Məhərrəmova Təranə
Cavanlığın
özü də bir rəqsdir
Şəfiqə
Hənifəyeva, rəqqasə: "Kimdir məni yada
salan?"
Keçmiş Ketsxoveli (indiki Şamil
Əzizbəyli) küçəsindən keçəndə
istər-istəməz kinolarda gördüyümüz,
haqqında kitablardan oxuduğumuz köhnə Bakı yada
düşür. Dar dalanlar, uçuq-sökük
alaqapılar, üstü qırlı yastı-yapalaq evlər
adamda qəribə hisslər oyadır. Bu
məhəllələrdə yaşayanlar isə
müasir görkəmli küçələrə və
"bəzəkli qutu"nu xatırladan binalara alışa
bilmir, özlərini yad şəhərdəki kimi hiss edirlər.
Məşhur rəqqasə Şəfiqə
Hənifəyeva da əzəldən bu qədim
məhəllədə yaşamağa alışıb.
Ömrünün xoş və əzablı günlərini bu
evlə, bu məhəllə ilə paylaşıb. İndi bu
küçənin hər daşı, hər döngəsi
ona doğmadır. Deyir ki, dünya dağılsa da bu
məhəllədən ayrıla bilməz. Elə bircə
dəfə pəncərədən boylanması,
çörək, mer-meyvə aldırmağa qonşu
uşağını səsləməsi onun üçün
hər şeydən qiymətlidir. Yoxsa ki, "qutu"ya
oxşayan evlərdə harayına kim səs verəcək?
Bir otaqlı,
sahmansız mənzilində tənha ömür sürən
rəqqasə xatirələri ilə baş-başa qalan
ömrünün 87-ci baharını yaşayır.
Şəfiqə
xanım bizimlə söhbətinə ona rahatlıq
verməyən uşaqlıq xatirələrindən
başladı:
-
İçərişəhərdə anadan olmuşam. Atam
bəy olub. Biz uşaq olanda atam toylara gedəndə bacımla
məni də özü ilə aparardı. Biz də toyda
rəqs edərdik. Bu, atamın çox xoşuna
gələrdi. Özümüzün də rəqs oynamağa
böyük həvəsimiz vardı. Atam bəy olduğu
üçün onu tutdular. Ailəmiz başsız qaldı.
1937-ci ildə bacımla mən rəqs etmək
üçün Filarmoniyaya gəldik. Onda Qəmər
Almaszadə Filarmoniyada Mahnı və Rəqs ansamblının
rəhbəri idi. O, bizim rəqs oynamaq
bacarığımızı yoxlayıb qəbul etdi.
Qəmər xanımdan sonra Əlibaba Abdullayev bədii
rəhbərimiz oldu. Sonra Gürcüstandan Arbatov familiyalı
bir bədii rəhbər gəldi. Mən ilk dəfə
Filarmoniya səhnəsinə "12 yaşlı qız"
rəqsi ilə çıxdım. Adil və Hüseynbala
adlı rəqqaslar mənim sağ və sol
tərəflərimdə oynayırdılar. Mən uzun hörüklü,
ayağı çarıqlı və corablı, başı
yaylıqlı utancaq kəndli qızını rəqs edirdim.
Rəqsin quruluşuna görə mən utanır, özümü
apara bilmir, gah burnumu silir, gah hörüklərimlə
əlləşir, yanımdakı oğlanları
itələyirdim. Onlar da məni rəqsə
dartırdılar. Sonra isə oğlanları itələyib
ortada tək oturdum və rəqs etməyə başladım.
Yestlərim Arbatovun çox xoşuna gəldi. O gündən
başlayaraq Filarmoniya səhnəsində oynamağa
başladım.
- Səhv
eləmirəmsə, 1938-ci ildə Moskvada keçirilən
Azərbaycan mədəniyyəti ongünlüyündə
iştirak etmiş rəqqaslardan sağ qalan yeganə adam
sizsiniz.
- Bəli,
həmin dekadada iştirak edən rəqqasələrdən
sağ qalan yeganə adam mənəm. O vaxt dekadaya
getməyə yaşım çatmırdı. Pasportda
təvəllüdüm 1924-cü il idi. Yaşımı
dəyişdirib məni böyütdülər -
təvəllüdüm 21-ci ildən oldu. Moskvaya böyük
bir nümayəndə heyəti ilə getdik. Qəmər
xanımın qurduğu rəqsləri apardıq. Kremlin
sütunlu salonunda "Ceyran bala" rəqsini oynadıq.
Stalin və digər rəsmi şəxslər
rəqslərimizi, xüsusən də "Ceyran
bala"nı çox bəyəndilər. Leyla Bədirbəyli
də bizimlə bir ansamblda oynayırdı. O qədər
gözəl idi ki, hamı onun özünə də,
rəqsinə də heyran olurdu. Stalin onu "Azərbaycan
gözəli" adlandırdı. Xaricdən gələn
qonaqlar mənimlə şəkil çəkdirdilər.
Oynamağım onların xoşuna gəlmişdi. Dekada
günləri çox gözəl keçdi. Moskva
mağazalarından bizə gözəl hədiyyələr
aldılar. Dekadada iştirak etməyim sonrakı sənət
taleyimdə mühüm rol oynadı. Məni filmlərə
çəkilməyə dəvət etdilər.
- Hansı
filmlərə çəkildiniz?
- Birinci
dəfə çəkilən "Arşın mal alan"a
dəvət olundum. Sonra "Fətəli xan",
"Ayna" filmlərinə çəkildim.
"Arşın mal alan"da Adil İsgəndərov məni
və Leylanı çox bəyəndi. Leyla Bədirbəyli
Gülçöhrə roluna çəkildi. Mənsə Asya
roluna təsdiq olundum. Sonra elə oldu ki, reyissor hansı
səbəbdənsə bu rola başqa aktrisa dəvət
elədi. Mən epizodik rolda qaldım. Sonralar
kökəldiyimiz üçün bizi filmə
çəkə bilmirdilər. Leyla ilə mənə at
alıb verdilər ki, arıqlamaq üçün məşq
edək. Ancaq arıqlaya bilmədiyimiz üçün bizi
daha filmlərə çəkmədilər. Mən
Filarmoniyadan başqa, "Muskomediya"da da
işləmişəm. Şəmsi Bədəlbəyli onda
"Muskomediya"nın direktoru idi. Mən orda qurulan
tamaşalarda rəqslər oynayırdım.
-
Müharibə vaxtı cəbhə bölgələrinə
gedən sənətkarlarla siz də bir sırada
çıxış edirdinizmi?
-
Qazandığım orden və medallar həmin ağır
günlərdən mənə yadigardır. O vaxt
incəsənət ustalarını cəbhə
bölgələrinə, hospitallara konsert verməyə
aparırdılar. Mən də Bülbül, Süleyman
Rüstəm, Gülxar Həsənova ilə birlikdə
cəbhə bölgələrində olurdum. 416-cı
diviziyanın 4-cü polkunun əsgər və zabitləri
qarşısında verdiyimiz konsertlər heç yadımdan çıxmır.
Biz bir tərəfdə konsertlər verir, digər
tərəfdə güllələr, mərmilər dolu kimi
yağırdı. Tez-tez səngərlərdə
gizlənməli olurduq. Əsgərlər bu cür
konsertlərdən çox ruhlanırdılar. Elə bil biz
də bir əsgər idik. Ona görə də bizi fəxri
fərmanlar, orden və medallarla təltif edirdilər. Mən
müharibə veteranı sayılıram.
- Mahnı
və Rəqs ansamblında çıxış
edərkən xarici ölkələrdə qastrollarda
olurdunuzmu?
-
Gəzmədiyim ölkə qalmayıb. Afrikada, Çində,
Avropa ölkələrində, keçmiş SSRİ-nin
bütün respublika və şəhərlərində
olmuşam. Hər yerdə də bizi böyük heyranlıqla
qarşılayırdılar. İranda olarkən
ziyarətgahları gəzdim. İsraildə isə
əllərim göründüyü üçün məni
məscidə buraxmadılar. Hansı ölkədə
olurdumsa, ziyarətgahlara getməyi xoşlayırdım.
Həyatımın ən yadda qalan günləri də
həmin səfərlərlə bağlı olub.
-
Başınız səhnəyə yaman
qarışmışdı. Bəs nə əcəb ailə
qurmağa vaxt tapdınız?
- Həyat
yoldaşım da incəsənət sahəsində
çalışırdı. O, Filarmoniyada Xan
Şuşinskinin ansamblında saz çalırdı.
Yoldaşım məndən 13 yaş böyük idi. O,
məni qaçırdı. Sonra xalam qızı gəlib
qaynanama dedi ki, qızı verin, el adətincə gəlin
köçürək. Qaynanam da razı oldu. Xan əmi
bizə elçi gəldi.
Əlində
sazın qurbanı,
Eyləmə
nazın qurbanı.
Əvvəlki
məhəbbət hanı
Öldürmə
məni, yandırma məni - deyə Xan əmi
pilləkənləri oxuya-oxuya yuxarı çıxdı.
Atam məni onlara verdi.
Naxçıvanda
qastrolda olarkən Zülfi Adıgözəlov məni
"ZAQS"a apardı. 3 gün 3 gecə toy çaldılar.
Beləliklə, biz ailə qurduq.
Həyat
yoldaşım pis adam deyildi. Bir oğlumuz dünyaya gəldi.
Uşağın 2 yaşı olanda yoldaşımı
müharibəyə apardılar. O, Kerç
boğazını keçərkən həlak oldu. Mən
onun yolunu düz 15 il gözlədim. Ölümünə
inanmırdım. Sonra qaynanam məni qaynımla
evləndirmək istədi. Razılaşmayıb,
uşağımı götürərək evdən
qaçdım. Qaynanam arxamca gəldi, - "halal olsun,
qızım" - dedi. İndi oğlumun 64 yaşı var.
Yoldaşımdan
sonra mənimçün yaşamaq çox çətin oldu
- deyə sözünə davam edir. Mən cavan və
gözəl qadın idim. Rahat yaşamaq üçün
ikinci dəfə başqası ilə ailə qurdum. İkinci
nigahımdan da bir qızım dünyaya gəldi. Ancaq
yoldaşımla bir-birimizi başa düşməyib
ayrıldıq. Adamın birinci bəxti gözəl olur.
Həyatımın acısı təkcə bununla bitmədi.
Bacım Fizzəni də 34 yaşında itirdim. Onun erkən
dünyasını dəyişməsi mənə çox pis
təsir etdi. Həyatın acıları məni tərk
etmək istəmirdi. Mənsə bu ağrı-acılara,
itkilərə dözüb yaşayırdım.
- Yəqin ki,
səhnə sizin üçün ən böyük
təsəlli idi. Ancaq
hər şeyin bir sonu var. Səhnədə neçə il çalışdınız?
- Düz 65 il
səhnədə olmuşam. Səhnə
görkəmimi saxladığım üçün
sənətdə çox qaldım. İndi
87 yaşım var. Hələ də rəqs edirəm. Hərdən güzgünün qabağında
oynayıram. Görürəm ki,
rəqslə qocalıq uyğun gəlmir. Cavanlıq
başqa aləmdir. Cavanlığın
özü də bir rəqsdir. Ancaq
şükür Allaha ki, özümü idarə edirəm.
Rəqs edəndə hələ ki, yıxılmıram,
özümü qoruyuram. Səhnədən
ayrılandan sonra Mədəniyyət Fondunda rəqslər
qurdum. Pirşağıda qaçqınlar
üçün "Ceyran bala" rəqsini qurdum və
ansamblı Norveçə göndərdim. Bu rəqsi Norveç Qaçqınlar
Şurasında çox gözəl
qarşılamışdılar. Ansamblın
üzvlərinin mənə Norveçdən
gətirdikləri güllər qurusa da, onları saxlayıram.
Ümumiyyətlə, keçmişimlə
bağlı olan adi bir kağız parçasını da
atmıram. Mən öləndən sonra
nə edərlərsə özləri bilər. Ölüm haqdır. Haqqımda yazılan
qəzetləri, hind və Azərbaycan rəqs paltarlarımı,
şəkillərimi, tuflimi və s. şeyləri
saxlayıram. Hələ çoxunu da
bağışlamışam.
- Sizin səhnədə vida
rəqsiniz hansı oldu?
- İlk dəfə
səhnəyə gələndə oynadığım "12
yaşlı qız"ı və "Məzəli"
rəqsini oynadım. İlk dəfə oynadığım
rəqslər həm də son rəqslərim oldu.
-
İncəsənətimizə göstərdiyiniz xidmətin
müqabilində əməyinizə qiymət verdilərmi?
- Kimdir məni yada salan? Məni heç kəs axtarmır. Sizin
zənginizi eşidib nə qədər sevindim?
İncəsənətimizə 65 il
xidmət elədim. Çox təəssüf
ki, əməyimə heç bir qiymət vermədilər.
Heç bir fəxri ada da layiq
görülmədim. Bir də məni
irəli çəkəcək adamım olmadı. Sənət elə şeydir ki, gərək
əlindən tutanın olsun. Ona
görə mən kənarda qaldım. Həm
də gedib qapılar döyməyi xoşlamırdım.
Təbiətim əzəldən belə olub.
6-7 il bundan qabaq
Azərbaycan-Amerika Dostluq Cəmiyyətinin sədri Rza bəy
mənimlə
Kaspi.-2007.-18 aprel.-S.16.