Xəlilzadə F.
Əbədi varlığımız - milli sərvətimiz
Azərbaycan
musiqisində simfonik muğam janrının banisi, instrumental
konsert janrında yazan ilk Azərbaycan bəstəkarı
Fikrət Əmirov dövrünün məşhur
sənətkarlarından biri idi. Onun musiqisi ötən
əsrin sənət zirvələrini fəth edərək bu
unudulmaz və görkəmli bəstəkara dünya şöhrəti
gətirmişdi. Fikrət Əmirov hələ 1967-ci ildə
yazırdı: "Üzeyir Hacıbəyov mənim
sənət müəllimim olub. Milli musiqimizin
incəliklərini mən ondan öyrənməyə
çalışmışam. Yaxın və Orta Şərq
professional musiqisi üçün Üzeyir Hacıbəyovun
yaradıcılığı böyük bir məktəbdir.
Bu məktəbi hələ çoxları
keçəcək, bu məktəbdən çoxları
öyrənəcək".
Özünün dediyi kimi, dahi Üzeyir bəy məktəbinin
yetirməsi olan Fikrət Əmirov sənətkar olmaq
üçün sənətə vurğun kəsilməyi
çox vacib sayırdı. Böyük bəstəkarın
fikrincə, hər kəs öz mədəniyyətini,
ədəbiyyatını, musiqisini ürəkdən
sevməlidir. Çünki zirvəyə gedən yolda
təkcə istedadlı olmaq azdır, gərəkdir ki,
sənətə bağlı hər kəsdə böyük
məsuliyyət hissi və soy kökə, milli
adət-ənənəyə bağlılıq olsun. Belə
halda qədimliklə müasirliyin qovuşması böyük
əsərlərin yaranmasına səbəb olur. Bəlkə
də elə bu baxımdan Fikrət Əmirov korifey
sənətkarlardan birinə çevrilə bildi. O, öz
xatirələrində yazırdı ki, mənim
yaradıcılığıma üç parlaq
məşəldən işıq düşüb. Bu
müdrik simalar həmişə onun gözlərinin
önündən çəkilməyibE Üzeyir,
Bülbül, Vurğun.
Böyük bəstəkarın atası tarzən
Məşədi Cəmil Əmirov dövrünün
görkəmli musiqi xadimlərindən biri olub. Hələ
1910-cu ildə Riqada "Qrammofon" firması
Məşədi Cəmilin Azərbaycan musiqiçiləri
ilə birgə ifa etdiyi muğam və xalq mahnılarını
vala yazmışdır. 1911-1912-ci illərdə
Məşədi Cəmil İstanbulda "Heyratı"
muğamını nota köçürərək nəşr
etdirmişdir. Tədqiqatçılar söyləyirlər ki,
Məşədi Cəmil adi tarzən deyildi, o,
muğamlarımızın, xalq mahnılarımızın
dərin bilicisi sayılırdı. O, təkcə ifa etmirdi,
həm də iri musiqi əsərləri yaradan bir
sənətkar kimi də fəaliyyət göstərirdi.
Cəmil Əmirov "Seyfəlmülk" operasının
(1915) və "Namuslu ər" dramının (1923)
müəllifidir. Əslən şuşalı olan
Məşədi Cəmil sonralar bir müddət Gəncədə
yaşamışdır. Elə Fikrət Əmirov da bu
şəhərdə doğulmuş, musiqi məktəbinin tar
sinfini Gəncədə bitirmişdir.
Ağır repressiya illərində Bakıda təhsil almaq
istəyən Fikrət Əmirov bir müddət öz
arzularından uzaq düşmüşdür. Qəfil
başlayan İkinci Dünya müharibəsinin ağır
səngərlərində faşistlərlə
döyüşmək məcburiyyətində
qalmışdır.
Müharibədən sonra Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında
təhsil alan Fikrət Əmirov çox gərgin əmək
fəaliyyətinə başladı. O, bir tərəfdən
müxtəlif sənət məbədlərinə -
Dövlət Filarmoniyasına, Opera və Balet Teatrına,
Bəstəkarlar İttifaqına rəhbərlik edir, digər
tərəfdən də musiqi tariximizin çox vacib səhifələrini
yazırdı. Musiqi sənətimizin demək olar ki,
bütün sahələri üzrə öz qabiliyyətini
sınayan və bu sınaqdan çox uğurla çıxan
Fikrət Əmirov istedadlı və hərtərəfli
bəstəkar idi. O, səhnə əsərləri
üçün də musiqi bəstələyirdi.
"Ürəkçalanlar", "Gözün
aydın" adlı komediyalara yazdığı musiqilər
öz lirizmi, qəlbə yatımlığı,
coşqunluğu və təsirliliyi ilə seçilirdi.
Professional musiqi tariximizə nəzər salsaq onun nə
qədər zəngin olduğunun, eyni zamanda, görkəmli
nümayəndələr yetirdiyinin şahidi olarıq. Bu
sənət korifeylərinin sırasında Fikrət
Əmirovun öz yeri var. Bəstəkarın simfonik
əsərləri ona daha çox şöhrət və
məhəbbət gətirmişdir. Xatırladaq ki, simli
orkestr üçün "Nizami" simfoniyası Fikrət
Əmirovun bu sahədə gələcək
nailiyyətlərini təsdiqləyən ilk uğurlu
əsərlərdən biri oldu. "Şur", "Kürd
ovşarı" və "Gülüstan-Bayatı
Şiraz" simfonik muğamları ilə Fikrət Əmirov
simfonik musiqi tarixində qeyri-adi bir yeniliyin müəllifi kimi
mədəniyyət tariximizin təzə
səhifələrini yazdı. Beləliklə də,
Azərbaycan musiqisində simfonik muğam janrının
nəinki əsası qoyuldu, həm də ilk və
möhtəşəm nümunələri yaradıldı.
Buna baxmayaraq Fikrət Əmirov həmişə
təvazökar və sadəliyi ilə seçilirdi. O
bütün uğurlarını dahi Üzeyir
Hacıbəyovun adına bağlayır, onun şagirdi,
tələbəsi, ardıcılı olmağı ilə
fəxr edirdi. O yazırdı: "Azərbaycanda simfonik musiqi
janrının yaranması və onun inkişafı tarixinə
müxtəsər nəzər salarkən ilk növbədə
musiqimizin banisi ustadımız ölməz Üzeyir
Hacıbəyov yadımıza düşür". Bu, adi
xatırlama deyil, böyük bir bəstəkarın öz
müəlliminə olan dərin ehtiramından,
məhəbbətindən xəbər verir. Ənənə o
zaman yaşayır və davam edir ki, hər iki
tərəfdə güclü bağlılıq olsun.
İddialar, mənəm-mənəmlik heç zaman
sənətə başucalığı gətirməyib.
Əgər Azərbaycan simfonik musiqisinin əsl
inkişafını nəzərdən keçirəndə
ötən əsrin 20-ci illərində Üzeyir
Hacıbəyov, Müslüm Maqomayev, çox qısa
ömür sürmüş Asəf Zeynallı yada
düşürsə, bu sıranın ən ləyaqətli,
ən bəhrəli nümayəndələrindən biri
də məhz Fikrət Əmirov xatırlanır. O, çox
məhsuldar işləyirdi. "Azərbaycan
süitası", "Azərbaycan kapriççosu",
"Simfonik rəqslər", "Azərbaycan
qravürləri" adlı orijinal əsərlər Fikrət
Əmirovun yeni uğurları idi. Bəstəkar Azərbaycan
simfonik musiqisinə yeni janrlar gətirmişdir. Fikrət
Əmirov Azərbaycan simfonik musiqisini dünya professional
musiqisinin tərkib hissələrindən birinə
çevirməyi bacarmışdır.
Dahi bəstəkarın musiqi tariximizdə rolu bəllidir.
Fikrət Əmirov Azərbaycan mədəniyyətində iki
nəhəng musiqi abidəsi ucaldıb. Bunlardan biri 1953-cü
ildə səhnəyə vəsiqə almış
"Sevil" operası, ikincisi isə müəllifinə
dünya şöhrəti gətirmiş "Min bir
gecə" (1979) baletidir. Bu əsərdə yeni həyat,
azadlıq uğrunda mübarizə Fikrət Əmirovun musiqisi
ilə çox canlı, emosional və təsirli
alınmışdır.
"Sevil" operası 1963-cü ildə böyük
dirijorumuz Niyazinin rəhbərliyi ilə Moskvada ifa
olunmuşdur. Eləcə də Səmərqənddə
tamaşaya qoyulmuş və ekranlaşdırılmışdır.
Əsl sənət əsərləri üçün zaman,
quruluş məfhumu yoxdur. Fikrət Əmirovun bütün
yaradıcılığı sovet dövründə
çiçəklənsə də, o elə
əsərlərə can və həyat verib ki, bunlar
illəri, əsrləri keçərək
gələcəyə addımlamaqdadır. Bu mənada
"Min bir gecə" baleti təkcə Azərbaycan
musiqisinin deyil, bütün dünya mədəniyyətinin
incilərindən sayılır. Bu baletdə Azərbaycan
təranələri ilə bərabər ərəb musiqisinin
ahəng və ritmlərindən də istifadə
edilmişdir. Dahi bəstəkarın öz
sağlığında bu balet dünyanın bir çox
möhtəşəm konsert salonlarında
dəfələrlə ifa olunmuşdur. Ötən əsrin
70-80-ci illərində mətbuat bu baletlə əlaqədar
Fikrət Əmirov haqqında məhz belə yazırdı:
"Zəmanəmizin böyük bəstəkarı". Bu
şöhrətin nəticəsində onun ünvanına
müxtəlif fəxri adlar, titullar, orden və medallar daxil
olurdu. SSRİ xalq artisti, SSRİ Dövlət mükafatı
laureatıE Bütün mükafat və titulları sadalasaq,
çox uzun bir siyahı yaranar. Varlığı ilə
millətinə, onun musiqisinə bağlı bir
sənətkarın geniş şöhrətə, ad-sana,
böyük məhəbbətə, rəğbətə
sahib durması hər şeydən əvvəl onun qeyri-adi
istedadı və meydana çıxardığı musiqi
əsərlərinin qüdrəti ilə bağlıdır.
Bütün dövrlərdə olduğu kimi, təbii ki,
Fikrət Əmirova da qısqanclıqla yanaşanlar, ona mane
olmaq istəyənlər də olub. Amma heç kim onu inkar
etmək, qarşısını kəsmək iqtidarında
deyildi. Buna bir səbəb də dahi bəstəkarın
yaradıcılığında yüksək idealların
tərənnüm olunması idi. Fikrət Əmirov
yazırdı: "Əsl novatorluğu xalqın
həyatından, canlı ənənələrindən, milli
zəmindən ayrı təsəvvür etmək mümkün
deyildir. Gənc bəstəkarlara bu həqiqəti
dönə-dönə demək, başa salmaq vacibdir. Onlara
qayğı ilə yanaşmaq, eyni zamanda güzəştə
getmək yox, böyük tələbkarlıq
göstərmək lazımdır". Deyirlər
xəstəliyin qarşısını almaq, onu müalicə
etməkdən çox-çox asandır. Sənətdə
də belədir: Həmişə yaxşı
nümunələrin təbliğinə, zərərli
meyillərin pislənməsinə - musiqi tənqidinə böyük
əhəmiyyət verən Fikrət Əmirov öz
yaşıdlarından da, gənc həmkarlarından da
həmişə uzunömürlü sənət
əsərlərinin yaradılmasını tələb edirdi.
İndi musiqi yaradıcılığında baş verən
xaosu, qeyri-peşəkarlığı muşahidə
etdikcə, belə bəstəkarların yoxluğuna,
tənqidi fikrin olmamasına təəssüflənirsən.
Fikrət Əmirov iri, orijinal musiqi əsərlərinin
müəllifi olmaqla bərabər həm də bir-birindən
gözəl mahnılar bəstələyirdi. Unudulmaz
ifaçılarımız Rəşid Behbudov,
Şövkət Ələkbərova və başqaları
onun musiqi əsərlərini necə şövqlə oxuyardılar.
Fikrət Əmirovun ruhundan qida almış o
şərqilər indi bizim retro mahnılarımızdan
sayılır. Bəstəkarın "Gülərəm
gülsən", "Mən səni araram",
"Reyhan", "Gülür ellər" adlı
məşhur romans və mahnıları indi də repertuardan
düşmür. Elə müğənnilərimiz var ki, onlar
ilk dəfə məhz Fikrət Əmirovun mahnıları
ilə əsl professional məktəb keçiblər. Xalq
artisti İlhamə Quliyeva həmişə etiraf edir ki, onun
müğənni kimi uğur qazanmasına əsl səbəb
məhz Fikrət Əmirovun mahnıları olub. Bu etirafda
həqiqət var. Çünki bizim hər birimiz
İlhamə Quliyevanın ilhamla oxuduğu "Göy
göl" mahnısını heç vaxt unutmuruq. Yurdumuzun
təbii bir incisi haqqında olan bu mahnıda Fikrət
Əmirov musiqisi əsl möcüzə yaradıb. Adamın
ruhu doğma yerlərə qanadlanır.
Unudulmaz bəstəkarın məlahətli musiqisini yaşadan
bir sıra kinofilmlərimiz də var: "Böyük
dayaq", "Səhər", "Mənki gözəl
deyildim" və s. Böyük və unudulmaz bəstəkar
öz istedadının sayəsində sənətdə
elə bir zirvənin sahibi olub ki, onun musiqisi yurdumuzun
dağı, daşı, çayı, dənizi kimi
əbədidir. Fikrət Əmirov musiqisi əbədi
varlığımızdır, səhərlə dan yerində
qızaran Günəşimizdir - şəfəqləri
məmləkətimizin hər guşəsində əks
olunur.
Şöhrəti ölkələr dolaşan bu xoş taleli
sənətkarın əsərlərinin
əksəriyyətini, xüsusilə də simfonik
muğamlarını ötən dövrün çox
böyük dirijorları ifa etmişlər. Azərbaycanda
yaratdığı əsərlər dünyanın
böyük konsert salonlarında əzəmətlə
səslənmişdir. Fikrət Əmirov bütün
söhbətlərində, məruzə və
çıxışlarında həmişə bir
məsələni xüsusilə vurğulayırdı:
"Xalqımızın musiqi mədəniyyətinin ən
qədim qolu muğam ifaçılığıdır.
Əsrlər boyu musiqimizi Yaxın və Orta Şərqdə
təmsil edən, onun şöhrətini yayan da muğam
ustalarımız olmuşlarE Muğam dəsgahlarımız
Azərbaycan musiqisinin mayasıdır. Biz o zaman
bəşəri heyrətə gətirən böyük musiqi
əsərləri yarada bilərik ki, kökümüzü,
klassik irsimizi unutmayaq. Azərbaycan muğam sənətinin
paklığını həmişə qoruya bilək".
Bəlkə də bu paklığa, təmizliyə
bağlı olduğundan Fikrət Əmirov dünya musiqisinin
ən möhtəşəm və parlaq incilərini belə
uğurla yarada bildi.
Azərbaycan.- 2007.- 6 dekabr.-S. 5.