60+1 yaşlı diktator
və mediator
Milli mədəniyyətimizin son 40 illik
dövründə pozulmaz möhürünə 40
dəfələrlə rast gəldiyimiz müqtədir
sənətçi. Çoxsaylı,
çoxyönlü və silsilə televiziya
verilişlərinin, teletamaşa və telefilmlərin, teatr
tamaşalarının, kinofilmlərin istedadlı rejissoru. Klassik və müasir Azərbaycan
ədəbiyyatının telesalnaməçisi. Hər zaman güzgülənə biləcəyimiz
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Mirzə Cəlil,
Üzeyir Hacıbəyov, Anarın monumental ekran memarı.
"Ordan-burdan", "Nigarançılıq", "Ac
həriflər", "Kamança", "Fatehlərin
divanı" teleklassikalarının yaradıcısı.
"Dədə Qorqud oğuznamələri"nin,
"Ötən ilin son gecəsi"nin, "Evləri
köndələn yar"ın, "Yaşıl eynəkli
adam"ın, "Qatarda"nın, "Kökdən
düşmüş piano"nun kökləyicisi, sehrli
çubuğu, mizan-tərəzisi. Bizləri ekran
qarşısında saatlarla heykəl kimi oturmağa məcbur
edən diktator və ruhumuzu sevindirən mediator. Yəni, 60+1
yaşlı Ramiz Həsənoğlu. Siz də qonaq olun onunla
söhbətə.
– Ramiz
müəllim , sizinlə söhbətdən əvvəl
haqqınızda daha səhih bilgi almaq üçün Ramiz
Rövşənə müraciət etdim. O dedi
ki, "öz sahəsində Ramiz Həsənoğlunun o
qədər çəkisi var ki, bəlkə son 30 illik
mədəniyyətimizdə heç kəsin onun qədər
çəkisi yoxdur". İstərdim, söhbətimizi bu
çəkinin nədən ibarət olması, yəni, sizin 40
illik ümumi yaradıcılığınız
ətrafında quraq. Hərçənd ki, Ramiz
müəllim bu dövrü, yəqin ki, sizin
fəaliyyətinizin ən mükəmməl
çağlarını nəzərə alaraq 30 il
götürür.
–
Əslində, Ramiz haqlıdır. Çünki ilk 10 il
mənim sənət baxışlarımın ,
yönümümün müəyyənləşdirilməsi
dövrüdür. Amma televiziyada 1967-ci ildən
işləyirəm. Burada təhsilimi bitirib
əsgərliyə getdim. Sonra yenidən
qayıtdım televiziyaya və gördüm ki, bu
mühitdə mənə nəsə çatmır. Üz tutdum Sankt-Peterburqa,
gedib orada da 5 il qiyabi oxudum. Əslində bu qiyabi təhsil
deyildi. Çünki David İsakoviç Karasik adlı
çox gözəl bir ustadımız var idi. Onun söhbətləri, bizə
göstərdiyi örnəklər, Sankt-Peterburq və
ümumi Rusiya mədəniyyətinə qovuşmaq, teatrlara
gedib tamaşaları görmək, yaradıcı adamlarla
ünsiyyətdə olmaq mənim formalaşmağımda
çox böyük rol oynadı. Və
mən artıq 70-ci illərin ortalarından, yəni, Ramizin
nəzərdə tutduğu dövrdən rejissuranın nə
qədər çətin, ciddi, ağlasığmaz bir
sənət olduğunu dərk etməyə başladım.
Həm də başa düşdüm ki, rejissor
yaşa dolduqca müdrikləşir. Bu o
demək deyil ki, bütün gənclər rejissurada ilk
addımlarını atanda düşünmürlər. Yox, örnəklər var ki, gənc rejissorlar
gəliblər və sənətdə öz sözlərini
vaxtında deyiblər. Onların
sırasında Tarkovski də olub, Mixalkov da, Konçalovski
də və Azərbaycana gəlincə, bu sırada Rasim Ocaqov
da olub. O, çox gənc yaşlarında kinematoqrafa
gəlib və özünü təsdiqləyə bilib. Amma buna baxmayaraq, hesab edirəm ki, rejissorun həyat
təcrübəsi artdıqca onun sənət
təcrübəsi ilə qoşa qanad kimi vəhdətdə
olur. Öz şəxsi
təcrübəmə əsaslanıb deyə bilərəm
ki, indiyəcən elədiklərim mənə kömək
etməsə də, mane də olmur. Və
mənimçün çox maraqlıdır ki, indən sonra
nə edə biləcəm. Çünki
artıq 61 yaşım tamam olur. Bu elə
bir yaşdır ki, sənətlə məşğul olan
adamın ən püxtələşmiş
çağıdır. Bu mənada,
böyük şairimiz Ramiz Rövşənin mənim 30 illik
fəaliyyətimə o cür yüksək qiymət
verməsi boynuma daha çox məsuliyyət qoyur. Son vaxtlar bir-birinin dalınca iki işi
bitirmişəm; ikiseriyalı "Cavid ömrü"
filminin çəkilişlərini başa vurub təhvil
vermişik. Yaxın vaxtlarda onun
surətləri ekrana çıxmalıdır. "Bəylik dərsi" bədii televiziya filmini
isə Şərif Qurbanəliyevlə birgə
hazırlamışıq. Bu işlərdən sonra ola bilsin ki, yenidən start üçün bir
qədər nəfəs fasiləsi götürməli oldum. Sonrakı dövr üçün də çoxlu
layihələrim var, amma bunlardan hansı həyata
keçəcək, çox təəssüf ki, indidən
deyə bilmirəm. Çünki
onların maliyyə mənbələri məlum deyil.
– 40 ildir rejissor
pultu arxasındasız. Bu müddətdə
onlarca ədəbi verilişin, televiziya filmləri və
tamaşaların rejissoru olmusuz. Bu
günkü sənət baxışlarınızdan
yanaşanda onların hansındansa imtina edirsizmi və ya
hamısı sizə doğmadırmı? Əlbəttə,
imtina dedikdə mən sovet ideoloji sterotipləri
çərçivəsində olan işləri
nəzərdə tuturam.
– Amma mən fərqli
düşünürəm; hesab edirəm ki, iş
görmək üçün o illər daha maraqlı idi. Çünki qadağalar çox idi. Buna görə bəzən Ezop diliylə,
bəzən nöqtələr qoymaqla demək istədiyin
mətləbi ifadə etmək üçün o dövr
fantaziyanı işlətməyə daha çox imkan verirdi.
İndiki dövrün də
üstünlükləri var. Yəni senzura
götürülüb. Demokratik olmaq
istəyən bir dövlətdə yaşayırıq və
sair. – Onda belə başa düşmək olarmı ki,
indiyəcən tamaşaçıya nə təqdim
etmisizsə, hamısından razısız?
–Bunu deyə
bilmərəm. Çünki güzəran
üçün görülən işlər də var idi.
Amma xoşbəxtlikdən mən bioqrafiyaya
xidmət edən işlərimlə güzəran
üçün gördüyüm işləri
bir-birindən ayırır və müəyyən tarazlıq
yaradırdım. Yəni istədiyim
işləri görmək üçün mənə
həvalə olunan başqa işləri də
görməyə məcbur idim. Məsəlçün,
beşilliklərin qəhrəmanları haqqında proqramlar,
nə bilim...
– Yaxud, "Səni
tərənnüm edirəm, respublikam" və bu kimi
təbliğati verilişlər hazırlamağa...
– Bəli, tərənnümlər, müxtəlif , "Mavi
işıq"lar-filanlar. Bütün bunlar
həm də bir balans yaradır ki, sən gərək
rəhbərlik qarşısında o hüququ qazanaydın.
Yəni, onların istədiklərini də,
öz işlərini də edəydin. Bilirsiz,
sənətlə məşğul olan adamın meyarları,
fəaliyyətinin məqsədi və o məqsədə
xidmət edən proqramı, yəni görəcəyi
işlərin aydın mənzərəsi olmalıdır.
Bu mənada mən artıq son 30 ildə nə
etmək istəyirdimsə, onların hamısını
qabaqcadan özüm üçün
müəyyənləşdirirdim. Və
şükürlər olsun ki, həmin işləri
görə bildim. Amma o işləri
görmək üçün şübhəsiz ki,
kompromislərə də getməliydim və gedirdim.
Bəlkə də 777-ci dəfədir bu misalı
gətirirəm; ağıllı adamlardan biri deyib ki, həyat
böyüklü-kiçikli kompromislərdən ibarətdir.
İnsanın müdrikliyi isə ondan
ibarətdir ki, bu kompromislərin içində ən
kiçiyini seçə bilsin ki, daha böyüyünə
getməsin.
– Adətən
yaradıcı insanlar sənətdə müəyyən
hazırlıq mərhələsi keçdikdən sonra öz
imzalarını təsdiq edirlər. Amma
sənətşünas rəylərinə görə, siz
özünüzü rejissor kimi fəaliyyətə
başladığınız elə ilk illərdə, 21
yaşında olarkən "Hər çinardan bir yarpaq"
verilişilə təsdiqləmisiz.
– Şübhəsiz
ki, burda bir faktorun da müəyyən rolu olub. Yəni mən hələ sənətə
gəlməzdən sənətin içindəydim. Valideynlərim- atam Həsən Mirzəyev, anam
Ətayə Əliyeva və ailəmizdə gedən
sənət söhbətləri məni
formalaşdırırdı. Sadəcə,
bir münbit şərait lazım idi ki, toxum torpağa
düşsün və o torpaq da mənim 21 yaşımda
gəldiyim Azərbaycan Televiziyası oldu. Digər
tərəfdən, adını çəkdiyiniz "Hər
çinardan bir yarpaq" verilişi müasir
poeziyamızın istedadlı nümayəndələrinə
həsr olunmuşdu və poeziya mənimçün çox
doğmaydı. Poeziyanı
"Koroğlu" dastanından sevməyə
başlamışdım. Hələ 8
yaşımda bu dastanın ayrı-ayrı boylarını
əzbər bilir, oradakı aşıq deyişmələrini
evdə o baş- bu başa gəzə-gəzə
söyləyirdim və anam mənim yaddaşıma
təəccüb edirdi. Yəni,
poeziyanı, sözü qiymətləndirmək eşqi,
həvəsi məndə folklordan qalıb. "Hər çinardan bir yarpaq" isə mənim
ilk müstəqil verilişim və rejissura ilə
məşğul olmağımın birinci pilləsi idi.
Bu mənada həmin iş heç vaxt yadımdan
çıxmaz.
– Folklora,
Şərq mədəniyyətinə
dayanıqlılığınız yəqin ki,
sənətçi kimi bir tərəfinizdir...
– Bəli, bu medalın bir
tərəfidir. Tam mənada isə mən iki
mədəniyyətin- Qərb mədəniyyəti ilə
Şərq mədəniyyətinin qovuşağında
formalaşmışam. Bu
səbəbdən yalnız bir əsəri çıxmaq
şərtilə, bütün elədiklərim sırf
Azərbaycan mədəniyyəti və milli köklər
üzərində qurulub. İfadə
formalarında isə Qərb mədəniyyəti və
kinematoqrafından, müasir dünya televiziyasının
imkanlarından bəhrələnmişəm. Yəni, mən özümü hər iki
mədəniyyətin qovşağında hiss edirəm və
hesab edirəm ki, Azərbaycan mədəniyyətini irəli
aparan insanlar hər iki mədəniyyəti qoşa qanad kimi
özlərində ehtiva etməlidirlər. Axı, dünya çox dardır, bu
tərəfdən də qloballaşma gəlir və
istədik-istəmədik, baş verməkdədir.
– Yeri
gəlmişkən, qloballaşmanın milli
mədəniyyətləri udmaq təhlükəsi
barədə fikrinizi bilmək istərdim.
– Qloballaşma kabusundan qorxmaq lazım
deyil. Sadəcə, millətin
mədəniyyəti ilə durmadan çalışmaq
lazımdır – istər dövlət səviyyəsində,
istər də liderlər, ağıl, zəka sahibləri
səviyyəsində. Hər şey
onların mövqeyindən asılıdır. Bu
mənada, milli mədəniyyətin qorunmasında
kütləvi kommunikasiya vasitələrinin- mən teatrı,
kinonu, xüsusən də televiziyanı bu sıraya aid
edirəm- danılmaz və əvəzolunmaz rolu var. Müasir
dövrdə mədəniyyəti irəli aparan da,
tənəzzülə salan da məhz bu vasitələrdir. Və onların üzərinə düşən
məsuliyyət həddən artıq böyükdür.
Mən çox arzu edərdim ki, müstəqillik əldə
etmiş Azərbaycanda bir az qabağı
görə bilsinlər. Bu mənada ki,
mədəniyyətimizin başına nə oyun gələ
bilər və o hara gedib çıxa bilər. Ara-sıra belə bir fikir səslənir ki, biz Avropa
mədəniyyətinə onun kanalizasiyasından qoşuluruq.
Bundan bərk qorxmalıyıq. Amma təəssüf ki, mətbuatımızda,
telekanallarımızda həmin proseslər baş verməkdədir
və bundan çox narahatam.
– Siz
sənətə 60-cı illərin sonlarında, intibah
dalğasında gəlmisiz. Bu baxımdan sizi
60-cı illər nəslinə aid etmək olarmı?
– Mən 60-cılardan deyiləm,
xoşbəxt olardım, onlardan olsaydım. Amma
mənim taleyimdə, dünyagörüşümdə
60-cıların, xüsusilə Anarın, Əkrəm
Əylislinin, Vaqif Səmədoğlunun çox böyük
rolu olub. Yəni, bunlarsız bizim nəsil
bu şəkildə yetişə bilməzdi. Tutaq ki,
mən vaxtında Anarın "Ağ liman"ını
oxumasaydım, yaradıcılıq məramım bir az aydın olmazdı. Mənimçün
"Ağ liman" proqram bir əsər idi və
gördüyüm işlər üçün ilk təkan
oldu, yəni, mən oradan başladım. Məsələn,
oradan başlandı Cəlil Məmmədquluzadənin
"Sizi deyib gəlmişəm"i "Dindirir əsr
bizi" adıyla. Oradan başlandı Anarın
"Mən,sən, o və telefon"u, "Ötən
ilin son gecəsi". Yəni, o üslub mənim sonradan
formalaşıb "Ordan-burdan"la, "Günahsız
Abdulla"la, "Ac həriflər"lə ortaya
çıxmağıma təkan verdi. Və
bilavasitə həmin xəttin inkişafının
nəticəsidir ki, "Nigarançılıq"
yarandı. –Anardan ki, söz düşdü, bir
məqama da toxunmaq istəyirəm; ümumiyyətlə,
müasir Azərbaycan ədəbiyyatını göz
önündən keçirərkən məlum olur ki, siz
ən çox Anarın yaradıcılığına
müraciət etmisiz. Onun "Mən, sən, o və
telefon", "Evləri köndələn yar",
"Nigarançılıq", "Ötən ilin son gecəsi"
və digər əsərlərinin bədii telesalnaməsini
yaratmısız.
–Yəqin ki, bu, təsadüfi deyil, bir ruh
qohumluğudur. Və mən xoşbəxtəm
ki, Anarla birgə çox işləmişəm. Elə
bilirəm ki, sonuncu "Cavid ömrü" filmində
birgə işləməmizdə də bir qanunauyğunluq var.
Anarla bizim "Dədə Qorqud oğuznamələri"
adlı gözəl bir proyektimiz başlandı, filmin iki boyunu
da çəkdik, amma çox təəssüf ki, sonra proyekt
dayandı. Yeri gəlmişkən demək
istərdim ki, mənim çox təəssüflə
xatırladığım yarımçıq
işlərdən biri də "Fatehlərin divanı"dır.
Və burda artıq söhbət gəlir
çıxır o məqama ki, sənətin başında
duran, onu yönəldən adamlar kimlər olmalıdır.
Çünki sənətin başına
təsadüfi adamlar gələndə faciələr, dramalar
baş verir. İnsanlar görə
biləcəkləri işlərindən kənarda
qalırlar. Mənim həyatımın son 10 ili, yəni televiziya fəaliyyətimin,
"Sabah" Yaradıcılıq Birliyinin fəaliyyəti
də belə dramatik məqamlarla zəngindir. Başladığımız
bir çox proyektlərimiz yarıda qaldı. "Sabah" Yaradıcılıq Birliyi vaxtilə
Azərbaycanda ilk prodüser hərəkatını başlayan
mərkəz idi. Bu gün isə artıq
bir çox müstəqil prodüser mərkəzləri var
və mənimçün təsəllidir ki, 1993-cü
ildə bu hərəkatın başında biz durduq və o
öz inkişafını, vüsətini tapdı. Lakin
təəssüf ki, o vaxtlar Azərbaycan televiziyası
təsadüfi adamların rəhbərliyə gəlməsi
nəticəsində bu şansı əlindən verdi. Ümid edirəm ki, yeni
rəhbərlik həmin səhvləri təkrar
etməyəcək.
– Bir az öncə siz Anarla birgə işiniz olan
ikiseriyalı "Cavid ömrü" filminə toxundunuz. Film hələ tamaşaçılara təqdim
olunmayıb, amma mətbuatda birmənalı olmayan
rəylər səslənməkdədir. Yəqin
ki, onların bir qismilə siz də tanışsınız.
Hansısa bir filmə baxmadan onun haqqında
mühakimə yürütmək nə dərəcədə
doğrudur?
–Mən bu işi ancaq o insanların
vicdanlarının mühakiməsinə buraxıram. Yəni,
tamamlanmamış, ortaya çıxarılmamış bir
iş haqqında necə fikir yürütmək olar? Axı, Anarın yazdığı Anarın
yazdığıdır, mənim çəkdiyim isə
mənim çəkdiyimdir. Yəni, filmin
müəllifi ssenarini yazan deyil, onu çəkən
adamdır- filmin rejissorudur. Anar ən yaxşı halda,
tutaq ki, filmi çəkəndə, yaxud, montaj edəndə
mənim yanımda olub, sağ olsun. Bəs bunlar
özlərinə necə rəva bilirlər ki, filmin əsas
müəllifi, yəni, rejissoru dura-dura, filmin ssenarisini
tənqid atəşinə tuturlar?! Axı, Anar
özü də çıxışlarında və
hətta "Zamanla üz-üzə" verilişində dedi
ki, filmin ssenarisi onun strategiyasını
müəyyənləşdirən bir şeydir. Film çəkiləndə ssenari
dəfələrlə dəyişikliklərə
uğrayır. Bəzən uğurlu,
bəzən uğursuz, amma o dəyişikliklər baş verməlidir.
Çünki filmi ədəbi ssenaridən
ekrana çevirmək onu bir dildən başqa dilə
çevirmək kimidir. Bu mənada, o
adamların hansısa meyarlardan çıxış edib onu
tənqid atəşinə tutmaları məndə, ən
azından, təəccüb doğurur. Amma
motivləri mənə aydındır. Hesab
edirəm ki, o adamların məqsədləri Anarı vurmaq,
bezdirmək, küsdürməkdir. Amma Anar qələmi
yerə qoyan adam deyil. Anar
durmadan çalışır və nə yaxşı ki,
çalışır.
– Ramiz
müəllim, qeyd etdiyimiz kimi siz müasir Azərbaycan
ədəbiyyatından ən çox Anarın yaradıcılığına
müraciət etmisiz. Amma ümumiyyətlə
götürdükdə, müasir
ədəbiyyatımızın digər
nümayəndələrini, xüsusən, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Mirzə Cəlil, Üzeyir hacıbəyov
başda olmaqla klassik ədəbiyyatımızı sizin
qədər salnamələşdirən və onlardakı
satiranı bu qədər əyaniləşdirən ikinci bir
rejissor yoxdur. Bunun sirri nədədir?
– Sizin sirr
adlandırdığınız məsələnin qısaca
məğzi bundan ibarətdir ki, bu həm də mənim
düşüncə tərzimdir, dünyaya
baxışımdır və mən o əsərlərlə
içimdə olanları bayıra çıxarmaq üçün
imkanlar qazanmışam. Və bu gün şükürlər
edirəm ki, nə yaxşı , o
əsərlər var.
–
İstərdim, bir məsələyə də toxunaq;
zövqlər müxtəlifdir və çox
mümkündür ki, sənətçi zövqü ilə
tamaşaçı zövqü üst-üstə
düşməsin. Yəni, ola bilər ki,
siz sənət prinsipləri baxımından, deyək ki,
"Fatehlərin divanı"nı, yaxud,
"Ordan-burdan"ı çox dəyərləndirirsiz,
tamaşaçı isə "Nigarançılıq"a,
"Ac həriflər"ə üstünlük verir.
– Məni həmişə bir şey
təəccübləndirir. Məsəlçün,
çəkdiyim işlərin arasında "Yaşıl
eynəkli adam" adam bir silsilə var.
Onun üç seriyası var. Həmin tamaşanı
görənlər həmişə daha çox birinci
hissəyə üstünlük verirlər. Hesab
edirlər ki, ikinci-üçüncü seriyalar məntiq,
bədiilik və tutarlılıq baxımından birinci
seriyaya uduzurlar. Bu fikirlə qəti
razı deyiləm. Sadəcə, burada
prioritet var; tamaşaçı qəhrəmanları birinci
seriyada görüb, o cür sevib və ondan sonrakı
təsəvvürlərilə gördükləri arasında
bir fərq yaranıb. Amma
sənətkarlıq, yəni rejissura, aktyor oyunu,
çəkiliş baxımından
ikinci-üçüncü seriyalar qətiyyən
birincidən aşağı deyil, bəlkə də
üstündür. Bu mənada,
tamaşaçı məni təəccübləndirir.
Ümumiyyətlə, mənim son illərdə
çəkdiyim işlərə münasibət ondan
əvvəlki illərdəkindən bir qədər
fərqlidir. Yəni, əvvəl
çəkdiklərim müəyyən adamlara daha maraqlı
görünür. Mən isə belə
hesab etmirəm. Ola bilsin, son işlərim
artıq bir qədər yaşa dolmuş,
püxtələşmiş adamın işləridir.
Ola bilsin, orada şıltaqlıq bir qədər azdır
və daha çox ağıl var. Ola bilsin, orada,
rəssamların diliylə desək, daha çox "tünd
yaxma"lar var. Amma bütün bunlara baxmayaraq, mən
özüm onları gördüyüm işlərin
arasında fərqləndirirəm...
– Bəlkə
siz öz yaradıcılığınıza bir
sənətşünas tənqidçi gözüylə
dəyər verəsiz.
– Mümkündür. Məsələn,
elə işlərim var ki, mən onlara baxanda xəcalət
çəkmirəm. Bu sırada deyək ki,
"Günahsız Abdulla"nın, "Fatehlərin
divanı"nın adlarını
çəkərdim. Yəni, o biri əsərlərimdə ola bilsin, hansısa məqamlar var ki, mən
istərdim düyməni basıb o yeri ötürüm. Amma adını çəkdiyim iki əsərdə
elə məqamlar yoxdur. Bu əsərlərdəki
hər kadrı dizlərimi yerə qoyub müdafiə
edərdim ki, burada sənətdən qeyri söhbət ola bilməz.
– Yeri
gəlmişkən, hansı sənət cərəyanına
mənsub olmanıza da bir aydınlıq gətirərdiz. Bunu
öz dilinizdən eşitməyi ona görə zəruri hesab
edirəm ki, sənətşünas Aydın Talıbzadə
sizə həsr etdiyi "Ustad və ayna" monoqrafiyasında
"Ötən ilin son gecəsi" tamaşası
haqqında təxminən belə fikir işlədir ki, bu tamaşa
Ramiz Həsənoğlu yaradıcılığında
romantizmin sonuncu təzahürüydü. Bu
rəylə razılaşırsızmı? Yəni, siz realistsiz, ya romantik?
– Biz iyirmi birinci əsrdə
yaşayırıq. Nə varsa, hamısı
bizdən qabaq icad olunub. Amerikanı
təzədən kəşf etməyə imkan yoxdur. Sənətdə bütün qitələr
kəşf olunub. Sadəcə, həmin
kəşflərin ifadə vasitələri qalıb. Bu mənada, mən özümü post-post modernizmin
daşıyıcısı hesab edirəm. Bu isə özündə ehtiva edir həm siz
dediyiniz romantizmi, həm realizmi və hər şeyi.
Yəni, hər şey yaranıb, sadəcə olaraq mən o
yarananları tamaşaçıya yeni konfiqurasiyada, yeni
keyfiyyətdə təqdim edirəm .
Mənim çox işlətdiyim bir tezis var ,
indi onu bir daha təkrar etmək istəyirəm; əslində
rejissura nədir? Rejissura müxtəlif
istiqamətlərdə təzahür edən
yaradıcıları- pyesin, ssenarinin müəllifi olan
yazıçını, aktyoru, rəssamı operatorun
gözüylə öz versiyasında təqdim etməkdir.
Bunun da adını mən qoymuşam həmin o
post-post modernizm mövqeyi. Yəni, burda
satiranın da, komediyanın da, dramanın da elementləri var
və rejissura bunların son dərəcə
mütəhərrik şəkildə bir-birinə
uyğunlaşdırılıb təqdim olunmasıdır.
Məsələn, mən hazırda
"İbrus" Teatrında Rüstəm İbrahimbəyovun
"Cəlilsayağı" adlı bir əsərini
hazırlayıram. Həmin tamaşada da
dediyim kombinasiyalı priyom özünü əks etdirir.
– Ramiz
müəllim, siz görklü bir mədəniyyət xadimi
olduğunuz üçün bu strateji sahəyə həm də
ümumi əhatə dairəsində baxmanızı
istərdik. Bu gün dünyanın hətta
tanınmış futbol klublarının da özəl
televiziya kanalları fəaliyyət göstərir. Bəs nədən çox zəngin mədəni
ənənələrə sahib olan Azərbaycanda hər
məzhəbə qulluq edən televiziya kanalları olduğu
halda, müstəqil bir mədəniyyət kanalı
olmasın?
– Mütləq olmalıdır. Mən bunu hər yerdə -
çıxışlarımda da, yazılarımda da
deyirəm və artıq deməkdən yorulmuşam. Əgər bizim mədəniyyətimizi
yönəldən, millətin başında duran adamlar bu
milləti qloballaşmanın uçurumlarından qorumaq
istəyirlərsə, onda təxirə salmadan belə bir kanal
yaradılmalıdır. Çünki
dediyim kimi, mədəniyyətimizə çeşidli
basqıların qarşısını ancaq kütləvi
kommunikasiya vasitələri ilə almaq olar. Və bunlardan birincisi televiziya, xüsusi təmayüllü
telekanaldır. Yəqin ki, gec-tez bizdə
də belə bir kanal yaradılacaq. Amma
məsələ burasındadır ki, həmin zamanacan
"ələyimiz ələnir".
– Bax, siz də,
oxucu və ya tamaşaçı da soruşa bilər ki,
Azərbaycanın mövcud telekanallarında
mədəniyyət verilişləri getmirmi? Gedir,
amma sistemsiz, strategiyasız. Əksər
hallarda isə həmin verilişlərə şou
elementləri qarışdırılır.
– Mən bu fikri dövlət
televiziyasına, yəni, bizim Qapalı Səhmdar
Cəmiyyətinə aid etmirəm. Amma o biri
kanallara aid edirəm və çox ehtiyat edirəm ki,
onların əsas məqsədi kommersiyadır. Bununla belə, mən kommersiya verilişlərinin
əleyhinə deyiləm. Qoy olsun, o maqazin
proqramlara da yer var. Amma hər şey bir tarazlıq
çərçivəsində olmalıdır. Ölçülər, meyarlar olmalıdır.
Ağıllarına gələn hər şeyi
efirə vermək milli mədəniyyətə şapalaq
vurmaqdır, onu məhv etməkdir.
– Mən də konservator kimi görünmək
istəməzdim. Yəni, istəsək də,
istəməsək də maqazin proqramlarına baxan
tamaşaçı zümrəsi var və onların
tələbatı nəzərə alınmalıdır.
Amma ciddi, şousuz verilişlər
istəyən zümrə də var və bu zümrə daha
çoxsaylıdır. Dünya
televiziyaları çoxdan bu zövq, seçim
fərqlərini, hətta nəsillərin yaş
qruplarını nəzərə almaqla fəaliyyət
göstərir, necə deyərlər "
– Mən sizin bu sözlərin altından öz
sözlərim kimi qol çəkirəm. Yəni,
əslində, siz mənim mövqeyimi ifadə etdiniz. Buradan aydın olur ki, mədəniyyətimizlə
bağlı təlaşları Azərbaycan
ziyalılarının bir çoxu bölüşür
və bu narahatlığın aradan qaldırılması
üçün istər dövlət səviyyəsində,
istər özəl kanallar səviyyəsində gec-tez
addım atılacaq.
– Bu
istiqamətdə şəxsən sizin ideyalarınız
varmı və həmin ideyaların müəyyən
konturlarını açıqlaya bilərsizmi?
– "
– Siz
çoxşaxəli bir fəaliyyətdəsiz, amma
ucundan-qulağından nələrəsə toxuna bildik. Məsələn, sizin teatr tamaşalarından,
saysız ədəbi verilişlərinizdən, kino
yaradıcılığınızdan danışmadıq.
Amma istərdim ən son verilişinizə
toxunaq. Mən "Zamanla
üz-üzə" silsiləsini nəzərdə tuturam.
Birinci verilişiniz Anara, ikinci Vaqif
Səmədoğluna həsr olunmuşdu. Bəs
sırada kimlər olacaq? Veriliş
yalnız ədəbiyyat adamlarını, yoxsa bütün
mədəniyyətimizi əhatə edəcək?
– Şübhəsiz
ki, bütün mədəniyyətimizi əhatə
etməyə çalışacağıq. Orada bəstəkarlarımız,
rəssamlarımız, digər sənət adamlarımız
da olacaq. Qısaca desəm, biz
mədəniyyətimizin və
ədəbiyyatımızın zirvələri hesab olunan
insanları tamaşaçılarla
görüşdürmək arzusundayıq. Və bu istəyimiz televiziyanın rəhbərliyi
tərəfindən də bəyənilib.
– "Zamanla üz-üzə" silsiləsində
demək olar ki, axına qarşı üzmüsüz. Telekanalları
başına götürən şou proqramları
nəzərdə tuturam. Siz bu
mövqeyinizlə tamaşaçını itirməkdən
qorxmursuzmu?
– Özəl kanallardakı şou
proqramların qarşısına belə ciddi bir proqramı
çıxarmaq, onların tamaşaçılarını
belə verilişlərə yönəltmək və
güzgünü insanın üzünə çevirmək
lazımdır ki, bax, sənin millətinin bu cür
insanları var. Səni onların
düşündükləri maraqlandırmalıdır,
onların yaratdıqları səni sabaha aparmalıdır. Bax, bu mənim mübarizəmdir.
– Sizin həm
də uzun illər davam etdirdiyiniz çox maraqlı
gündəlikləriniz var. 32 yaşınız olanda gündəliyinizdə
bu sözləri yazmısız: "Mən yaman
şöhrətpərəstəm. Mən
paxıllıq da edə bilərəm". Bu gün sizin Azərbaycan teleməkanında
qibtə və ya paxıllıq etdiyiniz həmkarlarınız
varmı və onlar kimlərdir?
– Gəlin, mən sizə
Aydının kitabının sonluğundan bir abzas oxuyum:
"Ramiz Həsənoğlu Azərbaycan televiziya
sənətində bir ömür yaşayıb ki, son
sözlə bitməz. Ekranda personajlar
sərgiləyib ki, muzeyə sığmaz. Onun yaradıcılığı millətin
aynasıdır. Bu aynada hamımız
görünürük; mən də, sən də, o da . Bir TELEƏJDAHA ömrü keçir milli
televiziya mədəniyyətimizin tarixindən:Ramiz
Həsənoğlu ömrü;təkrarlanması
mümkün deyil". Aydın sanki
ürəyimi oxuyub. Mən
istəməzdim kimsə mənə bənzəsin və
məni kiməsə bənzətsin. Qoy
hər kəs ancaq özünə bənzəsin,
dünyanın ümumi təcrübəsindən yararlanaraq
özünü ifadə etsin.
– Aprelin
13-də sizin 61 yaşınız tamam olur. – 60+1. – Siz 60+1
yaşlı Ramiz Həsənoğlunun gələcəyini
necə görürsüz?
– Mən optimistəm. Çünki
dünyanı pessimistlər irəli apara bilməz. Mən bilirəm, nə eləmək istəyirəm.
Amma bilmək istərdim ki, istədiklərimi
eləyə biləcəyəmmi? Bax, bu
məqamlarda bir qədər pessimizmə qapıla
bilərəm. Amma mənimçün əsas odur ki,
görmək istədiyim işlər var. Çox vaxt ancaq
ondan bədbinləşirəm ki, gördüyüm iş
zamanın və sənətin fövqündə dura
biləcəkmi? Bəzən o suallara mənfi
cavab verirəm. Çünki dünya
sənətində görülən işlərlə
müqayisə eləyirəm və hər zaman
özümdən razı qalmıram. Bəxtiyarın
sözüylə desəm, "Bircə ondan razıyam ki,
özümdən narazıyam".
525-ci qəzet.-2007.-14 aprel.-S.22.