Humay
Vətəndən
sürgün edilmiş aşıq
Ağacan Cabbarovun qəribə taleyi olub...
Ustad aşıqlarla yanaşı
öz dövrünün
aşıq-şairləri
də milli şüurun daşıyıcısı
sayılır. Şairlər
öz şeirlərində
xalqın düşdüyü
çətinliyi, keçirdiyi
hissləri sözə
büküb bədiiləşdirir.
Bu şeirlər bəzən aşıqların
repertuarında, bəzən
də xalqın yaddaşında nəsildən-nəslə ötürülərək
yaşayır. Belə
el şairlərindən
biri də şair Ağacandır.
O, dərsini alıb kimnən?
Yeddi yüz yeddi minnən.
Darülfünun
elminnən
Dərya, ümmandır Ağacan.
Dövrünün ən böyük
söz nəhənglərindən
olan Ağacanın körpəliyindən qundağına
gün doğmayıb.
Ömrü başdan başa faciə, əzab, ağrı və işkəncə ilə keçib. Bəlkə elə bu əzablar idi şairə belə yazdıran:
Daha sənə çox ixtiyar vermərəm,
Durmursan yerində farağat, dilim.
Danışanda
ziyanını çəkirəm,
Açırsan
başıma əlamət,
dilim.
Cabbarov Ağacan Cabbar oğlu 1886-cı ildə Gümrü mahalının Qarakilsə
kəndində anadan olub. Bu yerlərin
təbiəti çox
səfalı olur. Axar-baxarlı dağ kəndində yaşayan Cabbar kişinin də hərdən bir şeir yazması olub. Az-çox savadlı olan Cabbar kişi oğlu Ağacana da yazı-pozu
öyrədir. Oğlunun
daha dərin təhsil almasını istəyən ata onu mükəmməl savadı olan molla yanına qoyur. Ağacan burada
dərin dini təhsil alır, ərəb, fars
dillərini öyrənir.
Erkən yaşlarından mükəmməl
şeirlər yazan Ağacanın sorağı
tezliklə Türkiyədən,
İrandan, Borçalıdan
gəlir. Bu yerlərdə aşıqlar
onun məhəbbət
şeirlərini oxuyurlar.
Görənlərin söylədiklərinə
görə Ağacan çox kövrək hissiyyatlı adam
olub. Qəlbinə toxunan, yaxşı ya pis, hər
bir iş çox keçməmiş
şeir şəklində
meydana çıxarmış.
Deyilənə görə, Ağacan
bir qızı sevirmiş. Bir gün bulaq
başında qızla
rastlaşır. Su içmək istəməsə
də qəlbi eşq atəşinə təşnə olan oğlan qızdan su istəyir. Qız parçı doldurub ona su
verir, sonra üzünü yana
çevirir. Qızın
üzünü yana çevirməsindən
kədərlənən Ağacan
elə oradaca "A ceyranım" rədifli qoşmasını söyləyir:
Mən dözmürəm,
sən dözmə,
Bircə söz
de, çəkim nəzmə,
İnnən belə
Ağa gəzmə
Ağacanam, a Ceyranım.
Ağacan könlünün ilk ovu Gülzarla evlənə bilmir. Anasını erkən yaşlarından
itirən şairə
uğursuz sevgisi pis təsir edir. Görünür, belə sınaqlarla
dolu tale onu daha böyük faciələrə hazırlayırmış.
Ağacan atası Cabbar kişinin xeyir-duasıyla
19 yaşında Gülxanım
adlı bir qızla evlənir. Çox keçimir
ki, qızı Zəhra, sonra da üç oğlu dünyaya gəlir. Amma şairin bu
sevinci uzun sürmür. Bu gün kal armud
kimi dünyanın boğazına keçən
erməni millətçilərinin
"erməni xəstəliyi"
şiddətlənir. Quduz it kimi qarşısına çıxanı dalayan erməni millətçiləri
türk-müsəlman qanına
susayır. Xalq dədə-baba
torpaqlarından didərgin
düşür.
1906-cı ildə
erməni vəhşiliyindən
qaçan Ağacan Borçalı mahalının
Quşçu kəndinə
pənah gətirib. Amma ailəsindən
ayrı düşüb.
Uzun axtarışdan sonra ailəsinin və qohumlarının bir hissəsinin Türkiyə
və İranda məskunlaşdığı aydınlaşıb.
Faciələrin yavaş-yavaş küncə sıxdığı
şair bir də onu öyrənib
ki, böyük oğlu Qəmbər əzab-əziyyətə dözməyərək
dünyasını dəyişib.
Şairin kövrək
və həssas ürəyinə dərd üstündən dərd
çəkilir...
Şair Borçalıda, 1917-ci ildə
ikinci dəfə əmisi qızı Zəhra ilə evlənir. Bu evlilikdən şairin dörd övladı dünyaya gəlir. Amma şair Quşçu kəndində olan savadsız mollaları ifşa etdiyindən onu müxtəlif bəhanələrlə bu
kənddən didərgin
salırlar. Ağacan bu
dəfə Qaçağan
kəndində məskunlaşır.
Onun bundan sonrakı yaradıcılığı demək
olar ki, bu kəndə bağlıdır. Ana südü kimi təmiz, dağ çeşməsi kimi saf və coşğun
təbi olan Ağacan aşıq şeirinin bütün janrlarında öz məharətini göstərib.
Demək
olar ki, çap olunmayan bu şeirlər ən çox Borçalı aşıqlarının
repertuarında qorunur.
Şairin "Gəlmədi"
rədifli məhəbbət
qoşmasında aşiqin
çəkdiyi həsrət,
iztirab rəngarəng
boyalarla təsvir edilir:
Nə müddətdir
göz dikmişəm
yollara,
Necə oldu ala gözlüm gəlmədi.
O qüdrət qaşları qələm
yaxılı,
Bulud altda qəmər üzlüm gəlmədi.
Şair Qaçağanda da təqiblərdən, yersiz
dedi-qodudan qoruna bilmir. Dəfələrlə qandallanıb qazamata
salınsa da heç bir suçu olmadığından
tez də barxılıb.
1943-cü ildə həbs edirlən şair günahsız olduğunu bildiyindən həbsxanadan "Göydə
Allah, yerdə Səməd
Vurğun" deyə
xalq şairinə şeirlə məktub yazır:
Şair dura
bilmir, hazırdı, hazır,
Səməd Vurğunluya salamlar yazır.
Eşidin, dostunuz
azadmı gəzir,
İndi düşüb qazamatda saxlanır.
Səməd Vurğun vaxt itirmədən Borçalıya
gəlir və Ağacanı azad edir. "Çiçəklənən
sovetlər ölkəsində"
ağzı dualı, sinəsi sazlı-sözlü
ziyalının belə
"ağ günləri"
çox olur.
Görünür, şairin çəkdiyi bu işgəncələr
yaşının ahıl
vaxtında "görəcəkli
günlərinin" yanında
toya getməliymiş. Saç-saqqalı ağaran vaxt qaraba-qara şairi izləyən baxtsız
tale onu bir daha faciə ilə üzləşdirir.
O, heç bir səbəb olmadan ailəsiylə birgə Rusiyanın Tomsk vilayətinə sürgün
edilir.
Şairin ömründən ac-susuz günlər, ilik donduran soyuqlar, tufanlı-boranlı qışlar
keçir. Amma şair
heç vaxt gileylənmir. Eldən-elə,
obada-obaya daşınanda,
ağrı-acı çəkəndə
həmişə etibarına,
sədaqətinə, vəfasına
güvəndiyi ömür-gün
yoldaşından tək
bircə təvəqqəsi
olur: "Zəhra, Vətənə qayıdası
olsanız sümüklərim
çöllərdə qalmasın.
Bu dünyam Vətən
həsrətli keçdi,
o dünyam Vətənsiz
olmasın".
Bu söhbətdən az sonra,
1951-ci ilin 26 yanvarında
yadlar arasında, özgə diyarda sinəsi sözlə, söhbətlə dolu bir qərib şair dünyasını
dəyişdi. Özü
kimi bəxti kəm bin neçə dustaq Şimalın soyuğunda buzu qazıb şairin nəşini dəfn etdilər. Bu dünyanın
soyuğundan üşüyən
şair bir müddət buz bağlamış torpaqda uyuyur. Bəraət aldıqdan sonra
Vətənə dönməyə
hazırlaşan Zəhra
gecənin birində Ağacan basdırılan yeri qazır, şairin sümüklərini
bir çamadana yığıb, səhəri
oraları tərk edib Qaçağana qayıdır. Amma artıq
insanlara inanmadığından
Ağacanın sümükləri
barədə heç
kəsə bir söz söyləmir.
1958-ci ildə
şairin böyük
oğlu Ənvər dünyadan köçür. Qadınlardan kimsə süfrə üçün qənd axtaranda çarpayının
altından ağacanın
sümüklərini tapır
və sirrin üstün açılır.
Beləcə, bu bəxtsiz
şairin ikinci dəfni oğlu Ənvərlə bir gündə olur. Şair Ağacanın sümükləri
bu gün Qaçağan qəbristanlığında
vəfalı ömür-gün
yoldaşıyla bir başdaşı altında
uyuyur. Ruhları şad olsun.
Xalq qəzeti.- 2007.- 12
aprel.- S. 15.