Məhərrəmova
T.
Koroğlunun 7777 dəlisindən biri...
Onun fikrincə, "qu
quşunun sonuncu nəğməsi"nin oxunmasına
hələ çox qalıb
"... Onu
təkrar-təkrar səhnəyə çağırır,
əl çalır, alqışlayır, qulaq asır və
nəhayət, buraxmaq istəmirdilər. Zal ayağa duraraq daha
bir mahnı istəyirdi". Vaxtilə rus mətbuatında
yazılan bu sözlər Lütfiyar İmanovun haqqında idi.
Bu gün 79 yaşı tamam olan sənətkar
güclü tenor səsinin, gərgin zəhmət
nəticəsində qazandığı professional
hazırlığın, vokal və aktyor sənətinin
harmoniyasına nail olmaq bacarığının
sayəsində yaratdığı obrazlarla adını
Azərbaycan opera və teatr sənəti tarixinə
əbədi həkk edib. O,
dünyanın 50-dən çox ölkəsində
çıxış edərək Azərbaycan musiqisini
tanıdıb.
"Sən çox
böyük sənətkar olacaqsan"
İncəsənətə uşaqlıqdan
marağı olub. Lap kiçik yaşlarından xalq
yaradıcılığını öyrənməyə
başlayıb. Qardaşı da teatra böyük həvəs
göstərir, Sabirabad mədəniyyət evində
hazırlanan tamaşalarda iştirak edirdi. Lütfiyar
ona qoşularaq tez-tez mədəniyyət evinə gedir, maraqla
tamaşalara baxırdı. Evlərindəki köhnə
qrammofonda Bülbülün ifasında Koroğlunun
aşıq mahnısını və Üzeyir
Hacıbəyovun "Sənsiz" romansını
dönə-dönə oxudar, bu səsə heyran
kəsilərdi.
"Bir gün yenə rayonumuza gələn
dram truppasının tamaşasına baxmağa getmişdim
təsadüfən həmin tamaşada baş rolun
ifaçısına çevrildim. Onda 6-7 yaşım ancaq
olardı. Qardaşım gəlib məni səhnəyə
apardı. Dedilər ki, tamaşada bir yer var, gərək
içəri keçib deyəsən ki, ana, bəs mənim
atam hanı və başlayasan ağlamağa. Guya
eşitmisən ki, atan ölüb.
Mən də səhnəyə
çıxıb sözümü dedim və ağlamağa
başladım. "Anam" deyəndə ki, atan
ölməyib, sağdır, mən uşaq hikkəsi ilə
"yox, sən yalan deyirsən" - deyib həqiqətən
ağlamağa başladım. "Anam" məni
yavaş-yavaş ovutdu. Səhnədən çıxanda
baş rolu oynadığım üçün anam məni
qucaqlayıb öpür və "oğlum, aktyorluğunu
göstərdin, sən çox böyük sənətkar
olacaqsan" -deyirdi. Bu, mənim səhnədə ilk
addımım və ilk xeyir-duam oldu".
Müharibə illəri idi. L.İmanov
özfəaliyyət dərnəyində məşğul
olurdu. Bir gün məşq edərkən içəri daxil
olan iki nəfərin salonda oturub ona qulaq asdıqlarının
fərqinə varmır. Qonaqlardan biri onun oxumağını
eşidib "nə gözəl səsin var, oğul! Gözlərin
də mahnı ilə yaşayır. Sən çox
böyük oxuyan olacaqsan" - deyir. Lütfiyar sonradan onlardan
birinin Sabirabada gəlmiş aktyor truppasının
rəhbəri Ələsgər Ələkbərov,
digərinin isə Mustafa Mərdanov olduğunu öyrənir.
1943-cü ildə Sabirabadda Dövlət Dram
Teatrı yarananda Lütfiyarı həmin teatra suflyor
götürürlər. Tamaşalar zamanı həm xorda
oxuyur, həm də kiçik rollar oynayırdı. Bir
müddət sonra ona böyük rollar
tapşırılır və çox keçmir ki,
mədəniyyət evinə bədii rəhbər təyin
edirlər. Lütfiyar orda məktəblilərdən ibarət
yaratdığı dram dərnəyinə 9-10-cu sinif
şagirdlərini cəlb edib tamaşalar hazırlayır. O,
tamaşaların reyissorluğunu etməklə yanaşı,
rəssam kimi tərtibatını da verir. Həm də baş
rolları özü oynayır.
Hərbi xidmətdən qayıdandan sonra
yenidən Sabirabad mədəniyyət evində işini davam
etdirir. Bir il sonra öz dərnəyi ilə Bakıda
keçirilən bədii özfəaliyyət
dərnəklərinin baxış-müsabiqəsində
iştirak edir. Münsiflər heyətinin sədri Cahangir
Cahangirov ona Bakıda qalıb təhsil almağı
məsləhət görür. Səhəri gün onu
Konservatoriyaya oxumağa göndərmək üçün
nazirliyə çağırırlar. Ancaq heç bir musiqi
savadı olmadığı üçün, özü etiraz
edərək, əvvəlcə musiqi texnikumunda oxumaq
istəyini bildirir. Texnikumun direktoru Süleyman
Ələsgərov səsinə qulaq asır və o, Aleksandr
Minovanovun sinfinə qəbul olunur. Təhsilini davam
etdirməklə yanaşı, məktəbin rəssamlıq
işlərini də ona tapşırırlar. Ancaq səsi
aktyorluq və rəssamlıq qabiliyyətinə üstün
gəlir. Səsi ona çox şeyləri vəd edirdi.
Texnikumda oxuması gənc Lütfiyarı ehtiyacla da
üz-üzə qoyur. Atası bir il əvvəl
dünyasını dəyişmiş, ailələri
başsız qalmışdı. O, rayonda yaşayan ailələrinə
də kömək etməliydi.
"1954-cü ildə ailə həyatı
qurdum. İlk övladımız dünyaya gələndən
sonra ailəm daha çox maddi sıxıntı ilə
üzləşdi. Lakin bütün bu sıxıntılara
sənətə olan məhəbbətim üstün
gəldi. Həm Cahangir Cahangirovun rəhbərlik etdiyi xorda, həm
də "Araz" kinoteatrında seanslararası verilən
konsertlər zamanı oxuyur, eyni zamanda, ayaqqabı tikir,
dərzilik edirdim. Rəssamlığım da
köməyimə çatırdı, kinoteatrların
afişalarını yazırdım. Bir gün görkəmli
bəstəkar Tofiq Quliyev səsimi eşidərək
mənə "Görüş" filmində Kamilin
mahnısını oxumağı təklif etdi. Həmin
mahnını Tofiq Quliyevin müşayiəti ilə
kinostudiyada oxudum. Sonralar "Səhər", "Koroğlu",
"Görüş", "Xüsusi
tapşırıq", "Məlikməmməd"
filmlərində, "Sevil" film-operasında, eləcə
də bir sıra televiziya filmlərində mahnıları
səsləndirdim".
5-6 aydan sonra isə L.İmanov onun haqqında
"Biz bəstəkarlar çalışırıq ki,
mahnılarımızı Lütfiyar İmanov oxusun.
Çünki ilk ifadan çox şey və ilk
növbədə mahnının gələcək taleyi
asılıdır" - deyən Tofiq Quliyevdən yeni bir
təklif alır: "Rauf
Hacıyev Filarmoniyanın nəzdində yaratdığı
estrada orkestrinə solist axtarır. İstəyirik ki, səni
həmin orkestrə aparaq". Lütfiyar İmanov may
ayından həmin orkestrin Mirzə Babayev, Elmira Rəhimova
və Yevgeni Devis kimi solistləri ilə yanaşı
çalışmağa başlayır. Bir
müddətdən sonra Şəmsi
Bədəlbəylidən Musiqili Komediya Teatrında
işləmək dəvəti alır. 1956-cı ilin
dekabrından həmin teatrda işləməyə
başlayır. Bir il sonra isə Konservatoriyaya,
Bülbülün sinifinə qəbul edilir. Bülbül onu
yaxşı tanıyır, ehtiyac üçün bir
neçə yerdə işlədiyini də bilirdi. Ona
görə də maraqlanıb "Oğlum, gözəl
səsin var. Bilirəm, sən həm rayonda, həm də burda
ailə dolandırdığın üçün
işləyirsən. Konservatoriyada təhsil alanlara isə
işləmək olmaz. Sən işi buraxıb
oxuyacaqsanmı?" - soruşanda Lütfiyar: "Yox, mən
işi buraxa bilmərəm" cavabını verir.
Bülbül də ona işləməyi məsləhət
görür.
Cavan
Koroğlu"
1959-cu ildə
Moskvada Azərbaycan incəsənəti
ongünlüyünün keçirilməsi
ərəfəsində Koroğlunun yeni ifaçısını
soraqlayırlar. Bu rola Tatarıstandan Hüseyn Əliyev
dəvət olunmuşdu. Ancaq yazıçı Qurban Musayev
mədəniyyət nazirinə bu obraz üçün
L.İmanovu sınaqdan keçirməyi məsləhət
bilir. Niyazi ilə nazir onun ifasına baxmağa
gələndə "Muskomediya"nın
səhnəsində "Hacı Qara" komediyasında
Heydər bəyi oynayırmış. Tamaşa qurtarandan sonra
qonaqlar onu təbrik edir və "sabah opera teatrına
gəl" - deyirlər. Operada onun çıxışını
bəyəndiklərini deyən maestro Niyazi
"Koroğlu"nun aşıq mahnısını
oxumağı L.İmanova təklif edir. Bu ifasını
bəyənən maestrodan: "Dörd aydan sonra
gələrsən, səsinə orkestrin müşayiəti
ilə qulaq asaq, götürək Opera Teatrına
solistliyə, başla Koroğlunu hazırlamağa"
sözlərini eşidəndə isə sevincindən
uçmağa qanad tapmır.
1959-cu ilin 26
aprelində onun həyatında ən unudulmaz gün
yaşanır. L.İmanovun ifasında "Koroğlu"ya
bədii baxış keçirilir. Salonda oturan görkəmli
sənətkarlar sırasında birinci olaraq Bülbül onun
ifası haqqında xoş rəy söyləyir. Hətta onu
"cavan Koroğlu" adlandırır: "Əhsən, min
əhsən! Mən daha teatrı xatircəm tərk edə
bilərəm. Nə qədər qısqansam da, Koroğlunu
sənə etibar edirəm. Əminəm ki, onu
səhnədə məhz Üzeyir ruhuna uyğun yaşadacaqsan".
Zarafat deyildi,
Bülbül kimi böyük sənətkardan sonra
Koroğlunu tamaşaçıya qəbul etdirmək lazım
idi. İstedadlı tenor bunun öhdəsindən bacarıqla
gəlir. Ustadı Bülbüldən çox şey
öyrənsə də, onların ifaları başqa idi. Bu
ifaya güvənməsi illər keçəndən sonra ona
"Mən sənətimin dəlisiyəm. Koroğlunun 7777
dəlisindən biri mənəm" deməyə haqq
verəcək, düz 30 il səhnəyə Koroğlu kimi
çıxacaqdı.
Sonralar
SSRİ xalq artisti Mehdi Məmmədov yazırdı ki,
Lütfiyarın opera səhnəsində görünməsi
böyük Bülbülün teatrdan getməsi ilə
əlaqədar əmələ gəlməkdə olan
boşluğun tezliklə aradan qaldırılmasına
səbəb oldu...
Moskva dekadasından
sonra Lütfiyar İmanov Əməkdar artist, daha sonra
Respublikanın Xalq artisti, SSRİ Xalq artisti fəxri
adlarına layiq görülür. Onun sinəsini
"İstiqlal" ordeni bəzəyir. Bu
yüksək ordeni almaq münasibətilə ümummilli lider
Heydər Əliyevin 1998-ci il aprelin 16-da ona
ünvanladığı təbrik məktubundan oxuduğu
"Əminəm ki, bundan sonra da özünüzə xas olan
həvəslə, yorulmadan, əzmkarlıqla
çalışaraq pərəstişkarlarınızı
yeni-yeni mahnılarla sevindirəcək, müstəqil
Azərbaycan Respublikasının mədəniyyətinin
inkişafı üçün əlinizdən gələni
əsirgəməyəcəksiniz" sözləri ona
qol-qanad verir.
17 ilin gileyi
Sonrakı
illərdə isə maneələr onun Koroğlu rolunun
səhnə ömrünü yarıda qırdığı
kimi, digər obrazlarının da tamaşaçılarla
görüşməsinə əngəl yaradır.
1990-cı ilin
aprel ayında İstanbul Opera və Balet Teatrı Lütfiyar
İmanovu Çaykovskinin "Qaratoxmaq qadın"
operasında German rolunu oynamağa dəvət edir. O, bu
dəvətə qədər dəfələrlə
Türkiyədə yaradıcılıq
görüşlərində olmuşdu. Mayın 3-də
keçirilən solo konsertindən sonra tanınmış
türk bəstəkarı Adnan Saygün L.İmanovu uğurlu
çıxışına görə təbrik edir və
özünün "Kərəm" operasındakı
Kərəm rolunu oynamağı ona təklif edir. Bakıya
gəlib rəhbərliklə
məsləhətləşdikdən sonra L.İmanov
1990-cı ilin sentyabrında İstanbula yola düşür.
Kərəm obrazını Türkiyə səhnəsində
ilk dəfə məhz o ifa edəcəyi üçün
sevincinin həddi-hüdudu yox idi. Lakin bu arada Adnan Saygün
vəfat etdiyindən o, Bakıya qayıtmalı olur. 1991-ci
ilin noyabrında onu yenidən Türkiyə Opera Teatrında
Kərəm rolunu oynamaq üçün İstanbula
dəvət edirlər. Teatr Xadimləri
İttifaqının sədri və opera teatrının solisti
işləyən müğənni rəhbərliyin
razılığı ilə Türkiyəyə yollanır.
İstanbulda məşqlər apararkən ona TXİ-nin
qurultayının keçirildiyini və onun
iştirakının vacib olduğunu xəbər verirlər.
O da ilk dəfə azərbaycanlı sənətçinin
türk opera səhnəsində baş rolu ifa etdiyinin
əhəmiyyətsiz iş olmadığını yazaraq,
vaxtın dəyişdirilməsini xahiş edir. Lakin xahişi
nəzərə alınmır. O,
əvvəlcə sədrlikdən, daha sonra operanın
solistliyindən azad olunur. 1992-ci ildə bütün iş
yerlərini itirdiyinə görə çox
ölkələrdən aldığı dəvətlər
içərisindən İstanbul Opera və Balet Teatrının
dəvətini qəbul edərək orada
çalışmağa və Kadıköy
Konservatoriyasında, daha sonra İzmirdə və Bursada vokal
dərsləri deməyə başlayır.
1995-ci ildə
prezident Heydər Əliyevin təklifi ilə
müqaviləsinin vaxtı bitməmiş Bakıya qayıdan
L.İmanov bir il işsiz qaldıqdan sonra bu günədək
Musiqi Akademiyasında vokal dərslərini aparır.
Nəhayət
2001-ci il martın 6-da - düz 10 ildən sonra Lütfiyar
İmanov yenidən Koroğlu kimi səhnəyə
çıxır. Lakin "tamaşanı xaric oxuduğu"
üçün Opera Teatrının qapıları yenidən
onun üzünə qapanır.
"Səhnəmiz
üçün nəinki darıxıram, az qalır
ürəyim partlasın, elə bilirəm həbsxanadayam.
Mən ömrüm boyu sənətimlə çalışıb,
yaşamışam. Əgər oxumasam yaşamaram" -
deyən sənətkar indi də fəaliyyətsiz qalmır.
Xarici səfərlərə dəvətlər alır.
Boş vaxtlarında yazdığı şeirlərə
musiqilər bəstələyir. Arabir rəssamlıq
vərdişini də yadına salır. Bununla belə,
illərlə can qoyduğu səhnəyə qayıtmaq
ümidini də üzmür. Deyir ki, qu quşunun sonuncu
nəğməsini oxumasına çox var hələ...
Kaspi.-2007.-17 aprel.-S.16.