Əliyev Z.
Zərgərlik
Azərbaycan zərgərlik sənəti
qədim tarixə və
zəngin bədii-texniki ənənələrə malikdir. Elə
bu səbəbdən Azərbaycan zərgərlərinin
yaratdıqları sənət nümunələri haqlı
olaraq geniş şöhrət qazanıblar. Onların
yüksək bədii məziyyətlərinə görə
dünyanın müxtəlif ölkələrinə
yayılması, məşhur muzeyləri və şəxsi
kolleksiyaları bəzəməsi də elə bunun
təsdiqidir.
Əgər arxeoloji tapıntılara
əsaslansaq deməliyik ki, bizim dövrə gəlib
çatan ən qədim zərgərlik nümunələri
eramızdan əvvəl I minniliyə aiddir. Həmin
dövrə aid edilən qəbrlərdən silah, alət
və məişət əşyaları ilə yanaşı
qızıl, tunc, dəmir və sümükdən
hazırlanmış çoxlu bəzək
əşyalarına da rast gəlinir. Mum qəliblərdən
istifadə edilərək yaradılan sırğa, bilərzik
və boyunbağılar çox vaxt rəmzi məna
daşıyan ilan və şir şəklində
hazırlanar, şər qüvvələrdən qorunmağa
xidmət edərdi. Qədim bəzək əşyalarının
bədii tərtibatında əqiq, yaşma və s.
minerallardan ustalıqla işlədilməklə həm də
müxtəlif formalardan, heyvan təsvirlərindən və
həndəsi naxışlardan istifadə edilib.
Mingeçevir, Xocalı, Yaloylutəpə,
Qəbələ, Xınıslı, İsmayıllı,
Qaratəpə və s. yerlərdə arxeoloji qazıntılar
zamanı tanınmış qızıl sırğa, tunc
kəmər, gümüş bilərzik, qızıl cam
və digər əşyalar yüksək
sənətkarlıq nümunəsi kimi qəbul olunurlar. Bu cür
zərgərlik əşyalarının hazırlanmasında
müxtəlif texniki üsullardan istifadə olunurdu. Basma,
qarasavad, döymə, minasazlıq, oyma, pardaxlama,
xatəmkarlıq, həkketmə, hörmə,
şəbəkə və s. Azərbaycan zərgərliyində
geniş yayılmış üsullardandır.
Kəmər, qozalı qolbaq,
düymə və s zinnət şeylərinin
hazırlanmasında döymə üsulu əvəzsiz idi.
Əsasən gümüş üzərində tətbiq
olunan qarasavad üsulundan isə silahların qını,
dəstəyi, qundağı, eyni zamanda bir sıra ev
avadanlığının hazırlanmasında istifadə
edilirdi. Sırğa, üzük, medalyon bilərzik və s.
bəzək əşyalarının yaradılmasında
zərifliyi ilə seçilən şəbəkə
üsulu tətbiq olunurdu. Xatəmkarlıq üsulu ilə
xəncər, qılınc qını və dəstəyi,
habelə müxtəlif avadanlıq bəzədilirdi. Minasazlıq
üsulu ilə əşyanın üzərində oyulmuş
rəsm, yaxud naxışın içi rəngli mina
maddəsi ilə doldurulurdu. Bu texnikadan daha çox xəncər və qılınc
qınlarının, sırğa, bilərzik və s.
zinətlərin bəzəklərində istifadə edilirdi.
Çağdaş
dövrümüzdə zərgərlik keçmişin
ənənələrini davam etdirən forma və məzmunca
zənginləşmişdir. Gəncə, Şamaxı,
Lahıc, Qazax, Şəki, Təbriz, Quba tarixən
Azərbaycanın məşhur zərgərlik
guşələri sayılır.
Parisin Luvr, Sankt-Peterburqun
Dövlət Ermitajı muzeylərində və Moskvanın
Silah Palatasında, Türkiyənin Topqapı saray-muzeyində,
Bakıdakı Azərbaycan Tarixi, Azərbaycan
İncəsənət muzeyində, L.Kərimov adına
Azərbaycan xalçası və xalq tətbiqi sənəti
Dövlət muzeyində Azərbaycan zərgərlərinin
nadir bəzək örnəkləri saxlanılmaqdadır.
Əgər bir vaxtlar məşhur
rəssam Sultan Məhəmməd (16-cı əsr) həm
də yaxşı bir zərgər kimi ad
çıxarmışdısa, sonrakı dövrlərdə
adını əsərləri ilə sənət tarixinə
yazmış zərgər Teymur Nəbi oğlu (18-ci əsr),
Usta Məhəmməd, Mirdadaş Mirdadaş Mirəhmədov,
Hüseynqulu Axundov, Əbdül Həmid (hamısı 19-cu
əsr), Gülbala Hüseynov, Heydər Haşımov, İsmayıl
Məmmədov, Həbib Quliyev, Cəmaləddin Əyyubov, Usta
Hüseyn və başqaların yüksək
sənətkarlığını qeyd etmək olar. Məşhur
Bakı zərgəri Hüseynəli Axundovun 1900-cu ildə
Ümumdünya Paris sərgisində düzəltdiyi medalyona
görə qızıl medala layiq görülməsi də
zərgərliyimizin beynəlxalq şöhrətinin və
uğurunun təsdiqi idi.
Etiraf edək ki, bütün
dövrlərdə milli zərgərliyin inkişaf etdirilməsində
qadın bəzəkləri əsas yer tutub. Başlıca
olaraq dörd hissəyə bölünən və boyun, qol
və barmaq, baş və libasların bəzədilməsində
istifadə olunan əşyalar ilk növbədə
icrasının nəfısliyi, forma və
naxışlarının orijinallığı ilə
diqqət çəkir. Keçmişdə qiymətli
metallardan hazırlanmış milli kəmərlər qadın
və kişi geyimlərinin ayrılmaz bir hissəsi
sayılırdı. Adətə görə qadınlar enli, kişilər
isə nazik, ensiz kəmər taxardılar. Qızıldan,
gümüşdən, bürünc və misdən
hazırlanan bu kəmərlər müasir və
dəyişkən moda dünyasının təsirinə
məruz qalsa da, elə bilirik ki, öz bədii-estetik
dəyərini və funksionallığını bu gün
də saxladığına görə tətbiq olunmasına
haqqı vardır. Bu mənada böyük dövlət xadimi
və şair Şah İsmayıl Xətai ( 16-cı əsr)
üçün hazırlanan qızıl kəmər
(Hazırda İstanbulun Topqapı saray-muzeyində
saxlanılır) sözün əsl mənasında
qürurlandırıcı olmaqla yanaşı, yüksək
bədii-estetik dəyərinə görə milli
zərgərlik-metalşişləmə
sənətlərinin vəhdəti kimi heyranedicidir.
Qeyd etmək lazımdır ki,
"Zər qədrini zərgər bilər" və
"Zər dəqiqliyi" deyim-ifadələrinin
yaradıcısı olan xalqımız zərgərliyin
zəngin bədii-estetik yükünün
daşıyıcısı olan sənətkarları
həmişə yüksək dəyərləndirib. Odur ki,
xalq sənətinin bu qədim və çox nəfis
növü bu gün də uğurla inkişaf
etdirilməkdə, keçmiş sənətkarların
unudulmaz ənənələri yaşadılmaqdadır...
Azadlıq.- 2006.-24-25 sentyabr.- S. 15.