Hüseynov Arif

Dahi şəxsiyyətin ev-muzeyi

 

Bu ev-muzey Bakının qədim məhəllələrinin birində - keçmişdə Verxni-Priyutsk, hazırda isə Şamil Əzizbəyov adlanan küçədədir. Həmin ev-muzey sənətsevərlərin, qədirbilənlərin, millətsevərlərin ziyarətgahıdır. Muzeyin otaqlarını bir-bir gəzərkən dərin məmnunluq hissləri keçirirsən. Dahi sənətkarın 1915-1942-ci illərdə yaşadığı, yazıb-yaratdığı bu evdə olmağınla fəxarət duyursan (xatırladaq ki, Üzeyir bəyin ev-muzeyi lap əvvəllərdə poçt idarəsi olub). Onun yazı masası daha çox maraq doğurur. Adama elə gəlir ki, böyük bəstəkarımız həmin masanın arxasından yenicə qalxıb, dincəlmək üçün yan otaqlardan birinə keçib və tezliklə də qayıdaraq hələ tamamlamadığı "Azərbaycan" simfonik poemasının partiturası üzərində işini davam etdirəcək. Masanın üstündə saxlanan qədim ingilis qəlyanı, eynək, qol saatı, dəftərxana ləvazimatı Üzeyir bəyin evdə olması illüziyasını yaradır. Yazı masasından bir qədər aralıda "Bekker" royalı diqqəti çəkir. Bəstəkar özünün möhtəşəm "Koroğlu" operasını bu royalın arxasında bəstələmişdir. Royalın üstündəki şəffaf qutuda saxlanan skripka da tarixi bir sənət alətidir. "Leyli və Məcnun" operasının premyerasında Üzeyir bəy digər musiqiçilərin yanında əyləşərək bu skripkada çalmışdı.
Azərbaycanın klassik yazıçısı və dövlət xadimi Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev operaya böyük həvəslə dirijorluq etmişdi. Üzeyir bəyin adi bir orkestrant kimi iştirakı yazıçı Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin dirijorluq inamını bir qədər də artırmışdı. Azərbaycan ədəbiyyatının klassik yazıçısı və dramaturqu Ə.Haqverdiyevin özünü həm də bir musiqiçi kimi göstərməsi bizim zamanda çoxlarının təəccübünə səbəb olur. Onlar bəlkə də bilmirlər ki, həmin dövrdə ziyalıların əksəriyyəti geniş erudisiyalı idilər. Ə.Haqverdiyev böyük yazıçı olmaqla bərabər, həm də muğamlarımızı, xalq musiqimizi, Qərb musiqisini bütün genişliyi ilə bilən incəsənət xadimi idi. Buna görə də Üzeyir bəy ilk operasının dirijorluğunu ona tapşırmışdı.
Eksponatlar arasında böyük maraq doğuran fotoşəkillər var. Üzeyir bəyin kiçik qardaşı Ceyhun bəyin fotoşəkli xüsusi diqqət çəkir. Onun üz cizgilərində və baxışında qətiyyətli, qabiliyyətli bir şəxs görürsən. Ceyhun bəy Şərqdə ilk operanın - "Leyli və Məcnun"un ərsəyə gəlməsində böyük əmək sərf edib. Ceyhun bəyin xatirələrində oxuyuruq: "Biz (Üzeyir bəy və Ceyhun bəy qardaşları nəzərdə tutulur. A.H.) 1907-ci ilin yazında opera üzərində işə başladıq.
Şəraitimiz münasib idi. "İslamiyyə" otelində yaşayırdıq. Biz lirik nömrələri Füzulidən götürürdük. Həmin qəzəl nümunələrini özümüzün yazdığımız mətnə salırdıq. Ayrı-ayrı vokal nömrələri üçün muğam şöbələri seçirdik. Məsələn, Məcnunun atası üçün "Rast" və "Çahargah", Məcnun üçün "Şikəstəyi Fars", "Bayatı Şiraz" və "Segah" muğamlarından parçalar nəzərdə tutmuşduq. Xalq musiqimizdən götürdüyümüz təsniflərdən də faydalanırdıq. Özümüzün orijinal motivlərimiz də vardı. Qardaşım Üzeyir orijinal motivləri nota salırdı. Üzeyir xor ifaçıları üçün polifoniya (çoxsəslilik) məqamları yaradılmasına da diqqət yetirirdi. Beləliklə də qardaşım Şərqdə polifoniya tətbiqinin pioneri oldu".
Oxuculara Məcnunun atası Əbülqeysin ifaçısı Mirzə Muxtar haqqında məlumat vermək də yerinə düşər. Əslən qarabağlı olan Mirzə Muxtar rus dili müəllimi idi. O, ahıl yaşlı olsa da, vaxtilə gözəl tembrli səsinin olan-qalanını rolun təsirli alınmasına məharətlə işlədirdi. Muğamları əla bilən Mirzə Muxtar özünəməxsus tərs adam idi. Məşqlərdə öz nömrələrini oxuyan zaman xırdalıqlara həddən artıq aludəçilik göstərir, muğam guşələrinin tamam-kamal çıxmasına çalışırdı. Sonu görünməyən improvizasiyalara uyan Mirzə Muxtar tarçalan Uzun Zeynalı çox hiddətləndirirdi. O, bu və ya digər guşənin sona yetdiyini bilən kimi çalmağını dayandırırdı. Mirzə Muxtar isə buna fikir vermədən elə hey oxuyurdu. Uzun Zeynal hirsli-hirsli deyirdi: "Ay Mirzə qurtar da". Mirzə Muxtar isə bunun cavabında: "Rəhmətliyin oğlu, qoymazsan musiqini tamam eyləyim?!".
Xoreoqrafiya Ceyhun bəyin məktəb yoldaşlarından olan Bəhram Vəzirova tapşırılmışdı. Onun haqqında deyirdilər: "Əgər Vəzirovun başı da ayaqları kimi işləsəydi Qarabağda tayı-bərabəri olmazdı". Bəhramın rəqs improvizasiyaları uğurlu alınmışdı. Heç vaxt ərəb rəqsləri görməmiş tamaşaçılar məmnunluq duyurdular. Qəribə burasıdır ki, Bəhram Vəzirov da ərəb rəqslərinə bələd deyildi. Amma Bəhram Vəzirovun quruluşunda "ərəb rəqslərinə" maraqla baxırdılar.
Leylinin atası rolu incəsənətə xüsusi maraq göstərən podratçılıqla məşğul olan İmran Qasımova həvalə olunmuşdu. Onun çox zil səsi vardı, lakin Şərq musiqisinin qanunlarına bir o qədər də bələd deyildi. Yeri gəldi-gəlmədi bəzən yuxarı notlarda çox gəzişməyi xoşlayırdı. Bununla əlaqədar olaraq qardaşlar ona lazımi məsləhətlər verirdilər.
Leyli rolunun ifaçısı Əbdürrəhim Fərəcov Bakı çayxanalarının birində aşpaz şagirdi işləyirdi. Onun incə tembrli səsi Leyli partiyası üçün xoşagələn olduğundan onu dilə tutub teatra gətirmişdilər. Birinci tamaşadan sonra Əbdürrəhim teatr "solistliyini" həmişəlik tərk etmək qərarına gəlmişdi. Ona görə ki, əsil müsəlmana yaraşmayan hərəkətlər etməyi - üzünə, onun düşündüyü kimi, donuz piyindən hazırlanmış qrim çəkməyi və hətta arvad paltarı geyməyi təhqir hesab edirdi.
Elə bu səbəbdən Azərbaycanın görkəmli xanəndələrini də operada bu və ya digər rolun ifasına cəlb etmək mümkünsüz idi. Həm də bu xanəndələrin əksəriyyəti hacı, kərbəlayı, məşədi olduqlarından səhnəyə çıxıb "oyunbazlıq" etməyi özlərinə rəva bilməzdilər.
Hər halda çıxış yolu tapıldı. Məcnun roluna Hüseynqulu Sarabski, Leyli roluna Əhməd Bədəlbəyli (Əhməd Ağdamski) cəlb olundular. Uzunömürlü operanın səhnə həyatı əsasən bu iki görkəmli ifaçının sayəsində reallaşdı.
Şərqin bu ilk operasının digər iştirakçıları barədə məlumat qıtlığı mövcuddur. Bu isə anormal hal kimi qiymətləndirilməlidir. Bakı Musiqi Akademiyasında və digər elmi tədqiqat müəssisələrində opera musiqimizin əsasını qoyanların həyat və fəaliyyətlərini araşdırmağa qadir adamlarımız mövcuddur. Ancaq onları bu müqəddəs işə istiqamətləndirən yoxdur.
Muzeyin diqqəti cəlb edən eksponatlarından biri də Üzeyir bəyin əksi salınmış xalçadır. Böyük zövqlə toxunmuş bu sənət əsərində bəstəkarın portreti onun operalarından götürülmüş fraqmentlərlə bəzədilmişdir. Həmin xalça bəstəkarın altmış illik yubileyi münasibətilə Milli Elmlər Akademiyasının kollektivi tərəfindən verilmiş hədiyyədir.
Muzeyin ekspozisiyasında məşhur rus rəssamı Mixail Aleksiçin "Opera traktında" adlı dostluq şarjı özünəməxsus yer tutur. 1938-ci ildə Moskvada Azərbaycan incəsənəti dekadası böyük uğurla keçdiyindən paytaxt qəzet və jurnallarının səhifələrində təriflə dolu məqalələr dərc edilir, xüsusən Üzeyir bəyin əsərləri "Koroğlu" operası və "Arşın mal alan" komik operası haqqında Rusiyanın sanballı incəsənət və ədəbiyyat xadimlərinin professional səviyyəli yazıları yer alırdı. Yazılanlara görə, hətta İ.Stalinin özünün Üzeyir bəyə xüsusi marağı vardı. İ.Stalin "Arşın mal alan"a ilk dəfə Tiflisdə baxdığını və böyük zövq aldığını deyirdi. Mixail Aleksiçin həmin dostluq şarjında SSRİ-nin ən görkəmli bəstəkarları Volqa çayının axarının əks istiqamətində opera yükünü dartıb aparırlar (Qədimdə gəmiləri çaylarda çəkən fəhlələr vardı.
Onlara burlak deyirdilər. M.Aleksiç də bəstəkarları burlaklara oxşatmışdı). Ən qabaqda Üzeyir bəy əlində sazla təsvir olunmuşdur. SSRİ bəstəkarları onun arxasınca gedirlər. Bu, "Koroğlu" operasını yaratmış Üzeyir bəyin SSRİ məkanında ən birinci bəstəkar olmasına işarədir.
Azərbaycanın böyük rəssamı Mikayıl Abdullayevin 1944-cü ildə yaratdığı "Üzeyir Hacıbəyov" portreti dahi bəstəkarın sadəlik, təmkinlilik, alilik və xeyirxahlıq kimi insani keyfiyyətləri özündə birləşdirmiş daxili aləminin inikası kimi qavranılır. Mikayıl Abdullayev Üzeyir bəyin bu portretini yaratmaq üçün bəstəkarın poza alması üçün onu xeyli müddət razı sala bilməmişdi. Üzeyir bəy poza almaq üçün həvəsinin və vaxtının olmamasını bəhanə gətirirdi. Nəhayət, kefinin kök vaxtında rəssamın işləməsi üçün poza almağa razılıq verdi. Rəssam həvəslə işə başladı. Portretin cizgiləri aydın görünməyə başlayanda bəstəkar rəssama dedi: "Oğlan, deyəsən, mənim zövqümü oxşaya bilən nəsə yarada biləcəksən. Mən bunu indidən hiss edirəm. Gəl səninlə belə danışaq - portret hazır olan kimi mənə bağışlayacaqsan. Sifarişçi kimdirsə, onun üçün yeni portret işlərsən. Söz verirəm ki, pozada duracağam". M.Abdullayev dahi bəstəkarın bu təklifindən qürur hissi duyur və portreti ona bağışlayır. Bir müddətdən sonra ikinci portret də ərsəyə gəlir. Həmin sənət əsəri də muzeyin qiymətli eksponatıdır.
"Leyli və Məcnun" mövzusu üzrə muzey eksponatları arasında Azərbaycanın görkəmli rəssamı Nəcəfqulunun metal üzərində döyüb hazırladığı "İki dahi" triptixi (üç hissədən ibarət qatlama şəkil) xüsusi yer tutur. Nəcəfqulu bu əsərində Məhəmməd Füzulinin və Üzeyir Hacıbəyovun şəkillərini, ortada isə "Leyli və Məcnun"dan fraqment vermişdir. Tamaşaçı muzeyə daxil olarkən onun şüşəbənd hissəsində Üzeyir bəyin rəngbərəng xırda mərmər parçalarından mozaika üslubunda hazırlanmış portretini görür. Bu sənət əsərini 1985-ci ildə tanınmış rəssam O.Şıxəliyev Üzeyir bəy yaradıcılığına böyük ehtiram əlaməti olaraq ərsəyə gətirmişdir.
Muzey stendlərinin biri tamamilə Üzeyir bəyin ədəbi-puplisistik yaradıcılıq nümunələrini əks etdirir. Dahi bəstəkarın 1925-ci ildə yazmağa başladığı və 1945-ci ildə sona çatdırdığı "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" adlı fundamental əsərinə və onun müxtəlif dillərdə nəşrlərinə xüsusi yer ayrılmışdır.
Üzeyir bəyin xatirəsinə hörmət əlaməti olaraq 1959-cu ildə Şuşa şəhərində açılmış ev-muzeyin maketini görəndə tamaşaçı istər-istəməz qəmlənir. Ona görə ki, ev-muzeyin özünü görmək hələ ki, imkan xaricindədir. Erməni qatilləri dahi bəstəkarın ev-muzeyini virana qoyublar. Onlar Azərbaycan xalqına olan düşmənçilik hisslərini böyük bəstəkarın muzeyi qarşısındakı tunc büstünü gülləyə tutaraq deşik-deşik etməklə büruzə veriblər. Natəvanın və Bülbülün də büstləri gülləbaran edilib. Nədənsə, bu güllələnmiş heykəllər İncəsənət muzeyinin həyətində nümayiş etdirilir. Bu heykəlləri Üzeyir bəyin ev-muzeyinin özündə saxlamaq və ziyarətə gələn əcnəbilərə göstərmək daha məqsədəuyğun olardı. Qoy onlar erməni vəhşilərinin insanlıqdan uzaq əməlləri ilə yaxından tanış olsunlar.
Muzeydə elmi tədqiqat işlərinin aparılması üçün hər cür şərait vardır. Tanınmış tədqiqatçı Q.Qasımovun, "Üzeyir Hacıbəyov", M.Aslanovun "Üzeyir Hacıbəyov - jurnalist", Üzeyirbəyşünas S.Qarabağlının "Üzeyir bəy Hacıbəyovun publisistikasında musiqi məsələləri", Ş.Məlikoff - Səyyarın "Əfsanədən operaya. Azərbaycanda Koroğlu mövzusunun təkamülü" və s. monoqrafiyalar muzey materialları əsasında yaradılmış əsərlərdir. S.Qarabağlının tərtib etdiyi və ön söz yazdığı "Üzeyirbaycan" (Dahi bəstəkara həsr olunmuş şeir və poemalar toplusu), professor İsmayıl Hacıbəyovun musiqi redaktoru olduğu "Arazbarı" (1908) əsərinin partiturasının ( burada da ön sözün müəllifi S.Qarabağlıdır) nəşri Üzeyir bəy dühasına layiqli töhfədir. Azərbaycan şair və yazıçıları Üzeyir bəyin xatirəsinə layiq əsərlər yazmışlar. Xalq şairi Qabilin "Royal"( Üzeyir Hacıbəyovun ev-muzeyindəki royalın önündə düşüncələri), Bəxtiyar Vahabzadənin "Əşyalar danışır" şeirləri məhz bu ev-muzeyə həsr olunmuşdur. Qabilin "Royal" şeiri aşağıdakı misralarla sonuclanır:

... Köhnə bir küçədə
kiçik bir bina...
Dəyib-toxunulmaz
bülbül yuvası,
Burda "Koroğlu"nu
verdi cahana
Böyük Üzeyirin
böyük dühası.

Azərbaycan.-2006.-16 sentyabr.- S. 11.