Xəlilzadə F.
Redaksiyamıza Hövsan
qəsəbəsində yaşayan iqtisadçı Nazilə
Babayevadan bir məktub daxil olub. O yazır:
"Hörmətli redaksiya, bu yaxınlarda Rüstəm Mustafayev
adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət
Muzeyinə getmişdik. Evdə məndən Rüstəm
Mustafayevin kim olduğunu soruşan övladlarıma
"böyük rəssam olub" cavabını versəm
də, əslində, onun haqqında o qədər də
məlumatım yoxdur. Mümkün olsa, bu şəxsiyyət
barəsində bir məqalə dərc edərdiniz".
Maraqlı təklif idi.
Adı çəkilən mədəniyyət ocağı
1943-cü ildən Rüstəm Mustafayevin adını
daşıyır. Bəs,
Rüstəm Mustafayev kimdir?
Cəmi 30 il ömür sürmüş Rüstəm
Mustafayev Azərbaycanda realist teatr-dekorasiya sənətinin
yaradıcılarından biri olub. O, 1926-cı ildə Bakı
Ali Rəssamlıq Məktəbini bitirmişdi. Hələ
tələbəlik illərindən istedadı ilə
fərqlənən Rüstəmin gələcəkdə
böyük rəssam olacağı haqqında maraqlı
fikirlər var idi. O, 1928-ci ildə Moskvada müəyyən
təcrübə keçdikdən sonra Bakıya
qayıtmış, bir müddət Bakı Azad
Tənqid-Təbliğ Teatrında (sonrakı adı Türk
İşçi Kəndli Teatrı) tamaşalara səhnə
tərtibatı vermişdir. Rüstəm sadəcə
illüstrasiya edən rəssamlardan olmamışdır.
Həmkarları danışırlar ki, o, bütün
səhnələrin qurulmasında fəal iştirak edər,
rejissor və müəlliflə birlikdə
işləyərdi. Azərbaycan teatrında orijinal
səhnələrin qurulması məhz bu rəssamın
adı ilə bağlıdır.
Repressiyanın hökm sürdüyü ağır
illərdə Rüstəm Mustafayev Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrında baş rəssam işləmişdir. Mirzə
Cəlilin, Cəfər Cabbarlının, Hüseyn Cavidin,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin əsərlərinə
verdiyi tərtibatlar Azərbaycan teatr-dekorasiya sənətinin
orijinal, qiymətli nümunələri
sayılmışdır. Rüstəm Mustafayevlə
yaxından dostluq etmiş həmkarı Qəzənfər
Xalıqov qələmə aldığı
xatirələrində yazırdı: "Rüstəmin
yaradıcılığı müasirlərindən bir də
onunla fərqlənirdi ki, o, teatr tərtibi sənətinin
nailiyyətlərini milli ənənələrimizlə
zənginləşdirməyə qabil sənətkar idi. O vaxt
çox gənc olmasına baxmayaraq, indi də yaşayıb-yaradan
bəzi rəssamlarımızın
yaradıcılığının formalaşmasında
danılmaz əməyi olmuşdur. Mən deyərdim ki, onun
ölümü nəinki dostları, eyni zamanda, bütün
Azərbaycan xalqı, incəsənətimiz üçün
əvəzsiz itki idi". Əslində, tam
yaradıcılıq dövrünü yaşamadan dünyasını
dəyişmiş Rüstəm Mustafayev dərin biliyə
malik, incə zövqlü, orijinal düşüncəli bir
sənətkar olub. Rüstəmin tamaşalara verdiyi
tərtibat o qədər diqqət çəkir ki, onu
Azərbaycan Opera və Balet Teatrında da
işləməyə dəvət edirlər. "Şah
İsmayıl", "Leyli və Məcnun",
"Aşıq Qərib", "Koroğlu" kimi operalara
verdiyi tərtibat böyük bəstəkarımız
Üzeyir Hacıbəyov tərəfindən yüksək qiymətləndirilir.
O, bu rəssamla işləməkdən xüsusi zövq
alırdı. Təsəvvür edin ki, 1937-1938-ci
illərdə "Koroğlu" kimi bir operanın rəssamı
olmaq şərəfi yalnız Rüstəm Mustafayevə
qismət olmuşdur.
Rüstəm Mustafayevin yaradıcılığı
çoxşaxəli idi. O, bir tərəfdən teatr
tamaşalarına bədii tərtibat verirdisə, digər
tərəfdən də miniatür sənətimizi, milli
memarlığımızı dərindən
öyrənərək müxtəlif sərgilərin
tərtibatı ilə məşğul olur, elmi tədqiqatlar
aparır, qrafika sahəsində bir sıra
müvəffəqiyyətlər qazanırdı. O,
neçə-neçə plakat və kitabların da bədii
tərtibatı üzərində işləmişdir.
Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm, Rəsul Rza
və başqa şairlərin o dövrdə çıxan
kitablarının bədii tərtibatı Rüstəmin ilk
qrafika işlərindən sayılırdı. 1939-cu ildə
çap edilmiş Azərbaycan aşıqlarının
şeirlərindən ibarət "Aşığın
səsi" kitabının da bədii tərtibatı
Rüstəm Mustafayevə məxsusdur. O, milli
ornamentlərimizin dərin bilicisi idi və
yaradıcılığında da bundan bacarıqla istifadə
edirdi. Rüstəm Mustafayev həm də istedadlı kitab
qrafikaçısı olmuşdur. Həmkarları onu son
dərəcə prinsipial və tələbkar bir rəssam
kimi xatırlayırlar.
O dövrdə Moskvada müxtəlif sərgilər keçirilirdi.
Azərbaycana məxsus bölümün
tərtibatçısı da məhz Rüstəm Mustafayev
olardı. Onun son işlərindən biri 1940-cı ildə
Nizami muzeyinin qurulması ilə bağlı idi. O, bu muzeyin
bədii tərtibatının müəlliflərindən biri
olmuşdur. 1937-ci ildən 1940-cı ilə kimi, yəni
ömrünün sonuna qədər Azərbaycan
abidələrini mühafizə edən Mərkəzi
Dövlət İdarəsinin direktoru vəzifəsində
çalışan Rüstəm Mustafayev Nizami dövrü
abidələrinin və Şəki Xan sarayının elmi
bərpası sahəsində mühüm xidmətləri
olmuşdur. O, müxtəlif mükafatlara, fəxri
fərmanlara, eləcə də "Şərəf
nişanı" ordeninə layiq
görülmüşdür. Dünyasını
dəyişəndən üç il sonra Azərbaycan
Dövlət İncəsənət Muzeyinə bu unudulmaz
rəssamın adı verilmişdir.
Yəqin ki, ömrü yarıda qırılmasaydı,
Rüstəm Mustafayev haqqında bu gün daha geniş
danışmaq olardı. Amma o, çox az yaşadı, daha
möhtəşəm əsərlərini yarada bilmədi.
Cəmi 30 il ömür sürmüş bu istedadlı
rəssamın yaradıcılığını
araşdırarkən heyrətə gəlirsən. Tanrı
ona necə də qeyri-adi istedad və qabiliyyət veribmiş.
Qısa ömründə neçə böyük
əsərlərin bədii tərtibatını verib?! Öz
orijinal düşüncə tərzi ilə Azərbaycan
səhnəsinə yeniliklər gətirib. O dövrdə
Rüstəm Mustafayevi nəinki Qafqazda, Rusiyada, hətta Avropa
ölkələrində də yaxşı
tanıyırdılar. Rüstəmin yaradıcılıq
müvəffəqiyyətləri sərhədləri
aşmışdı. Bu istedadlı rəssamı haralara
dəvət etmirdilər? Amma o, bütün qəlbi və
varlığı ilə doğma Bakıya bağlı idi.
Elə bu şəhərdə də haqq dünyasına
qovuşdu. Hərdən düşünürsən ki, 1937-ci
ilin repressiya sarsıntılarını içindən
keçirmiş həssas duyğulu bir insanın
ölümü də yəqin ki, elə bu mənəvi
əzablarla bağlıdır.
Azərbaycan.- 2006.- 26 sentyabr.-
S. 8.