"Rejissor
teatrın düşünən beynidir"
Bəhram Osmanov":
"Azərbaycan teatrının
gələcəyi məni
çox narahat edir"
Son illər teatra maraq niyə
azalıb? Artıq neçə müddətdir ki, bu
sualın cavabını tapmağa
çalışırıq. Bir çox teatr mütəxəssisləri yaranan
tamaşaçı qıtlığını əhalinin maddi vəziyyətinin aşağı
olmasıyla əlaqələndirirlər. Digərlərinin fikrincə
isə tamaşaçıları teatrdan zəif rejissor işi və süni aktyor oyunu
uzaqlaşdırır. Bizi maraqlandıran
bu məqamlara Akademik
Milli Dram Teatrının rejissoru
Bəhram Osmanov
aydınlıq gətirdi. -
Teatrımızın hazırkı durumunu
necə xarakterizə edərdiniz? - Azərbaycanda
rejissor sənəti özünün ən aşağı nöqtəsinə
çatıb. Bu proses 20-25 ildir ki, gedir.
Əslində, teatrın repertuarı,
teatrın rəhbərliyindən, onun dünyagörüşündən asılıdır. Rejissor teatrın
düşünən beynidir,
proqramı o həll edir və s. Amma gəlin, etiraf edək ki, bəzi hallarda
hər şey gəlib rəhbərliyin əlindən keçir, onun zövqü və dünyagörüşündən
asılı olur. - "Azdrama"da repertuar problemi varmı? - Mən sizə
deyim ki, repertuar problemi həmişə olub. Teatrda nazirliyin sifarişi və köməkliyi ilə dünya dramaturgiyası və Azərbaycan dramaturgiyasının klassik əsərləri hazırlanır. Amma bunlar hamısı pərakəndədir. Vahid
proqram yoxdur. Hər
şey vahid proqram şəklində nizamlansa, zamanla ayaqlaşsa, daha yaxşı olar. Sadəcə
olaraq, dövrün nəbzini tutmaq lazımdır. Hər hansı klassik əsəri hazırlayanda belə, o əsərdə tamaşaçıya nə deyəcəksən, onu tutmağı bacarmaq, eyni zamanda, aktyor heyətinin həmin tamaşaya cavab verib-verməməsini düşünmək lazımdır. - Teatrınızda zəif pyeslər tamaşaya çox qoyulur? - Yox, bəzən qoyulur. Bilirsiniz, kimlərsə zəif əsərlər götürürsə, bu, onların problemidir.
Mən çalışıram ki, işlədiyim əsərlər zəif olmasın. Aktyor seçimi, filan, əlimdən gəldiyi qədər ortaya dəyərli tamaşa çıxarmağa çalışıram. - Teatrımızın gələcəyi sizi nə dərəcədə
qane edir? - Düzünü deyim, məni Azərbaycan teatrının gələcəyi
çox narahat edir. Elə teatrlar var ki, orda teatr sənəti çox aşağı düşüb. Bir də ki, aktyor ansamblının formalaşması, bütövlükdə sənətin özündə olan pərakəndəlik narahatçılıq doğurur. Lakin
bunu deməsəm, insafsızlıq olar, dövlət teatrın ölməməsi üçün kifayət qədər qayğı
göstərir. Əslində, mənə elə gəlir ki, teatrda diktatura olmalıdır. Çünki diktatura olmayanda, istər-istəməz anarxiya yaranır. Vaxtilə
Azərbaycan teatrının liderləri olub və onlar teatrı yüksək səviyyədə saxlaya biliblər. Ədil
İsgəndərov, Mehdi Məmmədov, Tofiq Kazımov... dövlət bu insanlara qayğı
göstərib, səlahiyyət verib və gözəl
nəticələr əldə olunub. - Deyəsən, teatrınızda aktyor problemi də mövcuddur? - Aktyor problemi həmişə olub. Bunun da səbəbləri müxtəlifdir. Məsələ ondadır ki, aktyora qayğı lazımdır. Əslinə qalsa, mən bu haqda danışmaq istəmirəm... - Bir tamaşaçı kimi sizi teatrınızda səhnələşdirilən tamaşalardakı aktyor oyunu qane edirmi?
- Düzü, ad çəkmək
istəmirəm. Bilirsiniz, yoldaşlıqda yaxşı deyil. Hər halda, nöqsansız insan yoxdur. Bir də ki, qoy bunlar mənim sirrim olaraq qalsın. Onsuz da biz öz səhv və qüsurlarımızı çox gözəl bilirik. - Bildiyimizə
görə, "Azdrama"nın aktyorlarının
80 faizi cavan aktyorlardır. - Hə, amma
bir məsələ də var ki,
gənc obrazları yaşlı aktyorlar oynayırlar. Bilirsiniz niyə? Nurəddin
Mehdixanlıdan xahiş edirlər ki, gəl, bu cavan rolu oyna, o da razılaşır. Əksər hallarda rejissorlar cavan aktyor və aktrisalarla işləməkdən qorxurlar.
Şəxsən mən də gənclərlə işləməkdən boyun qaçırıram. Çünki onlar oynaya bilmirlər.
- Maraqlıdır, niyə?
- Çünki istedadlı
tələbələr teatra
gəlmirlər. Teatra yalnız arxası, tanışı olan ortabab tələbələr düşürlər. Bir neçə roldan sonra küçədə onu tanıyırlarsa, qəzetlərə müsahibə verirlərsə, deməli, tanınırlar. Və başlayır, toylarda tamadalıq etməyə... Məni təəssüfləndirən bir şey də bu nəslin birdən-birə hər şeyə sahib olmaq həvəsləridir. Sənətin qaydası budur ki, illərlə əziyyət çəkib, hörməti, adı qazanmalısan, sonra bu ad özü sənə imtiyaz da, var-dövlət də gətirəcək. - Bəhram bəy, tamaşaya qoyduğunuz əsərləri necə
seçirsiniz? - Dövrü
nəzərə alıram.
Tamaşaçı tərəfindən qəbul olunma məsələsini nəzərə alıram.
Çünki elə pyeslər var ki, çox gözəl dərin pyesdir. Amma tamaşaçı tərəfindən qəbul olunmur. Bizim tamaşaçılar həyatiliyi sevirlər. Bunu
mütləq nəzərə almaq lazımdır. Digər tərəfdən eksperimentlər aparmaq lazımdır, teatr onsuz inkişaf etmir. Bizim teatrda əvvəllər böyük
məşq zalında kiçik səhnə
deyilən səhnəmiz vardı və orda uğurlu tamaşalar hazırlayırdıq. Bunun bərpa olunmasını istəyirdim.
Yenə təkrar edirəm ki, eksperimentlər olmalıdır. O səhnədə belə eksperimentlər aparılırdı. - Zənnimcə,
teatr tamaşaçının
intellektual səviyyəsinin
yüksəlməsində və
inkişafında böyük
rol oynamalıdır. Təkrar olunan müəlliflər əvəzinə
XX əsrin klassik yazıçıları var
ki, məsələn Kokto, Sartr, Kamyu
və s. onların əsərləri tamaşaya
qoyulmalıdır. - Mütləq!
Ancaq neyləmək olar ki, heç kimi inandıra bilmirsən ki, bunlar lazımdır. Mən kiçik səhnənin bərpa olunmasının tərəfdarıyam.