Rəhimqızı Z.
“Sarı gəlin”in
sarı simi:
Mütəxəssislər mahnının tarixi
haqqında müxtəlif
versiyalar söyləyirlər
Əsrlərdir müxtəlif musiqiçilərin
avazında dolaşan
"Sarı gəlin"
mahnısının kimə
məxsus olduğu barədə müxtəlif
versiyalar söylənilir. Tarixən söylənilən
fərziyyələr musiqinin
ladının klassik Azərbaycan musiqisinə yaxın olduğunu göstərir. Amma ermənilərin bu istiqamətdə son illər
apardıqları "təbliğat
kampaniyası" dünya
musiqiçilərinin diqqətini
bir az
başqa səmtə yönəldib. Azərbaycan
musiqisi ilə öz milli köklərini
zənginləşdirməyə can atan ermənilərin bu iddialarının yersiz olduğunu sübuta yetirməkdən
ötrü kiçik
araşdırma apardıq:
tarixi vərəqlədik,
din xadimləri, tarixçilər
və mahnının əsl ifaçılarından
biri ilə görüşdük.
Aldığımız bilgilərə görə,
ruslar XIX əsrin
20-30-cu illərində Osmanlı
torpaqlarına girərək
Ərzuruma qədər
əraziləri zəbt
ediblər. Rəvayətlərə görə, bu illərdə türk qoşununun başçılarından
biri slavyan gözəlinə aşiq
olub və "Sarı gəlin" adlı şeir yazıb. Sonra ona musiqi həyatı verilib.
Eyni zamanda, iddia edilir ki, "sarı" sözü rəng anlamında işlədilmir, bu ifadə insanın daxilindəki "sarı sim"ə eyham vurur. Adətən insanların həssas
məqamında bu özünü göstərir.
Yəni
"sarı" sözü
şeirdə rəmzi
məna daşıyır.
"Sarı gəlin"
insanın içindəki
məhəbbət, nəciblik
və ən xoş keyfiyyətlərin
məcmusu kimi başa düşülür.
Tarixin bəzi məqamlarında
"Sarı gəlin"in
qadın gözəlliyinə
ünvanlandığı da
fərziyyə kimi irəli sürülüb.
Din xadimlərinin fikri
isə belədir ki, "Qurani-Kərim"in
Bəqərə surəsi
- "Dirildən sarı
inək" hissəsi
var. "Sarı" sözünü
din xadimləri Həzrət
Fatimeyi-Zəhranın xarakteri
ilə əlaqələndirirlər.
Yəni onun bütün namuslu, nəcib və cənnət qadınlarının rəhbəri
olduğu qeyd edilir. Həmin sarı rəng
də bütün nəcib keyfiyyətləri
özündə birləşdirmiş
xanımların rəmzidir.
Bu baxımdan "Sarı gəlin"in nəcib qadınlara ithaf edilmiş ürək sözü kimi tarixdə öz yerini tutduğu söylənilir.
Milli Konservatoriyanın elmi-tədqiqat
laboratoriyasının rəhbəri
Abbasqulu Nəcəfzadənin
fikrincə isə,
"Sarı gəlin"in
söz və musiqisi XVI əsrin məşhur dövlət
xadimi, sərkərdə
və şairi Şah İsmayıl Xətaiyə məxsusdur.
O deyir ki, Şah İsmayıl sarayda rəqqasə qızların oyununa baxarkən orada sarı rəngli libasda bir qız
onun diqqətini özünə çəkib.
O andaca Xətai belə bir əsər
yazıb. Eyni zamanda, Şah
İsmayıl azərbaycanlı
xanımın saçının
ucunu hörmədiyini
yazmaqla rəqqasə qızı nəzərdə
tutduğuna eyham vurub.
Musiqiçi İbrahim Qasımovun
fərziyyəsində də
bu məqam öz əksini tapır. Ud ifaçısı onu da əlavə
etdi ki, bu fakt Əzizə
Cəfərzadənin tarixi
əsərində yığcam
şəkildə öz
əksini tapıb.
"Eyni zamanda, Anadolu türkləri də musiqi əsərinin onlara məxsus olduğu barədə müəyyən
dövrlərdə iddialarla
çıxış ediblər.
Amma tarixi yazılarda buna rast gəlinməyib",
- deyə İ.Qasımov
bildirdi.
Abbasqulu Nəcəfzadə
isə öz növbəsində bildirdi
ki, "Sarı gəlin" muğam ladı üzərində
köklənib: "Muğamların
Azərbaycana məxsus
olduğunu nəzərə
alsaq, bir o qədər baş sındırmamalıyıq. Sadəcə, faktı doğrultmalıyıq".
"Sarı gəlin"in
müasir dövrümüzdə
ən gözəl ifaçılarından biri,
xalq artisti Akif İslamzadənin məsələyə baxışı
isə bir az fərqli
oldu: "Tam əminliklə
deyərdim ki, "Sarı gəlin" mahnısının tarixi İslamdan əvvələ
gedib çıxır.
Amma bəzi musiqiçilər
elə hesab edirlər ki, bu əsərin 150-200 illik tarixi var. İntonasiyasına görə,
mahnı çox arxaikdir - 3-4 notun üzərində qurulub.
VII əsrin əvvəllərində
"sarı" sözü
rəmzi mənada
"böyük", "dağ" anlamında qəbul edilib. Qədim türk anlayışında
isə "sarı"
"kübar", "incə"
deməkdir. Bizdə bu
ifadə iki anlayışda - "rəng"
və "ürəyimin
sarı siminə toxunma" kimi istifadə edilir. İslamdan əvvəl Oğuz tayfalarının ortaq bir mədəniyyəti olub. Tarixi mənbələrdə göstərilir ki, oğuzlar daha çox bu intonasiyada
musiqi mədəniyyətini
inkişaf etdiriblər
və mahnı zamanla formalaşaraq günümüzə gəlib
çıxıb. O vaxt
qıza elçiliyə
gedəndə 35 yaşlı
qız anasının
yox, nənənin yanına gələrdilər.
Görünür, ilk dəfədən sevgi oxu daşa
dəyən cavanlardan
biri "səni mənə verməzlər,
ay nənən ölsün,
sarı gəlin" deyə belə bir musiqi yaradıb".
A.İslamzadə xatırlatdı ki,
mahnını ötən
əsrdə yaşadan
ifaçılardan biri
babası, qarabağlı
Bəbiş Qədimov
olub. Anası
Sara Qədimovanın arxivində
qorunan musiqi əsəri Akif İslamzadənin lent yazılarında
yaşayır.
Ayna.-2007.-28 avqust.-S.8.