Qarabağdakı azərbaycanlı malları talan edilib

 

Qardaşa qardaş qanı tökdürdülər


Bu günlərdə Türkiyənin populyar mətbuat orqanlarından biri olan "Zaman" qəzetinin fotoqraf-redaktoru Səlahəddin Sevi Dağlıq Qarabağda olub. O, işğal altında olan Dağlıq Qarabağda gördüklərini "Zaman" qəzetində çap etdirir. Biz onun ikinci məqaləsini diqqətinizə çatdırırıq.

   On beş ildən bəri erməni işğalında qalan Şuşadayıq. Küçələr yanmış, darmadağın edilmiş vəziyyətdədir. Azərbaycanlılara aid varsa, hamısı talan edilib. Küçədə dolaşarkən klarnetdə ustalıqla ifa olunan bir Azərbaycan musiqisi diqqətimizi çəkdi. Səsə tərəf istiqamət götürürük. Böyük tarixi bir evin qapısına gəlib çıxırıq. Qapıdan içəri keçirik. Geniş bağçadakı boş hovuz burada yaşanmış gözəl nəşəli günlərdən xəbər verir. Pəncərədən baxan cavandan klarneti kimin çaldığını soruşuruq. "Böyük qardaşım, istəyirsinizsə, içəri keçin", - deyir. Taxta nərdivanları çıxıb işıqlı dəhlizdən keçərək geniş otağa daxil oluruq. Klarnet çalan Razmik musiqi səsini eşidib bura gəldiyimizi biləndə utanır. 23 yaşlı musiqi müəllimi Razmik Arutunyan Bakıda doğulub. Əsilləri Şuşadandır. Bakıdan ayrılanda 5 yaşı varmış. Amma hələ uşaqlıq illəri keçən o məhəlləni dəqiq xatırlayır, deyir ki, o məhəlləyə getsə, evlərini gözübağlı tapar. 1992-ci ildən bəri Şuşada ata-baba evində yaşayan Razmikin 1 qardaşı, 1 bacısı var, ata-anası həkimdir. Atası həm musiqi ilə məşğul olur. Razmik burada 3 gün sonra gedəcəyi toya hazırlaşırmış. Klarnetdə çaldığını soruşuruq, Azərbaycan mahnısını, "Tərəkəmə"ni çaldığını söyləyir. "Ən çox hansı musiqiləri çalırsınız, Azərbaycan yoxsa erməni mahnılarını?" sualımıza da: "Mahnılar onsuz bir-birinə qarışıb. Bu coğrafiyanın ortaq malıdır", - deyə cavab verir. Amma o Azərbaycan musiqisi çalarkən sifət cizgilərində xəfif bir nostalgiyanın, həsrətin işartıları aydınca oxunurdu. Arada balaca qardaşına qaş-göz elədi bir neçə dəqiqədən sonra bizi süfrəyə dəvət etdi. Süfrədə Azərbaycan üsulu ilə dəmlənmiş təzə çay bir gün öncəki pasxa bayramı üçün boyanmış yumurtalar vardı.

   Şuşa küçələrində gəzərkən Razmikin klarnetindən yüksələn kədərli Azərbaycan mahnıları qulağımdan getmir. Şəhərin mərkəzində 3 böyük
məscid var. Birinin qapı-pəncərəni mismarlanıb, minarəsi yıxılıb. Digər ikisinin isə şərəfələri (minarədə muəzzinin əzan verməsi üçün xüsusi dairəvi yer) uçub-tökülüb. Məscidlərdən birinin bağçasına girirəm, ot az qala adam boyundadır. Məscidin tavanı da, içi uçub tökülüb, divarlardakı bəzək saxsıların hamısı ətrafa səpələnib. Yağan yağış məscidin içinə axır. Məscidin həyətindəki məzar daşları isə sahibsizliyin xatirəsinə bənzəyir. Ùəyətdən keçərkən qarşımıza yaşlı bir adam çıxır. Sən demə, memar imiş, illər uzunu Azərbaycanda çalışıb, Bakıdakı bir çox binada imzasının olması ilə fəxr edir: "Azərbaycanda mənim hansı millətdən olduğuma deyil, işlərimə baxır mənə böyük hörmət göstərirdilər", - deyir. Azərbaycan dilində tərtəmiz, qüsursuz danışır. "İnsanın tikdiyini insanın dağıtmasını anlaya bilmirəm" deyən yaşlı memar "hər dəfə bura gələndə kədərlənirəm" söyləyir.
"Pis millət yox, pis insan var, yaxşı millət yox, yaxşı insan var. Qardaşa qardaş qanı tökdürdülər", - deyir uçub-dağılmış divarlar arasında gözdən itir. Diqqətdən qaçmayan başqa bir mənzərə Şuşada hər kəsin hərbi paltar geyinməsidir. Bu görüntü Şuşada Dağlıq Qarabağda savaş ovqatının davam etdiyini göstərir. Küçədə əlindən tutduğu uşağı ilə dükana girən qadının şəklini çəkirik bu an dəri gödəkçəli bığlı bir nəfər bizə yaxınlaşır. MKİ işçisi ədası ilə vəsiqəsini göstərib özünü təqdim edir bizdən icazə sənədi istəyir. Mülki geyimdə olsa da, bu, polis imiş bizimlə təmiz Azərbaycan ləhcəsində danışır. Sənədimizə baxıb oradakı qeydləri cibindən çıxardığı kiçik bloknota köçürür "mən sadəcə öz vəzifəmi yerinə yetirirəm" deyir. O, yazı yazarkən ətrafa göz gəzdiririk şəhərin mərkəzindəki 3 məsciddən ən böyüyünün çardağında dayanmış hərbi geyimli adamlar diqqətimi çəkir. Polisdən ayrılandan sonra ora gedirik minarənin nərdivanları ilə məscidin üstünə çıxırıq. Biri rütbəli bir neçə zabit mülki şəxslər əllərindəki bellə məscidin qübbəsini təmizləyirdilər. Soruşanda da dedilər ki, İrandan gələn maddi qaynaqla bu məscidi restavrasiya edəcəklər. Amma məscidin vəziyyətinə baxanda bu işin heç asan olmayacağı anlaşılır. Ev, ofis, otel sosial obyekt layihələri hazırlamaqla tanınmış Manuşak Balayan Şuşadakı abidələrin hələ sovet dövründən başlayaraq xarab olduğunu söyləyir. Deyir ki, o dövrdə məscidlər daxil olmaqla bir çox tarixi binadan anbar kimi istifadə edilib. Balayanın indiki düşüncəsi isə Şuşadakı tarixi abidələrin rəsmlərini çəkərək xüsusi bir albom hazırlamaqdır. Dağlıq Qarabağın Qaçqınlar Köçkünlər Təşkilatının sədri Saro Saryan Şuşanın 15 ildə necə dəyişdiyini, kimlərin gedib, kimlərin gəldiyini danışır. Müharibədən əvvəl Şuşada 12-13 min azərbaycanlı 4-5 min erməninin yaşadığını deyən Saryan indi şəhərdə bir nəfər olsun azərbaycanlının qalmadığını söyləyir. Özü arvadı iki uşağı ilə bir azərbaycanlının evində yaşayır. Deyir ki, evin əsl sahibi ölüb o, bu evin şəkillərini çəkib Bakıda yaşayan keçmiş sahibinin ailəsinə göndərib.

   Saro Saryan da Dağlıq Qarabağdakı digər ermənilər kimi azərbaycanlıların bir buraya dönəcəyinə inanmadığını deyir. Özü doğulub-böyüdüyü Bakıya qayıtmaq haqda fikirləşmir. Məktəbdən təzəcə gələn uşaqlarına özü üçün düzəltdiyi otaqları göstərir. Arvadı bu həyatdan heç məmnun görünmür. Saro bunu belə izah edir: "Mənim arvadım kosmopolit adamdır, ona görə Bakıdan sonra Şuşaya isinişə bilmədi". Qarabağın bu cür bərbad viran vəziyyətini soruşanda Saro Saryan belə cavab verdi: "O illər qış çox sərt keçdi. Ùəm şuşalı, həm köçüb gələn ermənilər azərbaycanlıların evlərindəki bütün taxtaları söküb yandırdılar. Ona görə bu evlər belə qapısız, pəncərəsiz, tavansız qaldı".

   Şuşanı ələ keçirildikdən sonra azərbaycanlı evlərini ilk dəfə hansı erməni tutdusa, indi ona qaldığını bildirən Saroyan o mərhələdə ermənilər arasında ev üstündə dava düşdüyünü söylədi.

 

Üç nöqtə.- 2007.- 26 aprel.- S. 6.