Məhərrəmova
T.
Dünyanı dolaşan SƏS sahibi
Rəşid Behbudov bütün
bəşəriyyət üçün oxuyurdu
Onu bu gün də nəinki
doğma Azərbaycanda, eləcə də dünyanın
əksər ölkələrində yaxşı
tanıyır, sevirlər. Şirin və ecazkar səsi
neçə onillərdir ki, milyonlarla tamaşaçı
və dinləyicini ovsunlayır. O, bütün
bəşəriyyət üçün oxuyurdu. Onu
incəsənətimizin əfsanəsi, Tanrı
möcüzəsi də adlandırmaq olardı.
Vətənimizə başucalığı gətirən bu
bənzərsiz səsin sahibi dünya vokal sənətinin
ulduzu Rəşid Behbudov idi. Müğənninin
çəkildiyi və səsi yazılmış bədii
və sənədli filmlər ekranlarımızda
dəfələrlə göstərilməsinə baxmayaraq,
tamaşaçılar onu hər dəfə maraqla
qarşılayır, ekran qəhrəmanlarına
sevə-sevə baxırlar.
Bir nəslin möcüzəsi
Deyirlər,
musiqi həmin yerdə elə-belə kök salmır.
İnsanların daha çox soy-kökə, torpağa,
sənətə bağlı olduğu yerlərə tutur
üzünü. Onların ailəsinin də dərin musiqi
kökləri olub. Atadan oğula, oğuldan övlada irsən
keçib bu istedad. Onların hər biri xalqı öz
musiqisinin arxasınca aparmağı bacarıb. Minlərin,
milyonların ürəyini əvəzsiz ifaları ilə
fəth edə bilib. Behbudovlar nəsli zaman-zaman musiqi
sənətimizə başucalığı gətirib, onun
dünyada tanınmasına kömək edib.
Babasının
Şuşada bəzzaz dükanı vardı. Atası Məcid
cavanlığında, hələ Qarabağda
yaşadığı vaxtlarda arşın malı satar,
başsız qalmış ailəni dolandırardı. Gənc
Məcid varlı xanımların malikanəsinə
arşın malı aparanda şəhərin küçələrində
"Ay arşın malı alan" - deyə "Segah"
və "Bayatı" üstündə oxuyar, xoş
səsi ilə müştərilərin diqqətini cəlb
edərdi. Ancaq tale onunla bir zarafat etdi.
O, arşınmalçılığın daşını atıb xanəndə oldu. Məcid Qafqazda xalq mahnılarının mahir ifaçısını çevrildi. Onda bilmədi ki, tale bu zarafatı bir də təkrarlayacaq, haçansa oğlu da "arşınmalçı" olacaq. Həyatda qəribə təsadüflər olur. Neçə
onillərdən sonra Məcidin oğlu Rəşid atasının hərəkətlərini bir aktyor kimi ekranda təkrar edir və... onun qəhrəmanı tacir Əsgər də Gülçöhrəyə bir könüldən min könülə vurulur, sonra onu götürüb qaçır.
Qonşuları tarzən Rzabala qovaq ağacının altında salınmış palazın üstündə oturub çalardı. Məcid el havaları, muğam oxuyardı. Rəşid hər şeyi unudub dinləyərdi. Hələ 7-8 yaşı vardı. Qardaşı Ənvər klarnet, bacısı Nəcibə piano çalardı. Rəşid isə nə bir musiqi aləti çalır, nə də
oxuyurdu. Dərsdən gələn kimi qaçırdı bostana. Onunku gül-çiçək, qovun-qarpız tağları idi. Qızılgülləri bir dərsə gedəndə, bir də gələndə sayardı ki, dərib-eləyən olmasın.
Ailənin sonbeşiyi
Rəşid Tbilisidə inqilablar dövründə doğulmuşdu. Elə bir zaman idi ki, hakimiyyət əldən-ələ keçirdi. Evdən bir çox qiymətli əşyaları, bahalı qab-qacağı aparıb satır və dolanırdılar. Uşaqlar bunların harada olduğunu soruşanda Füruzə xanım "sınıb", "itib" və s. bəhanələrlə onları aldadarmış. Uşaqlarına yemək verəndə mərhəmətli ana özü ac qalardı. "Anacan, bəs sən özün?" - deyə uşaqlar narahatlıqla soruşarkən, onları sakitləşdirər, "mən yemişəm" deyərdi. Həqiqətdə isə çörək payı 100-150 qram olurdu və anaya çox vaxt çatmırdı.
Rəşid ailəyə heç olmasa bir az kömək etmək üçün 12 yaşından işləməyə başlayır. O, sonralar uşaqkən işləməsi haqqında belə danışırdı: "Boyca balaca, çox cəld idim. Məni
nəhəng buxar qazanlarının içərisinə
salır, əlimə şlanq verib qazanların ərpin
təmizləməyi tapşırırdılar. Orada
hərarət çox yüksək olurdu. İstidən az qala
boğulurdum".
Onun
əlindən çox iş gəlirdi. Evin hər
işinə yarayırdı. Dülgərlik,
çilingərlik işindən baş çıxarır,
hətta əla xörək bişirirdi. Bunları nə vaxt
öyrəndiyini soruşanda deyirdi: "Ailədə
uşaqların ən kiçiyi mən idim, buna görə
də anamın işə getməsi hamıdan çox
məni narahat edirdi. Evimiz Avlobarda - təpənin
üstündə idi. Mən yamacaşağı anamın
dalınca qaçır və ağlayırdım. Sonra
saatlarla pəncərənin qabağında oturub anamın
gəlişini gözləyirdim. O, uzaqdan gələn kimi
sevinə-sevinə qaçırdım. Anam həmişə
xörək bişirəndə deyərdi: "Oğlum,
sən bu işi görməsən də olar, ancaq
öyrənsən yaxşıdır. Nə bilirsən,
evlənəcəyin qız hər şeyi biləcək? Ona
məsləhət verə bilərsən,
öyrədərsən".
Füruzə
xanım 42 yaşında qəflətən vəfat etdi. O vaxt Rəşidin 16
yaşı vardı. Elə həmin
illərdə o, Tbilisidə "Teo-caz" adlı kiçik
caz ansamblı yaradır. O dövrdə ansamblı
bütün ittifaqda məşhur olan Ayvazyan bunu görüb
Rəşidi öz ansamblına dəvət edir. O,
Ayvazyanın caz-bəndi ilə bütün ölkəni dolaşır.
Cəbhədə konsertlər verir. Bakıda qastrol səfərində olanda burada qalmaq
qərarına gəlir. Həm də ki,
onun qohum-əqrəbası - Vəkilovlar burada
yaşayırdı. Tezliklə
Rəşidin səsi və zahiri görkəmi Bakını
fəth edir. Çox keçmir ki, lap
nağıllardakı kimi xoşbətlik quşu başına
qonur - Rza Təhmasib onu "Arşın mal alan"
filminə dəvət edir.
Arşınmalçı
Rəşid Behbudov 1945-ci
ildə həmin filmdə Arşınmalçı rolunda
çəkilir və bu film onu böyük şöhrət
gətirir. Filmin ssenari müəllifi Sabit Rəhman
"Azərbaycan kinematoqrafiyasının
təntənəsi" məqaləsində aktyorun oyununu
belə qiymətləndirib: "Əsgər rolu Rəşid
Behbudovun oynadığı ilk roldur. Rəşid öz
gözəl, lirik səsilə estrada
səhnəsində SSRİ-nin bir çox
şəhərlərində sevilmiş və
dəfələrlə alqışlanmışdı.
Əsgər onun ilk rolu olmağına baxmayaraq, Behbudovun bir
kino aktyoru kimi böyük ümidlər verdiyini
göstərir..."
Çəkilişlər
zamanı atasının ölüm ayağında olması
haqqında kinostudiyaya teleqram gəlir. O, paltarını belə
dəyişmədən, qrimini təmizləmədən yol
maşını ilə Qazaxa tələsir. Gəlib
çatanda görür ki, atası eyvanda oturub çay
içir. "Mənə dedilər ki,
indi sən məşhur müğənni olmusan, kinoda
çəkilirsən. Mən də yoxlamaq
istədim görüm, düzdür, ya yox".
Bundan bir az sonra
ikinci teleqram gəlir. Bu dəfə atası
həqiqətən vəfat emişdi.
Rəşid Behbudov
söhbətlərinin birində demişdi: "Mən
dünyanın hər hansı bir ölkəsində konsert
proqramı ilə çıxış edəndə
tamaşaçılar məni hər şeydən
əvvəl "Arşın mal alan" filminin
qəhrəmanı tacir Əsgər kimi alqışlayırdılar. "Arşın mal alan"
Azərbaycan kinosunun bütün dünyada bayrağına
çevrildi. Bizim "Arşın mal alan"
dünya ölkələrinin ekranlarını gəzdi. Çox vaxt öz konsertlərimlə filmin
arxasınca getməli olurdum və Əsgər mənim ən
gözəl "vizit vərəqəm" idi" - deyirdi.
Doğrudan da, filmdə ifa olunan, dünya
ekranlarında məharətlə səslənən mahnı
uzun illər müğənninin "vizit
vərəqəsinə" çevrildi. "Arşın
mal alan" ona çox böyük
uğur gətirərək 50-dən artıq ölkədə
nümayiş etdirildi.
R.Behbudovun Azərbaycan milli
kinematoqrafiyasının inkişafında xidmətləri
təkcə "Arşın mal alan"
kinokomediyası ilə bitmir. O, həmçinin
"Bəxtiyar" filmində, "1001-ci qastrol",
"Doğma xalqımıza", "Toyda
görüş", "Abşeron ritmləri"
film-konsertlərində və bir çox sənədli
filmlərdə və kinoyurnallarda çəkilib.
1951-ci ildə Rəşid
Behbudov Çinə qastrol səfərinə gedir. Azərbaycanlı
müğənni Sovet İttifaqından gəlmiş ilk
sənətçi idi. Artıq o, son
dərəcə populyar idi. Çində
"Arşın mal alan" filmi "Örtüksüz
məhəbbət" adı ilə nümayiş
etdirilərək çox məşhurlaşmışdı.
Ona görə də Rəşidi orada hamı
tanıyırdı.
Məşhurluq onu
addımbaşı izləyirdi. "Bəxtiyar"
filmi isə bu populyarlığın yeni dalğası idi.
Üstəlik, Tofiq Quliyevin mahnıları, solo
konsertlər, laureatlıq. Bəlkə
də onun təbiətindən irəli gəlirdi. O,
mahnılarını elə ifa edirdi ki, çox sentimental
hissə qapılanlar arasında heç olmasa birinin
ürəyi gedirdi. Odessada onun
maşınını camaat əlləri üstündə
gəzdirirdi. Keçmiş ittifaqın
əksər qızları müğənniyə
vurulmuşdu.
Onu hər
yerdə sevirdilər
Müğənni
Azərbaycan Böyük Dövlət Konsert Ansamblı ilə
qastrollara getməyə başladıqdan sonra bu kollektiv
Mahnı Teatrı adı altında fəaliyyətə
başladı.
Bu, SSRİ-də ilk belə teatr idi. Müğənni həmin ansamblla 56 ölkəni
gəzmiş, Mərkəzi Amerikadan başqa dünyanın
hər yerində olmuşdu. Bəzi
ölkələrdə ansambl bir neçə dəfə,
təkcə Hindistanda 6 dəfə qastrol səfərində
olmuşdu. O, xarici ölkələrdə verdiyi konsertlərdə
yerli xalqların dilində oxuyur, heyrət nidaları və
alqışlarla qarşılanırdı. R.Behbudovun
özünün çəkdiyi və filmə daxil edilmiş
kinoxronikadan aydın olur ki, İran səfəri zamanı
verdiyi konsertlərdən yığılan vəsaiti Tehranda
Gənclər evinin konsert salonunun tikintisinə hədiyyə
edir. İran gənclər naziri
çıxışında bildirir ki, 1962-ci ildə Tehranda
dəbdəbəli konsert kompleksi vaxtilə onun
şərəfinə "Rəşidiyyə" adlandırılıb.
Çilidə olarkən
R.Behbudov bir çox şəhərlərdə konsertlər
verir. Hətta partizanlar onu öz kollektivi ilə birgə
dağlara aparırlar. Burada R.Behbudov və
onun həmkarları 4200 metr hündürlükdə konsert
verir, antraktlarda isə isti çay içmək
əvəzinə oksigen yastığı ilə nəfəs
alırdılar. Həmin səfərdə
iştirak edən Boris Brunovun dediyinə görə, üç
ay ərzində kollektiv tərəfindən 85 konsert verilib
və həmin konsertlərdə bir neçə yüz min
tamaşaçı iştirak edib. R.Behbudov
Çilidə Milli Qəhrəman Viktor Xara ilə
Qızların
sevimlisi
Rəşid binoklu
əlinə götürüb eyvanda durar və
həyətlərindən keçib gedən tələbə
qızlara tamaşa etməyi xoşlayarmış. Günlərin birində
Tibb İnstitutunun tələbələri arasında
gördüyü bir qız üçün arzu tutur:
"Əgər ad günümdə bu qızla
İndi o vaxtdan çox
illər keçir. Ceyran xanım onu sevimli həyat
yoldaşından ayrı salan həyatın faniliyindən
çox gileylidir. Təsəllisi Rəşid Behbudovun
yaddaşlara əbədi köçən ifası,
qəlblərdə yer alan daimi
məhəbbətidir.
Kaspi.- 2007.- 14 dekabr.- S. 16.