Əliyev Z.
Bədii tikmə
Tikmələr Azərbaycan xalqının
estetik duyumu və zövqü ilə yanaşı, onun yaradıcı təxəyyülünün nəhayətsizliyini
nümayiş etdirən
maddi-mədəniyyət nümnələridirlər. Tikmə bəlkə də dekorativ-tətbiqi sənətin yeganə növüdür ki, özünün məişətdə
geniş yer alması ilə hər kəsin iç dünyasının
bədiiləşmiş formalaşmasında
çox yaxından iştirak edir. Əgər tikmələrə
müxtəlif geyimlərin
üzərində, məişətimizdə
geniş istifadə olunan pərdələrin,
örtüklərin, süfrələrin,
balıncların, mütəkkələrin,
qadın başmaqlarının,
möhür və Quran qablarının, canamazların, namazlıqların,
yelpiklərin, kəmərlərin,
tənbəki kisəsinin
və digər neçə-neçə əşyanın
üzərində rast
gəldiyimizi etiraf etsək deməliyik ki, bütün bunlar gün ərzində hər bir adamın zövqünə kifayət
qədər təsir edə biləcək estetik qaynaqlardırlar.
Başqa
sənət növlərindən
fərqli olaraq ən qədim tikmələrin bizim dövrümüzə gəlib
çatması qeyri-mümkün
olsa da, arxeoloji qazıntıların
nəticələri və
tarixi mənbələr
tikmənin Azərbaycanda
çox qədim tarixə malik olduğunu sübut edir. Mingəçevirdə
tapılan arxeoloji materiallar (eramızdan əvvəl II-I minillik) arasında qadın qəbirlərindən üzə
çıxarılan tunc
bəzəklərin, metal piləklərin,
rəngli muncuqların
çoxluğu, eləcə
də həmin yerlərdəki eramızın
V-VI əsrlərinə aid katakomba
qəbirlərdən üstündə
tikmə izləri olan ipək parçaların tapılması
da bilavasitə tikmə sənətinin Azərbaycanda çox-çox
keçmişdə təşəkkül
tapdığını təsdiqləyir.
Vaxtilə Azərbaycanda
olmuş italiyalı səyyah Marko Pollo (XIII əsr), ingilis səyyahı Antoni Cenkinson (XVI əsr), alman səyyahı Adam Oleari (XVII əsr) və fransalı yazıçı Aleksandr
Düma (XIX əsr) sənətkarların ipək
və qızılı
saplarla, gümüşü
zərlə yaratdıqları
tikmələri yüksək
dəyərləndirmişlər.
Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanın yerli xammalla zənginliyi, pambıq, yun və ipək
parçaların istehsalı
tikmə sənətinin
geniş yayılması
üçün münbit
şərait yaratmışdı.
Şamaxı, Gəncə, Şəki
və Basqalda istehsal olunan qanovuz, darayı, mahud və məxmər
tikmələr üçün
ən münasib
material idi. Onların üzərində
yerli təbii boyalarla rəngləşmiş
ipək və yun saplardan, piləklərdən istifadə
etməklə ustalar ecazkarlığı ilə
seçilən müxtəlif
tikmələr yaradırdılar.
Qızılı və
gümüşü saplar,
pilək, toz muncuq, sim və
s. xammallar isə xaricdən gətirilirdi.
Azərbaycan tikmələri
güləbətin, təkəlduz,
pilək, cülmə,
quş gözü, muncuqlu, qurama, oturtma, doldurma, sırıma və s. növlərə bölünür.
Onların ən geniş
yayılanı təkəlduz
tikmədir. Onun yerliyi
əsasən qara, qırmızı və tünd sürməyi mahuddan, yaxud da məxmərdən ibarət olur. Belə tikmələrin kompozisiyalarını
əsasən nəbatat
və heyvanat aləmini əks etdirən süjetlər təşkil edir. Bu üsulla, yəni
təkəlduz texnikasında,
yəni saxnağa geydirilmiş parça üzərində naxışı
kökləməklə onun
üstünü sapla
doldurardılar. Bu növdə qadınlarla bərabər kişilər
də maraqlı nümunələr yaradıblar.
Təkəlduzun örtüklərə, pərdələrə, balınclara
bəxş etdiyi gözəllik ölçüyəgəlməz
idi. Təkəlduza xas olan mürəkkəb naxışlar
“qarmaq” deyilən iynə yaradılırdı.
Şəki, Şamaxı, Qarabağ,
Gəncə, Bakı və Təbriz şəhərləri təkəlduz
ənənələrini yaşadan
mərkəzlərdən sayılır.
Güləbətin tikmələr adətən
ağır-davamlı və
bahalı parçalar
üzərində yaradılır.
Tirmə
parçaların yerlik
kimi istifadə olunduğu bu tikmə növündə
əsasən qızıl
və gümüş
saplar tətbiq olunur. Güləbətin tikmələr arxalığın,
çəpgənin, araqçının,
saat və daraq qabının və digər məişət əşyalarının
üzərində olur.
Naxış ünsürü kimi əsasən stilizə edilmiş quş, at, insan, gül-çiçək və
yarpaq təsvirlərindən
istifadə edilir.
Naxçıvan, Bakı,
Şamaxı, Quba,
Qeyd edək ki, güləbətin tikmələrin adının
Nizami Gəncəvi
(XII əsr), Molla Pənah Vaqif (XVIII əsr) və M.Y.Lermontovun (XIX əsr) şerlərində, aşıqların
qoşmalarında çəkilməsi
də onun geniş şöhrət tapdığını əks
etdirir.
Piləklə tikmədə müxtəlif
dairəvi formalı
metal parçalarından (qızıl,
gümüş, bürünc,
dəmir) istifadə olunur. Mərkəzində kiçik deşiklər
olan xırda düymə formalı piləkləri sapla rəngli ipək parçalara bərkidirlər.
Sonda müəyyən süjet,
həndəsi və nəbati naxış əsasında düzülmüş
piləklər bütünlükdə
gözəl bir mənzərə yaradır.
Bu növdən daha çox taxça, pəncərə pərdəsi,
örtük, yelpik və s. bəzədilməsində
istifadə olunur. Şəki, Qazax, Gəncə, Şamaxı
və
Icrasına görə daha
çlx güləbətin
tikməyə uyğun
gələn quş gözü (ona Abşeronda “cinağı”,
Naxçıvanda “cülmə”
də deyirlər) əsasən araxçınların
və şəbkülahların
bəzədilməsində istifadə edilirdi.
Muncuqlu tikmələr isə adından da göründüyü kimi
bilavasitə rəngbərəng
xırda muncuqların
köməyi ilə yaradılır. Pul kiçəsinin, daraq qabının, kiçik torbaların, başmaqların
və s. əşyaların
üzəri muncuqlardan
ibarət nəbati və həndəsi naxışlarla bəzədiləndə
çox güclü estetik təsirə malik olur. Bizim
dövrə gəlib çatmış Gəncə
xanı Cavad xana məxsus qəlyan çubuğu, Qarabağ xanı Pənah xana aid edilən əl ağacı, məşhur
şairə Xurşud
banu Natəvan tərəfindən bəzədilmiş
başmaqlar və fincan örtüyü bu tikmə növünün
bədii-estetik dəyərinin
çox yüksək
olduğunu təsdiqləyir.
Tikmənin qurama növü
isə rəngbərəng
parça hissələrinin
ən müxtəlif şəkildə yan-yana düzülərək tikilməsi
yolu ilə yaranır. Taxça başı və
örtüklərin yaranmasında
bu növdən istifadə olunur. Əsasən
həndəsi naxışlı
bu tikmələr daha çox Şəki, Abşeron, Qazax və Şamaxıda
yayılmışdır.
Həm qondarma, həm də “oturtma” adlanan tikmə növü hər hansı parçanın ayrıca kəsilib digər bir parça üzərinə
qoyulub ətrafının
tikişlə haşiyələnməsi
ilə yaradılır.
Çox vaxt naxış rolunu oynayan müxtəlif formalı parçanın
altına pambıq və yaxud yun
qoymaqla onun daha da qabarıqlığına
nail olunurdu ki, bu da ayrı-ayrı
örtüyün və
pərdənin tərtibatını
daha da gözəlləşdirirdi.
Bu növ daha
çox Abşeron, Naxçıvan, Qərbi Azərbaycan, Gəncə və Qazaxda geniş yayılıb.
Divar bəzəklərini, rübəndləri
və pərdələri
bəzəyən doldurma
tikmə, şəbküllah,
araxçın, canamaz,
namazlıq və yorğanların bəzəyində
istifadə olunan sırıma tikmə də milli bədii
sənətkarlığımızın zənginliyindən xəbər
verir.
Sankt-Peterburqun Dövlət Ermitajı
və keçmiş
SSRI xalqlarının etnoqrafiya
muzeylərində, Moskvanın
Şərq xalqlarının
incəsənəti muzeyində,
Xurşud banu Bəyim (XIX əsr, Gəncə), Xurşud banu Natəvan (XIX əsr,
Azadlıq.-2006.-10-11 sentyabr.- S. 15.