Qaliboğlu E.
Yabançı mahnılar
mentalitetimizi dəyişir
Bəstəkar
Elnarə Dadaşova: "Əgər bu millətin
balalarına xeyir verə bilirəmsə, deməli,
qayğı ummağa haqqım var"
Elçin
Qaliboğlu
Bəstəkar
Elnarə Dadaşova 1952-ci ildə Bakıda anadan olub.
İndiki Bakı Musiqi Akademiyasında məşhur
bəstəkar Qara Qarayevin sinfini bitirib. Hazırda Musiqi
Akademiyasında polifoniyadan dərs deməklə yanaşı
həm də ardıcıl olaraq bəstəkarlıqla
məşğuldur. Bir neçə kitabın
müəllifidir.
- Bəstəkarlıqla
pedaqoqluğu birləşdirmək çətindir. Sizdə
necə, bu, alınırmı?
- Hazırda
ən çətin fənn hesab olunan polifoniyadan dərs
deyirəm. İşsiz bir günümü belə
təsəvvür edə bilmirəm.
Yaradıcılığı hərtərəflilikdə
görürəm. Vaxtilə adi
təcrübələrimdən metodiki bir iş yazdım,
mərhum müəllimim Məmmədsaleh İsmayılova
göstərdim. O, çox arzusundaydı ki, bu işi davam
etdirim. Yadımdadı, dedi ki, qızım, sən bu işi
davam etdirə bilərsən, inanıram. Bu sahədə mənə
bir xeyli məsləhətlər verdi. Gördüm ki,
musiqiçiliyim elmi yaradıcılığımla
üst-üstə düşür. Hazırda yenə elmi
yaradıcılıqla da məşğulam. Bu qədər
məsuliyyətli işləri görmək üçün
ilk növbədə səhhətin qaydasında olması
gərəkdir. Amma nə qədər kədərli
səslənsə də, deyəsən, səhhət
yavaş-yavaş məndən üz
döndərməkdədir.
- Amma bütün hallarda
yaradıcılıq eşqi insanı tərk etmir.
- Elədir. Mən özümü ancaq bu sahədə
tapmışam. Əgər dünyaya gəlmişəmsə
və nəyisə özümdən sonra qoyub gedə
bilərəmsə, bu işləri görməmək
günah olardı. Hərdən dostlar, doğmalar deyirlər
ki, sizi çox az görürük. Ömrümün
çoxu yaradıcılığa sərf olunur. Tam
sakit, səhhətimin problemlərinin olmadığı,
müəyyən mənada da maddi qayğılardan azad bir
vəziyyətdə yaradıcılıqla daha artıq bir
şövqlə, ehtirasla, istədiyim qədər
məşğul olmaq istəyirəm. Təəssüf ki,
indi çox yerə parçalanmalı oluram.
- Elmi yaradıcılığın
yönü barədə danışaydınız.
- Aspiranturada
bəstəkar kimi iki iri həcmli əsər yazdım. Bu, o
zaman idi ki, hələ Qara müəllim sağ idi. Həm
də digər ixtisasım olan musiqinin nəzəri elmləri
üzrə müəllim kimi çalışıram. Bir
sıra metodiki işlərim var. Ana dilimizdə polifoniya
üzrə dərsliklərim var. Bu sahədə ana
dilimizdə dərsliklər yox idi. Həmişə
bacardığım sahələrdə boşluğu doldurmaq
istəmişəm. Yaradıcılığımda bu xətt
əsas olub. Görürəm ki, hansısa
sahələrdə müəyyən alətlərə az
müraciət olunub, yaradıcılıqda onlara geniş yer
ayırıram. Fəallığı sevirəm.
Yaradıcılıq planlarım çoxdur. İndi
hansını gerçəkləşdirib, hansını
gerçəkəşdirə bilməyəcəyəm, onu
deyə bilmərəm. Yaradıcılığımın
yönü Azərbaycan xalq musiqisinə bağlıdır.
Dünyaya gözümü açandan, ağlım
kəsəndən xalq musiqimizin - muğamlarımızın,
xalq rəqslərimizin, nəğmələrimizin
vurğunuyam. Bu yöndə tədqiqat aparmaq mənə
hədsiz zövq verir, həm də təbii olaraq
bilgilərimi artırır, bəstəkar
yaradıcılığıma müsbət təsiri olur.
Düşünürəm ki, yaxın zamanda daha təkmil
şəkildə elmi qənaətlərimi ortaya qoya
biləcəyəm.
- Azərbaycan professional musiqisinin
təməlini yaradan Üzeyir bəy həm də bu
sahədə elmi yaradıcılığın böyük
üfüqlərini yaradıb. Azərbaycan xalq musiqisinin
əsaslarını tədqiq edib. Bu təməl hazırda
nə dərəcədə inkişaf etdirilir?
- Hazırda
ladlarla məşğulam. Mənə qədər bu
işlə Üzeyir bəy, M.İsmayılov, bir də
ötəri olaraq bəzi eli adamları məşğul
olublar. Bu yöndə daha çox məşğul olmuşam.
Hə yaxşı ki, vaxtında Məmmədsaleh
müəllim bu sahə ilə məşğul
olacağıma inandıra bildi. Dedi ki, qızım,
"sən bunun öhdəsindən gələ
bilərsən, yaz". Düzü, o vaxtı bir az
tərəddüd etdim. Dedim, bəstəkaram, əsas işim
musiqi yazmaqdır. Sonra isə bu sahələrin
hər biri ilə məşğul olmağı qərara
aldım. Özümü qətiyyən Üzeyir bəylə
müqayisə etmək fikrində belə deyiləm: o da
vaxtilə öhdəsinə bu cür böyük
işləri götürmüş, Üzeyir bəyə layiq
də öhdəsindən gəlmişdi.
İllərlə Azərbaycan xalq musiqisinin
əsaslarının tədqiqi ilə məşğul olub.
Beləcə indi hər bir bəstəkar sözügedən
sahədə nə isə etməyə girişsə,
təbii ki, uğur alınacaq. Heç bir bəstəkar
təcrübəsini əsirgəməməlidir. Bu iş
davam etdirilməlidir. Amma ki, çətin zamandır. Maddi
durumumuz ürəkaçan deyil. Olur ki, vaxtın çoxu
güzərana gedir.
- Bütün hallarda
aqibətdən, sevdiyin sənətdən, yoldan əl
çəkmək olmur.
- Bəli,
elədir. Bu, artıq mənim yaşam tərzimdir. Heç
bir yaradıcılıq işimi kənara qoya bilmirəm. Bir
anımı belə boşuna itirmək istəmirəm. Amma
neyləyəsən ki, hər kəsin maddi
qayğıları var. Minimal maddi tələbat bizə
yetər.
- Azərbaycan musiqisində bu
gün yad ladlar artmağa başlayıb.
- Bu, məni də çox narahat
edir. Belə yad nəfəslər musiqimizdə
artıqlamasıyla var. Təəccüb edirəm ki, milli
musiqimizin ruhunda bu qədər zənginlik varkən niyə
özgə ladlara, nəfəslərə möhtac
olmalıyıq? Sanki bütün efir bu
özgə ladları təbliğ etmək yönündə
işləyir. Bu saat efirdə gərəkli
musiqilərə yad, özgə ladlara müqayisədə az yer ayrılır. Bizdə xalq
musiqisinin ciddi əsaslarını açan, təbliğ
edən verilişlərin olmasına ehtiyac var. Adamların
musiqi zövqü ardıcıl
formalaşdırılmalıdır. Biz
uşaq vaxtı belə verilişlərə çox qulaq
asmışıq. Belə
söhbətlərin şəxsən mənə təsiri
çox olub. İndi gəlin etiraf edək:
görəsən Filarmoniyaya hamımız gedə bilirikmi? Məvacib imkan vermir ki, bütün
tədbirlərə gedim. Amma mümkün
qədər dəvət olunduğum tədbirlərə
gedirəm.
Kütləvi
dinləyicilər isə belə tədbirlərə demək
olar, gedə bilmirlər. Onların hər birinin min dərdi var.
Bilmir aldığı məvacibi neçə yerə
bölsün. Bu, həqiqətdir, ona
görə KİV-lər məncə, camaatın
mənəvi zövqünün yaradılmasına, milli
musiqinin davamlı təssübkeşi olmasına var
gücüylə çalışmalıdır. İndi eləsi var, evində 2-3 televizoru var.
Bayağı havaları biz peşəkar musiqiçilər
də eşidirik. Məcbursan, oturursan,
avtobusda, yarım saat yol gedirsən, belə mahnılar
qulağını dəlir. Əsəbiləşirik,
etiraz edirik, amma o bayağı, özgə intonasiyalar
beyninə dolur. Tutalım, bizim beynimiz
formalaşır, hər şeyi beynimizdən içəri
buraxmırıq. Bəs o beyni
formalaşmamış uşaqlar? Belə
mahnılar uşaqlar üçün hədsiz
təhlükəlidir. Hələ
demirəm ki, o yabançı mahnılar nə
dərəcədə daxili aləmimizi korlayır,
dəyişir. İş o yerə çatıb ki,
yabançı mahnılar mentalitetimizi dəyişir.
- Bütün bunlar məncə,
ölçüsüzlükdən yaranır.
- Qədim yunanlar musiqinin insan psixikasına
təsirini çox gözəl bildiklərindən
yabançı, həmçinin nikbinlikdən uzaq,
bədbinlik aşılayan musiqilərə gənc nəslin
qulaq asmasına imkan vermirdilər. Çünki gənclik
dövründə belə musiqilər insana xüsusi təsir
edir. Amma biz uşaqlarımıza musiqi sarıdan nə
gəldi, veririk. Bu, ona oxşayır ki, uşaqlarımıza
həm də çürümüş yeməklər
verək. Deyirik məmur bizimlə kobud danışdı. Bu,
əsasən ondan irəli gəlir ki, o, yaxşı
tərbiyə almayıb. Mən çox rast
gəlmişəm, musiqi ilə məşğul olanlar insanla
tamam başqa cür davranırlar.
- Bir ara Üzeyir bəyin
"Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" əsəri
Türkiyədə başqa bir müəllifin imzasıyla
çap etdirilmişdi. Sizcə, belə hallar nədən
yaranır?
- Bunun
səbəbi odur ki, meydanda olan gözəl işlərimizi
təbliğ edə bilmirik. Məhz
təbliğatla ciddi məşğul ola
bilmədiyimizdəndir, bu gün kimsə təminat verə
bilməz ki, sabah belə hadisələr bir də
başımıza gəlməyəcək. Şəxsən
mən əsərlərimi dəfələrlə xarici
ölkələrə vermişəm, amma sonrakı
taleyindən xəbərim yoxdur. Hər halda Azərbaycanda
əqli mülkiyyətin qorunması ilə bağlı bundan
sonra daha çox işlər görülməlidir. Burada
müəllif hüququ ilə bağlı
şəhadətnamələr almaq o demək deyil ki, həmin
əsərin müəlliflik hüququnun xaricdə
qorunmasını tam təmin etmiş oluruq. Dünyadır da,
hər şey olur.
- Azərbaycan musiqisinin Üzeyir
bəydən sonra yeni zirvələri olub. Bu gedişatı bir
musiqiçi olaraq necə dəyərləndirirsiniz?
- Üzeyir
bəy bir zirvə idi. Ondan sonra Fikrət Əmirov, Hiyazi, Qara
Qarayev və başqa məşhur bəstəkarlar yarandı.
Bu, Azərbaycan musiqisinin yeni-yeni zirvələrinin yaranması
demək idi. Qara müəlimdən dərs almışam. Onun
yüksək erudisiyası, gənclərə bir
müəllim kimi daim xeyirxahlıq münasibət
bəsləməsi heç vaxt yadımdan çıxmır.
- Sovet dövrünün
bəstəkarları əsərlərinə görə
yüksək qonorar alırdılar. Siz də belə qonorar
almısınızmı?
- 1982-ci
ildə bir əsərimə 1500 manat qonorar aldım. Həmin
pulun hesabına oğluma dayə tutdum,
yaradıcılığımla məşğul oldum. O vaxtdan
indiyə kimi bu köməyi hələ ki, şəxsən
mən görmürəm. Dövlət təqaüdü
üçün bizim ittifaqa cəmi 30 yer ayrılıb, bu da
azdır. Bu pula kifayət qədər ehtiyacı olan
bəstəkarlarımız var. Əgər bu millətin
balalarına xeyir verə bilirəmsə, deməli,
qayğı ummağa haqqım var. Xaricdə bəstəkar
olaraq işləməyə dəvət almışdım,
amma Vətənimdə işləməyi hər şeydən
üstün tutduğumdan getməmişəm.
Xalq cəbhəsi.-2007.- 29 avqust.-S.14.