Qalibo]lu E.
İmperator
Çərxi-fələk bir anın içərisində insanın
taleyini dəyişə
bilər...
Bu günlərdə Dövlət Gənclər
Teatrında Elçin
Hüseynbəylinin "İmperator"
adlı iki hissəli əsərinin tamaşası oldu. Tamaşanın quruluşçu
rejissoru Sərvər Əliyev, rəssamı Vüqar Əli, bəstəkarı Sərdar
Fərəcov, baletmeyster
Aleksandr Şumilov, mahnıların mətni Sərdar Fərəcovundur.
Rolları Qurban İsmayılov (İmperator),
əməkdar artist Qəmər Məmmədova
(Qadın), Elşən
Çarhanlı ifa edirdilər.
Səhnədəki pərdədə
böyük bir tac şəkli var. Bu, hadisələrin
məcrasını təxminən
təsəvvür etməyə
imkan verir. Əvvəlcə səhnəyə
rəqqaslar gəlir. Qəfil rəqs kəsilir. Ev sahibəsi həyətdə
yatmış səfil
kişini görüb
qışqırır. Onun
səsinə evin kişisi gəlir. Onun səfili ümumiyyətlə, görməyə
gözü yoxdur. Artıq hadisələr düyünlənməyə doğru
gedir: "Bəlkə
bu səfil polisin şpionudur? Belələrinə üz
versən, evini də əlindən alarlar"-deyə ağlından keçirir.
Lakin səfilin bu evdən getmək
ağlından belə
keçmir. Tamaşaçı
duyur ki, hadisələrin bu sayaq gərginləşməsinin
mayasında nəsə
başqa səbəb var. Səfil özünü həm ürkək, həm də gizlin-gizlin evə-eşiyə, evin xanımına doğma aparır. Bu, səfilin ona verilən hər güzəştdən,
yazığı gəlinmədən
sonra daha da artır. Kişi hiss edir ki, qadınının
səfilə hər addımda yazığı
gəlir. Bu, onu daim özündən
çıxarır, bərk
əsəbiləşdirir. Lakin getdikcə onun gedişata təsir etmək imkanları tamam daralır. Sanki evin sahibinin taleyi öz əlində deyil.
Səfil üç gündür ki, acdır. O, həyatın dibindədir. "Acların
hamısının taleyinin
bir olduğu" ona aydındır, çünki özü bu taleyi yaşayır.
Yemək istəyir, evin xanımı gətirir. Doyur, hələ üstəlik siqaret çəkmək şansı da əldə edir.
Onun cidd-cəhdlə
bu evdən yapışıb qalması,
getməməsi artıq
ciddi xarakter alır. Hətta səfil bu evdə
nəinki qulluqçu,
it olmağa belə razıdır. Təki burada qalsın. Əynindəki pencək tamamilə sıradan çıxıb.
Ev sahibinə eyhamları artır. Getdikcə açıq bildirir ki, onun
öz prinsipləri var...
Oyunun bu yerində
səfil "Mikrofonu ver, xalqın zövqünü korlayaq"
deyir. Ümumiyyətlə,
obrazların səhnədə
bu sayaq əlinə mikrofon alıb oxumaları yaxşı təəssürat
yaratmır. Amma oxuyur ki, "Hər şey maraqsız olar, fırıldaqlar olmasa",
"Ağlı olan ac olur" və
s. Kişinin qəti etirazına baxmayaraq burada qalmaq səfilin "alın yazısıdır".
O, hətta it kimi hürməyə də razıdır, təki burada qalsın.
Səhər evin kişisi oyanıb görür ki, səfilin üstündə
anasının adyalı
var. Məlum olur ki, yenə
qadının ona yazığı gəlib.
Kişinin səfilə qarşı nifrəti ifrat həddə çatır. Burada ev sahibi ilə
kişinin deyişməsi
münasibətlərin gərginləşməsinin
göstəricisidir. Ev
sahibi onu ironiya ilə "İmperator" adlandırır.
Bu, səfilin xoşuna gəlir. Bu məqamdan da onun "imperatorluğu"
başlayır. Səfil
tələb edir ki, onu "imperator"
seçiblər, indi də qayğısını
çəkməlidirlər. Hələ ki, ev sahibi onu
qarşıda gözləyən
fəlakəti tam anlamır. Səfil həyətdən taxt gətirir, şəstlə
oturur. Bu məqamda ev sahibinin səfilə "Mən işdən qayıdınca səni burada görməyim" deməsi anlaşılmır.
Artıq evdə "səfil imperator" və qadın qalıblar. Onun qadına "Sizcə, hansı imperatora oxşayıram, Sezara, ya Antoniyə?" deməsi istər-istəməz tamaşaçıda
gülüş doğurur.
Ümumiyyətlə, oyun
tamaşaçıda yarı
komediya, yarı faciə əhvalı aşılayır. Qadın
oxuya-oxuya "Sevgisiz bu dünya nəyə
gərəkdir"-deyir.
Ər işdən qayıdanda yenə səfili evdə görür və əsəbiləşir. Artıq
o, kişinin evinə daxil olmağa başlayır. İndi səfil qarajda yata bilməz,
çünki oradan benzin iyi gəlir.
Evin mebelini də satır, "çünki əl-ayağa dolaşır"mış. Onun beləcə sürətli
karyeraya, imkana çatması tamaşaçıya
aydın olmur. Hətta imperator evin qab-qacağını
da satacaq. Burada kişi ilə səfilin "Vaqif" dramı üstə deyişmələri
bir xeyli çəkir.
"İmperator"un sürətlə baxtı
açılır: kişi
arvadından eşidir
ki, artıq bu səfil onun
firmasının işçilərinin
şikayətlərinə baxır.
Kişi acizanə şəkildə onun işlərinə qarışmasına
görə səfilə
etiraz edir. "İmperator" qəribə
manevrlər edir, kişini quru yurdda qoyur. Kişi
acı taleyindən şikayətlənir, "Bu
gün sənə, sabah mənə güləcəkdir bu dünya" deyə oxuyur.
Xülasə, sonda məlum olur ki, ev əslində
səfilin atasının
imiş. O, bu manevrləri etməklə
əslində haqqına
çatır.
Artıq o, səfil
kökündə deyil,
çoxdan bahalı kostyumdadır. İndi evin əvvəlki sahibini səfillik aqibəti gözləyir. Sən demə, qadın bu səfili
uşaqlıqdan sevirmiş.
O, ərindən imtina
edir, "imperatora"
"Antonio, yalnız sən məni xoşbəxt edə bilərsən" deyir. Budur, indi vaxtilə
səfilə ironiya ilə yanaşan keçmiş ev sahibi onun yerində
yatır, əynində
də nimdaş kostyum var...
Quruluşçu rejissor Sərvər Əliyev deyir ki, mövzu
onu əvvəldən
bərk tutubmuş:
"İdeya baxımından
bu, istədiyim idi. Yəni çərxi-fələk
bir anın içərisində insanın
taleyini dəyişə
bilər. Bu tamaşa ilə insanları xeyirxahlığa
çağırmaq itədik.
Həmin səfil qəsdən o evə gedir, haqqını sübut edir".
Tamaşada müəyyən
məqamlarda ifrata varılmasına (həm ifadələrdə, həm
də jestlərdə)
ehtiyac yox idi. Hadisələrin sürətlə dəyişməsi,
səfilin "imperator"
olması, həmçinin
də ev sahibinin kasıblaması tamaşaçı üçün
tam anlaşılmır.
Amma Qurban İsmayılov
səfillikdən vara çatan obrazı yaratmağa müfəffəq
ola bilib
Xalq cəbhəsi.- 2007.- 15 fevral.- S.15/