Bağırova Y.
Kaman ana laylasıdır
Fəxrəddin Dadaşov:
"İnsan qəlbinin
tellərini yerindən
oynadan alət kamançadır"
"Danışmağı bacaran və buna görə cəzalandırılan da
kamançadır"
Qəbilənin bütün üzvləri yas içərisində idi. Hər kəsi bu üzücü olayı qəbilə başçısına kimin çatdıracağı sualı düşündürürdü. Çünki başçının gənc və igid oğlu müharibədə həlak olmuşdu. Bilirdilər ki, kim bu xəbəri ona çatdırsa onun boğazına qurğuşun əridib tökdürəcək. Bir müddətdən sonra qəbilə üzvlərindən biri dəri və ağacdan istifadə edərək bir musiqi aləti düzəltdi. İlahi, həmin alətdən necə yanıqlı səs gəlirdi! Bütün dağ-daş lərzəyə gəlmişdi. Ata bu səsi eşidəndə igid oğlunun vəfat etdiyi ona agah oldu. Bu zaman həmin alətin boğaz hissəsinə qnrğuşun tökdürdü. Öz naləsi ilə insan kimi danışmağı bacaran və buna görə də cəzalandırılan musiqi aləti isə kaman idi..." Göründüyü kimi, qeyri-adi səsə malik olan kamançanı ifa etmək və qəlblərə yol açmaq elə də asan məsələ deyil. Elə xalq artisti, kaman ustası Fəxrəddin Dadaşovla da söhbətimiz bu məcrada oldu.
"Ürəkdən gələn yanğı barmaqlar vasitəsilə alətə ötürülür"
- Kaman ustası olmaq üçün, ilk növbədə 5 il musiqi məktəbi, sonra texnikum, daha sonra isə Milli Konservatoriyanı qurtarmaq lazımdır. Amma bu illər ərzində oxuyan yüz nəfərdən yalnız bir nəfəri öz istedadı ilə seçilir. Xeyli sayda kaman ifaçısının içərisindən bir nəfəri öz sözünü deyə bilir. Məsələn biz oxuduğumuz dövr ərzində kamança çalanlar çox idi. Amma onların içərisindən Şəfiqə Eyvazova, Ədalət Vəzirov və mən çıxdıq. Biz üç nəfər xalq arasında tanındıq. O zaman Şəfiqə Eyvazova ilə mən 16-17 yaşımızdan kaman çalmağa başlamışdıq. Onu gənc yaşında Əhsən Dadaşovun kollektivinə, məni isə Əhməd Bakıxanovun ansamblına qəbul etdilər. Onu demək istəyirəm ki, insanda sənətə olan istedad uşaq yaşlarından özünü büruzə verir. Kaman ana laylasıdır, bütün dərdləri onunla bölüşmək olur. Bir də görürsən ki, ifa etdiyin yerdə hansısa kədərli səhnə beynində canlanır. Onun üçün də kamança çalanda ifa yanıqlı alınır. Kamanın öz iniltisi var. Bu ürəklə bağlıdır. Bu yanğı başdan gəlir ürəyə, ürəkdən isə barmaqlar vasitəsilə həmin alətə ötürülür. Əzbərçi musiqiçi başqa, ürəkdən çalmaq isə başqadır. Bəzən bizim aləti ürəkdən çalmağımız müşayiət etdiyimiz ifaçıdan da çox asılı olur. Bir də görürsən ifa edən ürəyin elə bir telinə toxunur ki, istər-istəməz onun cavabını vermək istəyirsən.
"Alim Qasımovun öz ifasi ilə ünvanladığı suala kamanla cavab verirəm"
Mən belə halı
Alim Qasımovla yaşamışam. O, bədahətən
elə tellərə toxunurdu ki, istər-istəməz adamın
bədəni ürpəşirdi. Bu zaman ürəyim az
qalırdı yerindən çıxsın. Bu əsnada
mən kamanla mütləq onun cavabını verirəm. Bu ona
bənzəyir ki, o sual verir, mən də onu
cavablandırıram. Əgər o an məndə yaranan
həmin enerjini ötürməsəm bəlkə də
ürəyim partlaya bilər. Həmçinin də
gözəl ifa kaman çalanın musiqiyə
köklənməsindən də çox asılıdır.
Əgər mən özümü "Çahargah"a
kökləmişəmsə və kimsə "Şur"
dinləmək istəyirsə bu zaman gözəl effekt
alınmayacaq. Kamançaya
çox bağlanmışam və onsuz özümü
təsəvvür edə bilmirəm. Fikirləşirəm ki,
kamançanı əlimdən alsalar, yaxud qadağa etsələr
özüm-özümü öldürərəm. Çünki
ömrümün 48 ilini kamana həsr etmişəm. İndi
əlimdə olan və ifa etdiyim kamança aləti 1962-ci
ildən bəri mənimlədir. Deyirlər ki, başqa bir kaman al amma
mən razı olmuram. Elə bilirəm ki,
o mənim nə istədiyimi başa düşür, dərdimə
şərik olur.
Axı illərdir ürəyimin sirlərini, istəyini, arzularını, yanğısını
həmin kaman vasitəsilə çatdırmışam.
Bu sadəcə alət deyil, məni dünyaya tanıdan sirdaşım, dostumdur. Mənə doğma olan
muğam isə "Şur" və "Bayatı şiraz"dır.
Ümumiyyətlə mənim ruhum
nisbətən qəmli
muğamlara yaxın olduğu üçün
bu muğamlarda özümü tapıram.
Deməliyəm ki, insan səsinə ən yaxın alət kamançadır. Mənə dəfələrlə
təklif olub ki, başqa alətlərdə çalım
və bu işdən xeyli pul qazanım. Amma mən buna getmədim.
Çünki kamançasız öz həyatımı təsəvvür edə bilmirəm.
"İndi kamanı elə çalırlar ki, ondan skripka səsi
çıxır"
Hazırda musiqini duyan kaman çalanlarımız
var, amma mən çox təəssüf edirəm
ki, hamı bu dəqiqə kamanı elə çalır ki, ondan skripka səsi
çıxır. Kamançanın öz spesifik səsi, tembri var. İndi onu bəmdə
çalırlar. Yəni burunda
danışılan səslə.
Biri var təmiz səslə danışasan,
biri də var zökəm xəstəliyindəki kimi,
burunda danışasan.
Əsl kamançalanda üç
keyfiyyət olmalıdır.
Yəni,
kamança üçlükdə,
solistdə və not ifasında özünü
göstərməlidir. Kamançada
muğamlarımız təmiz
çalınmalıdır. Çünki hazırda muğamlarımıza
əcnəbi ifalar daxil edilib. İndiki musiqiçilərin çaldığı
muğama İran, ərəb, türk musiqilərinin notlarını
gətiriblər. Bizim klassik
musiqini və not əsərlərini də
təmiz çalmaq lazımdır.
Görünür bunu onun üçün etmirlər ki, muğamlarımızı çalmaq
çox çətindir
və gənclərimiz
daha yüngül ifalara can atır. Kamanı atıb skripka çalırlar. Çünki kamanda ifa tərzi
və musiqi texnikaları ağırdır.
Həmçinin də kaman çalmaq üçün
fiziki güc
mühüm rol oynayır.
Kaman çalan zaman elə şöbələr
var ki, orada
"çeton"lar olmaz. Burada "Çahargah"ın öz,
"Şur"un öz pərdəsi var və ondan
kənara çıxmaq
yolverilməzdir. Amma indi "Çahargah"ı
elə çalırlar
ki, bilmirsən bu Azərbaycan musiqisidir, yaxud fars. Demirəm ki,
əcnəbi muğamlar
pisdir, amma bizim muğamlarımız
dünyada ən yuxarı pillədə durur və digərlərinin
şahı hesab edilir.
"Musiqisi olmayan xalqın, özünə məxsus alətin olmasını iddia etməsi gülüncdür"
Buna görə
də hamımıza bəllidir ki, hiyləgər ermənilər
həmişə bizim
musiqiyə və alətlərimizə iddialı
olublar. Hazırda da bu istəklərindən əl
çəkmirlər. O cümlədən də kamanı öz xalq alətləri kimi təqdim etməyə və onu özününküləşdirməyə
çalışırlar. Amma bu saxtakarlığı üzə
çıxarmaq üçün
kifayət qədər
dəlil və sübutlarımız var. Təkcə
onu demək yetərlidir ki, mən dünyada yeganə xalq tanıyıram ki, onların özlərinə
məxsus musiqisi yoxdur. Təbii ki, öz musiqisi olmayan xalqın da öz alətinin olması qətiyyən mümkün olan bir şey deyil.
Onlarda hamısı oğurluqdur və burada bir deyim yerinə
düşür ki,
"itdən çox
çarıq ogurlayan
yoxdur, amma ayağı yalındır
ki, yalın".
Üç nöqtə. -2006.- 23 sentyabr.-
S. 14.