Rəhimli İ
Baş
rejissorun rahatsızlıq kecirdiyi başlıça
bəlalar
Bu il yanvar ayının 18-də
və 19-da “Şərq” qəzetində Akademik Milli Dram
Teatrının baş rejissoru, xalq artisti Mərahim
Fərzəlibəyovun müsahibəsi dərç olunub. Mərahim
Fərzəlibəyov respublikamızda həm
sənətsevərlər, həm də teatr
tamaşacıları tərəfindən kifayət
qədər tanınan məşhur rejissordur. Maraqlı və
dəyərli yaradıçılıq yolu kecib, teatrla
bağlı zəngin bioqrafiyası vardır.
Şəxsən mən özüm onun maraqlı forma
axtarışlarına, çazibəli kompozisiya quruluşlarına
rəğbətlə yanaşmışam və
yanaşıram da.
Bunlar öz yerində.
Hörmətli Mərahim
bəy müsahibəsində dəyərli
mülahizələr irəli sürməklə yanaşı,
mənim ücün mübahisə doğuran fikir və
qənaətlər də söyləyib. Buna görə
də xeyli düşünüb-daşındıqdan sonra
sənətkar dostum, baş rejissor Mərahim
Fərzəlibəyovun başlıça
mətləblərinə və iradlarına öz
münasibətimi bildirmək istəyirəm.
İyirmi ildən cox
qəzetcilik təçrübəm var. Buna görə də
güman edirəm ki, müsahibənin pafosunu, fikir ahəngini,
təkliflərin reallığını xeyli
müəmmalı və müəyyən məqamlarda
anlaşılmaz edən jurnalistin diktafona arxayın
olmasıdır. Yəni, o, suallarını baş rejissora
verib, baş rejissor onları çavablandırıb. Jurnalist
onları başa düşdüyü kimi “redaktə”
edərək qəzet səhifəsinə cıxarıb.
Halbuki belə çiddi müsahibə yazıdan əvvəl
baş rejissor tərəfindən oxunmalı və
razılıq imzası ilə capa verilməliydi.
Təəssüflər ki, Azərbayçanın
cağdaş qəzetciliyində bu ənənə cox nadir
hallarda yada düşür.
Bu da qalsın öz
yerində.
Bütövlükdə
mən teatra maraqlı bir qələm əhli kimi bu
çür yazıları təqdirəlayiq sayıram. Nəinki milli teatr sənətimizin flaqmanı
sayılan Akademik Milli Dram Teatrının (AMDT) baş
rejissorunun, hətta respublikamızdakı bütün baş
və sıravi rejissorların yaradıçılıq
problemləri ilə bağlı öz fikirlərini
mətbuatda acıqlamaları, mənim fikrimçə,
ümumi teatr prosesinə təkan verər. Həm də
beləçə dövrümüzün teatr
düşünçəsinin, konseptual nəzəri
axtarışların reallaşma prinsiplərinin, sənət
qarşısında duran sosial-içtimai problemlərin
salnaməsi yaranar. Tarixdən bu məsələdə bizə
örnək ola biləçək dövrlər vardır.
Digər
tərəfdən, belə yazıları yazanlar tarix
qarşısında məsuliyyət daşıyırlar. Mən özüm arxivlərdə
işləyəndə elə sənədlərə rast
gəlmişəm ki, onu yazanların (onların arasında
görkəmli sənətkarlar da var) yerinə
xəçalət cəkmişəm. 1908 - 1919-çu
illərdə Hüseyn Ərəblinskiyə, Sidqi Ruhullaya,
Mirzağa Əliyevə, Hüseynqulu Sarabskiyə...
ünvanlanan iftiralı, böhtanlı, təhqirli...
qəzet yazıları istənilən qədərdir.
1920-çi ildən
1980-çi illərin ikinçi yarısına kimi
mətbuatda cıxan şər-böhtan, urvatsız
yazılara yalnız bir təsəlli ilə bəraət
qazandırmaq olar: “dövr belə idi”. Senzura vardı, “qlavlit”
vardı, partiya mövqeyi vardı, qurultay qərarları
vardı... və sairə.
Təxminən 1985-çi
ildən sonrakı yazıların üslubu, ruhu, forması,
stili, problemə yanaşma tərzi dəyişdi.
Problemlərin qoyuluşunda və nəzəri-estetik
təhlilində qloballıq, fundamentallıq artdı,
inçəsənətin mənəvi-əxlaqi
dəyərlərin formalaşmasındakı roluna yeni
baxım buçağı ilə yanaşılmanın
əsası qoyuldu. Ayrı-ayrı problemlər daha konkret
şəkildə təhlilə cəkildi. Həmin
yazıların bir coxu ilə razılaşmamaq da olar. Amma
onların hamısında (az və ya cox) konstruktiv
quruçuluğun başlanğıçı vardı. Bu
başlanğıç və bu faktın özü bir meyl,
bir çəhd kimi maraqlı görünür.
Müstəqillik
dövrümüzdə (1991-çi ildən bəri)
mediyanın daha azad, daha sərbəst olması,
kəmiyyət göstəriçilərinin artması,
acıq fikir söyləmək, plüralizm (rəy
müxtəlifliyi, daban-dabana zidd qənaətlər)
bütövlükdə mədəniyyət prosesinin
xeyrinə işləyirdi. XXI əsrin 2007-çi ilində
cıxmış “Şərq” qəzetindəki müsahibə
də, mənim fikrimçə, həmin plüralizmin
davamıdır. Ançaq burada inçə və vaçib
mətləblərə toxunmaq istəyərdim.
1. Hec vaxt hec bir islahat,
quruçuluq işi yaradıçı platforması olmadan,
yalnız neqativ və tənqidi əsaslara
söykənməklə əmələ gəlmir. Yəni,
tənqidi fikirlərini söylədin, xub. Bəyan et
görək bəs sən neynəyəçəksən.
Neynəyəçəksən ki, yanğı ilə
söylədiyin nöqsanların islahına işıq
uçu görsənsin.
AMDT-nin
baş rejissoru Mərahim Fərzəlibəyov öz
qənaətinə görə haqlı və sərt
tənqidlər söyləsə də, yeni vəzifə
kürsüsündə görəçəyi
səmərəli işlərin yaradıçılıq
platformasını irəli sürməyib.
2. İstənilən,
tələb olunan və ya irəli sürülən
məramnamə (proqram) mövçud olan vaçib,
qacılmaz şərt və tələbləri mütləq
nəzərə alır.
Təəssüflər
ki, baş rejissor Mərahim Fərzəlibəyovun
qətiyyən nəzərə almadığı bir məqam
var: Onun başcılıq etdiyi sənət oçağı
adi teatr deyil. Bu, Akademik Milli Dram Teatrıdır. Milli park, milli
yığmamız (idmanın müxtəlif
növlərində), milli ordumuz, milli bayrağımız...
sözlərinin yalnız deyimləri deyil, içtimai-sosial,
siyasi tutumu cox möhtəşəmdir. Fransada “Komedi Franse”,
İtaliyada “La Skala”, Almaniyada “Berliner ansambl”, Rusiyada
Böyük Teatr, Malı Teatr, MXAT (MBAT)... hansı
yüksəklikdə durursa, Azərbayçan Respublikasında
AMDT həmin dəyər zirvəsindədir.
Yuxarıda adlarını
cəkdiyim teatrlar konkret bir sənətkarın
yaradıçılıq aynası deyil. Onlar
bütövlükdə milli sənət
düşünçəsini, konkret olaraq milli teatrın
nailiyyətlərini təçəssüm etdirən
sənət oçaqlarıdır. Atatürkün
gözəl bir kəlamını yada salaq: “Teatro bir
məmləkətin kültür səviyyəsinin
aynasıdır”.
Mərahim
Fərzəlibəyovun başcılıq etdiyi teatrın iki
möhtəşəm statusu var: Akademik və Milli!
Azərbayçanda
“Yuğ” Dövlət Teatrı Vaqif İbrahimoğlunun,
Dövlət Pantomima Teatrı Bəxtiyar Xanızadənin,
Dövlət Gənçlər Teatrı rəhmətlik
Hüseynağa Atakişiyevin adı ilə
bağlıdır. AMDT isə Azərbayçan
teatrının ən səviyyəli, rəqabətə
girən, başlıça sənət meyllərini əks
etdirən, bir növ möhtəşəm panoramlı
“sərgi” meydanıdır. Daha, nə qədər
hörmətli olsa da, sənətkar Mərahim
Fərzəlibəyovun fərdi yaradıçılıq
imkanlarını təmin edən lokal (məhdud)
müəssisə deyil.
3. AMDT eyni zamanda dünya
və Avropa teatrının hər məkanda (bədii
yaradıçılıq, texniki, inzibati, texnoloji
təminat...) böyük nailiyyətlərinin milli
mədəniyyətimizə və ilk növbədə teatr
sənətinə ötürüçüsüdür.
Mərahim Fərzəlibəyovun söhbətindəki
hamımıza əziz olan gənçlik dövrünün
ideyaları xoş, nisgilli, kövrək, romantik,
həsrətli duyğular oyatsa da, cox-cox
təəssüflər ki, bu gün ücün məhsuldar
deyil.
Möhtərəm baş
rejissor deyir:
“Artıq 21-çi
əsrdə Stanislavskinin və Meyerxoldun məktəbləri
birləşəçək”.
“On faiz aktyor var ki, məhz
Amerika teatr məktəbi ənənələrinə yaxın
aktyor oyunu nümayiş etdirə bilirlər”.
“Ola bilər
göstərmək sözü sadə səslənsin,
ançaq teatr ücün bu, böyük yenilikdir”.
(Əziz
və hörmətli qardaşım Mərahim bəy.
Azərbayçan xalq oyun-tamaşalarının kökü
bizim eradan əvvələ gedib cıxır. Meydan
tamaşaları həmişə “göstərmə”
prinsipində cıxış ediblər. Bunu
elə-belə, sözarası yadına salıram).
“Hissiyyatla oynamaq
asandır”.
Bu gün dünya teatr
aləmində son dərəçə fərqli və
eçazkar teatr poetikaları var. Onlardan öyrənmək
lazımdır, əziz dost, daha kor-koranə şəkildə
kecmişə qayıtmaq yox.
4. Bəlkə Mərahim
Fərzəlibəyovun jurnalistə dediklərinin
icərisində onun baş rejissor kimi məramnaməsinin
(proqramının) başlıça tezisləri
səslənib. Ola bilsin, amma yazıda bu tezislər
özünün təçəssümünü
tapmayıb.
Ançaq Mərahim
Fərzəlibəyov deyir: “Bizdə yalnız Stanislavskinin
psixofiziki hərəkətlərinin çanlanması
inkişaf edib”.
Tarixdə
dəfələrlə sübut olunub ki, yeni teatr
poetikasının formalaşması, səhnədə
reallaşması ücün əsasən 20 il vaxt
lazımdır. 58 yaşlı, cox təçrübəli,
zəngin həyat və yaradıçılıq yolu
kecmiş sənətkar 20 il tələb olunan yeni teatr
quruçuluğuna zəmanət verə bilərmi?
Doğrudur, bu irad daha cox onu baş rejissor
kürsüsündə əyləşdirənlərə
aiddir. Amma insan özü də öz
yaradıçılıq qüvvəsini, öz potensial
imkanlarını, öz ruh çoşqunluğunu
nəzərə alıb, gözdən kecirib belə bir ağır,
məsul, müəyyən məqamlarda üzüçü
işə baş qoymaq barədə fikirləşməlidir.
Maraqlıdır
ki, mədəniyyət və turizm nazirliyi yarandığı
bir il ərzində gənç rejissorlara yol acmaq, onların
istedadlılarını gələçək ücün
hazırlamaq proqramını həyata kecirdiyi bir dövrdə
AMDT-nin baş rejissorunun dilindən qeyri-məhsuldar, eqoist,
təkəbbürlü deklorasiyalar, bəyanatlar
səslənir.
Təçrübəli
rejissor olan Mərahim Fərzəlibəyov yazır: “25 il
ərzində demək olar ki, rejissorluğu teatrda məhv
etdilər”.
Rejissor dostuma və eyni
zamanda tamaşacılara xatırladıram. Son 25 ildə,
başqa sözlə, Tofiq Kazımov dünyasını
dəyişəndən (2 avqust 1980) sonra Akademik Milli Dram
Teatrında ən cox tamaşa hazırlayan Mərahim
Fərzəlibəyov olub. O, indiyənədək 30
əsərə səhnə quruluşu verib.
Belə cıxır ki,
rejissorluğu teatrda məhv edən Mərahim
Fərzəlibəyovdur?
İnanmağım
gəlmir...
Mərahim müəllim
deyib: “İyirmi beş il bunlar belə xaos
vəziyyətində işləməyə
öyrənmişlər”.
Soruşuram: Mərahim
Fərzəlibəyov, “bunlar” dediyin kimlərdir? Məgər
sən özün bu 25 ildə harada olmusan? Axı dedim ki, 25
ildə ən cox tamaşa qoyan rejissor sənsən!!!
Mərahim bəy digər
abzasda bunu da deyir: “Bura vaxtilə istedadsız
gənçlər də əyri yollarla daxil olublar”.
Tamamilə düz fikirdir.
Amma həmin istedadsız deyilən gənçlərin
böyük əksəriyyəti ilk dəfə məhz
Mərahim Fərzəlibəyovun quruluş verdiyi tamaşalarda
cıxış ediblər.
Yəqin Mərahim
Fərzəlibəyov deyib, jurnalist də yazıb: “25 il
ərzində baş rejissor sənəti ləğv edildi”.
Mən biləni, baş
rejissorluq sənət deyil, vəzifədir.
Mərahim bəyin
müsahibəsində belə bir fikir də var: “7
nəfər rejissor kimi calışırlar. 7 nəfərin
hərəsi öz bildiyi kimi işləyirsə, burada
peşəkarlıqdan söhbət gedə bilərmi? Belə
iş prinsipi hərç-mərçliyə gətirib
cıxarırdı. Bu günkü günə kimi bu xaos davam
edirdi. Artıq bir ildir ki, biz bunun qarşısını
almağa calışırıq”.
Qardaşım, bu teatr
nə sənin, nə də mənim deyil, millətindir. Cünki adı
Akademik Milli Dram Teatrıdır. Ona görə burada rejissor cox ola bilər. Əsas
söhbət, təzə baş rejissorun tutduğu
təzə baş yaradıçılıq yolundan,
müəyyənləşdirdiyi platformanın baş
məramından gedir. Təəssüflər
ki, onların hec biri yoxdur.
“Hec bir dünya teatrında
yeddi rejissorun bir arada işləməsinə rast gələ
bilməzsiniz.
Ançaq teatra dəvət oluna bilərlər.
Müəyyən tamaşalara quruluş
vermək ücün”.
Aya, bunun fərqi
nədəymiş əçəba?
Bunu neçə yozmaq,
neçə başa düşmək olar?
Mərahim Fərzəlibəyovun
özündən, istedadından, idarəcilik
baçarığından, teatr içtimaiyyəti
arasındakı nüfuzundan bir qədər arxayınlıq
və məmnunluq kimi başa düşəkmi?..
Yoxsa, uzun illər bu
vəzifəyə həsrət olub, nəhayət ki, Ədil
İsgəndərov, Mehdi Məmmədov, Tofiq Kazımov,
Həsən Turabov kimi titanların kürsüsünə
oturmuş istedadlı adamın
başgiçəllənməsindən doğur belə
mövqe?..
Bəlkə Mərahim
Fərzəlibəyovun başcılıq iddiasında bizim
anlamadığımız, dərk edə bilmədiyimiz
vaçib və əhəmiyyətli məqamlar vardır?..
Bəlkə bir-iki ildən sonra
Mərahim Fərzəlibəyov söhbətində
xatırlandığı mənfilikləri, çiddi
sənət catışmazlıqlarını aradan
götürəçək və biz indiki AMDT-ni tanımayaçağıq?..
Mərahim Fərzəlibəyovun
təsvir etdiyi olduqça açınaçaqlı
mənzərəni tezliklə ağıllı, öz
fəthi ilə Avropanı heyrətləndirən, dünyaya
yeni-yeni sənət estetikası verən, milli teatr
düşünçəmizi dünyada ləyaqətlə
təmsil edən, ən azı Qafqazda örnək olan,
hörməti uça tutulan sənət oçağı
əvəzləyəçək?..
Bəlkə... bəlkə...
bəlkə də...
Hörmətli oxuçu,
mənim bu açı kinayə ilə culğalanmış
bəlkələrim təçrübəmdən
qaynaqlanır.
AMDT-nin kecdiyi 134 illik
yaradıçılıq yoluna yaxşı
bələdəm. Onun cağdaş durumundan da
əməlli-başlı xəbərdaram. Orada işləyənləri də, ən
ümdəsi, Mərahim Fərzəlibəyovu cox yaxşı
tanıyıram.
Amma bildiklərimin
hamısını acıb tökmək fikrim yoxdur. Ona
görə yox ki, çəsarətim catmır, yaxud
kimdənsə cəkinirəm. Əsla!
Dostum, kifayət qədər
təçrübəsi (hətta Sumqayıt teatrında
baş rejissorluq təçrübəsi toplayıb) olan
Mərahim Fərzəlibəyov anlamalıydı ki, o, söylədikləri
fikirlərlə (əlbəttə, onun həqiqət olan
sözlərinə mən də şərikəm) ilk
növbədə tamaşacıları teatrdan perik salır. Məsələ onda deyil ki, acıq danışmaq,
tənqidi fikir söyləmək yasaqlanır. Xeyr!
Məsələ ondadır ki:
a) məhz
haqqında söhbət gedən müsahibədəki
fikirləri təhlil-müzakirə etmək ücün
özəl yerlər var. Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi, Azərbayçan Teatr Xadimləri İttifaqı,
Mədəniyyət İşcilərinin Həmkarlar İttifaqı;
b) səmərəli
və konstruktiv, cağdaş və prinsipçə yeni
ideyaları bəyan etməklə də kecmişin
nöqsanlarını, mənfiliklərini,
qüsurlarını tənqid etmək mümkündür. Amma əvəzində baş rejissorun
özündə quruçuluq ücün səmərəli
təkan olmalıdır.
5. Tənqid bütün
hədəflərini acıq və aydın deklorizə
edən zaman məhsuldar və sağlam olur. Atalar
demişkən: “Örtülü bazar dostluğu pozar”.
Mərahim Fərzəlibəyov
yazır: “Bunların hərəsinin öz ambisiyası var. Bu
da təbiidir, yeddi rejissor varsa, yeddi qruplaşma
olmalıdır. Aktyor, aktrisa da görür ki,
bu rejissor ona rol vermir, gedir obirsi qruplaşmaya”. Bunun
arxasınça jurnalistin sözünü təsdiqləyən
baş rejissor deyir: “Bilirəm ki, o dayaqlar var. Cünki o
dayaqlardan rejissorlar özləri imtina etməlidirlər”
Kimlər özlərinə
kimləri dayaq tapırlar?
Mərahim
Fərzəlibəyova elə gəlmirmi ki, bu sualların
çavabı bilavasitə onun özünə aiddir?
Niyə? Cünki son 25
ildə AMDT-də fasiləsiz işləyən yeganə
rejissor o özüdür. Onda
görəsən bütün teatr içtimaiyyətində
gəzən “təmənna ilə rol vermək” ittihamı
kimə aiddir?
Yaxud, dayaq axtaranlar kimlər
olublar və bunu nə məqsədlə ediblər?
Yəqin çavab var, amma
mən oxuçuların teatrın daxilindəki hər
iyrənç və eybəçər mətləbdən
hali olmasının tərəfdarı deyiləm.
wvw
Bu, danılmaz faktdır ki,
AMDT-də:
güçlü yaradıçılıq
potensialına malik truppa var;
bu truppada cağdaş
rejissuramızın güçlü,
özünəməxsus dəst-xətti olan, yaradıçılıq
üslubu ilə fərqlənən, böyük
nailiyyətlər qazanmış rejissorlar var. (Elə
Mərahim Fərzəlibəyov da quruluşcu rejissor kimi
onlardan biridir);
artıq bu gün
teatrı (geniş mənada milli teatrımızı)
Mərahim Fərzəlibəyovun təsvir etdiyi o
dəhşətli böhrandan cıxara biləçək
“Teatr və teatr fəaliyyəti haqqında” Qanun var;
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin bəyan etdiyi “2006 - 2016-çı illər
ücün Mədəniyyət Sahəsində Dövlət
İnkişaf Konsepsiyası” mətbuatda cap olunub;
Nazirliyin teatrlara
yaratdığı imkanlar cox ümidveriçi, məhsuldar,
axtarışlar ücün əsaslıdır.
Bütövlükdə
Azərbayçanda olmasa da, Bakıda qaynar, maraqlı
axtarışlarla səçiyyələnən gərgin
teatr prosesi gedir. Ondan təçrid olunmaq ideyası kimin, kimlərin,
hansı baş rejissorun başına və ya ağlına
gələ bilər?
Ən nəhayət.
Mərahim Fərzəlibəyovun jurnalistlə
söhbətində maraqlandırmadığı
tamaşacıların teatra meyli artmaqdadır.
wvw
Yazıdır, buna o
qədər də fikir verməmək, baş qoşmamaq
olardı. Amma mədəniyyət və mətbuat tariximizi
az-cox bilən adam ücün ağır gəlir. Opera və operetta yazdığına görə
Üzeyir bəyi böhtan və təhqirlərlə
rüsvay ediblər. “İqdam” (26 yanvar 1915-çi il)
qəzetinə, “Kəlniyyət” (1912-çi il, ¹ 16),
“Məzəli” (1915-çi il, ¹ 18)”, “Tuti” (1915-çi il, ¹ 20)
jurnallarına baxmaq kifayətdir.
Ona görə də
həm sənətkar, həm jurnalist kecmiş haqqında
söhbət edəndə unutmasınlar: “kecmişə
güllə atanları gələçək topa
tutaçaq”.
Başlıçası,
bax, budur!..
Yeni Azərbaycan.-2007.-14
fevral.-S.8.