Məhərrəmova T.
Reyissor öz işində despot olmalıdır
Loğman Kərimov, reyissor: "Reyissor heç vaxt
aktyorlardan tamlıqla razı olmur"
Bu
yaxınlarda İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrı İlyas Əfəndiyevin "Sən
həmişə mənimləsən" pyesi əsasında
hazırlanan "Boy çiçəyi"
tamaşasının uğurlu premyerasını keçirdi. Əsəri səhnələşdirmək Gənc
Tamaşaçılar Teatrının baş reyissoru Loğman
Kərimova həvalə olunmuşdu.
Tamaşadan
sonra reyissorla görüşüb
təəssüratlarımızı bölüşdük:
- "Boy
çiçəyi" tamaşasını hazırlamaq sizin
öz ideyanız idi, yoxsa dövlət sifarişi?
- Bu tamaşa dövlət
sifarişi ilə hazırlanmırdı. İrəvan
Teatrının plan tamaşası idi. Teatrın
direktoru İftixar Piriyev bu işi mənə təklif etdi,
mən də hazırladım.
- "Sən
həmişə mənimləsən" indiyə
qədər bir çox teatrlarda səhnələşdirilib,
həmçinin əsərin televiziya tamaşası da
çəkilib. Ancaq sizin təqdim etdiyiniz
versiyada dəyişən təkcə tamaşanın adı
deyildi, ixtisar olunan müəyyən səhnələr,
obrazlar da vardı. Bu, sırf reyissor yozumu
ilə bağlı idi, yoxsa oynadığınız
məkanın darlığı ilə?
- Məkanla bağlı
deyildi. Mahnı Teatrının səhnəsi
var, yəni bu tamaşanı səhnədə də oynamaq
olardı. Bu, tamaşaçılarla
ünsiyyətdə olmaq üçün mənim öz
fikrim, ideyam idi. Özünüz
gördünüz ki, tamaşaçı dörd
tərəfdə oturmuşdu. Mən
tamaşada insani hissləri qabartmağa
çalışmışam. Ona
görə də səhnədə buna başqa bir tamaşa
kimi baxmaq istəmirdim. Mən
sadəcə, o hissləri zalda oturanların öz
hisslərinə qarışdırmışdım.
Hansısa bir insanın həyatında da elə bir hadisə ola bilər.
- İstədiyinizə sonadək nail oldunuzmu?
- Mənə elə gəlir ki, uğurlu
tamaşadır... Özünüz gördünüz ki,
tamaşa boyunca zalda heç kəsin əl telefonu
işləmədi. Fasilədən sonra heç kəs
çıxıb getmədi, hamı yenidən yerinə
qayıdıb 5 aktyorun oyununa baxdısa, demək tamaşa
alınıb. Tamaşanın digər uğuru
səhnədə tərtibatın olmaması ilə
bağlı idi. Mən bütün məişət
problemlərini tamaşadan kənara atmış, yalnız
hissləri saxlamışdım. Heç bir rekvizit,
əlbəsə yox idi. Səhnədə cəmi üç
kreslo qoyulmuşdu, adi işıqlar qurulmuşdu. Aktyorlar da
öz paltarlarında idilər. Bütün tamaşanın
taleyi cəmi iki musiqi ilə həll olunmuşdu.
- Sizə elə gəlmirmi, bu yozum
tamaşanın ənənəvi qaydalarını pozur?
- Bu sadəcə, tam ayrı tamaşa idi.
Ənənəvi teatrda biz tamaşaya səhnədə
baxırıq. Burda isə tamaşaçı zalda izləyirdi.
Ona görə də tam ayrı quruluş, tam ayrı
baxış idi. Mənə də o lazım idi və
tamaşanı da elə qurmuşam.
- Tamaşada müəyyən ixtisarlar nə
ilə bağlı idi?
- İlyas Əfəndiyevin bu əsəri
hələ 60-cı illərdən oynanılır. Əsərdə
başqa obrazlar da var. Məsələn, Sarısaç
qız, Fərəcov, zavod fəhlələri və b. Mən
bu obrazların hamısını kənara qoyub
özülü - Nargilə, Həsənzadə, anası,
atalığı və Həsənzadənin ölmüş
arvadı Xurşud obrazlarını saxladım. Mənim
üçün maraqlı 5 nəfər idi. İnsan
hissləri bu beş obrazın
içindədir. Əgər bütün
obrazları saxlasaydım, onda gərək o tərtibatı
etməyəydim və tamaşa adi səhnədə
oynanılaydı.
- Aktyorların oyunundan
necə, razı qaldınızmı? Ümumiyyətlə,
bir reyissor kimi həmişə istədiyinizi aktyorlardan ala
bilirsinizmi?
- Sözsüz ki, reyissor heç vaxt
aktyorlardan tamlıqla razı olmur. Hər halda istədiyimi 80
faiz onlardan ala bildim.
- Tanınmış reyissor Boris Pokrovskinin
belə bir sözü var: "Reyissor heç vaxt xeyirxah ola
bilməz. O, xeyirxah olsa, qurduğu tamaşa uğurlu
alınmaz". Bu fikirlə razısınız?
- Yox, reyissor xeyirxah olmalıdır.
Sadəcə o fikir bir az yəqin başqa cürdür.
Yəni, reyissor işində despot olmalıdır. Bu
fikirlə razıyam. Reyissor istədiyini aktyordan almağı
bacarmalıdır.
- Sizin iş üsulunuzda aktyorlara
simpatiyanız rol oynayır?
- Söhbət əgər insan
münasibətlərindən gedirsə, ola bilər ki, mən
hər hansı bir aktyoru insan kimi bəyənmirəm, ancaq o,
aktyor kimi mənə çox lazımdır. Mən
istedadlı, nizam-intizamlı, öz işinə can yandıran
aktyorlarla işləməyi xoşlayıram.
Görürsünüz ki, indi sizə müsahibə verdiyim
vaxt məşqdə olan aktyorların hamısı
pıçıltı ilə danışır. Baxmayaraq ki,
biz söhbət edirik, heç kəs çıxıb getmir.
Hamı gözləyir ki, Loğman Kərimov nə vaxt
məşqin başlandığını deyəcək.
Mən belə aktyorları xoşlayıram və onlarla işləmək
mənə ləzzət verir.
- Təzə təyin olunduğunuz vaxtlarda
aktyorlarla aranızda anlaşılmazlıq
yaranmışdı, indi vəziyyət necədir?
- Siz 6 il əvvəli nəzərdə
tutursunuz. Bu, təbiidir. Aktyor var ki,
reyissoru bəyənmir, reyissor da aktyoru. Bu
təbii haldır. İndi işlər
qaydasında gedir. Bizdə iki
bölmədə - Azərbaycan və rus bölməsində
90-a yaxın aktyor çalışır. Sözsüz
ki, baş reyissor üçün bu qədər aktyorla
işləmək çətindir. Baş
reyissor həm də adminstrativ işçidir. Yəqin, mənimki onlarla tutur ki, birgə işləyirik.
- Quruluş verdiyiniz hər hansı bir
tamaşaya qarşı tənqid eşidəndə hansı
hissləri keçirirsiniz?
- Əgər tənqid obyektivdirsə, onu normal
qəbul edirəm. Yox, əgər yalandan, ləkə yaxmaq
üçün deyilirsə, qəbul etmirəm. "Oho"
var dağa qaldırar, "oho" var dağdan
endirər". Sözü deməyin də qaydası var.
- Çox vaxt aktyorlar "bizi görə
bilən reyissor lazımdır" deyə öz
fəaliyyətsizliklərində reyissorları
günahlandırırlar.
- Gəlin belə danışaq.
Stəkanın içində dalğa yaratmaq olmaz.
Dalğanı, fırtınanı dənizdə yaratmaq
mümkündür. Aktyor var deyir ki, reyissor məndən
istedadı "çıxartmalıdır". Əgər
səndə yoxdursa, reyissor nəyi
çıxartmalıdır? Məsələnin bu
tərəfi də var. Traktor heç vaxt "Mersedes"in
və ya "Tayota"nın sürətini gedə bilməz.
Raketin də, təyyarənin də öz sürəti var.
- Bu gün teatrların problemlərindən
danışanda ən çox dramaturyi problemlə
bağlı məsələ qabardılır. Deyirlər ki,
məhz bu problem üzündən repertuarda kasadlıq
yaranır.
- Necə yoxdur ki, əsərlər?
Əsərlər boldur. Məhəmməd Füzulidən,
Nizamidən tutmuş Elçin, Anar da daxil olmaqla,
bugünkü xalq yazıçılarımıza
qədər. Bəhanə lazım deyil. Adil
İsgəndərov deyib ki, reyissor reyissor olsa,
ütünün pasportu ilə tamaşa hazırlayar.
İstər klassika, istər müasir olsun, bizim öz
yazıçı-dramaturqlarımız var. Onların
əsərlərinə müraciət etmək
lazımdır. Necə olur ki, Anarın, Elçinin
əsərlərini dünya teatrları hazırlayır?
İlyas Əfəndiyevin "Sən həmişə
mənimləsən" əsərini 67-ci ildə Tofiq
Kazımov hazırlayıb. Bu günə qədər hər
iki ildən bir teatrlar bu əsərə müraciət
edirlər. Əsər çoxdur, sadəcə istək,
təşəbbüs lazımdır. Şekspir, Şiller,
Balzakın əsərləri var. Məgər bunlar dramaturgiya
deyil?
- Sizə daha çox hansı
əsərlər yaxındır - hisslər, yoxsa,
fəlsəfi dramaturgiya?
- Fərqi yoxdur. Mənə hisslər
dramaturgiyası da, fəlsəfi dramaturgiya da yaxındır.
Bu yaxınlarda Elçin Hüseynbəylinin
"Hamının günahı" əsərini səhnələşdirdim.
Bu əsərdə fəlsəfə də var. Ona görə
də mənimçün dramaturgiyanın fərqi yoxdur.
- Deyirsiniz ki, teatrlarda dramaturyi material problemi
yoxdur. Elə isə bu gün teatrlarda başqa hansı
problemlər yaşanır? Məsələn, bu gün
publikanın teatrlardan çox şoulara üz tutması
teatrlar ətrafında yaranan problem deyilmi?
- "KVN"-nin, şounun öz
tamaşaçısı, teatrın da öz
tamaşaçısı var. Heç kəsə güclə
demək olmaz ki, gəl mənə bax. Hər məkanın
öz tamaşaçısı var. İnsan var ki, futbol
azarkeşidir, insan var üzgüçülüyə və
ya bədii gimnastikaya meyllidir. Biri nərgiz gülünü,
biri qərənfili, biri qızılgülü xoşlayır.
Zövqlər müxtəlifdir. Hər kəs
də öz zövqünə uyğun tamaşa zalını
seçir.
- Siz bir vaxtlar səhnəyə aktyor kimi
çıxmısınız. Tamaşaçıların
yadında da daha çox "Ağ atlar üçün
vals"dan qalmısınız.
- Mən ümumiyyətlə,
məktəbdə oxuduğum illərdən reyissor olmaq
istəmişəm. Sadəcə o vaxt alınmadı və
aktyor oldum. Sonra yenidən reyissorluğa keçdim.
- Heç aktyor kimi səhnədə
gözünüz qalmadımı?
- Artıq 10 ildir peşəkar teatrda
reyissorluqla məşğulam. Məni reyissorluq daha çox
maraqlandırır. Aktyor səhnədə bir rol oynayır.
Reyissor isə tamaşa hazırlayır və onun
içində 10 aktyor var. Reyissor içində 10 rol
oynayır.
- Bəzən deyirlər ki, aktyorlar
oynadıqları rola öz xarakterlərindən nəsə
əlavə edirlər. Tamaşaya yozum verən reyissor
haqqında da bu sözü demək olarmı?
- 22-23 yaşım olanda "Lenfilm"
kinostudiyası "Barat" adlı filmdə mənə
baş rollardan birini həvalə eləmişdi. Reyissor dedi
ki, hər bir reyissorun xarakteri onun çəkdiyi filmdə
və ya hazırladığı tamaşada
görünür. Eləcə də hər
bəstəkarın xarakteri bəstələdiyi musiqidə
üzə çıxır.
- İndi soyuq zalda məşq edirsiniz.
Şəraitsizlik işinizə mane olmurmu?
- Bu mənə
müsbət təsir edir. Bilirsiniz ki, prezidentin
sərəncamı ilə teatrlar Avropa standartında təmir
olunacaq. Bu, hamımızı sevindirir.
Mən həmişə deyirəm ki, oturmuşduq
qəşəng binanın içində, bir az
rahatlanmışdıq. İndi isə bir az
narahatlıq var. Yaxşı, təmir olunmuş binaya
qayıtmaq üçün burada işləmək
lazımdır ki, bizə veriləcək qəşəng
binanın da qədrini bilək. Ancaq
gördüyünüz kimi indi işləyəcəyimiz
şəraitin bizim işimizə dəxli yoxdur. Məşqlər gedir, aktyorlar yerindədir. Çox xoşdur ki, teatrımız 15 gündən
sonra ilk dəfə Türkiyəyə yola düşür.
Kollektiv Nizami Gəncəvinin "Pəri
cadu" və İsgəndər Coşqunun "Çal,
oyna" nağıl tamaşaları ilə
"çocuq" bayramında iştirak edəcək.
Hal-hazırda "Çal, oyna"nın
məşqləri gedir. Planlarımız
yalnız tamaşalar hazırlamaqdır. Professor
Fikrət Sultanov bizim teatrda Nəcəfbəy Vəzirovun
"Yağışdan çıxdıq, yağmura
düşdük" əsərini, Ağaxan Salmanlı
isə "Tıq-tıq xanım"ı
səhnələşdirir.
- Sizin haqqınızda
deyirlər ki, çox işlək adamsınız.
- Düz deyirlər... Mən bu sənəti sevirəm və
işləməyi sevən adamam. Ona görə də sənətə
canımı qoyuram.
- Əvəzində nə
qazanırsınız?
- Yəqin nəsə qazanıram.
Mənəvi ehtiyaclarım ödənirsə, kifayətdir.
- "Qəzəlxan" filmindən sonra
reyissorlar sizi görmədilər?
- "Qəzəlxan"dan sonra
"Yük", "Köpək" və daha bir filmə
çəkildim. Yəqin, reyissorlar görmürlər ki,
çəkmirlər. Düzdür, sonradan iki filmə də
çəkilmək təklif olundu. Ancaq ssenari maraqsız
olduğundan razılıq vermədim. Mən kinonu sevirəm.
Çox adam var ki, teatrla kinonu ayırır. Mənim
üçünsə kino ilə teatr eynidir.
- Saçlarınız zamanın yaşla
bağlı hökmü ilə, yoxsa, güzəran
qayğısından belə erkən ağarıb?
- 48 yaşım var. Ancaq saçım 15-16
yaşımdan ağarıb. Bir hadisə baş vermişdi
və mən onda diksinmişdim. Onun nəticəsində
saçlarım ağardı.
- Sizcə, yaradıcı adama utopiya
lazımdırmı?
- Bəlkə də... Ancaq mənə elə
gəlir ki, bir az utopiyadan kənar olmaq, reallığı
qiymətləndirə bilmək lazımdır. Sovet
hökuməti bir vaxtlar arzularla yaşadı - kommunizm
gələcək, filan şeylər olacaq... Reallıq
lazımdır. İnsan bu gün yaşayır. Heç
kəs deyə bilməz ki, mən bu gün evdən
çıxacam və salamat qayıdacam. Bu, Allahın
əlindədir.
Kaspi.-2007.-12 aprel.-S.16.