Üzeyir
Hacıbəyova mollanəsrəddinçi demək olarmı?
“Molla
Nəsrəddin-101"
Böyük Üzeyir bəyin
təpədən-dırnağadək azərbaycançı
(mollanəsrəddinçi) ruhuna, jurnalistik
yaradıcılığının məfkurə, mövzu
və sənətkarlıq məsələlərinə
az-çox bələd olanlar, yəqin, bu sualı lüzumsuz
sayaraq deyəcəklər: “Məgər Üzeyir Hacıbəyov
”mollanəsrəddinçi" deyil?"
Mətbuat
tarixindən və Üzeyir bəyin bioqrafiyasından
məlumdur ki, 1904-cü ildə Qori Müəllimlər Seminariyasını
bitirib bir il Hadrut kənd məktəbində müəllim
işlədikdən sonra o, erməni-müsəlman davası
ilə bağlı fəaliyyətini ermənilər yaşayan
bu məntəqədə davam etdirə bilmədiyindən Bakıya
köçmüş və ömrünün sonunadək
burada yaşayıb-yaratmışdır. Bu yerdə bildirək
ki, neft sənayesinin inkişafı XIX əsrin sonlarından
Bakını Azərbaycanın mədəni mərkəzi kimi
formalaşdırdığından milli mücadiləyə qoşulan
ziyalılar bu şəhərə can atırdılar.
Həsən bəy Zərdabinin 1896-cı
ildə Zərdabdan Bakıya qayıtması, Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin aldığı “Kaspi” qəzetində
Əlimərdan bəy Topçubaşovla birlikdə jurnalistik
fəaliyyətini davam etdirməsi, gənc Nəriman
Nərimanovun böyük həvəslə geniş
ədəbi, maarifçilik və publisistik fəaliyyətə
başlaması, Şuşada Üzeyir bəyin
müəllimi olmuş Haşım bəy Vəzirovun
Bakıya köçüb naşirlik-mətbuat işinə
başlaması kimi mühüm örnək-amillər Qori
məzunu gənc Üzeyiri Hadruta getməzdən əvvəl
də sevib-hörmət bəslədiyi milli ziyalıların
çalışdığı Bakıya daxili bir
qüvvə ilə cəlb edirdi.
1905-ci ilin yayında Bakıya köçən Üzeyir
bəy yeni yaranan milli mətbuat orqanlarının qaynar
mühitinə düşür. Əvvəl “Həyat”
qəzetində tərcüməçilik edir, 1906-cı
ildən isə “İrşad” qəzetində yetkin publisist kimi
işə başlayır. Sonrakı illərdə o
“Tərəqqi”, “Həqiqət”, “İqbal”, “Yeni iqbal”,
“Açıq söz” kimi bir-birini əvəz edən
nəşrlərin aparıcı publisisti və
bəzilərinin redaktoru olur. Nəhayət, Üzeyir bəy
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin orqanı olan
“Azərbaycan” qəzetinə qardaşı Ceyhun
Hacıbəyli Paris konfransına gedəndən sonra
rəhbərlik edir. Bu kiçik xronikadan
məlum olur ki, Üzeyir bəyin jurnalistik fəaliyyəti
Tiflis şəhəri ilə bağlı olmamış, o, bu
şəhərdə çıxan və aparıcı bir
milli ədəbi cərəyanın başında duran “Molla
Nəsrəddin” jurnalında bir gün də
əməkdaşlıq etməmişdir. Lakin
Üzeyir Hacıbəyovun sovet dövründən
əvvəlki jurnalistik fəaliyyətinin aparıcı
yönünü təşkil edən satirik
publisistikasının ideya və məzmunu “Molla Nəsrəddin”in
məramı ilə eynidir, onun bu yazıları,
mollanəsrəddinçi satiriklərin felyetonları ilə
“qan qardaşı”dır. Elə buna
görə də Üzeyir bəyin sübut-dəlilli
mollanəsrəddinçi olub-olmadığının
fərqinə varmadan çoxları onu bu məfkurə və
ədəbi-bədii yaradıcılıq
cərəyanının fəal və istedadlı
nümayəndələrindən biri sayır.
Bəs həqiqətdə Üzeyir Hacıbəyovu da
Cəlil Məmmədquluzadə, Ömər Faiq Nemanzadə,
Əliqulu Qəmküsar, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
kimi mollanəsrəddinçi publisist saymaq olarmı? Bunun üçün — yəni Üzeyir
Hacıbəyovun “sübut-dəlilli”
mollanəsrəddinçi hesab olunması üçün
mollanəsrəddinşünaslar onun “Molla Nəsrəddin”
jurnalında ən azı bir yazısının çap
olmasını əsas götürmüşlər. Çox
təəssüf ki, Üzeyir bəyin
sağlığında “hə”, “yox” şəklində
cavablandırılması mümkün olan bu
məsələyə diqqət yetirən
olmamışdır.
Sovet dövründə mədəniyyət
sahəsində Üzeyir Hacıbəyovla birlikdə
çalışmış, onunla sıx təmasda olmuş,
böyük sənətkarın ədəbi-bədii irsinin
toplanması və qorunması, öyrənilməsi və
təbliği sahəsində böyük zəhməti
olmuş xalq yazıçısı Mirzə İbrahimov
sonralar Üzeyir Hacıbəyovun
bədii-publisistik yaradıcılığına həsr olunmuş
“Tufanlara kömək edən bir qələm” kitabında
Üzeyir bəy “Molla Nəsrəddin” jurnalında
çıxış edibmi?" sualını belə
cavablandırıb": “Üzeyir Hacıbəyov
mollanəsrəddinçilər yolunu tutaraq çox
dərdlərimizdən yazmış, köhnə həyatın bir çox çürük
cəhətlərini, mənəvi-əxlaqi
səfalətlərini atəşə tutmuşdur”. Üzeyir
bəydən mollanəsrəddinçi kimi bəhs edən
Mirzə İbrahimov onun “Molla Nəsrəddin” jurnalında
çıxış etdiyini də göstərir: “Üzeyir
Hacıbəyov ”Molla Nəsrəddin", “İrşad”,
“Tərəqqi”, “Həqiqət”, “İqbal”
və sair qəzet-jurnallarda çap etdirdiyi
saysız-hesabsız publisist yazılarında Azərbaycan
xalqının həyatının, mübarizəsinin,
təfəkkürünün müxtəlif sahələrini və
problemlərini işıqlandırır, zəmanəsinin
və xüsusən Rusiya ictimai-siyasi, iqtisadi və
mədəni həyatının müxtəlif canlı
məsələlərini əks etdirir".
XX əsrin böyük yazıçısı və
əbədiyyatşünası Mirzə İbrahimovun
mötəbər, nüfuzlu qələm sahibi olduğunu
nəzərə alıb onun yuxarıdakı sözlərini
“sübut-dəlil” saymaq olarmı? Doğrudanmı
mollanəsrəddinçi məsləki daşıyan
Üzeyin bəy “Molla Nəsrəddin”də
çıxış edib?! Bu hansı yazılardır?
Deyildiyi kimi, əlahəzrət fakt bu suallara aydın,
dürüst cavab verməlidir. Böyük bəstəkarın
anadan olmasının 120 illik və “Molla Nəsrəddin”
jurnalının nəşrə başlamasının 100 illik
yubileyləri də bu sualları yenidən gündəmə
gətirdi.
Mirzə İbrahimovun şəhadətini
əsas götürərək "Üzeyir Hacıbəyov
və "Molla Nəsrəddin" mövzusunda yazı
hazırlamaq qərarına gəldim. Üzeyir bəyin
məqalə və felyetonlarını nəzərdən
keçirdim, onun jurnalistik fəaliyyəti barədə
tədqiqatları vərəqlədim. Böyük
publisistin həyat və fəaliyyətində “Molla
Nəsrəddin”, onun naşiri və baş yazarı Cəlil
Məmmədquluzadə ilə bağlı bir sıra
məqamlara rast gəlsəm də, xeyli fakt toplasam da əsas
məsələdən – Üzeyir bəyin bu jurnalda
çıxan bircə yazısından da xəbər-ətər
olmadı.
Mirzə İbrahimov, doğrudanmı, yanılıb?
Bəlkə, o da bizim çoxumuz kimi, Üzeyir bəyin
mollanəsrəddinçi məsləkinin və üslubunun
təsiri altında xəyala qapılaraq onu
mollanəsrəddinçi hesab edib? Görəsən,
Üzeyir bəy özü, yaxud onu daha yaxından
tanıyanlardan kimsə bu barədə Mirzə İbrahimova
nəsə deməyibmiş ki?.. Axı
həmişə nə dediyinin, yazdığının
fərqində olmuş bir yazıçı bu boyda
yanlışlığa yol verməz, dolaşıqlıq
yaratmazdı.
Bu suallarla Üzeyir Hacıbəyovun jurnalistik
fəaliyyətinin tanınmış
tədqiqatçısı ("Azərbaycan"
qəzetinədək – T.A.), həm də Mirzə
İbrahimovun söhbət açılan kitabının
elmi redaktoru Mirabbas Aslanova üz tutdum. Mirabbas müəllimin
cavabı qısa və qəti oldu: “Mirzə İbrahimov
yanılıb, kitabının sonrakı nəşrində siz
dediyiniz cümlələri də çıxartmışam.
Mən Üzeyir bəyin ”Molla Nəsrəddin"də
çıxmış hansısa yazısını illər
boyu axtarıb tapmadım. Mənasız
işdir. Üzeyir bəydən hələlik “Molla
Nəsrəddin”in məslək dostu kimi bəhs etmək
mümkündür".
Ötən ilin yanvarında olan bu söhbət, düzü,
məni tam inandırmasa da Mirabbas Aslanovla razılaşmaya da
bilmədim. Ömrünün uzun illərini Üzeyir
Hacıbəyovun jurnalistikasına həsr etmiş ciddi bir
tədqiqatçıya necə inanmayasan? Bəs Mirzə
İbrahimov belə bir ciddi məsələyə xəyalpərəstliklə
yanaşa bilərdimi? Bu müəmma necə yaranıb?
Hər halda, “Molla Nəsrəddin”də “şifrəsi
açılmamış” xeyli məqam var və bəlkə,
bu sualın cavabı da oradan çıxacaq?
Doğrudan da, belə oldu, bu söhbətdən
bir ay keçmiş XX əsr mətbuatımızın və
ictimai fikir tariximizin yorulmaz tədqiqatçısı,
jurnalistlərin bir neçə nəslinin sevimli
müəllimi, Bakı Dövlət Universiteti jurnalistika
fakültəsinin professoru Şirməmməd Hüseynovun
“Günay” qəzetinin 25 fevral 2005-ci il
tarixli nömrəsində çap olunmuş “İki
böyük şəxsiyyətin dostluğu və ”Molla
Nəsrəddin"də iki felyeton" başlıqlı
yazısı, başqalarını demirəm, mənim
üçün riyaziyyat aləmində hansısa düsturun
açılışı, tarixdə adı qalmış
hansısa şəhərin qalıqlarını
arxeoloqların torpaq qatı altından
çıxarması xəbəri qədər
əhəmiyyətli və sevindirici oldu.
Bəli, Üzeyir bəy təkcə “Molla
Nəsrəddin”in məslək dostu deyil, həm də bu
jurnalda hələlik aşkar edilən 2 felyetonla
çıxış etmiş mollanəsrəddinçi
satirik-publisist olub. Şirməmməd müəllim inadlı
axtarışları ilə “sübut-dəlil”i, nəhayət,
ortaya qoydu: “Molla Nəsrəddin”in 1911-ci il
27 iyul tarixli 27-ci nömrəsində “Lal uşaq” gizli
imzasıyla dərc olunmuş “Uşaq” və 4 avqust tarixli
28-ci nömrəsində “Hamamçı” imzası ilə
işıq üzü görmüş “Hamam” felyetonları
Üzeyir Hacıbəyovun qələminin məhsuludur.
Şirməmməd müəllimin gətirdiyi dəlillər
tamamilə inandırıcıdır: 1911-ci ilin yayında
Gürcüstanın Bakuriani yaylağında Mirzə
Cəlilin və Üzeyir bəyin ailələri birlikdə
istirahət edirlər. Həmin
günlərdə Bakının mətbuat aləmindən
aralı düşən Üzeyir bəy orada baş verən
hadisələrə münasibətini həmin 2 felyetonda
bildirmişdi. Şirməmməd Hüseynov kiçik
təqdimatla bu felyetonların mətnlərini də “Günay”
qəzetində çap etdirib.
Əlavə olaraq deyək ki, həmin yay o
dövrün qalmaqallı Hacı Zeynalabdin Tağıyev —
Lütvəli bəy Behbudov münaqişəsindən sonra
Üzeyir bəy kimi xeyli ziyalı müvəqqəti olaraq
Bakıdan uzaqlaşmışdı. “Hamam” felyetonunda Üzeyir
bəy bu mənasız hay-küyə açıq qiymət
vermişdi: “Hərgah hal-hazırda sizi qaynaşmaya salan
Tağıyev — Behbudov əhvalatıdırsa, mən imanım
hay-küyünüz saxtadır. Sizin nə Tağıyevə
yazığınız gəlir, nə də Behbudova”.
Bu yazını hazırlayarkən cəfakeş
mollanəsrəddinşünas Qulam Məmmədlinin
“Üzeyir Hacıbəyov” salnaməsini bir daha
vərəqlədim. Görkəmli
salnaməçi kitabın 98-ci səhifəsində “Molla
Nəsrəddin” jurnalının 1911-ci il 11 avqust tarixli 29-cu
nömrəsində Üzeyir bəyin “Lal uşaq” gizli
imzası ilə “Səs gəlir” sərlövhəli daha bir
felyetonunun çap olunduğunu göstərir. Qeyd
edək ki, üzeyirşünas Səadət Qarabağlı
da yazılarının birində bu fakta istinad etmişdir.
Üzeyir Hacıbəyovun Bakıda çıxan anadilli
nəşrlərdə “ordan-burdan” guşəsində
300-dən çox satirik yazısı çıxıb.
Həmin guşə, əslində, məzmunca “Molla
Nəsrəddin”in bir parçası, kiçik bir “Molla
Nəsrəddin” idi. Üzeyir Hacıbəyov satirik-publisist
kimi məhz “Molla Nəsrəddin” mövqeyində, “Molla
Nəsrəddin”lə bir cəbhədə idi. Mirabbas Aslanov
bütün bunlardan geniş bəhs edərək, haqlı
olaraq Üzeyir Hacıbəyovu “Molla Nəsrəddin”in
məslək dostu" adlandırır. Doğrudan
da, Üzeyir bəy öz yazılarında “Molla
Nəsrəddin”in çıxışlarını
ardıcıl müdafiə etmiş, “Molla Nəsrəddin”
də öz növbəsində vaxtaşırı Üzeyir
bəyin başqa nəşrlərdə
qaldırdığı məsələlərlə
həmrəy olduğunu bildirmişdir. Onların
birgə yaylım atəşi həmişə
hədəfə sərrast dəyirdi.
Mollanəsrəddinçilər Üzeyir bəyi, o da öz
məslək dostlarını yüksək
qiymətləndirir, bu böyük məfkurə adamları
bir-birindən güc alırdılar.
Nəhayət, biz Üzeyir Hacıbəyovdan “Molla
Nəsrəddin”in məslək dostu olan böyük
satirik-publisist kimi deyil, həm də “Molla Nəsrəddin”
səhifələrində çıxış etmiş
qələm sahibi kimi danışa bilərik. Hələlik 3
felyeton əsasında. Kim bilir, bəlkə, yeni yazılar da
aşkar ediləcək...
Üzeyir Hacıbəyovu ruhən mollanəsrəddinçi
sayanlar, sən demə, yanılırmışlar. Mirzə
İbrahimov da haqlı imiş. Üzeyir Hacıbəyovun
“Molla Nəsrəddin” məsləkinə sədaqəti bu
jurnalın səhifələrindəki yazılarında da
əks olunub. Bütün bunlardan sonra: “Üzeyir
Hacıbəyova mollanəsrəddinçi demək olarmı?”
– Niyə də deməyək!
Böyük Üzeyir Hacıbəyovun oxuculara
“Molla Nəsrəddin” jurnalında gizli imza ilə çap
olunmuş və çağdaş oxuculara məlum olmayan
3-cü yazısını – “Səs gəlir” felyetonunu
mollanəsrəddinşünas Turan Həsənzadə
latın qrafikalı əlifba ilə çapa
hazırlamışdır. Həmin yazını 96 il
sonra “Üzeyir Hacıbəyov” imzası ilə ilk dəfə
“Xalq qəzeti”nin oxucularına təqdim edirik.
Xalq qəzeti.- 2007.- 13 aprel.- S.
7.