Şamxalov Əkrəm
“Qaragilə”,
“Dilbərim” mahnısının
müəllifi kimdir?
Tanınmışlar mahnıların
kor bəstəkar Nüsrət Əliyevə
aid olmadığını bildirirlər
Əkrəm Şamxalov:
“O, öz dərdini oxuyurdu”
Mahnı elə bir janrdır ki, çox hallarda konkret bir müəllifi olur. Amma qədim
dövrlərdən bu
günə qədər
əsrlərlə zamanın
bütün sınaqlarından
keçərək bugünümüzə
gəlib çatmış
mahnılar artıq
"xalq mahnıları"
adıyla tanınmağa,
yadda qalmağa başladı. Hətta bu gün 40-50 il əvvəl yaranan bəzi mahnılarımıza "xalq
mahnısı" adını
vermək dəb düşüb. Heç şübhhəsiz ki bu mahnıların hər birinin yaradıcısı olub. Hər halda bu, həmin mahnıların xalq ruhunu tam mənasıyla ifadə etməsinin sübutudur.
Bəzən məşhur
xalq mahnıları ilə bağlı iddialara da rast
gəlmək olur. Yaranma tarixi ötən əsrə aid
edilən "Qaragilə",
"Azərbaycan maralı", "Ay dəli ceyran", "Getdi yar" kimi məşhur mahnıların
müəllifinin kor bəstəkar Nüsrət
Əliyev olması haqqmda hərdən mətbuatda bu şəxsin yaxınlarının
iddialarına da rast gəlmək olur. Hər halda bu məsələ
kifayət qədər
düşünməli bir
məsələdir: hansı
kriteriyalara əsasən
hər hansı bir kəs və
ya onun yaxınları
belə bir iddia ilə çıxış edirlər?
Nizamişünas alim Əkrəm Şamxalov deyir ki, ancaq
bir qrup musiqiçi və az adam sözügedən
mahnıların bu şəxsə məxsus olduğunu bilir: "Belə gözəl sənət incilərinin həqiqi müəllifi unudulmamalıdır. Dayım
Əliyev Əliş Firuzə adlı bir qızla ailə həyatı qurur, Nüsrət adlı bir oğlan
uşağı dünyaya
gəlir, bu zaman anası vəfat edir. Nüsrət atası və Zəhra nənəsinin himayəsində
böyüyür".
O, Nüsrətin
"Qaragilə" adlanmasını
təsadüfi saymır:
"Nüsrətin qeyri-adi,
iri, şəffaf, qara gözləri olduğuna görə evdə onu "Qaragilə" deyə sevib oxşayırlar. Bir gün Nüsrətin
gözü zədələnir,
zəifləyir. Müalicələr
nəticə vermir, qara gözləri tutulur. O, musiqiyə həvəs göstərməyə
başlayır, korlar məktəbində oxuyur.
Ona tar da alırlar, bəstəkarlıq,
şairlik və müəllimlik edir. Nüsrət ömrü boyu əlinə əsa almayıb. Uşaqlıqdan nisgilli böyüyən Nüsrət
öz doğma kədərini musiqiləşdirməyə
başlayır. Fərqləndiyinə
görə onu da təhsilini davam etdirmək üçün Moskvaya göndərmək istəyirlər.
Lakin bu, baş tutmur. O vaxt Üzeyir bəy sağ idi. Nüsrət təhsil müddətində
"Qaragilə"sini qaydaya
salır, oxuyur. Nəğmə yayılır,
dilə-ağıza düşür.
Əbülfət Əliyev
gəlirdi, başqa musiqiçilər də yığışırdı. O dövrdə İrandan gələnləri İrana
qaytarırdılar. Xalamın
Rza adında bir əri vardı,
o taydan idi. Rzanı arvad-uşaqlarından
ayırıb yola saldılar, balaları başsız qaldı. Həmin bu Rza
"Qaragilə"ni Təbrizdə
oxuyur. Anam Firuzə qardaşının
nisgilini özü iiə yaşadıb qəbir evinə apardı. "Ajart qızı" deyilən
İran müğənnisi
"Qaragilə" mahnısmı
İranda daha da məşhurlaşdırır.
İran rejimi bu mahnıda siyasi motivlərin olduğunu əsas gətirərək ifasını
rəsmən qadağan
edir.
Lakin "Qaragilə"ni
məhv etmək mümkün olmadı: o, Azərbaycan nisgilinə çevrildi. Bu gün 'hamının sevə-sevə
dinlədiyi "Qaragilə"
belə yaranıb."
Nüsrət Əliyevin oğlu Seyran Əliyev: "Atam 1921-ci ildə Füzulidə anadan olub. Uzun
müddət rayon teatrında
bədii rəhbər
işləyib, çox
gözəl tar çalmağı
vardı. Bakıya gəlir, oxumaq ehtirası güclü olur, 3 ildə 7 sinif qurtarır. Əvvəlcə bibisi qızı Adilə ilə ailə qurur, bu evliliyin
ömrü uzun olmur. Qadının anası gəlib qızını aparır
ki, qızını görmür.
Atam teatrda onunla işləyən, sonradan anam olacaq
Məryəmə mehr
salır. Rəsmi qadınından Minirə adlı qızı olur, 40 gün sonra da mən
dünyaya gəlirəm.
Arada mən uşaq evinə düşürəm, atam
məni sonradan tapır."
Əkrəm Şamxalov:
"ikinci həyat yoldaşından nəsə
demişdilər, onu boğub öldürdü.
Türmədən çıxdı,
üçüncü dəfə
onu anam evləndirdi, qonşu qızı sakit adam idi. Nüsrət
də əvvəlki adam deyildi. Evinin
altında xırda bir dükanı vardı. Neçə dəiə Nüsrətin
tarını əlindən
alıb sındırıblar,
uşaq kimi ağladıblar. Danışmaqla
başa gələn deyil. Onun üçün
fərqi yox idi ki, bəstələrini
kim oxuyur. Bəlkə də gözləri kor idi deyə, belə idi. O, sadəcə olaraq öz dərdini oxu-yurdu. Mahnılarının
mətnini özü yazırdı. Qardaşımla
birgə mahnılarını
nota köçürməsi
bugünkü kimi yadımdadır. Güclü
səsi vardı. Bir dəfə tarda "Bayatı-Şiraz"
çaldı. İndi
də o səs xatirimdən çıxmır.
Onun not dəftərləri
rayon işğal olunana
qədər dururdu, sonrasından xəbərim
olmadı."
Oğlu: "Ömrünün
son vaxtlarmda çox öskürürdü. Qapalı
bir həyatyaşayırdı.
Gecə-gündüz siqaret
çəkirdi. Onu rayonda dəfn etdik."
"Dilbərim"
adı ilə məşhur mahnı deyilənə görə
belə yaranıb:
"Dilbər adlı
gənc qız Füzuliyə Şuşadan
gəlibmiş. Atam onun səsinə vurulur. Dostuna deyir ki, bu
qızın nişanələrini
mənə təsvir edə bilərsənmi? O da deyir ki,
qaraqaş, qaragöz bir qızdır. Atam vəcdə gəlir, mahnının sözlərini də, musiqisini də yazır. Sonradan "Şuşanın ceyranı"
adlı mahnı da yazır. "Qarabağın maralı"
mahnısı da elə-belə yaranmayıb.
Atam itkin düşmüş qızının
adını Maral qoymuşdu. Sonradan mən də qızımın adını
Maral qoydum. Atamın not yazan dəzgahı indiki kimi yadımdadır. Karton varaqlara barmağını sürtən
kimi oxuyardı."
Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri
Vasif Adıgözəlov
deyir ki, "Qaragilə" Təbrizdən
gəlib: "Bir müddət o mahnını
qadağan etmişdilər.
Həmin mahnını
Niyazi oranjiman etdi, Şövkət xanım məharətlə
ifa etdi. "Qaragilə" Rübabə
Muradovanın ifasında
da gözəl alınıb. Burada onun Güneydən olması da öz təsirini göstərib. Mən həvəskar bəstəkarlığa
dair neçə dəfə fikrimi demişəm: ümumiyyətlə,
indi xalq mahnısı kimi məşhurlaşmış mahnıların
konkret olaraq kiməsə aid olmasını
sübut etmək çətin məsələdir.
Bəli, hər kəsin müəlliflik hüququnu tələb etməyə haqqı var, amma gərək
elə əsaslandırasan
ki, hamı inana. Məşhur xanəndə Xan Şuşinski həm də gözəl mahnılar müəllifi olub. Onun 15-ə qədər mahnının
müəllifi olması
barədə Bəstəkarlar
İttifaqı arayış
verdi, çünki bu mahnıların onun olduğu sübut olundu. Şəxsən mən Xan əminin bu mahnıların müəllifi olduğunun
şahidiyəm. "Qarabağın
maralı" da dediyiniz şəxsə
aid deyil. Onun müəllifi başqa şəxsdir. Doğrusu, indi onun adını
xatırlaya bilmirəm."
Xalq artisti Habil Əliyev də belə bir bəstəkar adını ümumiyyətlə,
eşitmədiyini bildirir:"
Hər kəs çox sözlər deyə bilər. Amma hər sözü
həqiqət kimi qəbul etmək olmaz."
Tarzən F. Ələkbərov:
"Füzulidən Ağabala
Abdullayevi, İslam Rzayevi tanıyıram. Dəqiq bilirəm ki, "Qarabağın maralı"nı İskəndər
adlı xanəndə
1948-ci ildə bəstələyib.
Bu şəxs çox
talantlı olub. Bir müddət Gəncədə işləyib,
təxminən 30-32 yaşlarında
Özbəkistana gedib,
orada xanəndə kimi məşhurlaşıb.
Təəssüf ki, bu gün onun
əlimizdə bir lent
yazısı belə yoxdur."
Əslən Füzulidən
olan xalq artisti İslam Rzayev Nüsrət Əliyevi ilk növbədə
yaxşı tarçalan
kimi xatırladı:
" Sadalanan
mahnıların heç
biri onun deyil. Amma bəstələri
vardı. Sözün
düzü, yadımda
qalmayıb."Qaragilə" Təbrizdə bəstələnib.
Onu burada ilk dəfə Rübabə Muradova oxuyub."
Xalq cəbhəsi.-
2006.- 1 iyun.- s. 14.