Abbasov P.

 

Bakı kəndlərində tarixi abidələr biganəliklə üzləşib

 

Ayrı-ayrı adamlar onların ərazisini özününküləşdirir, hətta hamamı kafeyə çeviriblər

Ötən həftənin şənbə günü Bakı-Dirçəliş İctimai Birliyinin (BD İB) təşkilatçılığı ilə Bakı və Abşeron kəndlərindəki tarixi abidələrin vəziyyətini öyrənmək, sakinlərin qarşılaşdığı sosial problemləri gündəmə gətirmək məqsədilə monitorinqlərə başlanılıb. Monitorinqlərdə BD İB təmsilçiləri, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin nümayəndəsi və jurnalistlər iştirak edib. Monitorinq ilk olaraq Fatmai və Goradil kəndlərində aparılıb. Onu da deyək ki, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyindən başqa Ekologiya və Təbii Sərvətlər Nazirliyinin, Torpaq və Xəritəçəkmə Komitəsinin, Abşeron rayon İcra Hakimiyyətinin və digər qurumların nümayəndələri monitorinqə çağırılsalar da, gəlməmişdilər...

 Məscidlər baxımsızlıq üzündən dağılır

Əvvəlcə Fatmai kəndində olduq. Burada 5 məscid, 1 hamam var və onların hamısı qədimdir. Sovetlər dönəmində bu məscidlərin hamısı taxıl anbarına çevrilibmiş. Hazırda məscidlərdən yalnız birinin - kəndin mərkəzi yerindəki məscidin vəziyyəti yaxşıdır.

"Poladlı məscidi" adlanan ibadətgahın isə təxminən 18-ci əsr yadigarı olduğu bildirilir. Kənd camaatının sözlərinə görə, Poladlı tayfası 17-18-ci əsrlərdə Şamaxıdan Fatmaiyə köçüb və bu məscidi tikdiriblər. Məscid 5-6 il öncə sözügedən nəslin nümayəndələri tərəfindən təmir olunsa da, hazırda heç də yaxşı vəziyyətdə deyil. 2000-ci ildə baş vermiş zəlzələ isə onun divarlarını çatladıb. Poladlı məscidinin çöl tərəfində müəyyən yazılar, işarələr və s. var. Lakin maraqlıdır ki, məscid divarlarını ağ rəngə boyayan şəxs(lər) buna fikir verməyib. Məscidin üstü gildir və yağış yağarkən içəri damır. Bunun qarşısını almaq üçün məscidin damı ildə bir dəfə təmizlənməlidir. Amma təmizlənmir. Bütün bunlar isə müqəddəs yerin baxımsızlıq üzündən yaxın illərdə uçacağından xəbər verir.

Növbəti üz tutduğumuz məscid isə dövlət tərəfindən qorunur. Hacı Heybət Məscidi "yerli əhəmiyyətli memarlıq abidəsi"dir və üzərində Mədəniyyət Nazirliyinin (indiki Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin) vurduğu lövhə var. Lövhədə həmçinin məscidin inventar nömrəsi (inv. N4013) və XVII əsrə məxsus olduğu göstərilir. Kənd camaatı isə deyir ki, məscid daha qədimdir.

2001-ci ildən dövlət tərəfindən qorunan məscidin həyətində "Xanımcan piri" də var. Yerli sakinlər, habelə kənar qəsəbələrdə yaşayanlar bura ürəklərində niyyət tutub gəlirlər. Onu da deyək ki, pirdə qapağı qıfıllı nəzir qutusu da var. Fatmai Ağsaqqallar Şurasının sədr müavini Əfrasiyab Quliyev dedi ki, nəzir qutusuna yığılan pullardan kənd sakinlərinin müəyyən sosial problemlərinin həllinə və pirin təmir işlərinə sərf olunur: "Bura yığılan pullar heç bir yerə getmir. İki-üç dəfə nəzir pullarından ümumi əhali üçün istifadə olunub. Bir dəfə 1990-cı ilin yanvarında istifadə olunub, bir dəfə də şəxsən mənim təşəbbüsümlə kəndə 3 kilometrlik məsafədən su çəkilib. Bir dəfə isə nəzir qutusunun pulu ilə məktəbin yoluna asfalt çəkdik".

Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin Mədəni İrsin Qorunması şöbəsinin aparıcı məsləhətçisi Fazil Məmmədov isə dedi ki, pirin tarixinin ibtidai dövrlərə təsadüf etməsi istisna olunmur: "Çünki daşa sitayişin tarixi daş dövrünə gedib çıxır. Amma ola bilsin ki, pir orta əsrlərdə tikilib".

Yağış yağanda hamamın içinə su dolur

Fatmaidəki yeganə hamam da dövlət tərəfindən "qorunur". Daha doğrusu yerli əhəmiyyətli abidənin qorunması ilə bağlı Mədəniyyət Nazirliyinin lövhəsi asılıb. Lakin buna "qorunur" demək olmaz. Ötən əsrin sonuncu onilliyinə qədər fəaliyyətdə olan hamamın qapısı yaxınlıqda yaşayan sakinlər tərəfindən hörülüb, hətta suvanıb. Qapının yuxarı tərəfində olan üstü yazılı qədim daşların isə kim tərəfindən aparıldığı yerli sakinlərə də məlum deyil, məlumdursa da, onlar bu barədə heç nə demirlər: "Yaxınlıqdakı qəbiristanlıqda sinə daşları ilə hamamdakı qədim daşı təxminən eyni vaxtda apardılar".

Hamamın üzərindəki lövhədə onun 19-cu əsrə aid olduğu göstərilsə də, sakinlər abidənin daha qədim olduğunu düşünür: "Yağış yağanda hamamın içərisinə su dolur. Belə getsə bir-iki ilə abidə çökəcək. Dövlət tərəfindən bu hamam üçün heç nə edilmir".

Hamamın yaxınlığında 19-cu əsrə aid Əlbatti Məscidi yerləşir. Biz məscidə gedəndə orada təmir işləri gedirdi. Məlum oldu ki, Fatmai ağsaqqallarından olan Hacı Firuzun vəsaiti hesabına məscid təmir edilir. Lakin Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin nümayəndəsi Fazil Məmmədov məscidin içərisində bəzi müasir əşyalardan istifadə edilməsinin düzgün olmadığını bildirdi. Hacı Firuz bizimlə söhbətində kəndin tarixinin qədim olduğunu dedi: "Bu kənd Abşeronun ən qədim kəndlərindəndir. Kənd Məhəmməd peyğəmbərin (ə.s.) qızı Fatmeyi Zəhranın (ə.s.) adı ilə bağlıdır. Bu kənddə çoxlu padşahlar, məşhur şəxslər, o cümlədən Həzrəti Əli (ə.s.), Şah İsmayıl Xətai, Stalin, Mircəfər Bağırov olub".

Fatmaidə olarkən o da bildirildi ki, məşhur "Yeddi oğul istərəm" filminin bəzi yerləri sözügedən Əlbatti Məscidinin həyətində çəkilib. Filmdə Gəray bəyin dəstəsi ilə Bəxtiyarın dəstəsinin "qəbiristanlıqda atışma" kadrları isə məscidin yaxınlığındakı qəbiristanlıqda çəkilib.

Tarixi abidə olan hamamı kafeyə çeviriblər

Üz tutduğumuz növbəti ünvan Goradil kəndindəki Əlimurad Hamamı oldu. Hamam və onun həyəti hasara alınıb. Hasarın üzərində ağ paltar geymiş oğlan şəklinin yanında iri hərflərlə "KAFE" yazılıb. Hamamın həyətinə daxil olarkən buranın dövlət tərəfindən qorunduğu məlum oldu. Tarixi abidənin divarına onun 19-cu əsrdən qaldığını bildirən yazı, hamamın adı inventiar nömrəsi (inv.N 4006), "abidə dövlət tərəfindən qorunur" sözləri var.

Məlum oldu ki, burada bir ailə də yaşayır. Ailə başçısı Gəncə şəhər sakini Məqsudə Ələkbərova həyat yoldaşının vəfat etdiyini, özünün isə Bakıya köçdüyünü dedi: "Bura həyət deyil. Sadəcə mənim yaşamağa yerim olmadığından hələlik burada qalıram. Yaxınlıqda ev tikdirirəm. Həmin ev hazır olana qədər burada yaşayacağam. Gətirib körpə-körpə ağaclar, güllər əkmişəm".

Yaxınlıqda yaşayanlarla söhbət zamanı məlum oldu ki, sözügedən ərazi vaxtilə Goradil kəndinin torpağı olub: "Sonradan isə inzibati ərazi kimi Binəqədi rayonuna verilib. Bura hasara alınandan sonra bir müddət kafe kimi işlətdilər".

Goradil sakini Ələmdar Allahverdiyev də hamamın və onun həyətinin dövlət tərəfindən qorunduğunu vurğuladı: "Ancaq iki dəfə satılıb, lakin imkan verməmişəm ki, hasarlansın. 1999-cu ildə Goradil bələdiyyəsinin sədri Baba Rzayev qazanc götürmək üçün satdı. Hasarlanma həmin vaxt oldu. Telekanalların əməkdaşları gəlib, buranı çəkiblər. Ancaq həmin kadrlar televizorda göstərilmədi. Səbəb isə buranın sahibi ilə bağlıdır. Bələdiyyə sədri deyir ki, bura Aparatda işləyən Novruz Məmmədovun (Prezidentin İcra Aparatının beynəlxalq əlaqələr şöbəsinin müdiri Novruz Məmmədov nəzərdə tutulur - P.A.) obyektidir".

Qeyd edək ki, çöldə "kafe" yazılsa da, kənd sakinlərinin sözlərinə görə, bura heç adına uyğun şəkildə fəaliyyət göstərməyib: "Burada gecələr çal-ağır idi - əməlli başlı diskoteka... Sonralar isə bütün bunlar kiminsə tərəfindən dayandırıldı. Amma gələcəkdə əvvəlki kimi fəaliyyət göstərməyəcəyini demək olmaz".

Kafe Novruz Məmmədovun obyektidir?

Hamamın həyətində olarkən Ələmdar Allahverdiyevdən başqa adının çəkilməsini istəməyən digər şəxs kafenin Novruz Məmmədova məxsus olduğunu dedi (yeri gəlmişkən, məsələylə bağlı Novruz Məmmədovla danışaraq deyilənlərin dərəcədə həqiqətə uyğun olub-olmamasını öyrənmək istəsək , bu, alınmadı. Amma istənilən halda mövzu ilə bağlı Novruz müəllimin fikirlərini çap etməyə hazırıq).

Tarixi abidənin kafe kimi istifadə olunması ilə bağlı Mədəniyyət Turizm Nazirliyinin əməkdaşı Fazil Məmmədov münasibətini açıqladı: "Çox güman ki, bura ya zəbt olunub, ya da satılıb. Bəs yerli hökumət hara baxır? Bu məsələlərə onlar nəzarət etməlidir. Həm də hər rayonda mədəniyyət şöbələri var. Onların bu cür abidələri qoruyub-saxlamalı, fərqli bir hadisə olanda, məsələn, torpaq satılanda bizə xəbərdarlıq etməlidirlər. Göründyü kimi, onlar böyük məsuliyyətsizlik edərək Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə xəbərdarlıq etməyiblər. Ona görə də bizim heç bu məsələdən xəbərimiz yox idi". Hamamın yaxınlığında digər tarixi abidələr - ovdan, quyu var. Lakin onlar da dövlət tərəfindən qorunmur.

"Abidələrin bir qismi qeydiyyata götürüləcək"

Goradildəki Kərbəlayi Həşim Məscidinə də yollandıq. Məlum oldu ki, bu məscidin mollası yoxdur. Məscidin qonşuluğunda yaşayan yaşlı bir qadın dedi ki, vaxtilə məsciddə bir qara daş var imiş: "Daşın üzərində məscidin kim tərəfindən neçənci ildə tikildiyi barədə məlumatlar var idi. Lakin kimsə gəlib, daşı apardı. Mən həmin vaxt uşaq idim".

Goradil sakini Məsim Əliyev isə vaxtilə məscidi qum basdığını dedi: "Sonradan biz kənd uşaqları qumu təmizlədik və məscid aşkara çıxarıldı. Neçənci əsrdə tikildiyi bilinmir".

Monitorinq başa çatdıqdan sonra Fazil Məmmədov dedi ki, qeydiyyata alınmamış abidələrlə bağlı hazırda ümumrespublika üzrə iş aparılır: "Bu gün (sentyabrın 23-ü - P.A.) gördüyümüz abidələrin bir qismi qeydiyyata götürüləcək. Onların vətəndaşlar tərəfindən hasara alınması, şəxsi həyətləri kimi istifadə olunması yolverilməz haldır. Ayrı-ayrı vətəndaşlar tərəfindən mənimsənilmiş tarixi abidələr olan ərazilər aşkar olundu. Bununla bağlı mütləq lazımi orqanlara müraciət edəcəyik ki, konkret tədbirlər görülsün".

Bakı-Dirçəliş İctimai Birliyinin sədri Abbasağa Məmmədov isə monitorinqin yekunları ilə bağlı sənəd hazırlaycaqlarını və onu aidiyyatı qurumlara təqdim edəcəklərini dedi: "Planımızda var ki, mütəmadi olaraq Bakı və Abşeron kəndlərinin hamısında monitorinq keçirək. Növbəti monitorinqin Qala kəndində yerləşən Xəşəxuna bağlar massivinin yaxınlığında olan ovdanlarla bağlı olacağını planlaşdırmışıq. Orada qazıntılar aparılmalıdır. Sözügedən ərazidə qədim tariximizi üzə çıxaran mağaralar var. Orada elə daşlar var ki, üzərindəki yazılar Qobustandakı şəkillərə, yazılarla uyğun gəlir". Qeyd edək ki, Qala kəndindəki sözügedən ərazidə hansısa tikinti aparılması planlaşdırılıb. A.Məmmədov deyir ki, buna yol vermək olmaz: "Əgər Qala kəndinin 5 min il yaşı varsa, haqqında danışdığım yerlər daha qədimdir".

 

Xalq cəbhəsi.-2006.-26 sentyabr.-S.11