Qaliboğlu E.
Yaradıcı
adamları birləşdirən stimul yoxdur
Əsgər Əsgərov: "Sanki sənət
söhbətləri də qeybə çəkilib"
"Xalq Cəbhəsi"nin bugünkü qonağı Akademik Milli Dram
Teatrının rejissoru Əsgər Əsgərovdur. Onun
teatr sənəti ilə bağlı maraqlı
qənaətləri var. Rejisorla Azərbaycan teatrının
dünyaya yeni səviyyədə
çıxışının gərəkliyi
ərəfəsində teatrlarımızın ideya və
biçim axtarışları mövzusunda söhbət etdik.
- Bu gün Azərbaycan
teatrının hərtərəfli inkişafının
gərəkliyindən, perspektiv imkanlarından tez-tez
danışılır. Teatrların köklü
təmirinə başlanılıb, yeni ideyalar, dünya
teatrları ilə əlaqələrdə yeni
səviyyədə əməkdaşlıq üfüqləri
görünür. Şəxsən mövcud gedişat
sizə nə deyir?
- Artıq
Azərbaycan teatrlarının dünya teatrları ilə
yarışına start verilib. Bu gün bölgə
teatrlarımız da əsaslı təmirə dayanıblar.
Bundan sonra teatrlarımız fəaliyyət şəraiti,
texniki avadanlıq sarıdan beynəlxalq teatrlar səviyyəsində
hazır olmalıdır. Teatrların binaları həm də
yenidən inşa olunur, müasir texniki avadanlıqlarla təmin
edilir. 1-2 ildən sonra teatrlarımız yaradıcı
baxımdan da estafeti mütləq qəbul edəcək.
Gerçəkdir ki, artıq burada geriyə yol yoxdur. Hesab
edirəm ki, teatrın potensial qüvvələrinin
imkanlarına, nəyə qabil olması
məsələsinə mütləq yenidən
baxılmalıdır, "ələnmələr"
getməlidir, yaxşını pisdən ayırmaq
lazımdır. Məhz bu səviyyədən sonra
teatrlarımızın dünya arenasına
çıxarılmasından danışmaq olar.
- Akademik Milli Dram Teatrı
həmişə Azərbaycan teatrlarının hər
mənada öndə gedəni hesab edilib. Amma bu gün teatrın
böyüklüyünü, əvəzsizliyini,
başqalarından fərqliliyini təyin edən sizcə,
nədir?
-
Düzdür, bizim teatr həm yaşına, həm də
tutduğu mövqeyə görə həmişə flaqman
olub. Ənənəni bu gün hər kəs bir cür
anlayır və qəbul edir. Biri deyir vaxtilə burda Abbas Mirzələr,
Ələsgər Ələkbərovlar
çalışıblar, onların ənənələrini
saxlamaq lazımdır. Amma hansı ənənələri?
Əgər müasir dövrdə başqa bir oyun üslubu,
tərzi tələb olunursa, deməli, hardasa bu
ənənələr fərqli bir tərzdə
saxlanılmalıdır. Hər halda bunun dəqiq biçimini
deyə bilmərəm. Biz demirik ki, keçmişə top
ataq, onu dağıdaq. İndi yeni ifadə vasitələri,
üsulları, aktyor oyunu mövcuddur. Bu gün psixotexnikadan
artıq bütün dünya teatrlarında istifadə olunur.
Artıq aktyor sənəti böyük bir elmə
çevrilib. Aktyorun öz üzərində
işləməsini bir tədqiqatçının mövzu
üzərində işləməsi ilə müqayisə
etmək olar. Hər bir aktyor öz rolu üzərində dönə-dönə
işləyir, fikirləşir, axtarır, nəhayət,
tapır. Rejissorun qurduğu hər bir əsər də elmi
tədqiqat işinə bərabərdir. Bu sənət nümunələri
çoxillik araşdırmalardan sonra meydana çıxır.
Bütün yenilikləri mütləq nəzərə almaq
lazımdır. Bu səbəbdəndir ki, teatr sənəti
olduqca çətin bir prosesdir. Teatrların təmiri başa
çatmadığından hələ daha dərindən
düşünməyə və birdəfəlik
köklənməyə böyük vaxt imkanımız var.
- Dünyadakı yeni
yaradıcılıq nəfəslərinin Azərbaycan
teatrlarına tətbiqi nə dərəcədə
mümkündür?
- Bütün
inkişafların təməlində mütləq
nədənsə bəhrələnmə olur. O baza hər bir
mərhələdə, hər bir cərəyanda dominant rol
oynayır. Tutalım, yunanların amfiteatrdan
başladığı inkişaf mərhələsi bir
çox Avropa teatrlarında indi də dominant rolunu
oynayırsa, Azərbaycanın da özünün vaxtilə
olmuş meydan tamaşaları dominant rolunu oynayacaq,
teatrlarımızın qabağa getməsinə, buradan
təkanını almasına, inkişafına kömək
edəcək. Amma indi səhnədə şah
obrazını yaratmaq üçün şahın
tacını, saqqalını qoymaq, səhnədə şah
sarayını yaratmaq və s. artıq tamaşaçıları
nəyəsə konkret inandırmır. Artıq
bunun ifadəsi üçün yeni orta bir məxrəc
tapıb təqdim etmək gərəkdir. Onu
da deyim ki, bu məsələ artıq dünya praktikasında
yeni deyil.
- Bəs bu
vaxtacan olan qayda təbiilik sayılmırsa, o zaman əsil
təbiilik necə olmalıdır? Yazda Bakı
Kamera Teatrının təqdimatında Şekspirin
"Otello"suna baxdım, orada Otello və digər surətlərin
çoxu müasir Avropa geyimmlərində idilər.
Həmçinin Gənclər Teatrının
"Mürafiə vəkilləri"nin
müasir variantı da bu tipdədir, haradasa dediyiniz o standarta
da uyğun gəlir. Amma bu müasirlik nə
dərəcədə teatr təbilliyi hesab oluna bilər?
- O tamaşaya mən də
baxmışam. Bütün bunlar rejissorun
yozumudur. Olur ki, rejissor bu gun
üçün həmin problemi səhnəyə gətirir
ki, məsələ necə aktualdır. Bu
gün Şekspirin əsərlərinin müasir variantları
səhnələşdirilir, filmləşdirilir. Baxırsan ki, sözlər yerindədir, amma
müəyyən fərqlər var. Firmada gedən proseslər
müasir Hamleti mübarizəyə sövq edir. Əmisi atasının firmasını ələ
keçirmək istəyir. Müasir telefonlar, avtomat
tapançalar; bütün bunlar 500 il
əvvəl mövcud olan problemin bugün də
ölmədiyini, əksinə, təəssüf ki, mövcud
olduğunu göstərmək üçün rejissorların
yozumlarıdır.
"Otello"nu
oxuyub görürəm ki, onun doğulduğu Mavritaniya
sivilizasiyanın önündə gedən ölkə idi. Artıq
oranı ingilislər gəlib zəbt etmək
istəyəndə bunlar deyiblər ki, buyurun,
götürün. Yəni ki, savaş
olmayıb. Belə səviyyəyə
qalxan ölkədən çıxmış Otello gəlib
düşmənin tərəfində sərkərdəlik
edir. Nə dərəcədə bu, düzgündür:
hansısa bir Yaqonun yaratdığı dəsmal qalmaqalına
uyur, məsələni araşdırmadan Dezdemonanı
öldürür.
"Kral
Lir" də Kral Lir ağıllı bir dövlət
başçısıdır, birdən-birə necə olur ki,
bütün hakimiyyətindən imtina edir, hər şeyi
üç qızına verir, özünə heç nə
saxlamır. Hansı kəs bunu edər? Biz bunu
eləyərikmi: tutalım, sabah uşağını
evləndir, özün evdən çıx get. Heç
olmasa, özünə bir otaq saxlayarsan ki, yaşaya
biləsən. Amma bu boyda kral tamam hər şeydən imtina
edir. Görəsən, kral niyə bütün hər
şeydən imtina edir? Bunların səbəbini səhnədə
göstərmək daha çətin, dərindir.
Hamletə
əyan olur ki, atasını öldürən əmisidir.
Görəsən, Hamletin yoxlamaları niyə bu qədər
uzanır, əmisini niyə axırda öldürür?
Doğrudan da Şekspirin "niyələrinin"
çoxunun cavabı var və bunları araşdırmaq olar.
Bunlardan birinə varaq. Şekspirin dövründə
deyirdilər ki, insana hakimiyyət Allah tərəfindən
verilir. Əgər bu, kraldırsa, deməli, Allah belə
məsləhət bilib. Kral Lir Allaha qarşı
çıxır. Deyir, hakimiyyəti mənə Allah
verməyib, özüm almışam. İnanmırsınız,
hakimiyyətdən imtina edim, gəlim bir də oturum. Və
imtina edir, yenidən hakimiyyətə gəlmək uğursuz
alınır. Bu, daha dərin, böyük problemdir, nəinki
təqdim edəsən ki, qoca kişi idi, ağlı
çaşmışdı, üç qızı vardı,
hər şeyi onlara verdi, küçələrə
düşdü, sərgərdan oldu. Amma burada motiv daha
dərindir, Allaha qarşı üsyan var.
- Əslində bu böyük
nümüunələrdən sonra yeni əsərlər
yaranmaq əvəzinə getdikcə bu tipli əsərlər
üzərində yozumlar aparılır. Belədə həm
də dünyada eyniləşmə bəlası artır.
- Müasir
dramaturgiya bəzən elə bir bəsit forma alır ki,
əgər o, sözün əsil mənasında varsa,
hamı ondan beşəlli yapışardı. Bu gün
vaxtaşırı Azərbaycanın bir çox
teatrlarında müasir dramaturqlara müraciət olunur. Bir var
deyəsən, böyük istedadlar kənarda qalıb,
diqqət yoxdur.
Olsaydı,
görünərdi. Hələ ki, bir partlayış yoxdur. Bəzən
yalançı şişirtmələr olur, amma ki,
partlayış olmur. Onlar da dramaturqları
deməzdim təkrarlamağa çalışırlar,
çox zaman yaxın düşmürlər. Amma görürsən ki, ordan nəsə
götürdü, burdan nəsə götürdü;
baxırsan ki, özününkü deyil.
- İstək odur ki, təməl
üstə yeni, güclü, xəlqi əsərlər
yaransın.
-
Görmürük, ona görə ki, bu gün öz
Füzulimizi, Nəsimimizi, Cavidimizi, Sabirimizi və
başqalarını dərk edib onları tam mənasıyla
ortalığa çıxara bilmirik, nəinki onlardan qidalanaq.
Çoxları bunları oxumur.
Dramaturq
yazmalıdır, rejissor meydanda olanları bilməlidir,
təhlil etməlidir. Yəni axtarışlar hər zaman davam
etməlidir. Bəzən görürsən ki, sanki
sənət söhbətləri də qeybə
çəkilib. Sanki yaradıcı adamları
birləşdirən bir stimul yoxdur. Yaxud birinin ürəyi
doludur, amma ürəyini boşaldacağı adam yoxdur.
- Bu gün güzərançılığın
psixologiyası adamlara daha çox təsir etməkdədir.
-
Sənətdə iz qoymuş adamlar da süd
gölündə üzməyiblər, onların da hər
birinin kifayət qədər maddi qayğıları olub.
-
Yaradıcıcılığınızda təzə nə
yeniliklər var?
- Rafiq Babayev
haqqında filmi başa çatdırdım. Film "Lider"də
çəkilmişdi, 50 dəqiqəlik idi. Hamı
tərəfindən bəyənildi. Bu
yaxınlarda Abdulla Şaiqin "Eloğlu"sunu
səhnələşirdim. Bir
neçə tədbirlərə rejissorluq etdim.
Bəzən bu tədbirlər doğrudan da tamaşaya
bənzər bir iş olur.
Hazırda
Gəncənin 2500 illiyi ilə bağlı
"Şəhər günü" adlı monumental bir
tədbirin rejissorluğu mənim boynumdadır.
Teatra bir
neçə əsər təqdim etmişəm. Teatrın
rəhbərliyi hansını bəyənsə, o da
gerçəkləşəcək. Aqata
Kristinin "Tələ" əsərini başlamaq
istərdim. Həmçinin rəhbərliyə
Şekspirin "Romeo və Cülyetta" əsərinini
də təqdim etmişəm.
- Bir aktyorun
başqa-başqa teatrlarda çalışmasına necə
baxırsınız?
- Sovet dövründə də bu,
olub. Xüsusən bu, bölgə teatrları
üçün yaxşı əlamətdir. Bölgəyə gedən aktyor orada istedadlı bir
aktyoru görür, onun sorağını Bakıya gətirir.
Bu, həmin aktyorun talantının
görünməsi, bilinməsi üçün yaxşı
bir imkan olur.
- Başqa
teatrların tamaşalarına gedirsinizmi?
- Çalışıram
dəvət olunduğum tamaşalardan qalmayım. Amma gərək mümkün qədər
yaxşısına gedəsən. Yəni gedib
qeyri-adidliklə rastlaşacaqsansa, baxmağa dəyər
Xalq cəbhəsi.-2007.- 30 avqust.-S.14.