Müşfiq H.

 

Ulaş Özdəmir: "Sənət baxımından Azərbaycanın yüksək səviyyədə olduğunu təxmin edirəm"

 

"Kalan" musiqi şirkətinin nümayəndəsi Azərbaycan sənətçiləri ilə əməkdaşlığa hazır olduğunu bildirir

Müsahibimiz bağlama ustası, səs sənətçisi, "O da məni sevir" filminə musiqi yazmış Ulaş Özdəmirdir. Ulaş bəy artıq 8 ildir "Kalan" musiqi şirkətinin yaradıcılıq bölməsinə rəhbərlik edir. "Kalan" musiqi şirkəti klassik türk musiqisi, xalq mahnıları və arxivlərdəki qədim musiqi parçaları ilə yanaşı Türkiyənin bütün etnik musiqilərini də dinləyicilərə təqdim edir. Bu zamana qədər şirkət 800-dən çox müxtəlif kaset və CD istehsal edib.
- Ulaş bəy, Azərbaycan ismi sizə öncə nəyi xatırladır?
- "Azərbaycan" deyiləndə ağlıma ilk öncə Nəsimi və Şah Xətai, üstəlik maraq dairəmdə olduğu üçün musiqi gəlir. Aramızda müəyyən məsafə varmış kimi görünsə də, əslində çox da fərqli bir şey görmürəm. Azərbaycan mənə sanki böyüyüb başa çatdığım torpaqları xatırladır.
- Musiqini də vurğuladınız. Bəs sənət olaraq Azərbaycanı necə tanıyırsınız?
- Sənət baxımından Azərbaycanın yüksək səviyyədə olduğunu təxmin edirəm. Bunu tanıdığım bir çox azərbaycanlı heykəltəraş və rəssamın yaradıcılığına istinadən deyirəm. İstər klassik Qərb, istərsə də milli musiqi sahəsində fəaliyyət göstərən görkəmli bəstəkar və sənətkarlarınızın mövcudluğundan xəbərdarıq. Xüsusilə Alim Qasımovun yaradıcılığı ilə yaxından tanışıq.
- İstər Türkiyədə, istərsə də Azərbaycanda xeyli Əli aşiqlərinin mövcudluğundan xəbərdaram. Azərbaycan oxucusunu Türkiyə ələviliyinin təməl prinsipləri ilə tanış edərsinizmi?
- Mənim bu barədə hansısa qəti fikir söyləməyim yersiz olardı. Yalnız bəzi mülahizələrimi söyləmək istərdim. Ələviliyi hansısa qəlibə, çərçivəyə sığdırmaq imkansızdır. O, təməlində Əli sevgisi olsa belə, islamdan daha öncəki dövrlərin sirlərini, hikmətini də öz içində saxlayan bir sinkretik dünyagörüşdür. Ələviliyin təməlində İnsana olan sevgi durur. İnsanda Tanrının bütün sifətlərini görən və təsdiqləyən bir dünyagörüşdür ələvilik. Əliyə olan sevgi də bu sifətlərin tamamının onda ən mükəmməl şəkildə ifadə olunması ilə əlaqədardır. Digər təməl prinsiplər 4 qapı və 40 məqamla, "əlinə, belinə və dilinə sahib ol!" hikməti ilə bağlıdır. Xüsusi vurğulamaq istədiyim bir şey də var. Mən ələviliyi sadəcə ələvi düşüncəsi olaraq deyil, bektaşilərin, əhli-həqlərin, nusayrilərin, kakailərin ortaq dünyagörüşü olaraq görür və onları bir-birindən ayırmıram.
- Son zamanlar Türkiyədə ələvilər üçün din dərsləri kimi təməl problem ciddi şəkildə gündəmə gəlib. Bu məsələ indi nə vəziyyətdədir?
- 1993-cü ildən sonra istər Türkiyədə, istərsə də Avropa və dünyada çox ciddi ələvi təşkilatlanması var. Bu təşkilatların fəaliyyətləri dövründə bir çox məsələlər geniş kütlənin tələbi olaraq gündəmə gəlmiş oldu. Əlbəttə ki, təşkilatların çoxalması məsələlərin həddən ziyadə siyasiləşməsi təhlükəsini də doğurur. Amma əksər hallarda təşkilatma problemlərin həlli baxımından mühüm rol oynamağa başlayıb. Avropadakı ələvi təşkilatları federasiyasının fəaliyyəti, özəlliklə Türkiyə - Avropa Birliyi müzakirələri baxımından atdığı addımlar, dolayısı ilə Ərdoğan hökumətinə edilən təzyiqlər təbii ki, problemlərin həlli istiqamətində müəyyən addımların atılmasına imkan yaratmış oldu. Lakin problemlərin birdəfəlik həll edildiyini söyləmək hələ tezdir. Bu istiqamətdə hələlik ciddi bir nəticə yoxdur.
- Bu məsələ sanki Türkiyədə bir ələvi problemi varmış kimi təqdim olunur. Halbuki mənim tanıdığım ələvilik Türkiyə dövlətini və onun xalqını sevən, vətənpərvər bir dünyagörüşdür...
- Bu, bizlərə qarşı hər zaman ortaya atılan qərəzli yanaşmadır. Osmanlı dövründə belə yeniçərilər bektaşi olsalar da, ələvilər daim zülm altında yaşayıblar. Müasir dövrdə belə bizlər Maraş və Sivas faciəsini yaşamaqdayıq. Fəqət bunu konkret olaraq dövlət yox, cahil insanlar etdi. Uzun illərdən bəri ələvilər zındıq və kafir olaraq təqdim olunaraq onların dedikləri həqiqətlər gözardı edilib. İndinin özündə belə "məgər Türkiyədə ələvi var?" deyə təəccüblənənlər belə tapılır. Amma nəticə etibarilə ələvilər özlərini Türkiyə Cümhuriyyətinin əsl qurucularından biri olaraq görür və bunun qürurunu yaşayırlar.
- Sünni və ələvilər arasında fikir mübadiləsinin gücləndirilməsi və bu təməldə yaxınlaşma məqsədilə hansısa addımlar atılırmı?
- Bəli, zaman-zaman belə addımlar atılır. Əksər hallarda qısa müddətdən sonra "siz də, biz də Məhəmmədi və Əlini sevirik, elə isə nə fərqimiz var?" düşüncəsi ortaya çıxır. Qarşı tərəf bu düşüncəni də yanlış iddialara təməl edərək bir-birini tanımaqdan çox ələvilərə xitabən "gəlin bizim kimi olun!" şüarı ilə çıxış edir. Hətta, baş nazir Ərdoğan belə Əlini çox sevdiyini bildirir. Kaş ki bu gerçək ola və hər iki tərəf arasında ciddi anlaşmanın yaranmasına təkan verə. Təəssüf ki, bunu müşahidə etmirik. Son zamanlar təşkilatlanma ələviliyin problemlərinin həlli istiqamətində ciddi addımlar atmış oldu. Lakin ələviliyin öz içində belə bir çox problemlər mövcuddur. Son dönəmlər mediada ələviliklə bağlı davamlı yazı və informasiyaların getməsi məhz ələvilərin özlərini daha yaxşı tanımaları üçün də mühüm addımdır. Çünki uzun sürən basqılar nəticəsində bir çox ələvinin öz yaşam fəlsəfəsini və kökünü unutduğunu təəssüflə vurğulamalı oluram. Yəqin bildiyim budur ki, bu problemlərin həlli üçün daha çox zamana ehtiyacım var.
- "Azərbaycan" deyiləndə Nəsimi və Şah Xətaini yada saldığınızı vurğuladınız. Bu cür mühüm ortaq dəyərləri olan Azərbaycan və Türkiyədə yaşayan insanların bir-birini daha yaxşı tanıması üçün onlardan nə cür yararlanmaq mümkündür?
- Uzun zamandan bəri biz türklərin ortaq bir çatışmazlığı var - biz daim Qərbə doğru qaçırıq. Bir çoxlarında ziyanlı vərdiş halını almış bu bəlanı dilə gətirərkən heç də Qərblə əlaqələrə qarşı çıxmırıq. Sadəcə, gəlib keçdiyimiz məkan və zamanları, xüsusilə sənət və musiqi baxımından daha yaxşı dəyərləndirməyin zəruriliyini vurğulamaq istəyirəm. Bəli, Türkiyə İrana nisbətən Qərb ölkəsidir, lakin Yunanıstana nisbətdə biz Şərq ölkəsiyik. İstər Azərbaycan, istərsə də İrana münasibətdə daim Qərbə doğru tələsik qaçışımızın doğurduğu əksikliklər mövcuddur. Bu baxımdan həmin ölkələrdə yaşayan yeni nəslə mənsub sənətçi dostlarımla fikir mübadiləsi apararkən daim təəəccüblənirəm ki, biz nədən bir-birimizdən bu qədər bixəbərik.
- "Kalan" musiqi şirkəti onlara dəstək olaraq nəsə etmək fikrindədirmi?
- Onların hamısı üçün ayrı-ayrılıqda nəsə etmək imkanlarımız xaricindədir. Lakin onlar üçün birgə kaset və CD çıxara bilərik. Məsələn, Azərbaycan milli musiqisi ilə bağlı belə bir layihə gerçəkləşdirə bilərik. Zatən "Kalan" şirkəti Anadolu musiqisi ilə bağlı sənət nümunələri ilə çox maraqlanır. Məsələn biz, Bosniya musiqisi ilə bağlı da belə bir addım atacayıq.
- Bağlama sənətçisi olaraq onu nə cür tanımlarsınız?
- Ələvi dünyagörüşündə bağlamanın müqəddəsliyi onun çalındığı ortamdan qaynaqlanır. Yəni bir çoxları üçün adi musiqi aləti olan bağlama məhz dini ayinlərimizdə - cəmlərdə çalınarkən onun hikməti ortaya çıxır. Bağlama hazırlayan sənətkarların tut və ya hansısa digər ağacdan istifadə etməsi kimi fərqli üslubları ola bilər, lakin bağlamının bütün Anadoluda müqəddəs dəyər kimi qiymətləndirilməsinin təməli məhz ələvi dünyagörüşündəki, ayinlərimizdəki yeri ilə bağlıdır. Fikrimcə, Azərbaycan üçün saz nədirsə, bizim üçün də bağlama odur. Üstəlik, bağlamanı Anadoludakı digər xalqların nümayəndələri də çalırlar.
- Nədən son zamanlar Türkiyədə əruz vəznində yazan, bu dövrün Nəsimi və Xətaisi ola biləcək şəxslər ortaya çıxmır?
- Bunun bir neçə səbəbi var. Türkiyədə dil və əlifba inqilabından sonra osmanlıca adlanan dil, dolayısı ilə divan ədəbiyyatı ilə bağlı söz ehtiyatı da ortadan qaldırıldı. Odur ki, indiki nəsil Füzulini, Viranini və başqalarını anlamaqda çətinlik çəkir. Bu baxımdan Azərbaycan xalqı olaraq siz daha şanslısınız. Bunu cümhuriyyət əsaslarına qarşı çıxmaq kimi dəyərləndirməyin, lakin kaş ki, divan ədəbiyyatı kimi möhtəşəm keçmişlə əlaqəmiz bu şəkildə qırılmış olmayaydı, - deyə düşünürəm. Üstəlik, dildən ərəb və fars mənşəli sözlərin çıxarılması da bu baxımdan öz mənfi təsirini göstərmiş oldu.
Bakı - İstanbul – Bakı

 

Ayna.- 2006.-23 sentyabr.- S. 19.