Tahirli A.
Dahi Şekspir, möhtəşəm Şekspir
Tarixi on
illərlə ölçülən Azərbaycan
teatrlarının cərgəsinə yenicə qoşulan
"ÜNS" yaradıcılıq səhnəsi"
cəsarətli, ciddi, oriyinal addımları,
axtarışları ilə mədəni həyata fəal
nüfuz etməkdədir. Xalq yazıçısı
Elçinin "Şekspir" pyesinin tamaşası ilə
isə fikrimizcə, "ÜNS" özünün
səhnə tarixinə bir möhür vurdu. Təsadüfi
deyil ki, bu möhtəşəm tamaşanın üstün
məziyyətləri-reyissor, rəssam işi, aktyorların
mahir, bənzərsiz ifası KİV-də böyük
əks-səda vermişdir. Aktyorların hər birinin
canlandırdıqları obrazların, xarakterlərin hiss
və düşüncələri, "ciddi və
kədərli komediya"nın probleminin və predmetinin
açılmasına xidmət edən oyun tərzi,
rəngarəng yest və mimikaları, bir-birini əvəz
edən dinamik və çevik hərəkətləri
sahə mütəxəssislərinin də diqqətini
çəkmişdir. Doğrudan da,
əsərin-tamaşanın ideya istiqaməti,
aktuallığı, pyesin uğurlu səhnə həlli
üçün bədii rəhbər Nərgiz xanım
Paşayevanın, reyissor Bəhram Osmanovun və rəssam
Nüsrət Hacıyevin özünəməxsus, sadə,
həm də qeyri-adi, çox maraqlı yaradıcılıq
axtarışları, tapıntıları,
təşəbbüsləri, cəhdləri yüksək
diqqətə layiqdir. Məkan baxımından hadisələrin
cərəyan etdiyi ünvan bütün tamaşa boyu
dəyişmir: ruhi xəstəlik klinikası. Buradakı
hadisələr dramatik, gərgin, eyni zamanda ibrətamizdir.
Cəmi 8 aktyorun iştirak etdiyi tamaşada az qala 800 adamlıq
qələbəlik yaşanır. Səhnə
içərisində eyni vaxtda bir-birindən
diqqətçəkən 2-3, bəzən 4-5 səhnə
yaranır: veneralı öz aləmindədir:
həsrətlə, həyəcanla, ümidlə səmaya
boylanır, Stalin törətdiklərinə görə
yenə təkəbbürlə tövbə etməkdədir,
Ər-Arvad öz dünyasında...
Ruhi
xəstəliklər klinikasında baş verənlər -
ağıllıların və dəlilərin istər
ayrı-ayrılıqda, istərsə də bir yerdə
ehtiraslı mübahisələri, mükalimələri,
hay-küylü dialoqları əcaib-qəraib yestləri,
rəqsləri, "Romeo və Cülyetta"dan
səhnəcikləri, eləcə də səhnənin
ekranında bir-birini əvəz edən tablolar, bütün bu
mənzərələrin təsir gücünü artıran
işıq, tüstü fonu, digər elementlər
həyatın və bəşər övladının bir
sıra əbədi və əzəli problemlərinin
yazıçının təsvir etdiyi kimi təqdiminə
yönəltmişdir.
Ən
müxtəlif səbəblərdən, xüsusilə klassik
ədəbi nümunələrdə dəli, təlxək
obrazları vasitəsi ilə yazıçı
cəmiyyətdə, daha çox onun ali
təbəqəsində baş verən
ədalətsizliyə, haqsızlığa, çirkin əməllərə,
yalana, məkrə, hiyləyə, zülmə qarşı
üsyan, etiraz edir.
Bugünkü ədəbiyyatda konkret "Şekspir" pyesində "dəli"nin təyinatı, "dəliliy"in anatomiyası dəyişmişdir.
Söz azadlığının, digər
demokratik dəyərlərin
bərqərar olduğu
cəmiyyətdə yuxarıda
söylədiyimiz eybəcərliklərin
ifşası üçün
"dəli"nin tribunasına ehtiyac yoxdur. "Şekspir"də yazıçı tamamilə başqa niyyət güdür. Ən əvvəl qeyd olunmalıdır ki, burada qoyulan
mövzu
millidən daha çox bəşəridir.
İkincisi isə əsərdə ictimai formasiyadan, quruluşdan asılı olmayaraq, insanlığa, "yer üzünün əşrəfi"
adına ləkə gətirən xüsusiyyətlər
- xəyanət, yalan,
kin-küdurət, nifrət, hiylə hədəfə götürülür.
Müəllif bizi klinikanın cəmi 3 nəfər personalı ilə tanış edir: "baş həkim, həkim və sanitar. Baş həkim həyatından və işindən sanki narazıdır. Lakin işi və vəzifəsi üçün
adama elə gəlir ki, baş kəsməyə də hazırdır. Qorxaq və hiyləgərdir, tərəddüdlər
və şübhələr
onu üzür, işçilərini ciddi
nəzarətdə və
itaət altında saxlayır; saxta hərəkət və təbəssümlər onun
simasızlığını daha parlaq əks
etdirir. Onun dəlilərlə rəftarı,
ünsiyyəti olduqca
maraqlı və yaddaqalandır. Məbud Məhərrəmov - baş
həkim həm də qətiyyətsiz, iradəsiz və zəif xarakterlidir. O da finalda klinikada
hökm sürən mənəvi-psixoloyi gərginliyə dözmür,
dəlilərin təsirinə
düşür, Yer kürəsindən getmək
sevdası ona da sirayət edir. Həkim-Sənubər İsgəndərli
danışığı, hərəkətləri, replikaları
və üzünün
ifadələri, ədaları,
kinayəli baxış
və təbəssümləri
ilə tamaşaçının
ürəyinə yol tapır, hafizəsində
qalır. O da özünü xoşbəxt
hesab etmir: əri ilə problemləri var, gözünü dikdiyi baş həkim kreslosu da ondan
hələ çox uzaqlardadır. Həkim obrazında cəmləşmiş
bütün xüsusiyyətlər
təbiidir: onun həyat və düşüncə tərzinin
məhsuludur, mənəvi
keyfiyyətlərinin göstəricisidir.
Baş həkimə nisbətən o, daha səmimi görünür. Həkimin
sarsıntıları, ətrafdakılarla
emosional rəftarı
əslində, klinikadakı
mövcud vəziyyətin
bir insan qəlbində təzahüratıdır.
Məhrəm mövzularda
onun həmsöhbəti
yoxdur, məcbur olur "dəli"ni dindirməklə öz ehtiyacını ödəsin. Dəlilərlə,
xüsusilə Sara Bernarla təması, ünsiyyəti onu da tədricən dəyişir: o da Şekspir yaradıcılığına maraq
göstərir.
Sanitar - Fuad Osmanov iş
yoldaşlarınlan "bir
baş yuxarıdır"
- o, həm də oğrudur. Xəstələrin ərzağını
mənimsəyir. Mövcud
mühiti əsas götürərək özünün
alçaq hərəkətlərinə
bəraət qazandırır.
Lakin klinikada cərəyan edən hadisələr ondan da yan keçmir,
o da Yer
kürəsindən uzaqlaşmağı
üstün tutur. Tamaşadakı dəlilərin
hər biri fərdi cəhətləri
ilə fərqlidir. Stalin - Siyavuş Aslan ciddi, təkəbbürlü,
ağır çəkilidir;
Sara Bernar - Şükufə Yusupova çoxyüklü obrazdır,
- Cülyetdadır, diqqət
mərkəzində olan
heykəltəraşdır, parislilər kimidir: Ər-Arvad - Ayan Mirqasımova, zənnim məni aldatmırsa, ədəbiyyatda
yeni hadisədir: bir orqanizmdə iki nəfərin mövcudluğu. Bədii əsərdə, təsvirdə bu obrazın yaradılması
Elçin kimi yazıçıya bir o qədər problem yaratmaz, lakin səhnədə bir bədəndə iki nəfəri "gəzdirmək" - bu, kişi-qadın maneraları, səs dəyişmələri, əlbəttə,
ifaçıdan xüsusi
məharət tələb edir. Drob - 13, başqa sözlə, Vander-pran-dur
- Firdovsi Atakişiyev digərlərinə nisbətən
səhnədə gec görünür, lakin yaddaşlara həmişəlik
həkk olunur. Sara Bernarla bal
rəqsi, maraqlı fikirləri onu tamaşaçıya bağlayır.
Veneralını - Rafiq
Əliyevi dialoq və monoloqla səhnədə iştirakı
baxımından epizodik
rol hesab etmək olar: nisbətən az danışır, digər
qəhrəmanlarla az təmasda olur. Lakin əvvəldən axıra kimi o, tamaşaçının
nəzərində, diqqətində
qalır. Veneralı səhnənin bir
küncündə çox
tələsən, avtobusun
gəlməməsindən əndişələnən,
həyəcanlanan sərnişinə
bənzəyir. Əslində,
onun digərləri ilə danışmağa
nə həvəsi, nə də vaxtı var o, bir an
tez Yer kürəsini
tərk etmək istəyir. Tamaşadakı hər bir aktyorun ifası
ayrıca söhbətin
mövzusudur. Odur ki, aktyorlarla bağlı qısaca söylənilənləri
yekunlaşdırsaq, bu
qənaətə gəlmək
olar ki, yaradıcı heyət
"ağıllı" və
"dəli" personaylardan
ibarət mükəmməl,
bütöv ansambl yarada bilmişdir. İnsanları, bəşər
övladlarını, kiçik
Yer kürəsində,
o cümlədən bizim həmvətənlərimizi
kiçicik, Azərbaycanda
ali dəyərlərlə
yaşamağa, hər
cür hiylə və məkrdən uzaq, xeyirxah, ədalətli əməl
sahibləri kimi iz qoymağa səsləyən tamaşanı
mübaliğəsiz müstəqillik
dövrünün ən
uğurlu səhnə əsəri hesab etmək olar.
Kaspi.-2007.- 10 aprel.-S.14.