Məhərrəmova T.
Unudulmaz tarzənin unudulması
Bəhram Mansurov
haqsızlıqların dünyasını
dəyişəndən sonra da davam
edəcəyini bilirmiş
Deyirlər qədim musiqi alətimiz
olan tarı yaradan usta ilk dəfə ruhu ilə baş-başa
qaldığı anda onu kökləyib. Elə o vaxtdan
bəri bu sirli alətin hər pərdəsində gah
vüsal səslənir, gah da hicran inləyir. Bu fərqli
ovqatlar zaman-zaman hər ustadın barmaqları ilə başqa
cür dilə gəlib. Çünki hər tarzən ifa
etdiyi muğamlara, mahnılara özünəməxsus
könül duyğularını, ürək çırpıntılarını
köçürüb. Görkəmli tarzən Bəhram
Mansurovun mizrabı ilə ulu tarımız ayrı bir
ecazkarlıqla səslənib.
"Xalq konservatoriyası"
Bəhram
Mansurov uşaqlıqdan evlərində təşkil olunan
musiqi məclislərinin şahidi olub. Babası
Məşədi Məlik dövrünün açıq
fikirli şəxslərindən biri, həm də istedadlı
musiqişünas, mahir çalğıçı idi. Hər
axşamçağı İçərişəhərdəki
evlərinin pəncərələrindən muğamların
və xalq mahnılarının ecazkar, həzin melodiyaları
dalğa-dalğa axıb bütün küçəyə
yayılanda qonşuluqda yaşayan molla: "Allah
sizə qənim olsun, bu evdə şeytan yuva salıb" -
deyə qəzəblə lənət yağdırardı. O
biri qonşular isə mollanın bu lənətinə
gülərdilər. Çünki axşamlar
Məşədi Məlkin evində musiqi məclislərinin
təşkil olunduğunu Bakıda hamı yaxşı bilirdi.
Azərbaycanın bütün
guşələrindən gələn muğam biliciləri,
musiqiçilər, xanəndələr bu məclisə
toplaşardı. Bu məclisdən nəinki görkəmli musiqiçilər
faydalanmış, həm də Seyid Əzim, Xurşudbanu
Natəvan, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev kimi
məşhur şair və ədiblərimiz onunla yaxın
əlaqədə olmuş, onun şəninə şeirlər
yazmışlar. Bu məclislər XIX əsrin ikinci
yarısında bir növ "xalq konservatoriyası" rolunu
oynayıb. Bu musiqi ocağı bir həyat məktəbi olub.
Buradakı
maraqlı söhbətlər, incə, şirin
çalğılar balaca Bəhramda da musiqiyə böyük
həvəs aşılayır.
8
yaşlı tarzən
Evlərində
çoxlu tar var idi. Atası evdən bir yerə
gedən kimi balaca Bəhram dərhal divardan asılan tarlardan
birini götürüb çalar, özü də
bilmədən kökdən salıb divardan asardı. Məşədi
Süleyman evə qayıdanda Bəhramın tara toxunduğunu
sövq-təbii ilə başa düşər və
"mənim tarıma kim toxunub? "- deyə
soruşardı. Bəhram da günahını boynuna alaraq
"hardan bildin ki, mən toxunmuşam" - deyə uşaq
məsumluğu ilə soruşar, atası "tarın
kökündən" - deyə cavab verərdi. Onun tara, musiqiyə
olan həvəsini görən Məşədi Süleyman
Bəhrama həmişə deyərmiş: "Mən hiss
edirəm ki, sən tarı birdən-birə çalacaqsan.
Sənə öyrətmək lazım deyil". Doğrudan da
Bəhram 8 yaşından tarı sinəsinə basaraq uşaq
arzularını tarın kövrək tellərinə
kökləyib.
Sonradan
Bəhram ilk təhsilini Üzeyir Hacıbəyovun
təşkil etdiyi musiqi məktəbində, daha sonra
Konservatoriyada muğam sinfini aparan əmisi Mirzə Mansurdan
alıb.
Bəhram
Mansurovun 19 yaşı olanda Müslüm Maqomayev onu
orkestrə, daha sonra Opera Teatrına dəvət edir. O, opera
səhnəsində Yavər Kələntərli, Hüseynqulu
Sarabski, Əlövsət Sadıqov kimi korifeylərlə
işləyir. Rübabə Muradova, Gülxar Həsənova,
Mais Salmanov, Bakir Haşımov, Qulu Əsgərov, Arif Babayev,
Nəzakət Məmmədova və başqa
sənətkarları teatra cəlb edərək onları
tamaşalara hazırlayır.
YUNESKO-da ilk
təmsilçimiz
Görkəmli
tarzənin oğlu və sənətinin layiqli
davamçısı olan Elxan Mansurov xatırlayır:
- Atam dünya
səviyyəsinə çıxan bir sənətkar idi.
1967-ci ildə YUNESKO-dan muğamlarımızla, folklorumuzla
maraqlanmağa gəlmişdilər. Fikrət Əmirov telefonla
atama xəbər verdi ki, YUNESKO-nun nümayəndələri
radioda lent yazılarına qulaq asıblar və səninlə
görüşmək istəyirlər. Həmin günün
axşamı onlar bizə gəldilər. Qonaqları Elmira
Abbasova, Nəriman Məmmədov və bir də moskvalı
tərcüməçi qadın müşayiət edirdi.
YUNESKO-nun nümayəndələri olan bu qonaqlardan biri
Şərq musiqisinin alimi Alen Danielu, o birisi isə onun
assistenti Yak Kloarek idi. Elmira xanım: "Bunlar folklor musiqisi
axtarırlar. Bilmək istəyirlər ki, qədimdə
muğamlarımız nə cür olub və nə sayaq
çalınıb" - deyə bildirdi. Atam onlar
üçün keçmiş
oxuyub-çalanlarımızın vallarını
səsləndirdi, dinlədikləri muğam, təsnif və
ifaçılar barədə məlumat verdi. Sonra qonaq atama:
"Olar, siz də bir şey çalasınız, qulaq
asaq?" - deyə müraciət etdi. Atam onlar
üçün əvvəlcə "Bayatı-Şiraz"
muğamını çaldı. Çalğı zamanı
qonaq çox həyəcanlanırdı. Atam soruşdu ki,
qonaq niyə belə narahatdır? Tərcüməçi
cavabında: "Deyirlər ki, biz
"Bayatı-Şiraz"ın bu cürəsini
eşitməmişik. Atam dedi ki, doğrudur, bu cürəsini
çətin onlar eşidə bilər, çünki babam
Məşədi Məlikdən, atam Məşədi
Süleymandan, əmim Mirzə Mansurdan öyrəndiyim
muğamı çalıram. Onlar atamı çox
diqqətlə dinləyirdilər. Qonaqlar bizim gözəl
musiqimizə heyran qalmışdılar. Onlar atamın
ifasında 4 muğama qulaq asdılar. Qonaqlar
vətənlərinə qayıtdıqdan sonra
Bəstəkarlar İttifaqına yazaraq YUNESKO-nun
kolleksiyasına daxil etməkdən ötrü Bəhram
Mansurovun ifasında muğamların lent yazısını
onlara göndərməyi xahiş etdilər. Atam Fikrət
Əmirov və Tofiq Quliyevin köməyi ilə Tbilisiyə
gedib, orada muğamları lentə yazırdı. Elmira Abbasova
bu barədə ön söz yazdı, beləliklə,
qədim muğamlarımız tarın ifasında ilk
dəfə olaraq YUNESKO-nun kolleksiyasında təmsil olundu. Bu,
Azərbaycan muğamları və tarını dünya
xalqları arasında bir daha şöhrətləndirdi.
Atam 1974-cü
il yanvarın 15-də YUNESKO-dan daha bir məktub aldı. Bu
dəfə onlar Bəhram Mansurovun ifasında bütün
Azərbaycan muğamlarının lent yazılarını
istəyirdilər. "Musiqi atlası" adı altında
bir plastinka da çıxarmaq fikrində olduqlarını
yazırdılar. Atam da Bəstəkarlar İttifaqının
köməyi ilə doqquz muğamı lentə yazdırıb
YUNESKO-ya göndərdi.
1975-ci ilin
avqust ayında YUNESKO-dan aldığı növbəti
məktubda isə atam Bağdadda keçiriləcək
Şərq xalqlarının musiqi simpoziumuna dəvət
olunmuşdu. Bu konsertdə çıxış etmək
üçün atamdan milli Azərbaycan geyimi də
aparmağı xahiş edirdilər.
1975-ci ildə
YUNESKO tərəfindən buraxılan atamın ikinci valı
dünyanın bir çox ölkələrinə
yayıldı.
1977-ci ildə
YUNESKO-dan Bəhram Mansurovun ünvanına yeni bir
dəvətnamə gəlir. Bu dəfə görkəmli
tarzəni "İslam xalqlarının musiqi
festivalı"nda çıxış etməyə
dəvət edirlər. Bu konsertlər dünyanın
müxtəlif ölkələrində nəzərdə tutulurdu.
Hər belə bir dəvətnamə gənc tarzəndə
iftixar hiss oyadırdı. Çünki bu, Azərbaycan
musiqisinin qələbəsi idi.
YUNESKO-nun
qərarı ilə oktyabrın 2-dən 7-dək
Səmərqənddə ilk dəfə keçirilən
Şərq xalqlarının muğam simpoziumunda da
Azərbaycanı təmsil edən Bəhram Mansurovun
rəhbərlik etdiyi üçlük olub. B.Mansurovun tarda,
T.Bakıxanovun kamançada ifası, C.Əkbərovun isə
oxuduğu muğamlar simpozium iştirakçılarını
heyran edib.
Səmərqənddəki
simpoziumda qazanılan uğurdan sonra 84-cü ildə
təşkilatçılar özləri Azərbaycana
dəvət göndərib üçlüyü yenidən
dəvət ediblər. Bu dəfə Bəhram Mansurov
Canəli Əkbərovla birlikdə Alim Qasımovu da
aparıb. Alim Qasımovun dünyada tanınmasında həmin
simpoziumun böyük rolu olub.
1992-ci ildə
YUNESKO tərəfindən Bəhram Mansurovun ifasında
muğamlar disk şəklində buraxılıb. Ancaq
həmin diskləri görmək Bəhram Mansurova qismət
olmayıb.
Gözəl
insan, qayğıkeş ata
B.Mansurov
gözəl sənətkar olmaqla yanaşı,
qayğıkeş ailə başçısı olub.
Ailədə yeri gələndə zarafatından da
qalmayıb, amma övladları onun zəhmindən qorxublar.
B.Mansurov övladlarına mehriban ata, dostları
üçün sədaqətli yoldaş idi. Həyat
yoldaşı onu əzizləyər, ruhlandırır, ona
dayaq durardı. Vəfalı qadın bu sənətdə
hökm sürən dedi-qodulardan, paxıllıqlardan
Bəhramı qoruyardı. Elə bu gün də
görkəmli tarzənin arxivinin yığılıb
saxlanmasında ömür-gün yoldaşının
əvəzsiz xidməti olub.
Vaxtilə
B.Mansurov özünə olan haqsızlıqları,
sənət aləmində çəkdiyi
əziyyətlərini görüb övladlarının
musiqiçi olmasını istəməyib. Ancaq "Ot
kökü üstə bitər" deyiblər. Eldar pianoya
həvəs göstərib və hamının tanıyıb
sevdiyi bəstəkar olub. Ailənin ortancıl oğlu
Aydın nəzəriyyəçi kimi ad qazanıb. Tar
çalmaq, ata yolunun davamçısı olmaq isə evin
kiçik oğlu Elxanın qismətinə düşüb.
Elxanın həm həvəsi, həm də həvəssizliyi
onu bu böyük sənətin cığırına
salıb. 15 il atası ilə çiyin-çiyinə
işləyən Elxan ata-baba ocağının yadigar
tarını sinəsində daşıyır.
Biz onu
unudulmağa qoymasaq da...
Həyatı
boyu qarşılaşdığı haqsızlıqlar
B.Mansurovun 4 dəfə infarkt keçirməsinə
səbəb olub. "Sənə Xalq artisti adı
verirlər" xəbərinə inanaraq səhər
sevinə-sevinə köşkdən qəzet alıb, ancaq
adını görməyəndə, bu "oyun" ikinci
dəfə də təkrar olunanda həssas qəlbli
sənətkar infarkt keçirib. Onun sənətdə
uğurlarına qəsdən mane olublar. Nəhayət, 78-ci
ildə 70 yaşında ona Xalq artisti adı veriblər:
- Atam Almaniyaya
dəvət olunanda Fikrət Əmirov Heydər Əliyevin
yanına gedib: "Bizim gözəl
tarçalanımızdır, onu Azərbaycanı təmsil
etmək üçün Almaniyaya göndəririk"
deməsindən sonra atama Xalq artisti adı verdilər -
deyə E.Mansurov xatırlayır. Yoxsa atama fəxri ad
verməyə imkan vermirdilər. Atam uzaqgörənliklə
özünə qarşı haqsızlıqların dünyasını
dəyişəndən sonra da davam edəcəyini bilirmiş
kimi "atamın qəbrini açıb məni orada dəfn
edərsiniz" - deyə vəsiyyət etmişdi.
Doğrudan da
görkəmli tarzən sağlığında
gördüyü haqsızlıqlarla dünyasını
dəyişəndən sonra da qarşılaşıb. Onun
dəfninin Fəxri Xiyabanda keçirilməsinə icazə
verməyiblər. "Aktyorlar evi"ndən
götürüb hara istəyirsiniz aparın" cavabını
alan övladları atalarının bir neçə gün
evdə qalan cənazəsini elə evdən
götürməyi qərara alıblar. Ona 2-ci Fəxri
Xiyabanın çölündə kiçik bir yer
ayırıblar.
"Eldarla
mən olmasaq, o kişi çoxdan unudulardı" - deyə
E.Mansurov təəssüflə dillənir:
- Eldar atamın
xatirəsi üçün çox işlər görür.
Doğum günlərində (12 fevral B.Mansurovun doğum
günüdür) Aydın televiziyada xatırlanmasına
çalışır. Mənsə onun
çalğısını saxlamışam. Ancaq heç
kəs onu yada salmır. YUNESKO-da buraxılan bütün
kitabların, lent yazılarının 80 faizdən çoxunda
Bəhram Mansurovun arxivindən istifadə olunub.
Azərbaycanın musiqi tarixində bu qədər iş
görən, ölkəmizi dünyada tanıdan insanı
heç yerdə yada salmırlar. Mən bu işə faciə
kimi baxıram.
Təəssüf
doğurası haldır ki, görkəmli tarzənin yubileyləri
yada düşməyib. Yaşadığı binaya adicə
bir xatirə lövhəsi vurulmayıb, musiqi
məktəblərindən və ya
küçələrdən birinə adının
verilməsinə icazə verilməyib. Onun sənətinə
də, ruhuna da diqqətsiz yanaşılıb. Bir də
təəssüf olunası haldır ki, bir neçə
əsrdən bəri davam edən Mansurovların musiqi
ənənəsi Elxan Mansurovla bitir.
Görkəmli
tarzən sağlığında: "Öz sevincimi,
xoşbəxtliyimi xalqımla bölüşdüyüm
üçün xoşbəxtəm, ömür qıysa,
çox işlər görəcəyəm" - deyirdi.
Unutmayaq ki, həyatın əyri tərəzisinin
gözünü elə əzəldən
şan-şöhrətli təltiflər yox, XALQ
müəyyənləşdirib. Xalq onun
incəsənətinə layiqli xidmət edən və onu
bütün dünyada tanıdan sənətkarlarını
heç vaxt yaddan çıxarmır.
Kaspi.-2007.-13 fevral.-S.17.