Qaliboğlu E.
Dünyada nə
qədər insan yaşayırsa, o qədər də obraz var
Oqtay Sadıqzadə:
"Həyat məktəbini
hər kəs bir cür başa
vurur"
Onun
həyatı çətinliklər içərisində
keçib, amma bir an da olsun, yaşamağa, yaratmağa
inamını itirməyib. Hazırda
87 yaşındadır, yenə
də yaradıcılıqla
məşğuldur. Hər
gün emalatxanasında
işləyir. Yazıçı
Seyid Hüseynin oğludur. Beləliklə,
xalq rəssamı Oqtay Sadıqzadə ilə söhbəti oxucularımıza təqdim
edirik.
- İmzanız ictimaiyyətə,
yaradıcı mühitə
kifayət qədər
məlumdur. Soy etibarilə də yaradıcı bir nəslə mənsubsunuz.
Hər halda indi ömrünüzün
elə bir məqamıdır ki, dünyanı, həyatı,
özünüzü anlamaq
və yaradıcılıqda
daha mənalı çatdırmaq sizin üçün problem deyil. Bəs zaman sizə necə təsir göstərib?
- Yaradıcılıq məqamı
olduqca qəliz məsələdir. Şübhəsiz,
elə məqamlar var ki, əvvəlcə
çoxlu fikirləşirsən.
Xüsusən belə
fikirlər məndə
səhər tezdən
çox olur. Yuxuya gedən məqamda da fikirləşirəm. Hər
halda ömrün-günün
elə çağıdır
ki, insanın bu yaşda həyata,
Allaha öz münasibəti olur. İndi mən hər şeyə münasibətdə tamam başqa cür düşünürəm. O ki
qaldı yaradıcılığa,
emalatxanaya gedəndə,
orada işləyəndə
artıq tamamilə başqalaşıram, sırf
yaradıcılıq üstə
köklənirəm.
Mən yaradıcılıqda
heç zaman fəlsəfə axtarmamışam.
Amma yaşa dolduqca adamın heç özünün də xəbəri olmur, bir də
gözünü
açır ki, filosoflaşıb. Düşüncəsiz
alınmır. Yaradıcı
adam üçün düşüncə tamam
başqa əhəmiyyətə
malikdir. Ümumiyyətlə,
təsəvvür edə
bilmirəm ki, insan otursun, heç bir işlə məşğul
olmasın və fikirləşməsin.
- Kimi var təbiətin verdiyi qabiliyyəti aşkarlayır,
kimi də var buna nail
ola bilmir...
- Əgər insan yaradıcılıq imkanını
daha peşəkar şəkildə üzə
çıxara bilirsə,
deməli, bu, onun xoşbəxtliyidir. Yaradıcı üçün
yaşamağa həddən
artıq yaxşı şərait olduqda görürsən, yaradıcılığa
yer qalmır. Yaradıcılıq onda olur ki, görürsən,
ehtiyac var. Məşhur
yaradıcı insanların
heç də hamısının yaxşı
şəraiti olmayıb.
Əslində həmin
şəraitdən asılı
olmayaraq yaradıcı
insanlar yazıb-yaradıblar. Əgər təbiət sənə böyük talant veribsə, onda bu, özünü mütləq göstərəcək.
- Ötən yüzilin
30-cu illərində
imperiya yaradıcı
beyinlərin üzərinə
hücuma keçdi, millətimiz üçün
yaşayan, əyilməz
başları kəsdi.
Cavidlərin, Müşviqlərin
ömrü buna sübutdur.
Həmin dövr gəncliyi sürgündə
keçən bir şəxs olaraq sizə necə təsir edib?
- Çətinlik mənim
üçün həmişə
həyat imtahanı olub. Həyat məktəbini hər kəs bir cür
başa vurur. Həyatımda rastlaşdığım
çətinlikləri sözün
əsl mənasında
məktəb sayıram.
5 il sürgündə
olmuşam. Bu,
1941-1946-cı illər
idi. Sibir həyatını gördüm.
O zaman 20 yaşım vardı. Çox adamlar həmin dəhşətli sürgünlərə
dözə bilmədilər.
Şəxsən təsəvvür
edə bilməzdim ki, belə bir
dəhşətli həyat
şəraitinə dözə
bilərəm. Amma bu çətin həyat şəraitində
sanki mənə qəribə bir güclü həyat eşqi gəldi: bunu hələ də özüm üçün aydınlaşdıra
bilməmişəm.
Məndən kiçik
qardaşım Cığatay
da belə bir şəraitdə sürgündə idi. Amma sürgünün dəhşəti onun ömründə izini qoydu, qayıdıb gələndən 4 ay sonra vəfat etdi. Hüseyn Cavidin oğlu Ərtoğrul da belə bir tale
ilə üzləşmişdi.
Hər halda həyatın çətinliklərinə
qarşı dözüb
durmaq üçün
inad, nikbinlik lazımdır.
- Başınıza gələnləri
kitab biçimində
yazmısınızmı?
- Yazmaq istəmişəm,
amma ki, yaza bilməmişəm. Bunun üçün ilk növbədə vaxt lazımdır. İndi də mənim üçün yazmaq çox çətindir.
- Atanız Seyid Hüseynin elmi ictimaiyyət üçün
ömrünün, irsinin
açılmayan tərəfləri
varmı?
- Məncə, yoxdur, dəfələrlə hekayələri
kitab şəklində
çap olunub. Qaldı ki, o dövrün qadağalarına, həbslərinə,
qırğınlarına; bu,
həmin dövrə xas cəhətlər idi. Bolşeviklər dönəmində hökumət
başında təsadüfi,
az savadlı adamlar, cinayətkarlar da vardı. O dövrdə gedişata bu və ya
digər səviyyədə
təsir etmək belə mümkün deyildi.
- Rəssamlıqda hansı
məqamdasınız? Hansı
gerçəkləşməyən istəkləriniz var?
- Hər halda mən əlimdən gələn eləmişəm.
Amma bununla yanaşı daim özümdən narazı
qalmışam. Yaradıcılıqla
məşğul olanda
daim gözümün
qabağında böyük
klassiklər dayanıb.
Dünya rəssamlığında
Rəfael var, Mikelancelo var, nə qədər başqa məşhur imzalar var. Dərk
etmişəm ki, bunlara çatmaq çətindir. Bu rəssamlar məni sənətdə bütün
tərəfləri ilə
cəlb ediblər. Rəssamlıq odur ki, gərək ilk növbədə ideyan olsun, şablonçuluğa
yol verməyəsən.
Hər bir yeni cəmiyyətin həmişə təzəliyə
ehtiyacı var. İntibah dövrü rəssamlığı son
yüzildə aşkarlanan
incəsənətin bir
neçə sahəsini
əvəz edirdi. Ona görə də həmin dövrdə rəssamlığa bu mənada böyük ehtiyac vardı. Amma bu gün
başqa vasitələr
geniş yayılıb,
televiziya, radio, mətbuat və b. var. İnsanların
həyat tərzi durmadan dəyişir: qabaqlar insanların böyük tələbatları
vardı, indi kiçilib. Bu gün də rəssamlıq inkişaf edir, amma bu
sahədə də məhdudluq təbii olaraq baş verir.
- Azərbaycan rəssamları
arasında kimin yaradıcılığını daha yüksək qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycan rəssamlığında
ən çox qiymətləndirdiyim Mikayıl
Abdullayevdir. M.Abdullayev
istər qrafika, istərsə də rəngkarlıq sahəsində
peşəkar idi. O, hərtərəfli rəssam
idi. Tahir Salahov da böyük
rəssamdır. Səttar
mənzərəni qeyri-adi
işləyirdi. Hər
rəssamın öz zövqü var. Məsələn, mən mənzərə janrına
demək olar, müraciət eləməmişəm.
Bu sahə mənim üçün maraqlı olmadı. Düzdür, bunu da bacarmaq lazımdır.
Mənim yaradıcılığımda
əsas insan obrazıdır. Dünyada
nə qədər insan yaşayırsa, o qədər də obraz var.
Obrazla işləmək
yaradıcı adam üçün çox maraqlıdır. Bəyəndiyim
böyük rəssamların
portret janrında yaratdıqları mənim
üçün çox
maraqlıdır. Əsas
odur ki, portret janrında insanın daxili aləmini göstərə
biləsən. Bu, həddən artıq mürəkkəb məsələdir.
Böyük rəssamların
hamısı bunu bacarıblar. Bu mənada özümə ruhən yaxın saydığım rəssamlar
çoxdur.
- Çox yaşamağa
görə genə, yoxsa çalışqanlığınıza
borclusunuz?
- Hamısına bütöv
baxıram. 87 yaşındayam.
Daim çalışıram,
dayanmıram. İnsanı
yaşamağa, yaratmağa
kökləyən nəsə
olmalıdır. Gərək
məqsədin uğrunda
yaşayasan, ruhdan düşməyəsən. Hər
gün emalatxanadayam. Hazırda Nizami muzeyi üçün sifariş işləyirəm.
Uşaqlıqdan rəssamlığa
meylim olub
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 18 dekabr.- S. 14..