Qasımov Q.
Fərdi
yaradıcılıq üslubu
Heykəltəraş-rəssam
Fazil Nəcəfovun dəst-xəttini bu cür
səciyyələndirmək olar
Fazil
Nəcəfov 1935-ci ildə Bakıda anadan olub. Uşaqlığı II Dünya Müharibəsinin
məhrumiyyətləri şəraitində keçib. Bakının o zamankı qaranlıq
küçələrini, sosial çətinlikləri, amma
bütün bunlara baxmayaraq, insanların əsl
qəhrəmanlıq və qələbə
əzmkarlığını indi də xatırlayır.
Müharibə başa çatanda artıq
Fazilin 10 yaşı vardı. 1955-ci ildə isə o,
Ə.Əzimzadə adına Bakı
Rəssamlıq Məktəbini bitirərək, elə bu
sənət məbədində Fuad Əbdürrəhmanov
və Səlim Quliyev kimi sənətkarlardan
heykəltəraşlıq dərsi alır. 1961-ci ildə
Fazil Həcəfov öz istedadı, bacarığı və
inadkarlığı sayəsində V.İ Surikov adına Moskva Ali Rəssamlıq İnstitutunu
(H.V.Tomskinin emalatxanası) bitirir. 1960-cı
illərin əvvəllərindən etibarən
sərgilərdə iştirak edən rəssamın
"İzahat" adlı heykəl kompozisiyası, daha sonra
isə "Neftçi" əsəri diqqət
çəkir. Beləliklə, illər
keçdikcə Fazil Nəcəfovun bir-birindən maraqlı
heykəltəraşlıq əsərləri və
çoxsaylı rəsmlərdən ibarət zəngin və
olduqca maraqlı bədii irsi yaranır.
Mövzu və yanr
müxtəlifliyi, plastik formaların incə duyumu, mövzunun
mahiyyətinə uyğun müasir formalar, təsvir və
özünüifadə vasitələrinin axtarılması
onun yaradıcılığının ilk illərindən
etibarən hiss olunmağa başlayır. Monumentallıq,
yığcam həcmlik, dəqiq və inamlı kompozisiya
həlli rəssamın əsərlərinin səciyyəvi
cəhətlərindəndir.
Yaradıcılığında bədii
təxəyyüldən doğan sərbəst,
cəsarətli formalara əl atdığını, oriyinal
ideyalara malik olduğunu, daim yeni obrazlar
axtardığını müşahidə edənlər az deyildi. "Gənc
qız", "Rayanın portreti" (1961) kimi
büstlərdə müəllif modelin xırda
təfərrüatlarına varmayaraq insan hisslərini
qabardır. "Onun heykəllərində
insan taleyi və həyəcanı öz plastik həllini
tapır. Təsadüfi deyil ki, o, uzun və asan olmayan
tale yaşamış zəhmət adamlarının
obrazlarına müraciət edir və bu obrazları yaratmaqla
insansevərliyini, hisslərini xəlqiləşdirir" -
deyə Mürsəl Nəcəfov onun haqqında yazıb. "Neftçi" (1963) əsərində
möhkəm vücudlu, qüvvətli Bakı neftçisinin
sərbəst duruşunda daxili bir gərginlik duyulur. Fəhlənin intellektual
görünüşündə, simasında fəal,
həyatverici başlanğıc tamaşaçını
cəlb edir. "Dalğıc"
əsərində sözün əsl mənasında portret
deyil, hər şeydən öncə çətin və
romantik peşə sahiblərinin tipik surəti əks olunub.
Heykəltəraşın
"Osvensim"(1965) adlı heykəl-kompozisiyası oriyinal
həllinə, aktual mövzusuna, formaların plastisizminə
görə "Sülhün keşiyində" adlı
sərgidə böyük müvəffəqiyyət
qazanıb. Burada heykəltəraş dramatik, son
dərəcə tragik bir mövzuya optimistcəsinə
yanaşır. Ağır
işgəncələrin, qəddarlığın
tüğyan etdiyi faşist ölüm
düşərgəsində əldən
düşmüş insanlar passiv, iradəsiz deyil, ən
ağır dəqiqələrdə belə yüksək
insanlıq borclarına, ümubəşəri dəyərlərə
sadiq qalan, vətənin azadlığı naminə
şərəflə ölməyə hazır
qəhrəmanlardır.
Sənətkarın əhatə
etdiyi mövzu, toxunduğu problem baxımından
"İçəri şəhər qadınları",
"Ana", "Korların nəğməsi" əsərləri
istər maraqlı kompozisiya həlli, ideya-bədii məzmunu,
özünüifadə vasitələri baxımından,
istərsə də, heykəltəraşlıq
sənətimizə gətirdiyi yeniliklər baxımından
tamaşaçının dərin marağına səbəb
olur.
Fazil Nəcəfovun
yaradıcılığı respublikadakı
ədəbi-bədii mühitlə sıx bağlıdır. Bu mənada
"Teatr", "H.B.Vəzirov" kimi əsərləri
diqqətəlayiqdir. Plastik baxımdan çox
mürəkkəb olan "Teatr" əsərində
heykəltəraş keçmişin daş ustalarının
ənənələrinə məxsus olan cəhətlərə
müraciət edərək həyat həqiqətlərini
inandırıcılıqla verməyə nail olur. Burada hərəkət, ahəngdarlıq qabarma
və çöküntülər orta əsrlərə
məxsus Səbayıl qalasının xarabalıqlarından,
Xəzərin suları altından çıxarılan
daşları xatırladır və sanki
tamaşaçını xəyalən Qobustana, Gəmiqayaya -
keçmişin zəngin sənət aləminə
səyahətə aparır. Bu isə
əslində milli ənənələrin yenidən
işlənməsi, onların yeni plastik formalarla
uyğunlaşdırılması, oriyinal ifadə üsulunun
tapılması deməkdir. "Osvensim"də
olduğu kimi burada da yığcamlıq,
ümumiləşdirmə və monumentallıq bir-birini
tamamlayaraq vəhdət yaradır.
F.Nəcəfov həyata daim
yaradıcı münasibət bəsləyir. Dövrünün
qlobal problemlərinə, mütərəqqi
bəşəriyyəti düşündürən
məsələlərə ayıq nəzərlərlə
yanaşaraq varlığın mahiyyətini
açıqlamağa nail olur. Bəzən
heç kəsin fikir vermədiyi adi, əhəmiyyətsiz
görünən kiçik elementlər, onun
təbiətdən götürdüyü, çox vaxt
təbii formasını saxlamağa
çalışdığı daş parçalarında
ustalıqla elə bir mənaya çevrilir ki,
tamaşaçı sənətkar istedadının
qüdrəti qarşısında heyran qalmaya bilmir. Buna görə də onun əsərləri
zamanın tələbləri ilə
səsləşməklə yanaşı, həm də
gələcəyə hesablanmış olur.
İstifadə etdiyi
heykəltəraşlıq materiallarının
xassələrinə yaxşı bələd olan rəssam
onların hər birisi ilə fərdi rəftar
qaydalarını da bilir. Bu isə ona plastik formaları intellektual
görünüşdə təqdim etməyə, məzmunca
fərqlənən, xırda təfərrüatlardan uzaq, lakin
rəssam fikrinin əsas ideya daşıyıcısı olan
əsərlər yaratmağa imkan verir. "Səhər",
"Həyatın mərtəbələri",
"Zamanın oyunları", "Fortuna", "Qulyabani"
kimi əsərlər bu dediklərimizin əyani sübutudur.
Bunlar həm də toxunduğu ictimai-problematik
məzmunu ilə də maraq cəlb edir.
Dahi Mikelancelo Buoneratti
"Heykəli üzü aşağı buraxın,
sınıb dağılsın, yerdə qalanı
heykəldir" deyərkən heykəllərin fiziki möhkəmliyini
yox, mənəvi dolğunluğunu, bitkinliyini
nəzərdə tuturdu. Bu tezis, həmçinin Hibertinin "Əsl
heykəltəraş həm də əla rəsm
çəkməyi bacaran nəqqaşdır" deyimi Fazil
Nəcəfovun monumentallığı, bütövlüyü,
həcm yığcamlığı, plastikliyi ilə
seçilən, sərbəst fikir ifadə edən
əsərlərində əksini tapır.
Hibertinin də
göstərdiyi kimi əsl heykəltəraş
həmçinin əla rəsm çəkməyi
bacarmalıdır. Bu mənada Fazil Nəcəfovun
yardıcılığının başqa bir önəmli
cəhəti onun son dərəcə ifadəli
rəsmlərində, plastik xətlərində üzə
çıxır.
Rəsm təsviri
sənətin əsasını təşkil edir. Təsadüfi
deyil ki, Mikelancelo onu hər bir elmin kökü və
mənbəyi hesab edirdi. Fazilin cizgi
rəsmləri demək olar ki, onun yaradıcılıq
axtarışlarının bəhrəsidir. Karandaş, qələm və tuşla
çəkdiyi rəsmlər müəllifin
yaradıcılıq emalatxanasında qalaraq geniş
tamaşaçı auditoriyasının müzakirəsinə
təqdim olunmamışdır. Doğrudur,
bir sıra sənətşünaslar, o cümlədən
C.Novruzova, Q.Anisimov, hazırkı sətirlərin
müəllifi və başqaları
məqalələrində bu barədə ara-sıra
yazılar vermişlər. Lakin bu
rəsmlər Fazil Nəcəfovun
yaradıcılığının ayrıca bir sahəsi kimi
tədqiq olunmağa layiqdir.
Fazil
rəsmlə hələ Ə.Əzimzadə adına Bakı
Rəssamlıq Məktəbində oxuyarkən
məşğul olmağa başlayıb və sonrakı
illərdə də bu sahəni yaddan çıxarmayaraq
çoxsaylı rəsmlər çəkib. O, Bakıda
H.Məmmədov, Moskvada isə D.Zilenskinin rəhbərliyi
altında rəsm çəkir, onların üslubunu
mənimsəyir. Yaradıcılıq
axtarışları aparır, yaradacağı heykəl
kompozisiyasının tamaşaçıda oyada biləcəyi
təəssüratları əvvəlcədən yoxlamağa
çalışırdı. Onun kömür, tuş, sangina,
adi karandaşla işlədiyi rəsmləri portret,
mənzərə, natürmort, animalistik yanrlara ayırmaq
və hərəsini ayrı-ayrılıqda təhlil
etmək mümkündür. İnsan portretləri
çəkərkən bəzən səbirsizcəsinə
əsas diqqəti təsvir olunan insanın zahiri
bənzəyişinə, xarakterinin açılmasına
yönəldir. Qalın eneryili xətlər,
kömür ləkəsi simanın müəyyən
yerlərində yerləşərək, bəzən
tündləşir, yaxud da getdikcə nazik qata çevrilərək
işıq-kölgəni əmələ gətirməklə
ikiölçülü təsvir müstəvisində
üçölçülü məkan təəssüratını
yaradır. Bu baxımdan "Qoca", "Qız",
"Gənc qadın" kimi rəsmləri xüsusilə
qeyd etmək olar. Diqqət çəkən məqamlardan biri
də odur ki, qadın bədəninin gözəlliyi kimi
incəsənətdə uzun illər davam edən mövzular
Fazil Nəcəfovu da etinasız buraxmır. O, çox
məharətlə, vurğunluq hissi ilə bu gözəlliyi
lakonik, diqqətlə düşünülmüş
kompozisiya və xətti rəsm vasitəsilə verir. Sanki
heç kağıza baxmadan birnəfəsə plastik
xətlər vasitəsilə bədənin konturları
elə çizilir ki, incəsənətdən heç professional
səviyyədə başı çıxmayan adamlar belə
onlara diqqət kəsilir. Bu o deməkdir ki, rəssam
qarşısına əsas məqsəd kimi qoyduğu
ifadəliyə nail olub. "Çılpaq
qadın","Qadın","Oturmuş qadın"
rəsmləri bu baxımdan fikrimizi təsdiq edir.
"Öküz"
və "Pələng"in təsviri zamanı da F.
Nəcəfovun əla rəsm ustalığının
şahidi oluruq. Heyvanat aləmini dərindən
müşahidəsi əsasında heykəltəraş
həm də bacarıqlı animalist kimi çıxış
edir. Onun rəsmlərinin plastik ifadəliyini, xətlərin
sərbəst, lakin məntiqli düzümünü tanınmış
italyan heykəltəraşı Cokomo Mansunun rəsmləri
ilə müqayisə etmək mümkünür.
Beləliklə,
hərtərəfli inkişaf etmiş, kamil və fərdi
yaradıcılıq uslubuna, bənzərsiz
heykəllərə, əla rəsmlərə malik,
sənətdə tamamilə yeni yaradıcılıq yolu
ilə gedən və bu yolu kimsəyə
güzəştə getməyən heykəltəraş Fazil
Nəcəfovun yaradıcılığı
dövlətimizin diqqət mərkəzindən kənarda
qalmamış yaradıcılığına yüksək
səviyyədə qiymət verilmişdir. O, Xalq Rəssamı
fəxri adına, Prezident təqaüdünə və
digər yüksək mükafatlara layiq görülüb.
Bu gün
tanınmış Azərbaycan
heykəltəraşının anadan olmasının 72 ili
tamam olur. Bu münasibətlə ona yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları arzulayırıq!
Kaspi.-2007.-16 fevral.-S.16.