Məhərrəmova T.
Bir gündə
məşhurluq qazanan müğənni
Baloğlan
Əşrəfov, müğənni: "Fəxri ad
almamağımın
səbəbini
özüm də başa düşə bilmirəm".
Populyarlığı
ekrana çıxar-çıxmaz qazandı. Səsinin
duzundaydımı, şirinliyindəydimi sehri - bunu ayırd
eləmək indi onun özü üçün də
çətindir. Ancaq onu bilir ki, səsinə, ifasına,
dəst-xəttinə həmişə
məhəbbətlə yanaşılıb. Bu məhəbbətin
sirri bəlkə də onda idi ki, Baloğlan
Əşrəfəov çoxdan unudulan xalq mahnılarına,
el nəğmələrinə yeni bir həyat, təzə bir
rəng verib oxudu. Bu ifaya səsinin həzinliyi
qarışdıqca ürəklərə daha tez yol tapdı.
Çoxları "toylar kralı" titulu qazananda, o,
sadə el məhəbbəti qazandı. Ən əsası, bu
məhəbbət illərdən bəridir ki, onu
müşayiət edir.
Qəribə adam
- Deyirlər ki, bir saatlıq səmimi
söhbət bəzən insanları min ilin dostluğundan,
qohumluğundan daha çox yaxınlaşdırır.
- Ümumiyyətlə, məni tanıyanlar
bilirlər ki, səmimi insanam. Ancaq mənə yaxından
bələd olmayanlar müəmmalı insan olduğumu
fikirləşirlər. Əslində həddən artıq
sərbəst adamam və məni başa düşən
adamlarla çox səmimiyəm. Səmimi
danışmağımın mahiyyəti də odur ki, o
mənəm. Ola bilər ki, bu söhbətimiz boyunca ayrı-ayrı
dona girə də bilərəm, sonra məni həyatda
görəndə deyərsiniz ki, onun əməlləri
ilə sözləri üst-üstə düşmür. Ancaq
bacardığım qədər başqalaşmıram, eyni
adamam. Ona görə də çox vaxt mənə deyirlər
ki, qəribə adamsan.
- Sizcə, insanlar niyə başqalaşır?
- Ot kökü üstə bitər. Kimlər
ki, sonradan qəflətən nəyəsə nail olurlar, o
adamlar başqalaşmağı tez bacarırlar. Çünki
onlar əvvəlki həyat və yaşayış
tərzlərində görmədiklərini birdən-birə
görürlər. Əllərinə nəsə
göydən düşəndən sonra çaşırlar.
Bu çaşqınlıq onların xarakterlərinə
də sirayət edir. Amma başqalaşmağı bacarmayan
adam əvvəldən nəyisə görür, nəyəsə
nail olur və o, başqa cür yaşaya bilmir.
Kiminsə
lotoreyasına pul düşər, o pula sahib olandan sonra
çaşa bilər. Kiminsə əlinə haram
pul düşə bilər. Heç
nədən, əziyyətsiz bir şey əldə edib və
onu idarə etməyi də bacarmaz. Ona
görə də belə adamlar başqalaşır.
- Sizin əlinizə
göydən düşən bir şey olubmu?
- Mən hər
şeyə əziyyətlə nail olan bir adamam. Çünki gözümü açandan evdə
valideynlərimi zəhmət çəkən
görmüşəm. Atam müəllim
olub. Ailəmizdə tərbiyənin
təməli də ayrı qoyulub. Atam,
babam heç kəsin malına göz dikən olmayıb.
Atam qonşu kənddə məktəb direktoru
işləyirdi. Populyar vaxtlarımda
artıq ailə sahibi idim, uşaqlarım var idi. Toya gedəndə payıma nə qədər pul
düşürdüsə, gəlib onu atama deyirdim. O
pulu məndən istəmirdi, sadəcə, aldığım
tərbiyəyə görə bunu atama deməliydim. Valideynlərimizə heç vaxt yalan danışa
bilməmişik. Xeyirxahlığı,
insanlara yaxşı münasibəti ailəmizdə
öyrənmişəm.
Dəvət olunan
yerə gedirəm
- İndicə bir
söz dediniz: populyar olduğum vaxtlarda... Məgər
indi populyar deyilsiniz?
- Bu populyarlığın
söhbəti ayrıdır. Konsertlərdə
dəfələrlə qəribə
müşahidələrim olub. Sonra onlar
zərb məsəllərinə çevrilib.
Məsələn, bir neçə il bundan əvvəl
"Şuşa" kinoteatrında "Xoş
gəlmişsiniz!" verilişində mənə sual
verdilər: "Niyə az reklam olunursunuz?" Dedim ki,
tərkibi keyfiyyətcə aşağı olan yağlar
çox reklam olunur, kərə yağının isə
reklama ehtiyacı yoxdur. Ancaq sonradan başa
düşdüm ki, kərə yağının
özünün də reklama ehtiyacı olurmuş.
Bu
gün bəlkə də xarici ölkələrdə daha
çox tanınıram. Rusiyaya konsertə gedəndə
elə bir ev, elə bir maşın
görmürəm ki, orada mənim kasetlərimi
oxutmasınlar. Soruşanda ki, niyə populyar estrada
müğənnilərini oxutdurmursunuz, cavab verirlər ki,
Rusiyanın hansı tərəfinə baxırsan, o cür
oxuyanlardır. Bizə milli koloritli oxuyanlar lazımdır.
Hər kəs populyarlığı bir cür
başa düşür. Kimsə televizorda
çıxıb görünəndə populyar olur. Bu yaxınlarda Mahsun Kırmızıgül
Bakıda verdiyi konsertində dekorasiyasız bir zalda oxuyurdu.
Çünki o oxumağa gəlmişdi. Bizimkilər üçünsə oxumaqdan çox
səhnə tərtibatı, dekorasiyalar və s.
olmalıdır. Mən artıq 36 ildir
səhnədəyəm. Həmişə
dəst-xəttimə sadiq qalaraq oxumuşam.
- İndi
müğənnilər daha çox reklam xatirinə "Biz
xeyriyyə konsertlərinə gedirik və ya filan
xeyriyyəçiliyi etdik" -deyə çıxış
edirlər. Sizcə bu reklam sonradan nəyə
yarayır?
- Bizim ən pis
cəhətimiz odur ki, gördüyümüz işləri
kimlərinsə nəzərinə çatdırmaq
istəyirik. Bu, günahdır. Quranda da yazılıb ki, "Bir əlin verdiyini o
biri əl bilməməlidir". Bir dəfə məni
Mədəniyyət Nazirliyinə çağırıb:
"Eşitmişik ki, sən çox təmənnasız
işlər görürsən, amma heç birini qeydiyyata
aldırmırsan. Heç olmasa, əlimizdə
bir fakt olsun ki, sabah sənə bir şey təqdim
edəndə deyək ki, onun filan işləri var" -
deyə bildirdilər.
Mənim
ansamblım var. Dəfələrlə onlarla birlikdə
islah-əmək kaloniyalarında, cəbhə
bölgələrində, uşaq və körpələr
evində, qocalar evində olmuşam. Belə
şeylər çox olub, ancaq heç zaman etdiklərimi
reklam eləməmişəm. Eşitdiyimə
görə, oralara gedənlərin bəziləri
təmənna umurlar. Xeyirxahlıq
bütün insanlara xas olan cəhətdir. Ancaq onu iyrənc formada təqdim etmək lazım
deyil. Bəziləri gedir, arxasınca da
kamera, yurnalist aparır, çəkib televiziyada da
göstərir. Mən elə
şeyləri sevmirəm. Getdiyim
yerlərdə təəccüblənirlər ki, gəlir,
konsert verir, sonra bunun sorağı da çıxmır. Bəlkə ən çatışmayan
cəhətim bu olub ki, mən onların heç birini
qeydiyyata aldırmamışam.
- Yeri
gəlmişkən, son zamanlar ekranlara az
çıxırsınız. Bu qərarı
özünüz vermisiniz, yoxsa başqa səbəb var?
- Yox, bu
qərarı özüm vermirəm. Yalan
danışa bilmərəm. Xasiyyətim
elədir ki, çağırılmayan yeri dar eləməyi
xoşlamıram. Təbiətimdə bir az
ayrı cür cəhətlər var. Sovet dövründə
rayonda yaşayırdım. Bakıya - televiziyaya
gələndə, əgər mənə "
-
Mədəniyyət nazirinin sözləri bəlkə
sənətdə zəhməti çox olub, fəxri ad almayan
müğənnilərə təsəllidir. Siz
gerçəkdən özünüzü bu təsəlli
ilə ovuda bilirsiniz?
-
Mən Azərbaycan dövlətçiliyinə sadiq olan bir
adamam. Mən MDB ölkələrində
bəziləri kimi sadəcə toylara gedən
müğənni olmamışam. Birbaşa
konsertlərə getmişəm. Məni
orda təntənə ilə qarşılayıblar. Orda böyük təbliğatlar aparmışam.
Məni xalq qəbul edir. Ən
dəhşətlisi odur ki, fəxri ad almayanda "guya ki,
dövlətə qarşı düzgün mövqedə
deyil" - deyə iftiralar da qoşurlar. Bu
ölkədə yaşayıb, təhsil alıb və hər
hansı bir şeyə nail olmuşamsa, bunun üçün
hökumətimizə, dövlətimizə minnətdar
olmalıyam. Heç vaxt unuda
bilmərəm ki, Heydər Əliyevin hakimiyyətdə
olduğu illər xanəndəliyim üçün
həmişə yaşıl işıq olub. Mən 82-ci ildən prezidentin qarşısında
oxuyan, dövlət tədbirlərində adı
konsertlərin proqramına salınan müğənniyəm.
Ancaq fəxri ad almamağımın
səbəbini özüm də başa düşə
bilmirəm. Elə bir müğənni
olmuşam ki, heç kəsin qarşısında
əyilməmişəm. Məni
gözü götürməyənlər var. İndi fəxri
adı versələr də sağ olsunlar,
verməsələr də. Əsas odur ki,
məni hər yerdə Baloğlan kimi tanıyır,
hörmət edirlər. Bu mənə Allah
tərəfindən verilən paydır. Təki bir
müğənni kimi həmişə xalqın
nəzər-diqqətində olum! Sadəcə,
dövlətin öz musiqiçisinə verdiyi qiymət
rəsmi şəkildə təsdiq olunanda, bu, insanda
"Mənim zəhmətim qiymətləndirildi" -
deyə mənəvi ruh yaradır. Bir-iki nəfərin
fitvasına gedirəmsə, Allah onlara insaf versin!
Toy böyük
məktəbdir
- Bilmirəm
razılaşarsınız, yoxsa yox, indiki toylar daha çox
şouya çevrilib. Təcrübəli bir müğənni
kimi 10-15 il bundan əvvəlki toylarla
bugünkü el şənliklərini necə fərqləndirərsiz?
- Toylarla
bağlı təcrübəm çoxdur. Hər
bir müğənninin öz dəst-xətti var. Yeganə
müğənniyəm ki, 15-16 ildir ansambl saxlayıram. Mən bu dəst-xəttə sadiq qalmalıyam.
Məni toya dəvət eləyən ev
sahibi başa düşür ki, masabəyinin xeyir-duasından
sonra Baloğlan evlənənlərə xeyir-dua verir. Müsəlman aləmində
bəylə-gəlinə nə arzulayırlarsa, mən onu
musiqi, muğam dili ilə söyləyirəm. Sonra da öz proqramımla çıxış
edirəm. Oxuduğum mahnıların da 90
faizi Baloğlandan gələn mahnılardır. Bəzi mahnılar var ki, onları bütün
müğənnilər oxuyur. Mən
istəsəm, həmin mahnıları onlardan da yaxşı
oxuyaram. Elə lazım olanda həmin
mahnıları da oxuyuruq. Ancaq
Baloğlanın repertuarında olan mahnılara keçmək
o biri ifaçılar üçün çətindir. Bu, Allah tərəfindən ancaq mənə verilən,
yalnız mənim səsim üçün nəzərdə
tutulan bir formadır. 36 ildir ki, toylarda
püxtələşmişəm. Artıq
sözlərimizdə də, musiqilərimizdə də
müəyyən dəyişikliklər baş verir. Ancaq şou-proqramdan ibarət olan toylar canlı
çalıb-oxumaq üçün deyil. Həmin
toylarda bəzi müğənnilər gəlib yarım
saatlıq fanoqramla çıxış edib gedirlər. Onların çoxu toylarda yaxşı pul da
qazanırlar. Ancaq onlara deyəndə,
gəl toyu axıra qədər apar, deyir ki, bunu bacarmaram.
Toy böyük məktəbdir,
konservatoriyadır. Bütün klassik
oxuyanlarımız toylarda püxtələşiblər.
Toy müğənnisi olmaq o deməkdir ki,
sən artıq hər şeyi bilirsən.
- Bəs
səhnədə oxumaqla toyda oxumağın hansı fərqi
var?
- Çox
böyük fərqi var. Toya dəvət olunan
müğənnilər toy sahibinin zövqü ilə
seçilir. Ola bilər ki, sən heç
Baloğlanı sevmirsən və bəyəndiyin
müğənni tamam başqadır. Ancaq
toy sahibinə görə, bu toya gəlmişəmsə,
elə eləməliyəm ki, mənə də qulaq asasan.
Toyda istədiyin çərçivədən bir az çıxmaq olur. Gərək
səsinə yatan, yatmayan mahnıları da oxuyasan. Kiminsə ürəyindən keçən bir
mahnını onun ifaçısından yaxşı oxuya
bilmərəm, sifarişi öz mahnılarımdan qəbul
edə bilərəm. Məsələn,
"Üzüyümün qaşı firuzədəndir"
mahnısını heç vaxt Rəşid Behbudov kimi oxuya
bilmərik, ancaq oxuyuruq ki, onu sifariş verən adam razı qalsın. Bir vaxtlar
Qədir Rüstəmovun ifasında "Sona
bülbüllər" mahnısı Azərbaycana səs
salmışdı. Toya gələn qonaq
bilmir ki, oxuyan müğənninin səs tembri bu
mahnını oxumağa uyğun gəlir, yoxsa yox. Ancaq gəlib sifariş verir ki, "Sona
bülbüllər"i istəyirəm. Onu
başa salırdım ki, bu, məndə alınmır, ancaq
oxuyub birtəhər yola verirdim. Toyda
bəzən sözlərini bilmədiyin bir mahnıya da
söz qoşub oxumaq olur. Amma konsertdə
bu, mümkün deyil. Konsertin
məsuliyyəti ağırdır. Konsert
zamanı başa düşürsən ki, zalda oturanların çoxu
sənin pərəstişkarlarındır. Artıq orda heç bir
çərçivədən çıxmaq olmur. Səsinə yatmayan mahnıları oxuya bilmirsən.
Orda sifariş qəbul edə bilmirsən,
çünki tərtib olunmuş proqramla
çıxış edirsən. Ona
görə də mən konsertə mötəbər bir
şey kimi baxıram. Ancaq
çalışıram ki, həm toyda, həm də
konsertdə öz şəxsiyyətimi qoruyum.
- Toylar
üçün də qabaqcadan repertuar
müəyyənləşdirirsiniz?
- Yox... Amma əgər birdən gəlib desələr ki, 10
gün gecə-gündüz oxumalısan və bir mahnı
ikinci dəfə oxunmamalıdır, onun öhdəsindən
gələrəm. Toyun
əvvəlindən-axırına qədər bir
mahnını ikinci dəfə oxumuram. Çalışıram
ki, oxuduğum bütün mahnılar bir-birindən
seçilsin. Hələ cavan
vaxtlarımdan məclisdə camaatın yaş həddini
nəzərə alıb oxuyurdum. Amma indi
müğənnilər elə oxuyurlar ki, toy sahibi 2-3 ildən
sonra həmin məclisin kasetinə baxanda xəcalət
çəkir.
Bir gündə
yaranan məşhurluq
- Necə bilirsiniz,
əgər kənddə yenə də ədəbiyyat
müəllimi işləsəydiniz, bu qədər
populyarlıq qazanardınızmı?
- Allahın verdiyi
qisməti heç kim onun əlindən ala
bilməz. 5-6 il müəllim
işləmişəm. Müəllim
işləyə-işləyə həm də rayon
mədəniyyət evinin tədbirlərində iştirak
edirdim. O vaxt heç fikirləşməzdik ki, toy
müğənnisi ola, toylarda oxuya
bilərəm. Yeganə marağım o idi ki,
mədəniyyət evindəki ansamblda məşq
etməyə, mahnı oxumağa gedim, konsertlərdə
görünüm. Mən bir günün
içində - rayon konsertində oxuyandan sonra
tanınmışam. Yadımdadır ki,
həmin gün məni alqışlamaq üçün
bütün zal ayağa qalxdı. Məni
ikinci dəfə səhnəyə qaytardılar. Yalnız bir mahnını məşq elədiyim
üçün yenidən həmin mahnını oxudum. Eyni mahnını iki dəfə oxumaq
həyatımda yalnız bir dəfə olub. Onda da başa düşmüşəm ki,
müğənni gərək bir dəfə oxuduğu
mahnıya ikinci dəfə qayıtmasın.
- Belə deyək,
gecə yatıb səhər yuxudan məşhur oyanandan sonra
müəllimliyin daşını atmaq qərarına
gəldiniiz?
- Bu məşhurluq
yalnız məhdud bir çərçivədə - rayon
ərazisində idi. O vaxtlar rayonda çoxlu kütləvi
tədbirlər, məhsul bayramları keçirilirdi. Mən artıq həmin tədbirlərdə
iştirak etmək üçün siyahıya daxil
edilmişdim. Rayon partiya komitəsinin
birinci katibinin iştirak elədiyi bütün
tədbirlərdə mən də ansamblla iştirak edirdim.
Tanınmağım belə başlandı.
1971-ci ildə Azərbaycanda ilk dəfə rayonda yaşayan
müğənninin adına ilk
şəkilli afişa da mənim üçün
çıxıb. O vaxt rayonlarda, kəndlərdə verdiyim
konsertlər pullu deyildi. Xalq bu konsertlərə
çox böyük maraq göstərirdi.
Bir dəfə qohum
toyunda dost- tanışlarım mənə zorla bir mahnı
oxutdurdular. Həmin toyda iştirak edən ansamblın
ifaçılarından biri səhəri gün evimizə
gəlib dedi ki, bizimlə toya gedək. Əvvəlcə
razılaşmadım. Ancaq birinci toydan
sonra inanın ki, gün ərzində 30-40 toy sifarişi
alırdım. Get-gedə qonşu
rayonların da toylarına getməyə başladım. Toylardan gec gəldiyim üçün səhər
dərsə vaxtında gedə bilmirdim. Bir müddət
dost müəllimlər məni əvəz edib dərs
saatımı yola verirdilər. Ancaq
alınmadığı üçün məni texniki
işçi vəzifəsinə keçirdilər. Sonra kənddəki mədəniyyət evinin, daha
sonra rayon mədəniyyət evinin bədii rəhbəri
təyin edildim. Orada konsertlər
hazırlayırdım. Beləcə, yavaş-yavaş
müəllimlikdən uzaqlaşdım.
Günah xofu
- Təxminən 4 il bundan əvvəl
sizdən müsahibə götürərkən uşaq
vaxtı qara böcəkdən qorxduğunuzu demişdiniz. Bu
qorxu, heç şübhəsiz, uşaqlıq illəri
ilə bağlı idi. Bəs indi nədən qorxursunuz?
Qocalmaqdan, xəstəlikdən, laqeydlikdən?
- İndi Allahın yanında günahkar
olmağımızdan qorxa bilərik. Bütün insanlarda bu hiss
var. Həyatda hər şey olur, Allahın yaratdığı
pis günlə barışmaq və bu qorxu hissini
həmişə ürəkdə saxlamaq lazımdır.
- Sonuncu sualım:
toylarda adətən bəylə-gəlinə xoşbəxtlik
arzulayırsınız. Onların xoşbəxt
olub-olmaması taleyin işidir. Sizcə
insanlara xoşbəxt olmaq üçün nə
lazımdır?
-
İnsanlara xoşbəxtlik üçün
cansağlığı lazımdır. Mən
bunu boğazdan yuxarı deyilən bir söz kimi
işlətmirəm. Sağlamlığı
itirəndən sonra insan bunu dərk edir. Başa
düşür ki, ona hər şeydən əvvəl
cansağlığı lazımdır. Pul
qazanmağın çoxlu yolları var. Bəzisi
namərdliklə, bəzisi oğurluqa, bəzisi başqa
yollarla pul tapır. Ancaq can
sağlığını qazanmaq olmur.
Kaspi.-2007.-3-5 fevral.-S.22-23.