Mehdixanlı T.

 

Milli baletimizin banisi

 

Sözü, sənəti, sənətkarı qiymətləndirən Azərbaycan Prezidenti cənab İlham Əliyevin bəstəkar, dirijor, musiqişünas, librettoçu, xalq artisti Əfrasiyab Bədəlbəylinin anadan olmasının 100 illik yubileyinin qeyd edilməsi barədə sərəncamını mətbuatda oxuyanda ilk əvvəl dahi Üzeyir bəy Hacıbəyovun 70 il əvvəl dediklərini xatırladıq: "Bu gün 30 yaşı tamam olan gənci - Əfrasiyabı yaxşı tanıyıram. Bəlkə o, ana laylasından daha çox musiqi eşidib. Atası Bədəl bəy xalqımızın musiqi xəzinəsini evinə toplayıbE İnanıram ki, vaxt keçdikcə Əfrasiyab nəcabatına hörmət qazandıracaq, yüksək insani keyfiyyətləri, yaradıcılığı ilə tanınacaq, şöhrət zirvəsinə ucalacaq".
Əfrasiyab Bədəlbəyli 1907-ci ilin baharında anadan
olmuşdu. Atası müəllim işləyirdi. Anası evdar qadın idi. O, söz anlayandan evlərində uşaq oyuncaqları yox, kitablar, jurnallar, qəzetlər görmüşdü. Hələ 5-6 yaşlarında olarkən "Molla Nəsrəddin" jurnalındakı karikaturalara baxıb qımışar, şəkilaltı sözləri höccələyərək oxuyarmış. Muğama, xalq mahnılarına, tar-kaman səsinə valeh olarmış. Evlərindən qonaq əskik olmazmış. Tarzənlər, xanəndələr gələrdilər, çalıb-oxuyardılar. Əfrasiyab da onları maraqla dinləyərdi. Məktəbdə oxuyanda müəllimləri onun xətrini çox istəyərdilər. Nizam-intizamı ilə digər şagirdlərdən seçilərdi. Sabirin şeirlərini, Nəvvabın qəzəllərini, Ə.Haqverdiyevin hekayələrindən parçaları əzbər söyləyərdi. 1924-cü ildə məktəbi bitirib Ali Pedaqoji İnstitutun nəzdindəki məktəbə qəbul olundu. Sonra Bakı Teatr Texnikumunda təhsil aldı. 20 yaşında onun C.Cabbarlının "Od gəlini" pyesinə yazdığı musiqini sənətsevərlər dinləyib yüksək qiymət verdilər. Tamaşa səhnədə oynanılanda dəfələrlə alqışlar eşidildi. Bu fərəh Əfrasiyabı daha da ruhlandırdı. O, Azərbaycan Dövlət Universitetinin şərqşünaslıq fakültəsini, Leninqrad Konservatoriyasının nəzdindəki musiqi məktəbini bitirdi. Xeyli müddət Moskva Leninqrad opera balet teatrlarında dirijor assistenti kimi fəaliyyət göstərdi. Tarixi faktdır ki, Əfrasiyab Bədəlbəyli Azərbaycanda ilk baletin yaradıcısıdır. O, 33 yaşında ikən "Qız qalası" baleti ilə musiqi tariximizdə ilk Azərbaycan baletinin əsasını qoydu. Sonrakı illərdə "Nizami", "Söyüdlər ağlamaz" operalarını yazaraq adını mədəniyyət tariximizə qızıl hərflərlə əks etdirdi.
Ə.Bədəlbəyli dövrün qəzet jurnallarında tez-tez məqalələr dərc etdirərdi. Yazıları həyəcan təbili kimi səslənər, oxucularda müsbət rəy oyadardı. Həmin yazılarından bəzi epizodları xatırladırıq: "Vaxt da bulaq suyu kimi elə hey axıb gedir. Bulaq suyu içənlərə dad verir, təbiətdə canlanma yaradır. Bəs vaxt neyləyir? Adamların yaşının üstünə yaş gətirir. Aqillər deyib, səksən, doxsan, bir gün yoxsan. Elə yaşamaq lazımdır ki, bu dünyada olmayanda bizləri unutmasınlar. Doğrudur, unudulmazlar çoxdur, amma yaddan çıxanlar da az deyil. İnsan könül açdığı sənətindən həzz almırsa, heç zaman üzü gülməzE Cəfər Cabbarlı 35 yaşında dünyasını dəyişdi. Əslində bu, göz qırpımı qədər müddətdir. Lakin o, həmişəyaşarlıq qazanıb. Görün ondan qədər yadigar qalıbE Müharibə fəlakətdir - insanın insana qənimidir. O, öldürür, qan tökür, şikəst, mayıf edir, amma təfəkkürü poza bilmirE Biz müharibələrin acığına yaşamalı, yaratmalıyıq. Sübut etməliyik ki, quş qanadıyla uçar, insan ağlıyla arzularına çatarE Aləmi dərk edəndən azərbaycanlı olmağımla fəxr etmişəm, son nəfəsimdə Ana, Vətən, Qardaş, Dost deyəcəmE"
Hər bir yazı tarixdir, taledir.
Bu qeydləri oxuyanda fikirləşirsən: bəlkə onu incidiblər? Yox, özü dediyi kimi, bəd əməl sahibi olmayıb. Xatiri daim əziz, urvatlı tutulub. Əfrasiyab Bədəlbəylinin bir-birindən maraqlı, sənəti təbliğ, tərənnüm edən dörd publisistik kitabı çap olunmuşdu. "Nizami" operası Şərq, Avropa, Amerika, Asiya ölkələrinin səhnələrində uğurla oynanılmışdı. C.Cabbarlının dörd əsərinə - "Sevil", "Almas", "1905-ci ildə", "Yaşar", H.Cavidin "Siyavuş", S.Vurğunun "Fərhad Şirin" tamaşalarına musiqi bəstələmişdi. Ömrünün son gününə qədər çalışdığı Opera Balet Teatrında "Leyli Məcnun", "Əsli Kərəm", "Şah İsmayıl", "Şeyx Sənan" operalarına dirijorluq etmişdi. Dirijorluq etdiyi "Sevil" operası Moskvada elə uğurla oynanılmışdı ki, kollektiv dövlət mükafatına layiq görülmüşdü.
Xalq artisti, görkəmli bəstəkar Vasif Adıgözəlov onun haqqındakı xatirələrində danışardı ki, "Əfrasiyab həddən artıq sadə, təvazökar insan idi.
Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının direktoru, bədii rəhbəri, dövlət radiosunda bədii rəhbər vəzifələrində işləmişdi. Ancaq opera teatrına ürəkdən bağlıydı. "Koroğlu" operasına dirijorluq edirdi. Tamaşanın sonunda Koroğlu rolunun ifaçısı unudulmaz Bülbül elə qrimdə, qiyafədə Əfrasiyaba təşəkkürünü bildirərdi. Xalq artisti, tarzən Bəhram Mansurovla dostluq edərdi. Teatra yeni gələn hər aktyora qayğı göstərərdi. Zeynəb Xanlarovanın, Arif Babayevin, Baba Mahmudoğlunun, Canəli Əkbərovun bir çox başqalarının sənətdə uğur qazanmalarında onun böyük əməyi olmuşdur.
Ə.Bədəlbəyli iyirmi ildən artıq "Ədəbiyyat incəsənət" qəzetinin redaksiya heyətinin üzvü idi. Xeyli müddət Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında opera orkestr siniflərində dərs demişdi. Azərbaycan Xor Cəmiyyətinə rəhbərlik etmişdi. Gərgin əməyi vaxtaşırı qiymətləndirilmişdi. Əməkdar incəsənət xadimi, xalq artisti fəxri adlarına layiq görülmüşdü. "Qırmızı Əmək Bayrağı" "Şərəf nişanı" ordenləri, müxtəlif medallar almışdı. Lakin ən ali mükafatı xalq sevgisi, tamaşaçı istəyi olmuşdu. İyirmidən artıq səhnə əsərinə musiqi bəstələmişdi. Yaradıcılığa başladığı gündən dahi Üzeyir Hacıbəyovu özünə ustad bilmişdi. Əsərləri ilə Azərbaycanı tərənnüm etmişdi. Qayğısını heç kimdən əsirgəməmişdi. Ona hörmət bəsləyirdilər, xatirini əziz tuturdular. O da sevincini dostları ilə bölüşərdi.
Cəmi 69 il ömür sürmüş Ə.Bədəlbəyli çoxsaylı musiqi əsərləri ilə əbədiyaşarlıq qazanmışdı.

Azərbaycan.- 2007.- 19 aprel.-S. 8.