Məhərrəmova T.
Həyatı sevmək lazımdır
Professor Böyükağa Mirzəzadə,
rəssam: "Yeniliyi savadlı adam gətirər
“İndiki
tələbələr kitabxana tanımırlar”
"Təbiət
Tanrının ən böyük möcüzəsidir"-
deyənlər yanılmayıb. Min bir rəngi
göz oxşayan, təbii mənzərələri ilə
insanı valeh edən bu gözəlliyin yaratdığı
möcüzə sirli-sehrli bir aləmdir. İnsan idrakı
nə qədər inkişaf etsə də, bu misilsiz gözəlliyin
sirrini açmaqda acizdir. Təbiətin
ecazkarlığına insan heyranlığı bəzən
öz əksini kətan üzərində tapır və
nəticədə misilsiz rəsm əsərləri
yaranır. Bu əsərlərə baxanda onun insan əli
ilə yaradıldığını unudursan. Bəlkə bu
sirr ondadır ki, rəssamlar bu əsərləri təkcə
əlləri ilə deyil, həm də ürəkləri
ilə yaradırlar.
Təbiəti,
insanlığı ürəkdən sevənlərin bu
sənətə gəlişi həmişə uğurlu olur.
Respublika Dövlət mükafatı laureatı, professor,
"Şöhrət" ordenli xalq rəssam
Böyükağa Mirzəzadə kimi. Qocaman rəssam (fevralın
21-də rəssamın 86 yaşı tamam olur )milli
dəzgah rəssamlığımızın yaranması
və bədii məktəb kimi formalaşmasında
əvəzsiz rol oynayıb. Böyükağa
Mirzəzadə yüksək sənət
professionallığı göstərərək öz
yaradıcılığında rəngkarlığı,
qrafikanı, monumental divar rəssamlığını,
səhnəqrafiyanı, hətta
heykəltaraşlığı belə əhatə
edərək gözəl sənət nümunələri
yaradıb.
- "Rənglər
ömrümüzdən keçir, isti-soyuq küləklər
kimi". Bu misranı xalq şairi Rəsul Rza yazıb.
Rənglərin həyatınızda yaratdığı harmoniya,
rəngarənglik nədən ibarətdir?
-
Rəngəranglik məncə hissiyyatdan asılıdır.
Rəngi görmək rəssam üçün
xoşbəxtlikdir. Rəng görməyən rəssam
heç nə görmür. Rənglər dünyası o
qədər gözəldir ki, deməklə də,
çəkməklə də sona qədər təsvir etmək
olmur. Rəng məsələsini fransızlar
sənətə gətirib. Ancaq heç onlar da bu
rəngarəngliyin bu sirrini lazım olan qədər aça
bilməyiblər. Rənglər rəssam üçün
ürəkdən gəlməlidir. Hərdən oturub
"gərək bunu belə edəydim, burda bu qədər
rəng vermək olardı və s."-deyə fikirləşirəm.
Görürəm ki, ürəyim, başım
ağrıyır. Bu, məndən yox, təbiətdən
asılıdır. Elə rəng var ki, yalnız rəng kimi
baxılır. Ancaq rəng gərək qəlbi, ruhu
oxşasın.
-
Şərqdə rəngləri adətən insanın
təbiətinə görə ayırd edirlər. Daha
doğrusu, rənglər mənfi-müsbətliyinə
görə real həyatı əks etdirir. İş
prosesində rənglərin daxilinizdə yaratdığı
əhval-ruhiyyə nədən ibarətdir?
- Düzün
sözü, mən deyim ki, hər hansı bir rəngə
xüsusi rəğbətim var, hər hansı rəngi
sevirəm, yox. Rəng həyatdır. Həyatı sevmək
lazımdır. Həyatda olan gözəllikləri duymaq, hiss
etmək və başqalarına hiss etdirmək,
göstərmək lazımdır. Rəngə rəng kimi
baxmaq lazım deyil. Nə qədər eləsək,
həyatdan yaxşı edə bilməyəcəyik. Mən
hərdən deyirəm ki, kifir insan yoxdur, hamısı
gözəldir. Sadəcə o gözəlliyi görmək
lazımdır. İnsanın qəlbi içəridədir,
gözə görünmür. Ona görə rəssam o
gözəlliyi hiss edəndə xoşbəxt insan olur.
Rəngi insanın
təbiəti ilə əlaqələndiriməklə
yanaşı, çəkəndə gərək canlı da
göstərə biləsən. Bir var dekorotiv - boyama
rəngləri, bir də var hissiyyat rəngləri. Boyaq
rəngləri pisdir. Rəng gərək insanın
ürəyini oxşasın. Rəng simfoniyadır.
İnsanı özündən alıb uzaqlara aparan musiqidir.
Bizim
sənət çox çətindir. Mən musiqini
yaxşı bilirəm. Uşaqlıqda tar çalmağa da
getmişəm. Ədəbiyyatı da oxuyuram. Rəng
sənəti isə çox çətindir. Onu bütün
adamlara öyrətmək olmaz və olmayacaq da.
Məsələn, simfoniyanı hər adama başa salmaq
çətindir. Bizim sənətimiz də elədir.
- Sizcə
rəssamlar başqa yaradıcı adamlardan hansı
xüsusiyyətləri ilə fərqlənirlər?
- Rəssamlara
bəzən kənardan baxanda deyirlər ki, onlarda bir az
çatışmazlıq var. Halbuki elə deyil. Bəlkə
rəssamın ağlı daha çoxdur. Çünki
rəssamın həyatda gördüklərini başqa
sənətdə olanlar görmürlər. Biz
küçə ilə gedərkən biri digərilə
söhbət edəndə baxırıq və "ah, nə
gözəldir!" - deyə imkan varsa bloknotu
çıxarıb nəsə cızırıq. Sən o
gözəlliyi görürsən, amma başqası onun
yanından saymazyana keçir. Bunun fərqi odur.
- İlk
dəfə əlinizə fırça alanda nə
çəkdiyiniz yadınıza gəlirmi?
- Mən
əlimə birinci dəfə fırça yox, qələm
almışam. Rəssamlığa da getmək fikrim yox idi. Sənədlərimi Tibb
İnstitutunun "rabfak"ına verdim. Atam istəyirdi ki, həkim, mühəndis olum.
Mən "Sovetski" məhləsində
böyümüşəm. Bu
məhəllələrdə ağıllı-başlı adam yox idi. Qonşuda bir kasıb
ailə vardı. Onların oğlu Muxtar
rəssamlıq məktəbində oxuyurdu. Mən də onlara qoşulmuşdum. Bir gün
o mənə dedi ki, gəl, səni də rəssamlıq texnikumuna
aparaq. Onun sözünü zarafat hesab elədim.
Axı o yaxşı bilirdi ki, mən
şəkil çəkməyi bacarmıram. Həmin il Mikayıl Abdullayev də texnikuma ərizə
vermişdi. Mən də evimizdən
xəbərsiz sənədlərimi Tibb İnstitunun
"rabfak"ından alıb, rəssamlıq texnikumuna verdim.
Bir neçə gündən sonra qəbul
imtahanları başlanacaqdı. Muxtar
məni başa saldı ki, evdə əlinə nə
düşsə şəklini çək. "Qorxma,
əlin öyrəşər, lap papağını qoy
qabağına çək" - dedi. İmtahan
günü gəlib çatdı. Bir
neçə gün ərzində rəsmdən,
rəngdən və kompozisiyadan imtahan verdik. Texnikuma qəbul olunandan xeyli sonra evimizdə
xəbər tutdular. Atamın yaman
acığı tutdu, amma iş-işdən keçmişdi.
O vaxt rəssamlıq məktəbində dərs deyən
müəllimlərin çoxu ermənilər və ruslar idi.
Onların da bizi görməyə gözləri
yox idi. Biz bunu sonradan başa
düşdük. Moskvadan qayıdandan sonra
- 42-ci ildə yavaş-yavaş özümüz dərs
deməyə başladıq. Elə o
vaxtdan bu günə qədər dərs deyirəm.
- "Moskvalı"
tələbələr Bakıya qayıtdıqdan sonra
özlərinə asanmı yer tapdılar?
- Moskvadan gələn
tələbələr - Mikayıl Abdullayev, Eyyub
Məmmədov, Əbdülxalıq, Maral Rəhimzadə
Azərbaycanın ən yaxşı rəssamları oldular. Biz 10 nəfərə yaxın idik. Hamımız da Xalq rəssamı fəxri
adını aldıq. Onların
hamısı realist olublar. Bu çox
çətindir. İndi rəssamlar oxumur,
çəkmir. Əyri-üyrü
şeylər çəkməklə rəssamlığa
modern üslub gətirdiklərini deyirlər. Yeniliyi
savadlı adam gətirər. İndiki tələbələr kitabxananı
tanımırlar. Biz oxuyur, müzakirə
aparır, mübahisə edirdik. İndi
tələbəyə "3" yazırıq gedir. Açığını deyim ki, pis vaxtdır.
- Tez-tez özlərini modernist
cərəyanın nümayəndələri adlandıranlar
"bəzi rəssamların məktəbi
köhnəlib" deyirlər. Ümumiyyətlə,
rəssamların məktəbi köhnələ bilərmi?
- Dəb
ayrı şeydir. Dəb tez-tez dəyişir. Bir də var
qanun. Mən dövlətin, hökumətin qanununu yox,
insanlıq qanununu deyirəm. İnsan necə olmalıdır?
Necə olar ki, gözəl bir insanın başını
ayağı yerində və ya əksinə
çəkirsən? Bunu necə qəbul eləmək olar? Bir
dəfə məni bir pambıqçı qadının
şəklini çəkmək üçün rayona
göndərmişdilər. Gəlib kolxoz sədrinin
otağında onu gözlədim. Arıq, çəlimsiz bir
qızı portretini çəkməkdən ötrü
yanıma göndərmişdilər. Gözlərimə
inanmadım: doğrudanmı bu çəlimsiz vücudla o
qəhrəmandır? Əməlli-başlı
çaşmışdım. Onun portretini necə çəkəcəyimi
düşünürdüm. Mən gərək bu
çəlimsiz qızda ilk növbədə
qəhrəmanlığını, daha sonra
qadınlığını hiss etdirəydim. Əllərini
yekə çəkib onu qəhrəman kimi təqdim
eləmək əsas iş deyil. Bu balaca adamın böyük
iş gördüyünü göstərmək lazım idi.
Onun portretini çəkdim. Uğurlu da alındı.
Gərək insanı görəsən. Görüb
çəkmək üçün də gərək
bacarıq, ustalıq olsun. İndi o ustalıq yoxdur.
Bilirsinizmi, gec-tez vakum əmələ gələcək.
Moderni bacarmaq asan deyil. O çox böyük sənətdir.
Pikasso adamı özündən də yaxşı
çəkib. Gərək bacarasan. İndi modernizm də
dəb düşüb. Rəssamlar İttifaqında bizim
tələbələrin 99 faizi hamısı elə
çəkir. Bu keçib gedəcək.
İnanıram
ki, bir neçə vaxt keçəcək, realizm yenə
də qayıdıb gələcək.
- Deyirlər,
yaxşı müəllimin bir xoşbəxtliyi də odur ki,
tələbəsi ondan irəli getsin.
- Mənim
yalnız bir tələbəm - Tahir Salahov məndən
qabağa gedib. O, çox böyük sənətkardır.
Tahirin çatışmayan cəhəti böyük adam olmaq
istəyidir. Mən ona deyirəm ki, sən rəssamsan,
böyük adamsan, bundan böyük adam olmayacaq. Moskvada bir qrup
adamlar, burda da bəzi rəssamlar onu xoşlamır. Ancaq
yüksək vəzifəli adamlar onu xoşlayır. Tahir Pikasso kimi böyük sənətkardır.
O, əvvəllər nə çəkirdisə, mənim
işlərimə oxşayırdı. Sonra
yolunu dəyişdi. Keçmiş
SSRİ-də 2-3 yaxşı rəssam varsa, biri Tahir Salahovdur.
- Bir-iki il bundan
qabaq Türkiyədə keçirilən bir sərgidə
əsərlərinizin oğurlandığı haqqında
söz-söhbət gəzdi.
- Bilmirəm, bunu nə
üçün mənim adımla
əlaqələndirdilər? Türkiyədə
satdığım işlərdən ibarət sərgi
açmışdılar. Orda elə bir
ciddi işlərim də yox idi. Arif
Məlikovun qızı uşaq olanda onun portretini
çəkmişdim. Demişdim ki, toyunda
deyərsən, çərçivəyə salıb
gətirərəm. Toya dəvət
eləmədi. Sonra bir-iki dəfə də dedim ki,
gəl, qızının portretini apar. Yenə
gəlmədi. Mən də həmin
əsəri yaxşı qiymətə satdım. Arif məndən küsdü. Türkiyədə
həmin əsəri, bir də başqa bir əsərimi
oğurladılar.
- Öz avtoportretinizi
çəkmisiniz?
-(divardakı iri portreti göstərir)
Bax, görürsənmi, onu 60 illiyim münasibətilə
çəkmişəm. Daha bir yaxşı
avtoportretim muzeydə saxlanılır. Bir-ikisini
də satmışam. Mənim
işlərimi ərəb ölkələrindən başqa,
dünyanın hər yerindən gəlib alıblar. Demək
olar ki, işim qalmayıb.
- Min bir
əziyyət, yuxusuz gecələr hesabına başa
gələn əsərlərinizdən bir anın
içində ayrılmaq sizinçün çətin
deyilmi?
- Çox
çətindir... Əgər cavan olsaydım inanın ki,
satmazdım. Satıb qızımın ailəsinə
kömək edirəm. Bir az qalanlar var, onları da
satacağam. Yoxsa məndən sonra onları kim satacaq? Ancaq
inanın, o əsərlərlə birlikdə adamın
canı, ürəyi gedir. O əsərləri vaxtilə 100
manata satmışdımsa, indi 1000 manata satardım. Mikayıl
Abdullayevin çox gözəl işləri vardı. O, Stalinin portretini 50 dollara
satdı. Sonra həmin əsəri auksionda 60 min
dollara satmışdılar. O əsəri Mikayıl
Moskvada naturadan çəmişdi.
- İnstituta qəbul olanda
sizə uğur gətirən şəkil çılpaq
qadın fiquru olmuşdu. Ümumiyyətlə, rəssamın
qadın şəkli çəkməsi təkcə
gözəlliyə aludə olması ilə
bağlıdır, yoxsa başqa səbəblər də var?
- Mən bunun səbəbi
barədə çox fikirləşməmişəm. Qadın çox qiymətli, incə varlıqdır.
- 86 yaşınız tamam olur.
Özünüzü necə hiss edirsiniz?
- Allah bu vaxta qədər
saxlayırsa böyük şeydir. Taleyimdən
çox razıyam. Respublika Dövlət
mükafatı laureatı, Xalq rəssamı kimi fəxri adlara
layiq görülmüşəm. "Şöhrət"
ordenini Heydər Əliyev mənə təqdim etdi. Prezident təqaüdü də alıram. O vaxt
adımı təqaüd siyahısına salanda dedilər ki,
ya Maral Rəhmanzadə, ya da sənin adın olmalıdır.
Dedim ki, əvvəlcə Maralı siyahıya salın. Heydər Əliyev siyahıya baxıb "bəs
Mirzəzadə hanı?" - deyə
maraqlananda elə orda da adımı siyahaya
salmışdılar. Daha nə edəcəklər
mənim üçün?
Kaspi.-2007.-21 fevral.-S.16.