Azərbaycan heykəltəraşlığına bir nəzər
Heykəltəraşlarımız niyə Babək mövzusuna müraciət etmirlər?
Qəzetimizin ötən saylarında Rəssamlar İttifaqının 65 illik
yubileyinə həsr olunmuş kitab-kataloq əsasında rəngkarlıq
və qrafika əsərləri təhlil
olunmuşdu. Bugünkü
yazımızda isə
heykəltəşarlıq bölümündəki əsərləri
təhlil edəcəyik.
Adətən bəziləri
hesab edir ki, heykəl nə qədər böyük olursa, o qədər də möhtəşəm
görünür. Zahiri görünüş
baxımından bu, hər halda müəyyən təəssürat
yaratsa da, əslində heykəltəraşlıq
əsərinin möhtəşəmliyi
onun böyüklüyü,
ya balacalığında
deyil; əsas məsələ əsərin
mahiyyəti nə dərəcədə ifadə
etməsindədir. Bu
mənada Rodenin məşhur "Mütəfəkkir"
əsərini xatırlamaq
yetər.
Azərbaycan heykəltəraşlığının
tanınmış nümayəndələri
olub. Bu gün Bakımızın
park və meydanlarını bəzəyən
əksər heykəllər
bizə sovet dövründən yadigar qalıb. Hər halda artıq müstəqilliyinin 16-cı
ilini yaşayan Azərbaycanın xüsusən
Bakının gözəgəlimli
yerlərində sovet dövründən qalmış
bəzi heykəllərlə
bağlı qəti qənaəti olmalıdır.
Buna misal olaraq "26-lar"la bağlı heykəllər
haqqında danışmaq
gərəkdir. Tibb Universitetinin qarşısından
hələ neçə
illər qabaq Fioletovun heykəli götürüldüyü halda,
şəhərin başqa
yerindəki Caparidzenin
heykəli yenə də qalır. Bu il də
soydaşlarımız 20 Yanvar
şəhidlərini ziyarət
etməyə gedərkən
kollektiv şəkildə
toplaşmaq məkanı
kimi Əzizbəyovun heykəlinin ətrafını
seçmişdilər. Məhz
buradan minlərlə soydaşımız addım-addım xiyabana doğru yol alırdı. Bir yandan da hamının
başı üstündə
Əzizbəyovun möhtəşəm
heykəli ucalırdı.
Qəribə porodoksdur,
deyilmi?
İndi isə kitab-kataloqdakı əsərələrə diqqət
yetirək. Cavanşir Dadaşovun bürüncdən
hazırlanmış "Xeyir
və Şər"
adlı əsəri bu bölümün ilk əsəridir. Əsərdə Xeyir obrazı günəş rəmzini andıran ilahə tək təsvir olunub. Şər obrazı isə çoxəlli, başı-ayağı bilinməyən, həmçinin
Xeyirin artıq canına-qanına yeriyən bir biçimdə
təsvir edilib. Əgər müəllif Xeyirin təməlində şər görürsə,
bu, əslində dünyanı bütünlüklə
Şərdən ibarət
hesab etməkdir. Əslində dünyanın
Xeyir adlı mayası Şərsizdir. Əks təqdirdə dünya çoxdan məhv olardı. Ümumiyyətlə, yaradıcı
insanlarımızın bu
tipli fəlsəfi mövzularda əsərlər
yaradarkən və onları adlandırarkən
son dərəcə diqqətli olmaları vacibdir. Unutmaq lazım deyil ki, incəsənətin bu tipli populyar
janrlarında yaradılan
əsərləri tamaşaçı
rəmzi səviyyədə
qəbul edir. O, belə olan halda duyğularında məhz təsvir olunanın obrazını,
qənaətini yaşadır.
Toğrul Dadaşovun "Köç" (bürünc)
əsərində rəmzi
çalarlar var. Xanlar Əhmədovun "Payız"ında (bürünc, mərmər) demək olar, çılpaq qadın yarıoturmuş,
dizinə dirsəyini dayamış vəziyyətdə
təsvir olunub. İntibah dövrü rəssamlığında xüsusən
qadın surətlərinin
çılpaq çəkilməsi
ənənəsi vardı.
Bu, qətiyyən qadını aşağılamaq
məqsədi daşımırdı;
dövründə, zamanında
əksilən, ləyaqəti
tapdanan qadını ucalığa qaldırmaq istəyi ilə bağlı idi. Hər halda dövrümüzdə və
bundan sonra yaradılacaq əsərlərdə
bu xəttin daha insani və
ilahi səviyyədə
davamını görmək
arzusundayıq. Hüseyn
Haqverdiyevin "Çılpaq
qadın" (bürünc)
adlı əsərində
yuxarıda haqqında
danışdığımız məqamları görə
bilmirik. Zakir Əhmədovun "Musiqiçilər"
(bürünc) əsərində
ruhun uçuşu təsvir olunub. Nağaraçalan, zurnaçı
və qarmonçu hər biri öz
aləmindədir. Amma
bu, gözəl bir harmoniyadır, ümid səsi olan musiqinin gözəl biçimini yaradır. Fəxrəddin
Əliyevin "Analıq"
(mərmər) adlı
əsərində ana
və iki övladının biri-birlərinə sarılması
təbii alınıb.
Sanki bu, daş deyil, canlı, real görüntüdür. Obrazların
real insani biçim və görüntüləri dəqiq
təəssürat yaratmasa
da, tamaşaçının
ağlına ilk çatan məhz ideyanın özü və ondan alınan
xəyali təəssüratdır.
Akif Əsgərovun "Muğam" (bürünc)
adlı əsərində
xanəndə qızın
dəfi çiynində
oxuması təsvir olunub. Arif Qazıyevin
"Dəvəquşular" (bürünc) əsərində
3 dəvəquşunun qaçan
vəziyyətdə təsviri
dinamik bir təəssürat bağışlayır.
Emin Quliyevin "Qoca" (bürünc) əsərində başı
təsvir olunmuş qoca obrazı var. Onun baxışlarında
həyata, dünyaya, yaşamağa inamlı, inadlı bir dirəniş var. Qocanın gözlərindəki heyrət
sifətini işıqlandırır.
Əsərin sarı fonda təqdimi yerindədir. İsa Məmmədxanovun "Məhəbbət
himni"ndə (bürünc, qranit) iki sevən gəncin biri-birinə həsrətli və qarşısıalınmaz
duruşu təsvir olunub. Tokay Məmmədovun "Nizami
Gəncəvi" (ağac)
əsərində düşünən
bir müdrik obraz - şair Nizami uzaqlara baxır. Səid Rüstəmin "Zəlzələ
qurbanlarına həsr
edilmiş xatirə kompleksi" (Bolu şəhəri, Türkiyə,
beton, bürünc) açıq səma altındadır. Bir sal qayanı əlləri və ayaqları ilə saxlamış kişi obrazı insanı zəlzələ qurbanlarını
istər-istəməz
xatırlamağa məcbur
edir. Uçmaqda olan beton təbəqənin
arxasından ucalan rəmzi budaq həyatın davam etdiyini göstərir. Fuad Salayevin "Cəngavərsiz döyüş
atı" (bürünc)
rəmzi çalarlarla,
Telman Zeynalovun "Cəngavər" (gips) əsəri işıqla zəngindir.
Xalq cəbhəsi.-2007.-2
fevral.-S.15.