalar uzun illər Azərbaycan teatrının səhnəsində oynanılmışdır.
Tofiq Quliyev, həqiqətən də,
bənzərsizliyi, orijinallığı
ilə seçilən və yaddaşlarda qalan bəstəkarlardandır.
Onun lirik notlar üzərində
yazdığı janrından asılı olmayaraq, hər bir musiqisi
insan idrakının, düşüncəsini yaddaşı, onun mənəvi dünyasının aynasıdır.
Səs.- 2006.- 7 noyabr.- S. 12.