Əsədov B.

 

Sənətinin Məcnunu

 

Baba Mahmudoğlu ilə yaxın tanışıydıq. O qədər yaxın ki, özü qardaşım Mübarizin toy məclisini aparmasını təklif etmiş və dəstəsi ilə gəlib təmənnasız çalıb-oxumuşdular. Artıq ikisi də o dünyada - rahat, qayğısız, doğma, halal dünyadadır və Babanın əbədiyyətə qovuşmasından bir il keçir. Fəqət onun otuz il əvvəlki səsi hələ də qulağımdadır. Baba oxuduqca uca dağların xoş havasını, laləli çəmənlərin ətrini duyur, ilk nəğməmiz ana laylasını, bülbüllərin cəhcəhini, durnagözlü bulaqların zümzüməsini, şəlalələrin şırıltısını eşidirdik. Məcnunun sevgi dastanını vəsf edən Füzuli şeiri, Üzeyir musiqisi məhəbbət çeşməsi kimi çağlayırdı.
Əməkdar jurnalist Hidayət Zeynalov o vaxt "Kommunist" qəzetində "Üçtelli durnaE" məqaləsində yazırdı: "Üçtelli durnaE" Göylər pərisinə qoşulmuş bu el havası neçə-neçə xanəndənin
xoş avazı ilə qanadlanmışdır. Onu gözəl oxuyan müğənnilər az olmamışdır. Bəs nədəndir ki, Baba Mirzəyevin (sonralar Mahmudoğlu - B.Ə.) ifasında "Üçtelli durna" yeni təravətlə səslənirE Doğma Muğanlı kəndində evlərinin qarşısından baş alıb uzanan Qarayazı meşəsi Babanın uşaqlıq illərinin xatirələri ilə doludur. Yaz vaxtı dama çıxaraq E göydə qatarlanıb meşənin üstü ilə harayasa uçan durna karvanını seyr etməkdən, onların qaqqıltısını dinləməkdən doymazdı. Mavi səmada asta-asta süzən durna köçü gözdən itər, onların qaqqıltısı da get-gedə zəifləyərək süzülə-süzülə lap uzaqlardan gələrdi. Bax, Baba indi hər dəfə "Üçtelli durna"nı oxuyanda o zamanlar keçirdiyi hisslərlə yaşayır, həmin mənzərəni gözləri qarşısında canlandırır. Öz səsi ilə telli durnaların uçuşundakı poetikliyin, onların get-gedə qeyb olan qaqqıltısındakı melodiyaların rəsmini çəkməyə çalışır. Ürəkdən gələn mahnı ürəklərə yayılır".
Baba Mahmudoğlunun sənətinə bu qiymət Allahverdi Eminovun yenicə çapdan çıxmış "Baba Mirzəyevin musiqi fəlsəfəsi" kitabında da təsdiqlənir: "Üç gündən bir, beş gündən bir", "Yaxan düymələ", "Xumar oldum", "Üçtelli durna", "Yadıma düşdü", "Kəklik", "Ay qız", "Süsən sünbül" mahnılarını və sair mahnıları o, özünəməxsus oxumuşdur. Deyərdim ki, mən bu retrolaşmış xalq mahnılarını müxtəlif illərdə ayrı-ayrı seçilən xanəndələrin ifasında eşitmişəm. Hər bir ifaçıda spesifik səs çaları, səs ləhçəsi olmuşdur. Baba isə, əvvəla, risk etmiş, lakin qorxmamışdır, öz fərdi möhürünü vurmuşdur. Baba mahnı oxuyanda adamda assosiativ xəyal-təsəvvur yaranır - kimin özünə, yaddaşına bəlli taleyi, xatirəsi olub, canlanır. Sənətkarlıq da budur".
Baba şeir də yazmışdı, riyazi elmləri də dəqiqliyilə mənimsəmişdi və ikincinin dalınca düşüb ali təhsil almışdı. Mühəndis işləyirdi və bu sahədə onu böyük uğurlar gözləyirdi. Ancaq yolunu musiqiyə sarı çevirdi.
1959-cu il idi. Ümumdünya Həmkarlar İttifaqının Moskvada keçirilən V konqresinin iştirakçıları üçün Qurultaylar Sarayında veriləcək konsertə seçmə baxışda Baba Mirzəyev qarmonçalan Məmmədağa Ağayevin müşayiəti ilə "Heyratı"nı oxuyurdu.
Onu dinləyən dahi Bülbül muğamın təkrarən ifa olunmasını xahiş etdi və sonra dedi:
- Bu uşağın diafraqması peşəkar müğənnilərinki kimi işləyir. Bala, necə oldu sən bu fermatonu yarada bildin?
Baba bu termini ilk dəfə eşitdiyini bildirmiş və izah etmişdi:
- Bizim kəndin torpağı şor olduğu üçün çox palçıqlıdır. Palçıq quruyandan sonra arabaların, heyvanların gediş-gəlişindən torpaq əzilərək narın toz halına düşür. Mən o tozları təpə kimi yerə yığıb, ağzı üstə iki əlimi yerə qoyub, ayaqlarımı düz şəkildə uzadaraq nəfəsimlə torpağı yerlə-yeksan edənə qədər bir nəfəsə oxuyuram. İndi də hər gün küçədə iki-üç dəfə bu təmrinləri edirəm.
Bülbül üzünü məşhur rəqqasə Əminə Dilbaziyə tutmuşdu:
- Mən bu cür fermatonun əldə edilməsi və diafraqmamın möhkəmləndirilməsi üçün İtaliyada dörd il təhsil aldım. Bu uşağın üsulu mənimkindən gözəl və sadədir. Afərin bu uşağın fəhminə.
Baba "Heyratı"nı birinci dəfə tələbəlik illərində Azərbaycan Sənaye İnstitutunun (indiki Neft Akademiyasının) özfəaliyyət ansamblının müşayiəti ilə televiziyada ifa etmişdi. Xatirələrində oxuyuruq: "Onda dünya şöhrətli alim Azad Mirzəcanzadə bizə xüsusi kursdan mühazirə deyirdi. Televiziyada çıxışımın səhəri günü imtahanda suallara cavabımdan məmnun qaldı və mənə xeyir-dua verdi:
- Axşam televziyada oxumağın xoşuma gəldi. Bütün elmlərin incəsənətlə əlaqəsi var. Məsələnin mürəkkəbliyi onun dərk edilməsində, duyulmasındadır. Əgər sən belə oxuyursansa, deməli, dəqiq fənləri də gözəl bilməyi bacarırsan. Mən özüm bir daha bunların təsdiqinə varmaq üçün qəsdən fənnin qavranılmasını öyrənmək fikrinə düşdüm. Sənin oxumağın fənnin bu cavabını lap əlalaşdırırdı. Gələcəkdə hansı sahə üzrə məşğul olsan, güman edirəm ki, sən böyük müvəffəqiyyət qazana bilərsən".
Sonra peşəkar məktəb keçmək arzusu Babanı A.Zeynallı adına Musiqi Texnikumuna, Seyid Şuşiniskinin sinfinə gətirir. Böyük ustad da onun ifasında "Heyratı"nı bəyənir və ayağı sayalı bu muğam Baba Mirzəyevi əbədi yolcusu olduğu cənnət dünyasına bağlayır.
Hələ otuz yaşı tamam olmayan Babanın həvəskar artist kimi Opera və Balet Teatrına qəbul olunması onun üçün böyük sevinc, fərəh idi. O zaman zavodda növbə rəisi işləyən bu gəncin müsabiqədə qeyri-adi oxuması Niyazinin diqqətini cəlb etmişdi. Maestro sonralar yazacaqdı: "Opera və Balet Teatrında keçirilən müsabiqədə birinci yeri tutan Baba Mirzəyevin möcüzəli səsi məni heyran etdi. Səsindəki büllurluq, məlahət, formantalılıq, heyrətamiz çeviklik təqdirəlayiqdir. Xeyli vaxt ötdükdən sonra atamın yazmış olduğu "Aşıq Qərib" operasının vala yazılması mövsümündə Qərib rolunun ifasını bütün opera boyu ağlasığmaz dərəcədə oxumuşdur".
Baba Mahmudoğlunun Opera və Balet Teatrında oynadığı baş rolların - Məcnun ("Leyli və Məcnun"), Şah İsmayıl ("Şah İsmayıl), Kərəm ("Əsli və Kərəm"), Camal ("Gəlin qayası"), Mir Seyid ("Xanəndənin taleyi") rollarının da hər birinin öz həlli və ifaçı yozumu olub.
Allahverdi Eminovun görkəmli xanəndə, analitik təfəkkürə, dərin intellektə malik xalq artisti Baba Mahmudoğlunun musiqi ömründən bəhs edən kitabında bildirildiyi kimi, Baba Mahmudoğlu xarakterini - sentimentallığını, çılğınlığını səsinə gətirmişdi. Belələri çox nadir hallarda yetişir. Bu insanda zamanla məkanın işıqlı və qaranlıq məqamları - qanunauyğunluqları qəlbində qovuşmuşdu. Həqiqətlə yalan, reallıqla fanilik, bədənlə ruh, şöhrət ehtirası ilə sənət yanğısı, sevgi və nifrətE daim qoşalaşmışdı və o, bu təzadları səsinin çalarlarında son nəfəsinədək yaşamışdı. Baba həyatı ehtirasla sevirdi. Bədəninin normal fəaliyyətini əngəlləyən istirabdan qaçırdı, zəngin mütaliəsi, dərin savadı və fantaziyası, xüsusilə fəlsəfəni bilməsi və ilaxır proseslər ona imkan yaradırdı süni iztirablardan uzaqlaşsın, pozulmuş normalarını bərpa etsin - bu isə həzzdir, oxusundan, oynadığı rollardan, tamaşaçı alqışlarından.
Qara Qarayev: - "Klassik muğamlarımızı tar və kamançanın müşayiəti ilə ifa edən bir şəxsin simfonik orkestrin müşayiəti ilə operada bu cür mürəkkəb obrazı yaratması heyrətəlayiqdir. Cahangir Cahangirovun son illər yazmış olduğu "Xanəndənin taleyi" operasındakı baş rolun ifaçısı Baba Mirzəyevin böyük vokalist və aktyorluq məharəti məni sevindirdi. Düşünürəm ki, klassik xanəndələrimizin gələcək nəsilləri üçün Baba Mirzəyev yeni bir cığır açmışdır.
Cahangir Cahangirov: - Mənim yazmış olduğum "Xanəndənin taleyi" operasındakı Mir Seyid obrazını cəsarət və inamla Baba Mirzəyevə həvalə etdim. Deməliyəm ki, bu opera bütünlüklə ona həsr olunub.
Fikrət Əmirov: - Şair Teymur Elçinin sözünə yazdığım "Reyhan" mahnısını Baba Mirzəyev özünün yaratmış olduğu "Dastan" folklor ansamblının müşayiəti ilə çox gözəl ifa etdi. Xüsusilə "Leyli və Məcnun" operasındakı "Elçilik" pərdəsində "Şur" muğamı üstündəki gəzişmələri mahnıya əlavə edərək gözəl işləmələr yaradıb. Mən Baba Mirzəyevin böyük musiqi məharətini kəşf etdim.
Şəfiqə Axundova: - Baba Mirzəyev rəngarəng yaradıcılığa malik sənətkardır. Təsəvvür etmirəm kimsə "Gəlin qayası" operasında Camal rolunu onun qüdrətində oynasın. Şair Bəxtiyar Vahabzadə həmişə Baba oxuyanda zəng eləyir ki, Şəfiqə, sənin sevdiyin müğənni oxuyur. Amma zalımda səs var ha!
Doğrudan da, zalımda səs vardı və Baba, həqiqətən, sənətinin Məcnunu idi. Tale onu ozan yaratmışdı, sözləri də özünün olan bir nisgilli-intizarlı mahnısında oxuyurdu:

Belə yazdı yazı yazan,
Həm yazandı, həm də pozan,
Eləyibdir məni ozan,
Taleyə bax, qədərə bax!

Ruhun şad olsun, qəbrin nurla dolsun, Baba Mahmudoğlu!

Azərbaycan
.- 2007.- 8 dekabr.- S. 5.