Məhərrəmova T.
"Həyatdakı
aktyorları görəndə mat qalıram"
Telman
Adıgözəlov, aktyor: "Cəmiyyətdə bizdən
də betər oynayırlar"
Teatr yeni mövsümə hazırlaşdığı ərəfədə aktyorların başının yamanca qarışıq olmasına baxmayaraq, şənbə səhifəmizin qonağı olmaqdan imtina etmədi. Telman Adıgözəlovla görüşümüz çalışdığı teatrda, yəni "Azdrama"da baş tutdu. İşə, daim ora-bura vurnuxan aktyorların müdaxiləsinə bir növ yadırğamış teatr binasında rahat bir bucaq tapmaq müşkülə çevrilmədi. Hərçənd ki, teatr binası təmirə dayanmaq üzrə idi və bu, aktyorları pəjmürdə salmaqla bərabər, onlara yeni ümidlər verirdi.
Qonağımızla söhbətimizi də bu nota köklədik:
Milli şüuru formalaşdırmalıyıq
- Yeni teatr mövsümündən nə gözləyirsiniz?
- Baş rejissorumuz
Mərahim Fərzəlibəyov, teatrın direktoru Maqbet
Bünyadov və sərəncamçı direktor
mövsümü açmamışdan qabaq planlar haqqında
danışdılar. Ümumiyyətlə, bir şeydən
razıyıq ki, çox gözəl, bayram
əhval-ruhiyyəli mövsüm açılışı
oldu. Hər birimizə
zərfə qoyulmuş suallar təqdim olundu. 3-4
vərəqdə "Teatrı necə görmək
istəyirsiniz", "Hansı əsərlərdə oynamaq
istəyirsiniz?", "İqtisadi çətinliyiniz
nədir?" və s. suallar yazılmışdı. Yəqin
ki, anketdə yazılanlar nəzərə alınacaq. Bu
bizə yeni-yeni formalar vəd edir. Demək olar ki, yeni müdiriyyətlə
teatr üçün təzə bir dövr başlayır.
Əsasən repertuar seçimində dəqiq
olmalıdırlar və yəqin ki, olacaqlar da. Mənə
elə gəlir ki, cavan aktyorun şansı, daha doğrusu,
vaxtı çoxdur. Yaradıcılıq üçün
ilham olmalıdır. Məncə, Səttar Bəhlulzadənin
əsərləri yalnız onun ruhunun məhsulu idi. O, bu
əsərləri ilham gələndə yaradıb. Aktyorlar da
elədir. Daxili sarsıntılar, çətin
vəziyyətlər olur ki, səni ağrıdır və
hansısa bir əsərdə onların həllini
görürsən. Əsərlər seçildikcə,
bizə daxilimizdə toplananları izhar eləmək
üçün həm meydan, həm də əsər
lazımdır. Əsərlərdə seçim
olmalıdır. Dünya dramaturgiyasına da müraciət
etmək lazımdır. Həmçinin ən ümdə,
milli dramaturgiyanı gücləndirməyə ehtiyac var. Ancaq
problem eyni olduğu üçün dünya
dramaturgiyasından eyni əsərləri də
götürmək olar. Əminəm ki,
bəşəriyyət eyni problemi yaşayır.
Sadəcə, dinlər, adət-ənənələr
müxtəlifdir. Bizdə milli dərketmə bir qədər
çətindir. Çünki biz kandarda oluruq. Mənə
elə gəlir ki, hər şeydən əvvəl milli
şüurun formalaşmasına xidmət etməliyik.
Müəllimim Cənnət Səlimova deyirdi ki,
incəsənət nə qədər milli olsa, bir o
qədər beynəlmiləldir. Çünki problemlər
bütün insanlar üçün eynidir. Elə
əsərlər qoymaq lazımdır ki, milli şüurun
formalaşmasına xidmət eləsin. Hətta düzgün
tariximizi göstərən televiziya filmləri
çəkilməlidir.
- Dediniz ki, teatrda cavan aktyorların
şansı daha çoxdur. Bəs sizin şansınız
nə qədərdir?
- Bunu Allah bilir...
- Zərfdə sizə suallar
ünvanlandığını dediniz. Yəqin ki, bu ümumi
sualların hər bir aktyor tərəfindən subyektiv
cavabları olub. Məsələn, "Teatrı necə
görmək istəyirsiniz?" sualına necə cavab
verərsiniz? Sizcə teatr təkcə milli şüurun
formalaşmasına xidmət edən tamaşaların
qoyulması ilə məhdudlaşmalıdır?
- Füzuli, Nizami və başqa
klassiklərdən üzü bəri gələnlər
hamısı məhəbbətdən yazıb. Ancaq
dramaturgiyada Şekspirin "Romeo və Cülyetta"sı
dünya klassikası sayılır. Biz "Leyli və
Məcnun"u o səviyyəyə çıxara
bilməmişik. Ona görə oynanılmır. Hamıya da
elə gəlir ki, "Romeo və Cülyetta"nı
tamaşaya qoysaq, bu, əsl klassika olacaq. Mənə elə
gəlir ki, Hüseyn Cavidin "İblis"i "Faust"dan
da yüksəkdir. Artıq Azərbaycan xalqının
mənəvi dəyərlərini bütün dünyaya
tanıtmaq vaxtıdır. Bu əsərləri dünya
səhnələrində oynamaq lazımdır. Heç olmasa,
dünya dramaturgiyasına özümüz haqqında bir
qədər arayış verə bilək. Ancaq bizdə
elə dramaturqlar da var ki, onlar tanınmır. Baxmayaraq ki, onlar
problemləri çox gözəl yazırlar. Çox
gözəl pyeslər də var. 60-70-ci illərdə
Şekspirin və digər klassiklərin əsərlərini
Bakının yuxarı məhəllələri əzbər
bilirdi. Azərbaycan həmişə klassika ilə yer tutub
və bu yükü daşıya bilən güclü
aktyorlarımız da olub. Mən də həmin güclü
klassik teatrı istəyirəm. Biz italyan kostyumunu, alman
markalı maşını xoşlayırıq. Bizə
elə gəlir ki, onun-bunun dilində danışıb,
paltarını geyinsən, yaxşıdır. Onda
simasızlıq yaranır. Simaya malik olmaq üçün
güclü milli dərk, milli dramaturgiya yazılıb,
hələ yazanlar da var. Mənə elə gəlir ki,
onları səhnəyə gətirib millətin milli
şüurunun formalaşmasına çalışmaq
lazımdır. Özümüzü ona həsr
eləməliyik.
Görünür, mənə
uyğun rolları yoxdur
- Hazırda teatrınız
təmirə dayanıb. Bir il, ilyarımdan sonra yeni təmir
olunmuş teatr binasında çalışacaqsınız.
Təkcə zövqlə, yüksək dizaynla təmir
olunmuş binada çalışmaq sizin bütün
arzularınıza cavab verəcəkmi, yoxsa daxildə də
yeni bir işığın yanmasına ehtiyac var? Sizə daha
nə stimul ola bilər? Təkcə milli dramaturgiyanın
teatrda təşəkkül tapmasımı?
- Teatrımız təmirsiz olanda da
tamaşa oynayırdıq. Bu, sadəcə, məişət
mədəniyyətidir. Gözəllik, dizayn yəqin ki,
olacaq. Biz çox geri getmişik. Moskva, Türkiyə
teatrları səliqə-səhman, dekorasiya, kostyum sexləri
və s. sarıdan çox irəlidədir. Bir stul, parik,
kostyum axtaranda sənə min cür göstərirlər. Bu,
çox dövlətli bir teatr olmalıdır. Xaricdə
səhnədə effektlər üçün lazer və
müxtəlif kompyuter işıqlarından istifadə
edirlər. Orda texniki cəhətdən hər cür
təminat var. Teatr bizim gün ərzində olan
dünyamızı 3-4 saat ərzində əks etdirməlidir.
Bunun üçün yüksək texnologiya olanda
tamaşaçı həmin mühitə girə bilir.
Təklif olunmuş şəraitə nəinki aktyor,
tamaşaçı da öz xoşu ilə daxil olur. Ona
görə bizə yüksək texnologiya lazımdır ki,
tamaşanı istədiyimiz kimi təqdim edə bilək
və yəqin ki, sizin dediyiniz həmin o işıqdır.
Ancaq onu da bilin ki, texnika nə qədər yüksək
dərəcədə olsa, aktyor onu hiss eləmirsə, effektin
heç bir xeyri olmayacaq. Yəni tamaşaçını
zahiri işıqlarla aldatmaq olmaz.
- "Əsl sevinc
zəhmətdən sonrakı istirahətdir" - deyiblər.
Siz bu sevinci sonuncu dəfə nə vaxt hiss eləmisiniz?
Hərçənd ki, sizi teatrınızın son
tamaşalarında önəmli bir rolda görməmişik.
- Yeni əsərlərdə rol
məsələsi gəlib rejissorlara dirənib. Bilirsiniz ki,
aktyor sənəti asılı sənətdir.
Görünür, mənə uyğun rolları yoxdur. Əsl
sevinci tamaşa oynayıb qurtarandan sonra - evə
gedərkən yaşayırsan. "Mən necə oynadım,
harada səhv elədim?" və s. suallara cavab axtarırsan.
Məşq prosesinin axırında obraz alınanda dünyada
ondan böyük sevinc olmur. Ona görə aktyorlar
mənən varlı, fiziki cəhətdən kasıb olurlar.
Çünki onlar üçün çox şey lazım
deyil. Bir rol almaq və yaxud alqış yetərlidir. Amma
dövr elə gəlib ki, məsələn, Amerika
aktyorları maddi cəhətdən çox
zəngindirlər. Hansısa bir dahi deyib ki,
incəsənət varlı adamların sənətidir.
Yəni aktyor maddi cəhətdən o qədər təmin
olunmalıdır ki, səhnədə qaz, işıq pulunu
düşünməməlidir. Beyin hüceyrələri o
qədər sərbəst olmalıdır ki, obraz haqqında
düşünə biləsən. Maddi cəhətdən
qaçhaqaç, qovhaqov aktyora təsir
eləməməlidir. Aktyorun yaxşı evi və yəqin
ki, maşını olmalıdır. Ümumiyyətlə, aktyorun
sıxıntısı az olmalıdır. İş ondadır
ki, maddi çətinliklərlə səhnəyə
çıxıb şah, milyonçu obrazı oynamaq olmur.
İnsan bu yolların hamısını keçməlidir ki,
oynayanda onun içindən çıxsın. Və yaxud
padşah oynayanda onun içindəki ruh padşah
olmalıdır.
- Ancaq Hüseyn Ərəblinski
vaxtilə teatrı yaşatmaq üçün
üzüyünü girov qoyub, səhnəyə nimdaş
paltarlarla çıxanda belə düşünməyib.
- Necə düşünməyib?
Vaxtilə Ərəblinski gözəl, kübar ailədə
böyüyüb. Mən demirəm ki, hamı kübar
olmalıdır. Amma ruhu varlı adam olmalıdır.
Ataların bir sözü var: "Varlı olmasın,
gözü tox olsun". Amma bu cəmiyyətdə maddi
sərvətlər var ki, ondan sənə də pay
düşməlidir. Adam var ki, yarım milyonluq maşından
düşüb kartof satanla 10 qəpiyin davasını edir.
Mənə heç nə
vermirlər
- Teatrda aktyorlara ünvanlanan
suallar içərisində "İqtisadi
çətinliyiniz varmı?" sualını necə
cavablandıracaqsınız?
- Yəni nə istəyirsiniz - ev,
maşın... Əgər olsa, yazacağam ki, pis olmazdı.
Ancaq bilirəm ki, olmayacaq. Bununla belə, mən
həmişə Allahıma şükür
eləmişəm.
- Bir ara mətbuatda maddi
sıxıntılar içərisində
yaşamağınız haqqında yazırdılar.
Məsələn, yazırdılar ki, dişlərinizi
düzəltməyə pul tapmırsınız və s.
- Bu, əsassız, faktsız
fantaziyadır. Sağ olsun, dostları, həkimləri.
Məndə həkimlərin yüzdən artıq vizit
kartı var. Deyirlər ki, gəl, dişlərini pulsuz
düzəldək. Hətta sponsorluq edənlər də var.
Sadəcə, iynə vurulanda dözə bilmirəm, ona görə
dişlərimin müalicəsi yubanır. Ancaq bu yaxınlarda
dişlərimi düzəltdirmək qərarına
gəlmişəm.
- 50 yaşını
keçməyinizə baxmayaraq, maşallah, xeyli cavan
görünürsünüz. Bəlkə bu sirri
açasınız. Olmaya, sizi səhnə cavan saxlayır?
- Çətin sualdır.
Ümumiyyətlə, mənə nə yaşımı,
nə də mükafat verirlər, heç nə vermirlər.
İqtisadi çətinliklər hamıda var. Əgər bir
adam heç kəsə pislik etmək haqqında
fikirləşmirsə, mənə elə gəlir ki, o
özünü cavan saxlayır. "Səhər durub
kiməsə pislik edim" - deyə heç vaxt beynimi
yormamışam. Həmişə deyirəm ki,
yaxşılıq etməyə vaxt çatmır, bunlar pislik
eləməyə vaxtı hardan tapırlar? Mənə elə
gəlir ki, insanın daxili nə qədər xıltsız
olsa, nə qədər özündə mənfi hissləri
boğub işıqlı hislərə doğru getsə, o
adam cavan qalar, qaməti bükülməz, gözləri
acıqlı olmaz. Əsas ruhdur, bədən köynək,
paltar kimi bir şeydir.
- Bizim istəyib-istəməməyimizdən
asılı olmayaraq, ətrafda pis niyyətli insanlar
çoxdur.
- Pislik var ki, onun cavabını
verməlisən. Verməsən, adam olmazsan. Ancaq kimsə
zəifdirsə, dözə bilmirəm, mənəvi
cəhətdən yıxılanda ona dəstək olmalısan,
dəstək oluram da. Məsələn, televiziyada şir
ceyranı tutanda baxa bilmirəm, ürəyim ağrayır.
Deyirəm ki, bir gülləm olaydı, vuraydım, şir
ceyrana çatmayaydı. Amma bu, təbiətin qanunudur.
- Görünür, çox
ürəyiyumşaq adamsınız. Olubmu heç
ürəyiyumşaqlığınız sizə ziyan
gətirsin?
- Olub... Amma müəyyən vaxtdan
sonra hər şey yerini alıb. Qarşı tərəf
çox pis vəziyyətdə qalıb.
Ümumiyyətlə, hər şeyi Allahın
mühakiməsinə buraxmaq lazımdır. İnsan
naşılığı, abdallığı
üzündən pis işlər də görür. Sonra
heç nəyi dəyişdirə bilməzsən.
Deyirlər ki, Allahsızın, dinsizin öhdəsindən
imansız gələr. Nə vaxtsa özündən
betərinə rast gələcək.
- "Pisliyə yaxşılıqla
cavab vermək" həddindən artıq humanistlikdir. Bu
qədər mərhəmətə ehtiyac varmı?
- Var... Yaxşılığın
özü də bir intiqamdır. Elə bir yaxşılıq
edir ki, artıq o, el gözündə heçə
dönür. Həm də yaxşılıq edənin
ürəyi böyükdür. Bilir ki,
qarşısındakı səhv yoldadır. Bir dəfə
aeroport yarmarkasına getmişdim. Üzünü saqqal
örtmüş bir nəfər maşınımın
pəncərəsini döyəndə elə bildim ki,
dilənçidir. Pul vermək istəyəndə,
"Mənə pul lazım deyil. Telman müəllim, 5-6 il
əvvəl sizin xətrinizə dəymişəm.
Əgər yeri varsa, məni bağışlayın, belə
yaşaya bilmərəm" - dedi. Nə qədər
fikirləşdimsə, xatırlaya bilmədim. Dedim ki, belə
daxildən deyirsənsə, mən səni
bağışlayıram. "Mən rahatlandım" - deyib
yoluna düzəldi.
- Bütün insanlar bir-birinə
qarşı belə ədalətli olsa, sizcə
dünyanın tarazlığı qayıdarmı?
- Dünyanın tarazlığı
elə hərənin bir cür olmağındadır. Hamı
eyni cür olsa, yenidən düzələn hissiyyatsız
insanlar kimi manqurtlaşma gedər. Quran da, din də
insanların ruhən təmizlənməsindən
ötrüdür. Yəni insan bəd hissləri
özündən qovsun, ürəyində Allah xofu olsun.
Mən bu haqda çox danışa bilmərəm.
Çünki namaz qılmıram. Ancaq bu yolu gedirəm.
Allah-təala hər kəsin ürəyində
olmalıdır. Dünyada əməldən böyük
şey yoxdur. Dediyinlə elədiyin düz gəlməlidir,
bu, böyük şeydir. İnsan kimi, kişi kimi
yaşamalısan.
- Sizcə yaxşı insan kimdir?
- Həyatda bir nəfər hamı
üçün yaxşı ola bilməz. Gözəl insan
öz hisslərini idarə edən, ümumiyyətlə,
pislik eləməyən adamdır. Pisliyi
bağışlamayan, onun cavabını verən, ancaq
yaxşılıq edən adam yaxşı ola bilər.
- Nəyi bağışlamaq olmur?
- Gözləmədiyin adam
tərəfindən arxadan vurulan zərbəni
bağışlamaq çətindir.
- Adətən qadınlar öz
bəxtlərindən şikayətlənirlər. Kişilərin
bu cür şikayətləri onların iradəsizliyi deyilmi?
- Bu, Allah yazısıdır.
Həmçinin iradəsizlik də ola bilər. Amma oturub
"nə vaxt mənim bəxtim açılar"
gözləməklə də deyil. Allah deyir ki, səndən
hərəkət, məndən bərəkət.
Çalışmaq, bu seldə üzmək lazımdır.
Biz yazıq olmuşuq
- Deyə bilərsinizmi,
uşaqlıq həvəsinizdən nə qalıb?
- Aktyorlar başdan-ayağa
uşaqdır. Fikir verin, Yer kürəsinin 99,9 faizi ya aktyor,
ya rəssam, ya rəqqas olmaq istəyir. Bu hissi çox vaxt
içlərində gizlədirlər. Kişisənsə, get
tənhalıqda musiqiyə, muğama qulaq asma, aktyora baxma. Ona
görə oynamaq lazım deyil. Cəmiyyətdə elə
oynayırlar, elə aktyorlar var ki, bizdən də
betərdirlər. Biz yazıq olmuşuq. Hər şeyi
kişi kimi dərk eləyib etiraf eləmək
lazımdır.
- Həyatda çox optimist təsir
bağışlayırsınız. Aktyorluğunuz burda
köməyinizə gəlirmi?
- Yox, bu mənim öz daxili hissimdir.
- Çətinliyə
düşəndə necə çıxırsınız?
Mübarizə aparırsınız?
- Sözsüz... Möhkəm
iradəliyəm. Əgər bir işi görməyə
başladım və ya söz verdimsə, onun axırına qədər
getməliyəm.
- Ürəyinizdən hərdən
həsəd hissi keçirmi? Məsələn, aktyor
yoldaşlarınız xarici markalı maşında, sizsə
"Jiquli"də gəzirsiniz.
- Xeyr, bu mənə toxunmur. Hamı
istəyir olsun, ancaq hərənin öz taleyi var. Bununla
razılaşmaq lazımdır. Beynim zibil yeşiyi deyil ki,
hər şeyi ora yığıb qarışdırım.
Yəni auramın güclü olmasına
çalışıram. Onu bilirəm ki, bu sənətsiz
yaşaya bilmirəm. Hərdən fikirləşirəm ki,
necə olur, adamların hamısı aktyor olmur. Bundan
gözəl sənət varmı? Bu ki ömür boyu
axtarışdır. Allah-təalanın bizə verdiyi
ömür vaxtını doldurmaq və mənalı olması
üçün yaradıcılıq olmayan yerdə necə
yaşamaq olar? Sənət zirvəsiz bir şeydir. Bu yolun
özü maraqlıdır.
- İndiyə qədər
bütün rollarınız ürəyinizcə olub?
- Olmayanı da olub.
Ürəyincə olmayanı oynamaq üçün aktyor
özünü zorlayır, rolun maraqlı olması
üçün mütləq müəyyən
ştrixlər tapmağa çalışır. Səhnədə
ki, maraq olmadı, elə orda olmasan yaxşıdır.
- Adətən ilk rol aktyorların
yadından çıxmır.
- Mənsə xatırlaya bilmirəm.
Ancaq o yadımdadır ki, kinostudiyanın axşam kursunda
Cənnət Səlimovanın rəhbərliyi ilə
"Romeo və Cülyetta"da Romeo və "Hacı
Qara"da Səfər bəyi oynadım. Rol alınıb
tamaşaçıların xoşuna gələndə, ondan
böyük sevincim olmadı. Hiss elədim ki,
nəyəsə qadirəm, yəni pasport aldım. Bir-birinin
əksi olan rolları oynamağı xoşlayıram. Elə
rollar var ki, bir-birinə oxşayır, amma mən
başqalaşmağı xoşlayıram. Məndə
şkala gah zilə qalxır, gah bəmə düşür.
- 30 il ərzində müxtəlif rollar oynamısınız. Obrazdan-obraza başqalaşma həyatınıza nə gətirib?
- Ümumiyyətlə,
aktyorluq düşünmə qabiliyyətinin, dünyaya
baxışın dəyişməsi deməkdir. Roldan-rola psixologiya
dərinləşir. Mən həmişə bir
ləhcədə danışan, hərəkətləri
müəyyən çərçivədə olan adamlara
qibtə eləmişəm. Amma biz həmişə
səhnədə dəyişmişik. Səhnə yeganə
yerdir ki, orada oynamaq lazımdır. Amma həyatdakı
aktyorları görəndə mat qalıram.
- "Həyat bir səhnədir,
insanlar da aktyor" fikrinə böyük Şekspir imza
atıb. Elə isə niyə həyatda oynayan insanlarla
rastlaşanda bu qədər təəccüblənmək
lazımdır?
- Çünki səhnədəki
oyundan zərər gəlməz. Oradan nəsə
götürə bilərsiniz. Ancaq həyatdakının
çox pis nəticəsi olar.
Kaspi.-
2006.- 30 sentyabr.- S. 22-23.