Abbasov F.
Qalalarımız -
qürurumuz, vüqarımız
Respublikamızda
yeni-yeni ənənələr, bayramlar yaranmaqdadır.
Şəki təntənə ilə ipək bayramını,
sənətkar gününü qeyd etdi. Göyçay nar
bayramını keçirdi. Şənliklərə yerli
camaatla, ətraf rayonların, dövlət qurumlarının
nümayəndələri ilə birlikdə respublikamızda
akkreditə olunmuş xarici ölkə səfirliklərinin
nümayəndələri də qatıldılar. Həmin
şənliklər hələ də təəssüratlarda
yaşamaqdadır. Xarici ölkə
vətəndaşlarının təsirləndiklərinin,
mütəəssir olduqlarının ifadəsi isə
mətbuat səhifələrindədir. El
şənliklərinin hər il keçirilməsi
qənaəti də məhz bu ovqatdan yaranıb. Bu
təşəbbüsə digər rayonlar da qatılmaq
əzmini nümayiş etdirməkdədir. Hətta
bəzi rayonlar özləri üçün
ənənəvi olan sahələri də
müəyyənləşdiriblər. İsmayıllı
rayonu isə ənənəvi sahələrlə zəngin olsa
da, "Qalalar günü"nü qeyd etmək,
tədbirə bütün əlaqəli dövlət
orqanlarından, eləcə də xarici ölkə səfirliklərindən,
beynəlxalq qurumların Bakı
nümayəndəliklərindən qonaqlar dəvət
etmək fikrindədir. Oktyabr ayına planlaşdırılan
bu tədbirə indidən ciddi hazırlıq
görülür.
Niyə məhz "Qalalar günü"? Bu sualı
çoxları verə bilər. Çünki milli
qürurumuz, vüqarımız, şanlı tariximiz olan
qalalarımızın aqibəti, taleyi elə bəd
gətirib ki, elə bir vəziyyətdədir ki,
çətin bununla öyünə bilək. Tariximizə
qarşı unutqan olduğumuz kimi, onun yadigarları olan qalalarımıza
da biganəlik göstərmişik. Bu gün belə yadigarlar
ya tamamilə məhv olub sıradan çıxmaq
üzrədir, ya da əyləncə yerlərinə,
kababxanalara, restoranlara çevrilməkdədir.
Qəhrəmanlıq, mərdlik, milli qürur, mətanət,
yenilməzlik, əyilməzlik simvolu olan qalalarımız yer
üzündən silinib itmək təhlükəsi
qarşısındadır. Bununla da özümüz
birbaşa olaraq bizi dünyaya qəhrəman, tarixi
ənənələrə malik xalq kimi yox, başqa-başqa
çalarlarda tanıtmaq istəyən
bədxahlarımıza, düşmənlərimizə
rəvac veririk. Bizə həmin qalaların
xarabalıqları, divar qalıqları gəlib
çatıb. Bu gedişlə gələcək
nəsillərin hətta bundan da məhrum olacaqları
reallıqdır. "Qalalar günü"nü qeyd etmək
təşəbbüsündə olan İsmayıllı Rayon
İcra Hakimiyyətinin məqsədi də diqqəti məhz
bu reallığa yönəltməkdir. Bu
təşəbbüsün İsmayıllıda ünvan
tapmasının səbəbi isə rayonun belə tarixi
abidələrlə zənginliyidir. İsmayıllı qalalar
diyarıdır.
Strateji mövqeyinə, bərəkətli torpaqlarına
və nemətlərinə görə Azərbaycan
bütün dövrlərdə yadelli
işğalçıların diqqətini cəlb edib və
buna görə də tarix boyu müharibələr
meydanına çevrilib. Yalnız silaha, qeyrətə və
qol gücünə arxalanmaqla güclü orduların
qarşısını almaq mümkün deyildi. Yurdu və
xalqı məhv olmaqdan qorumaq üçün həm də
etibarlı sığınacaqlar lazım idi. Belə
maneələr adətən düşmən önündə
zəhmli bir sipərə çevrilən qalalarımız
olub. Təsadüfi deyil ki, təkcə Azərbaycanın
şimal hissəsində 360-dan artıq dağ qalası
tikilib. Xalqımızın qeyrət simvoluna çevrilən
qalaların çoxluğu həm ulularımızın
mübarizə əzmindən, həm də bu
mübarizənin son dərəcə ağır olduğundan
xəbər verir.
Belə qeyrət simvollarından biri də Cavanşir qalasıdır.
Bu qala VII əsrdə tariximizdə çox parlaq izlər
qoymuş bacarıqlı dövlət xadimi və
görkəmli sərkərdə, Girdman hökmdarı,
Mehranilər sülaləsinin ən görkəmli
nümayəndəsi Cavanşirin adınadır. O
Cavanşirin ki, Babəklə, Koroğlu ilə, Qaçaq
Nəbi ilə bir sırada qürurumuzdur. Həmişə
onun adını bayraq etmişik, övladlarımızı
Cavanşir çağırmışıq. Onun
qalasını isə dəyərincə qoruyub ziyarətgaha
çevirə bilməmişik. Hətta çoxumuz belə
bir qalanın mövcudluğundan da xəbərsizik.
Cavanşir qalası isə milli fəlakətimiz olan
unutqanlığımıza baxmayaraq, dağıntılara
sinə gərərək günümüzə qədər
gəlib çatıb.
Talıstan kəndindən 4 kilometr şimalda, Ağ
çayın sağ sahilindədir. Qaladan xeyli aralı
"Səngər yeri" adlı kiçik düzənlik
var. Sözsüz ki, bu toponim təsadüfi deyil. Burada qalaya
olan hücumların qarşısı alınıb, ciddi
müqavimətlə qarşılaşan, itki verən
düşmən hücumu tam gücü ilə davam
etdirmək iqtidarında olmayıb.
Qala kirəc məhlulu ilə irili- xırdalı çay
daşlarından tikilib. Sahəsi elmi ədəbiyyatda 1,5
hektar göstərilsə də, əslində 2 hektara
yaxındır. Yer sürüşməsi
nəticəsində qərb divarları tamamilə
uçulub. Üç tərəfdən Ağ çayın
dərin və keçilməz dərəsi ilə
dövrələnən qalaya giriş yalnız cənub
tərəfdəndir. Burada eni 2,5 metr olan darvaza yeri
qalmaqdadır. Cənub divarları çox möhtəşəmdir.
Həmin hissədə divarların qalınlığı 2,
hündürlüyü isə 10 metrdən çoxdur.
Hətta bir sıra yerlərdə 12-15 metrə çatır.
Divarların üstündə bir-birindən 40- 50 santimetr
aralı və 1-1,2 metr hündürlüyü olan daraqvari
dişlər ucalır. Qalada 6 bürc var. Onlardan
bəzilərinin diametri 8 metrə çatır. Divarları
möhkəmləndirmək məqsədilə tikilmiş bu
bürclər cənub tərəfdə dördkünc,
digər tərəflərdə isə dairəvi
formadadır.
Qüdrətli bir müdafiə istehkamı olan Cavanşir
qalası əsasən iki hissədən ibarətdir: qala
və Narınqala deyilən iç qala. Narınqala şimal
hissədədir. Onu əsas qaladan ayıran divarlar
güclü dağıntıya məruz qalıb, bir sıra
yerlərdə isə yalnız bünövrənin izləri
görünür. Qalanın şimal qurtaracağında
baş müşahidə məntəqəsi yerləşir.
Oradan "Səngər yeri" və ümumiyyətlə
cənub vadi aydın görünür.
Güman edilir ki, Cavanşir qalasının
şimal-şərq hissəsində gizli yol olmuşdur.
Müharibə zamanı ərzaq və su gətirilən bu
yolun olduğu tərəfdən qalaya hücum
üçün heç bir imkan yoxdur.
Cavanşirin hökmranlıq etdiyi Girdman Azərbaycanın
qədim dövlətlərindəndir. Bu dövlət VI
əsrin sonu - VII əsrin əvvəllərində Girdman
çayının hövzəsində təşəkkül
tapıb. Dövlətin paytaxtı sonralar Bərdəyə
köçürülüb. Cavanşirin atası Varaz Qriqorun
hakimiyyəti dövründə bu dövlətdə
xristianlıq qəbul edilib. Odur ki, Girdman dövlətinin
əhatə etdiyi ərazilərdə xristian
abidələrinin mövcudluğu təbiidir.
Cavanşir 616-cı ildə doğulub. Onun
hökmranlığı dövründə (637-680-ci illər)
Girdman dövləti özünün ən yüksək
tərəqqi dövrünü yaşayıb. Alban
tarixçisi Musa Kalankatlının yazdığına
görə, Cavanşirin hökmranlıq etdiyi vilayətin
hüdudları Gürcüstan sərhədlərindən
tutmuş Hunlar qapısı (Dərbənd) və Araz
çayınadək uzanırdı. Cavanşir Girdman
dövlətini yadelli işğalçılardan - Bizans
imperiyasından, xəzərlərdən qorumaq
üçün müharibələr aparmışdır. O,
7 il ərəblərə qarşı vuruşmuş, misilsiz
şücaət göstərmişdir. Cavanşir diplomatiya
sahəsində də qabiliyyəti ilə seçilirdi. O,
bununla Albaniyanı dəfələrlə
dağıdıcı müharibələrdən, qarət
və soyğunlardan xilas etmişdir. Belə
məqsədlərlə Cavanşir hətta iki dəfə
xəlifə Müaviyənin görüşünə də
getmişdir. Xəlifə bu görüşlər zamanı
Cavanşirin nüfuzu ilə hesablaşmışdı.
Yenə Musa Kalankatlının verdiyi məlumata görə,
Cavanşirin bütün hökmranlığı onun adına
yalnız şöhrət və iftixar qazandırıb.
Dövrünün ustad şairi Dəvdək onun
ölümünə həsr olunmuş 140 misralıq
qəsidə yazıb.
Cavanşir 680-ci ildə sui- qəsd nəticəsində
öldürülüb. Deyilənlərə görə,
vəsiyyət edib ki, məni düşmən sərhədində
basdırın, oğullarda qeyrət olsa, qəbrimi
düşmən tapdağına verməzlər. O, sağ
ikən ağlı və qolunun gücü ilə,
öləndən sonra isə məzarı ilə
vətəninin keşiyində dayandı. Təəssüf
ki, biz yurdun sərhədini keçən o müqəddəs
məzarın yerini bu gün bilmirik. Bilmək bir yana, yurdumuzun
beşdə biri düşmən tapdağındadır.
Bəlkə o böyük sərkərdə elə o
torpaqlarda uyuyur?! Biz özümüzü Cavanşir
övladı adlandırırıq. Qürurlanırıq
bununla. Cavanşir qalası isə uçub dağılır,
misqal-misqal itir. Torpaqlarımız da ki yağı tapdağı
altındadır.
Hər qala tariximizin rəvayətlər, əfsanələr,
nağıllar ünvanı olan səhifələridir. Təəssüflər ki, həqiqətlər
hələ də rəvayətlər, əfsanələr
pərdəsi arxasındadır. İsmayıllı
rayonundakı "Qız qalası" da respublikamızın
bütün dağlıq bölgələrində mövcud
olmuş eyni adlı qalalar kimi məchulluq ünvanıdır.
Bu qala Xanagah kəndi yaxınlığında, Axox
çayının sahilində, "İsmayıllı"
dövlət yasaqlığının ərazisində
yerləşir. XI-XII əsrlərə aid qala Axox
çayının sağ sahilində sərt yamaclar və
sıldırım qayalarla əhatələnmiş
dağın zirvəsində tikilmiş müdafiə
istehkamıdır. Sahəsi 1,5 hektardır. Qalaya giriş
yolunun üstündəki dərənin boğazında
uzunluğu 26,6 metr, eni 1,3 metr, hündürlüyü isə
7,7 metr olan sədd var. Divarları daşdandır. Bəzi
yerləri kərpiclə üzlənilib. Abidənin şimal
hissəsində sahəsi 300 kvadratmetr olan terrasdakı
"İç qala"dan Cavanşir qalasına yeraltı
yolun olduğu güman edilir.
Qasımxan qalası. Qalacıq kəndinin təqribən 7-8
kilometr şimalında Göyçay çayının
mənbəyinə yaxın bir sahədə,
"Səngər" adlanan ərazidə, qayaların
üstündədir. Qalanın mövcudluğu yalnız torpaq
səddən və kərpic qırıntılardan
məlumdur. Ən çox dağıntıya məruz qalan
tarixi abidələrdəndir. "Qasımxan"
qalasının XVIII əsrdə tikilməsi güman edilir.
Qədim zamanlarda qalanın yaxınlığından Dağıstana
yol gedirmiş. Bu yolun qalıqları indi də
müşahidə olunur. Qala müdafiə məqsədli
istehkamdır. Qalanın özünə qədər
nəqliyyat yolu yoxdur.
Girdman qalası. İndiki Lahıc qəsəbəsinin
qədim Girdman dövlətinin mərkəzi -olduğu
güman edilir. Rayon mərkəzindən 37 kilometr
şərqdə Girdman çayının sol sahilində
yerləşir. Erkən orta əsrlərdə Girdman
vilayətinin, daha sonra Layizan məlikliyinin inzibati ərazisi
olmaqla bərabər, eyni zamanda qədim Albaniya
dövlətinin alınmaz qalası sayılıb. Lahıc
qəsəbəsində 1980-ci ildə yaradılmış
Tarix və Mədəniyyət Qoruğu fəaliyyət
göstərir. Qoruq ərazisində 93 tarix və
mədəniyyət abidəsi mühafizə olunur ki, bunlardan
71-i şəxsi yaşayış evləri, 22-si isə
müxtəlif təyinatlı tikililərdir. Qoruğun
ərazisi 80 hektardır.
Xan qalası. Abidədən bu gün bir neçə metr
uzunluğu olan, nisbətən hündür daş divar
qalıb. Bu, qala divarlarının qalıqlarıdır.
Qalanın içərisində saray kompleksi - Şirvan
hakimlərinin yay iqamətgahı olub. Həmin saray
kompleksinə aid edilən otaqlardan ikisi Milli Elmlər
Akademiyasının əməkdaşları
tərəfindən bir neçə il əvvəl
təmizlənib. Qalanın XII-XIII əsrlərdən gec
olmayaraq tikildiyi güman edilir.
Haram qalası Sulut kəndi yaxınlığında,
Haramçayın sağ sahilində, çox da hündür
olmayan və son dərəcə mənzərəli bir
sahədə yerləşir. Yerli sakinlər bu qalaya
Qırxotaq və ya Qırxqız qəsri də deyirlər.
Kirəc məhlulundan istifadə etməklə tikilən bu
abidə olduqca yaxşı mühafizə olunub.
Müəyyən hissələrini nəzərə almasaq,
abidənin divarları bütünlüklə salamatdır.
Abidə "Qırxotaq" adlandırılsa da, oradakı
otaqların sayı daha çoxdur. İri dəhliz yerləri
aydın görünür. Rəvayətə görə,
Şirvan xanları hər otaqda bir gözəl qız
(hərəm) saxlayırmışlar və onların
bir-birindən xəbəri olmazmış. Belə fikir
yürüdülür ki, Haram qalası həm də
hərəm qalası olub.
"Fit dağı". Qalanın adı
hündürlüyü dəniz səviyyəsindən 1810
metr yüksəklikdə yerləşən Fit
dağının adından götürülüb. Qədim
hərbi strateji əhəmiyyətə malik qala
Şirvanşahların iqamətgahı -
sığınacağı olub. Qalaya getmək
üçün Sulut kəndi yaxınlığındakı
Haramçayın yatağından piyada və ya atla dik qalxmaq
lazımdır. Qala yaxınlığında daşdan
müdafiə səddi çəkilib. Ətrafında orta əsrlərə
aid tikili qalıqları, hamam yeri, meydançalar var.
Qalanın XVIII əsrdə tikildiyi güman edilir.
Hal-hazırda Fit dağının şərq yamacında
Haramçaydan 250-300 metr yüksəklikdə iri daşlardan
tikilmiş sədd qalmaqdadır.
Basqal 1932-1933-cü illərdə İsmayıllı rayonunun
mərkəzi olub. Qalabaşı məhəlləsi
ərazisində XIV əsrdə tikildiyi güman edilən,
qalınlığı bir neçə metrə çatan qala
divarlarının üzləri bugünədək
qalmaqdadır. "Basqal" toponimi təmiz türk
sözüdür və "qala başı", "qala
qur", "qala yarat", "qala ucalt", "baş
qala" mənasını ifadə edir. Basqal
Tarix-Mədəniyyət Qoruğuna XVI əsrə aid hamam
və məscid kimi qədim abidələr aiddir.
"Buzxana" rayonun Sulut kəndi yaxınlığında
yerləşir. Uzunluğu 12 metr, eni 7 metr olan bu tarixi abidə
çay daşından tikilib. Abidənin üstü
dağvari formada tamamlanıb. Onun əsas hissəsi yerin
altında, üstünün tağı isə yer
səthindədir. İçəri tərəfdən
divarlarının bir hissəsi hamar və yonulmuş
daşlarla üzlənib. Buzxananın cənub-qərb burnunda
onun kiçik və darısqal qapısı yerləşir.
"Buzxana" adı ilə məlum olan bu tikilidən
hansı məqsədlə istifadə edildiyi məlum deyil.
Lakin bura daha çox kiçik həbsxana kamerasına
oxşayır.
Oxucu fikir verdisə, ən çox işlətdiyimiz ifadə
"güman edilir" oldu. Təəssüflər ki,
tariximizə aid çox mətləblər kimi,
qalalarımızın hansı məqsədlərlə
tikildiyi, istifadəsi və strukturu da gümanlar
üzərində qurulub. Xarabalıqları, uçuq-sökük
divarlarının qalıqları, yerləşdikləri
məkan, öz əzəmətini indinin özündə
belə itirməyən bu misilsiz abidələr
ulularımızdan bizə yadıgardır. Qürurumuz,
vüqarımızdır. Biz onları qorumalıyıq,
öyrənməliyik, qarış-qarış tədqiq
etməliyik. Bununla biz ilk növbədə
özümüzə, əslimizə-kökümüzə
hörmət etmiş olarıq. Ancaq belə
olduqda başqalarını bizə, tariximizə
hörmətlə yanaşmağa məcbur edə bilərik.
İsmayıllı Rayon İcra Hakimiyyəti bu
təşəbbüsdə birincidir. İnanırıq ki,
ismayıllılar məqsədlərinə çatacaqlar
və onların bu vətənpərvərlik
təşəbbüsləri bölgədən-bölgəyə
ötürüləcək, ümumdövlət, ümumxalq
əhəmiyyətli bir ənənəyə
çevriləcəkdir.
Azərbaycan.-2007.-18
avqust.-S.6.