Mükərrəmoğlu
M.
Azərbaycan xalçası xalqın maddi və mənəvi
sərvətidir
Sənətşünaslıq doktoru, əməkdar mədəniyyət işçisi
Röya Tağıyevanın
“Azərbaycan xalçası
məişətdə” kitabı
haqqında qeydlər
Qarşımda çox
qiymətli bir kitab var. Xalqımızın
mənəvi dünyasını
yaşadan xalçaçılıq
sənətinə həsr
olunmuşdur. Ümumiyyətlə, nəzərə alsaq ki, son illər
milli xalçaçılıq
sənətimizin öyrənilməsinə
həsr olunmuş tədqiqat əsərləri
çox nadir hallarda çap olunur, bu kitab əslində
həmin boşluğu
doldurmaq baxımından
çox əhəmiyyətlidir.
Röya Tağıyeva uzun illərdir ki, bu sənətin tədqiqi ilə məşğul olan alim kimi tanınmışdır.
Azərbaycan xalçasının tarixi, müasir vəziyyəti ilə bağlı onun beynəlxalq tədbirlərdə
etdiyi məruzələr
çox böyük maraqla qarşılanmışdır.
Məlumat üçün bildirək ki, Röya xanım uzun müddətdir Azərbaycan Xalçası
və Xalq Tətbiqi Sənəti Dövlət Muzeyinə rəhbərlik edir.
Onun “Azərbaycan xalçası”
(1999) və “Nizami obrazları xalçalarda”
(1991) adlı monoqrafiyaları
xalçaçılıq sənətimizin tədqiqinə
qiymətli töhfədir.
“Azərbaycan xalçası məişətdə”
adlı bu yeni kitabı isə bir növ
əvvəlki tədqiqatlarının
davamıdır. Kitabın
girişində deyilir:
“Tədqiqatda əsas məqsəd ənənəvi
xalça terminologiyalarından
çıxış edərək,
xalçanı azərbaycanlıların
məişəti və
etnomədəni ənənələri
kontekstində öyrənmək
olmuşdur”.
Müəllifin fikrincə, Azərbaycan
xalça sənəti,
incəsənətin başqa
sahələri kimi, özünün yüksəliş
dövrünü yaşamış,
bununla yanaşı, bu sənətdə ideya və obrazların
bədii ifadə sistemlərinin əsl xalq ruhundan gələn
əsaslarına sədaqəti
qorunub saxlanılmışdır.
Azərbaycan xalçasının zəngin bədii xüsusiyyətləri və
forma əlvanlığı onun yaranma tarixindən
müşahidə olunmuşdur.
Kitabın “Azərbaycan xalçası
milli və ümumbəşəri sərvətdir”
adlı ilk bölməsində
bu barədə geniş bəhs olunmuşdur. Müəllif
yazır: “Arxeoloji tapıntılara görə,
hələ tunc dövründə – ermazından
əvvəl ikinci minillikdə, Azərbaycan ərazisində yumşaq xalça materiallarından
istifadə etməklə,
yüksək texnikası
və bədii dəyərinə görə
seçilən müxtəlif
məişət əşyaları
hazırlamağı bacarırdılar”.
Sonrakı əsrlərdə praktiki olaraq Azərbaycan xalqının
həyat və məişətini özündə
əks etdirən xalçaçılıq sənəti
geniş sosial hadisə kimi nəzəri cəlb etməkdədir.
Oxucu kitabın bu bölməsində milli xalçaçılıq
sənətimizin tarixinə
bir növ ekskurs edəcək, həmçinin, xalqın
varlığının, qürur
hissinin göstəricisi
olan Azərbaycan xalçasının bütöv
bir bədii sistem kimi dərin
təkrarolunmaz məzmunu,
yüksək forma rəngarəngliyi
haqqında da məlumat əldə edə biləcəkdir. Burada deyilir ki, XVIII əsrdən başlayaraq Azərbaycan ərazisində
(Şimali və Cənubi Azərbaycan) lokal xalçaçılıq
məktəbləri yaranmışdır.
Bu gün Azərbaycan
xalçaçılıq sənətində Quba, Şirvan, Bakı, Gəncə, Qazax, Qarabağ, Təbriz, Ərdəbil, Mərənd,
Zəncan, Qaradağ, Urmiya, Marağa, Xalxal kimi məşhur
xalça məktəbləri
mövcuddur. Bölmənin
sonunda müəllif yazır: “Hər bir xalq dünya
mədəniyyəti xəzinəsinə
özünün təkrarolunmazlığı
və özünəməxsus
milli xüsusiyyətləri
ilə seçilən,
dərin bəşəri
mahiyyət kəsb edən, ağıl və zəka gücünə zənginləşdirdiyi
bədii sərvətlərini
bəxş edir. Xalqımızın zəngin təcrübəsini,
ənənəsini, bədii
istedadını özündə
əks etdirən Azərbaycan xalça sənəti də belə mədəni sərvətlərdəndir”.
Mahiyyətcə daha çox
diqqəti çəkən
kitabın ikinci bölməsidir. Müəllif bu bölməni “Azərbaycan xalçası
xalqın etnomədəni
tarixi kontekstində” adlandırmışdır. Tədqiqatçı göstərir ki,
azərbaycanlıların etnomədəni
ənənələri öz
kökü etibarilə
çox qədim zamanlara — bəşəriyyətin
ilkin ənənəsi
ilə vahid Avrasiya etnosu ənənələrinin bilavasitə
təmasda olduğu minilliklərə gedib çıxır. Müəllif həmçinin son vaxtlar meydana çıxmış
etnomədəni və
dil monogenezi konsepsiyası, daha doğrusu, dünya xalqları və mədəniyyətlərinin vahid
bir kökdən əmələ gəlməsi
ideyası ilə bağlı mülahizələrini
də bildirir. Bu bölmədə qədim məxəzlərə
istinadən mədəniyyətlərin
bir-birinə təsiri,
ayrı-ayrı təriqət
və inanclar, bunların rəmzi və motivlərinin Azərbaycan xalçalarında
izləri araşdırılır
və müəllif bütün bunlara çağdaş sənətşünaslığın
qarşısında duran
tələblər baxımından
yanaşır, Azərbaycan
xalqının etnomədəni
tarixi kontekstində təhlil edir.
Kitabın üçüncü bölməsi “Azərbaycan
xalçası xalqın
adət-ənənələri və məişəti kontekstində” adlanır.
Müəllif yazır:
“Xalqın etnomədəni
və bədii ənənələri fərqli,
bir-birindən təcrid
olunmuş halda deyil, ilkin daxili
ənənəyə və
onun vasitəsilə digər xalqların mədəniyyəti, ənənələriylə
birləşərək sirli,
gizli, ezoterik özəklə sıx bağlılıq etno-mədəniyyətin
və incəsənətin
vahid, tam canlı orqanizmini təşkil edir”. Bu bölmədə sufi təriqətinin
xalçaçılıq sənətinə təsirindən
geniş bəhs olunur. Burada əsas diqqət
magik qoruyuculara və kainatın səma qüvvələrinə
nüfuz etməyə
yönəldilmişdir. Rəmzlər vasitəsilə kosmik
vəhdət ideyasının
xalçaya köçürüldüyünü
və onun naxışlarında öz
əksini tapdığını
əsaslandıran müəllif
insanın səma rəmzləri ilə əlaqə yaradıb kainatın harmoniyasına qoşulduqda böyük uğurlar və xeyir əldə etdiyindən xalçanın
da mühüm rol oynadığı sufizm mədəniyyətli mərasimlərin
Azərbaycan xalqının
köklü adətlərinə
çevrildiyi qənaətinə
gəlmişdir.
Bölmədə müəllif, həmçinin,
xalçaların qoruyucu
və ovsunlayıcı
funksiyalarından da danışır. Eyni zamanda,
xalçalarımızın qədimlərdən başlayaraq
müasir dövrə
qədər xalqımızın
adət-ənənəsində və məişətində
oynadığı rolu
şərh edir, ondan istifadə olunması məsələsinə
aydınlıq gətirir.
Müəllif kitaba “Xalça terminləri lüğəti”ni də əlavə etmişdir. Bu, xalçaşünaslıq
tarixində ilk təşəbbüs
kimi çox qiymətlidir.
Sonda verilmiş illüstrasiyalar
kitabın ümumi məzmununu tamamlayır.
“Biblioqrafiya” bölməsi
isə kitabın böyük elmi axtarışların nəticəsi
kimi ortaya çıxdığını təsdiq edir. Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi, Lətif Kərimov adına Azərbaycan
Xalçası və
Xalq Tətbiqi Sənəti Dövlət
Muzeyinin himayəsi ilə nəşr olunan bu kitabın
redaktorları akademiklər
Rasim Əfəndiyev və Teymur Bünyadovdur.
Xalq
qəzeti.-2006.-27 sentyabr.- S. 6.