Məhərrəmova T.
Çörək pulunu Şuşa həsrətindən
çıxaran insan
Valeh Məmmədov, rəssam:
"Tamaşaçı teatra əylənməyə
gəlir, tərbiyələnməyə yox"
Təbiət
Tanrının ən böyük möcüzəsidir. Min bir
rəngi, göz oxşayan mənzərələri ilə
insanı valeh edən bu gözəllik sirli bir aləmdir.
Rəssam Valeh Məmmədovun əsərləri isə bu
gözəlliyin kətan üzərində donub qalan
əksidir. Fırça ilə, kətanla dostluğu lap
uşaqlıqdan başlayan rəssamın bu
həvəsinə sonralar teatra olan sevgisi qarışıb.
Səhnə işçilərindən birinə
çevrilərək ömrünü həmişəlik
Şuşa Dövlət Musiqili Komediya Teatrına
bağlayıb.
- Teatr
rəssamı olmaq çoxmu çətindir?
- Çox
çətindir. Teatr rəssamı olana qədər başqa
cür fikirləşirdim. Burda rəssamdan o qədər
də əl qabiliyyəti tələb olunmur. Teatrda
əsasən intellekt lazımdır. Gözəl
çəkməyə bilərsən, gözəl əl
qabiliyyətin olmaya bilər, amma çox gözəl teatr
rəssamı ola bilərsən. Ona görə teatr rəssamlığı
ilə yaradıcı rəssam arasında böyük fərq
var. Teatrda tamaşaya tərtibat verə bilmək
üçün bu sahə barədə anlayışın
olması lazımdır. Reyissorlar var ki, çox vaxt rəssam
dəvət eləmirlər, tərtibatı özləri
verirlər. Teatr rəssamı olmaq üçün
güclü əl qabiliyyətinə malik olmaq lazım deyil.
Dekorasiyaları çəkən icraçı
rəssamların isə mütləq əl qabiliyyəti
olmalıdır. Əgər tərtibatı sən
verirsənsə, onun əli sənin
düşüncələrini əks etdirməyi bacarmalıdır.
Onun intellekti olmasa da olar. Çünki
tərtibatçının intellektini icraçının
əl qabiliyyəti tamamlamalıdır. Əlbəttə,
ikisi bir yerdə olsa, daha yaxşıdır.
- Siz
tərtibatı verərkən öz fantaziyalarınızdan
istifadə edirsiniz, yoxsa adətən müəlliflə
reyissorun dediklərinə əməl edirsiniz?
- Teatr kollektiv
sənətdir. Reyissorun da fikri şərtdir. İkinci
müəllif reyissordur. Reyissorla mütləq
razılaşırsan. Əsas isə müəllifdir.
Tərtibat əsl reyissorun başında tamaşa
hazırlanmamışdan bir neçə ay əvvəl
hazırdır. 2-3 günə onu səhnəyə
köçürür. Hər reyissor belə deyil. Bir var
beynindəkini köçürürsən, bir də var
səhnədə axtarırsan.
- İlk
dəfə hansı tamaşanın tərtibatını
vermisiniz və necə alınıb?
- İlk
dəfə Şuşa Dövlət Teatrında
"Arşın mal alan"a tərtibat vermişəm.
Tamaşa da, tərtibat da çox gözəl
hazırlanmışdı. Həmin tərtibat Şuşada
qaldı. Tamaşanı isə Şuşada oynaya bilmədik.
Sonra Gənc Tamaşaçılar Teatrında oxşar
tərtibat hazırlayıb premyeranı keçirdik. Burada eyni
tərtibatı eləmək mümkün olmadı.
Çünki ona imkan yox idi. Burda bütün
tamaşaların tərtibatı demək olar ki,
oxşardır. Çünki fikrimizdən keçəni
edə bilmirik. İstəklərimizlə imkanlarımız
üst-üstə düşmür. Çox gözəl
tərtibat fikirləşə bilərsən, ancaq onu harda
göstərə biləcəksən? Buna imkan yoxdur.
Pulumuz olsa, indikindən 10 dəfə artıq tərtibat
verərik. Dövlət Teatrı statusu qazanandan sonra bu teatrda
19 tamaşaya tərtibat vermişəm. Ondan qabaq isə
təxminən 50 tamaşanın tərtibatçı
rəssamı olmuşam.
- O vaxt
dərnək tamaşalarında
hazırladığınız tərtibatla bu günkü
tərtibatlar arasında nə fərq
görürsünüz?
- Fərq
çoxdur. Şuşada xalq teatrı olanda "Əsli və
Kərəm" oynandı. Bu tamaşa çox yüksək
səviyyədə hazırlanmışdı. Onun tərtibatında
ürəyimizdən keçənin hamısını
verə bilmişdik. Dövlət teatrı heç o
səviyyədə tamaşa hazırlamayıb. Bəlkə
də onu Şuşada hazırladığımız üçün
belə idi.
- Yeri
gəlmişkən, tamaşalarınız sırasında
"Güllələnmiş heykəllərin
fəryadı"nın tərtibatı daha zəngin idi.
Sizcə həmin tamaşada tərtibat istədiyiniz kimi
alınmışdı, yoxsa yenə də nəyisə
həyata keçirə bilməmişdiniz?
- O tamaşada maliyyə problemi
olmayıb. Hazır olandan sonra
çatışmazlıqları görürsən. Əlbəttə, səhvlər çox idi. Fikirləşirəm, yenidən olsaydı, o
səhvləri düzəldərdik. Ancaq
bir də olmayacaq.
- Tərtibat verdiyiniz bütün
tamaşalara baxanda çatışmazlıqları
görürsünüz, yoxsa yalnız
- Həmişə fikirləşirdik
ki, pulumuz olsaydı belə edərdik, elə edərdik. Pulu bəhanə edirdik. Bu
dəfə elə oldu ki, reyissor Loğman Kərimovla, Yadigar
Muradovla, müəlliflə, II reyissor Nazir Rüstəmovla
söhbət etdik. Gördük ki,
bəhanə yoxdur.
- Cüzi
çatışmazlıqlar nə ilə bağlı idi?
- Cüzi yox, çox
çatışmazlıqlar vardı. Elədiklərimiz
fikirləşdiklərimizin yanında az
idi. Düzdür, teatrda yenilik elədik. Fikirləşdiklərimizi həm səhnədə aktyorların
oyunu ilə, həm də ekranda göstərdik. Ekranla da, səhnə ilə də nə
qədər imkan varsa, Şuşanı
göstərməyə çalışdıq.
- Siz ancaq reallığın
tərəfdarısınız? Sizi fantaziya,
ümumiyyətlə, maraqlandırmır?
- Burda realist olmaq lazımdır. Elə şeylər var ki, onun haqqında fantaziya
yürütmək olar, çünki orda fakt yoxdur. Fakt olan yerdə fantaziya artıqdır. Fantaziya deyib ayrı şeyləri edə bilərdik.
Ancaq burda fakt göz qabağındadır.
- Siz hansı yanrda tamaşalara
tərtibat verməyi xoşlayırsınız?
- Mən komediyanı sevən adamam. Bəlkə də bu, şuşalı
olmağımla bağlıdır. Şuşalılar
bir az zarafatı xoşlayırlar.
Faciəni kim xoşlayar ki? Bu
gün tamaşaçı bir növ əylənməyə
gəlir, tərbiyələnməyə yox. Mən kiməm ki, ora gələnə tərbiyə
verəm? Tamaşa zalında elə adamlar
oturur ki, onların dırnağı bildiyini mən
bilmirəm. Mən ona necə
tərbiyə verə bilərəm? Mən
onu yalnız əyləndirə bilərəm. Teatrın işi dünən də bundan ibarət
idi, bu gün də. Camaatın
düşünməyə vaxtı yoxdur. Tamaşaçı
düşünməyə bir dəfə gələr.
- Əsərlərinizi
yaxşı alırlar?
- Evimə qonaq gəlsəniz bu
evdə rəssamın yaşadığını
bilməzsiniz. Bəlkə fırçamın
çox olduğunu görüb rəssam evi olduğunu
bilərlər. Evdə karandaşla
çəkdiyim bircə şəkil də yoxdur. Evə
kim gəlirsə, gördüyü
şəkli götürüb gedir. Çoxunu da pay verirəm. Əsər
yığıb indi sərgiyə gətirə
bilmərəm. Çünki məndə
əsər qalmır.
- İşlərinizdə
sizə fantaziya, romantika lazım olmur?
- Gənclik illərində olurdu. Onda ayrı şeylər fikirləşirdim. Sonra yavaş-yavaş reallığa
dönürsən.
- Əsərlərinizi
heç bir sərgiyə çıxarmamısınız?
- Şuşada olan vaxtlar
- Bu günün özündə
teatr rəssamı olmaq sizin üçün nə
qədər maraqlıdır?
- Maraqsızdır. Bu
yalnız mənim işimdir. 90-cı
ildən işləyirəm. Bu gün
- Bəs niyə müstəqil
rəssam kimi çalışıb özünüzü
dolandırmırsınız?
- Elə onunla dolanıram. Yoxsa teatrdan aldığım məvacib yol pulumuzu da
ödəməz. Bakıya gələndən sonra ev şəraitimə görə
işləməyə o qədər də imkan yoxdur.
- Ən çox hansı
mövzuda çəkirsiniz?
- Ən çox
Şuşanı çəkmişəm. Elə indi
də çəkirəm. Bəlkə
Şuşanı məndən çox çəkən
yoxdur. Bu mövzuda onlarla işim var. Orada
olanda Şuşanı heç vaxt çəkmirdim. Bu
günsə... İçimdəki
həsrətdən başqa, Şuşanın necə
olduğunu göstərmək istəyirəm.
Şuşanın elə yerləri var ki, onu hər adam görməyib. Mən o
yerləri çəkib göstərməyə
çalışıram. Həmin
yerlər mənim yadımdadır. Mən onları
göstərməsəm, kim
göstərəcək? Bu mənim borcumdur.
- Şuşanın
şəkilləri kətan üzərində, yoxsa daha
çox səhnə tərtibatında istədiyiniz kimi
alınır?
- "Pənah evi", "
- Sizinçün
- Həm odur, həm də
çörəkdir.
- Demək olarmı rəssam
olmağınızda elə
- Mən əvvəl rəssam yox,
aktyor olmaq istəmişəm. Tələffüzümdəki
qüsur buna mane oldu. Sonra musiqiçi olmaq
istəmişəm, bu da alınmayıb. Rəssamlığın
da əlimdən gəldiyini görəndən sonra "nə
fərqi var?" - deyib
rəssamlığı seçmişəm. Bir
də Şuşada doğulmağım burda əsas rol
oynayır. Şuşada doğulub şair,
musiqiçi, bəstəkar, heç olmasa rəssam olmamaq
ayıbdır. Ən azı tar çalan olursan. İstəyib olmursan, elə doğulursan.
- Bu gün necə, səhnəyə
çıxmaq istəyirsiniz?
- Hansı reyissor gəlirsə, mənə
rol təklif edir. Hətta Loğman Kərimov da dedi ki,
heç olmasa səhnəyə çıx, o baş-bu
başa get-qayıt. Razılaşmadım.
Bundan sonra səhnəyə çıxmaq olmaz.
Bilirsinizmi, mən bu sənəti bütöv
sevirəm. Aktyorluğu, dramaturgiyanı,
şeiriyyəti, rəssamlığı - bunların
hamısı birləşir. Biri ilə
məşğulam. Biri olmasa, o biri ilə
məşğul olacağam.
- Əgər
vaxtınızı daha çox teatra həsr
etməsəydiniz, nə qazanardınız?
- Kaş elə edəydim! Tez-tez bu barədə fikirləşirəm. Ancaq teatr xəstəlikdir, daxil oldunmu, ayrıla
bilmirsən. Bizdə geriyə yol yoxdur.
Kaspi.-2007.-10 avqust.-S.16.