Məhərrəmova
T.
Milli
kino kim üçün çəkməli
Və
yaxud uzun incə bir yolun başlanğıcı
Prezident İlham Əliyev
fevralın 23-də "Azərbaycanda kino sənətinin
inkişaf etdirilməsi haqqında" sərəncam
imzalayıb. Sənəddə milli kino ənənələrinin
qorunması və Azərbaycan kinosunun dünya
kinematoqrafiyasının tərkib hissəsi olaraq yeni
şəraitdə fəaliyyət göstərə bilməsi
üçün bir sıra təxirəsalınmaz tədbirlərin
həyata keçirilməsinə zərurətin yaranması
qeyd olunub. Ümumən kino
sənətimizin hərtərəfli inkişafından
bəhs edən sərəncamın bəndlərindən biri
də Dövlət Film Fondunun yeni binasının
inşası, XX əsr Azərbaycan kinosunun tarixini əks
etdirən kinolentlərin lazımi şəraitdə
mühafizəsini təşkil etməklə
bağlıdır. Kino ictimaiyyəti
prezidentin sərəncamına çox ümidlə baxır.
Biz isə avqustun 2-də qeyd olunacaq
ənənəvi Kino Günü münasibətilə milli
kinomuzun keçmişinə və gələcəyinə
elə kino işçilərinin gözü ilə baxmaq
istədik.
Kadr problemi
Bəzi kino xadimləri milli
kinomuzun inkişaf etməsi üçün hər
şeydən əvvəl kadr probleminin həll olunması
tərəfdarıdırlar. Deyəsən,
artıq milli kinomuzun kadr problemlərinə çarə
tapılır. Bakıda kino təhsili,
yəni milli kinomuz üçün kadrlar yetişdirilməsi
həmişə ağrılı məqam olub. Nə üçün ağrılı məqam,
deyəcəksiniz? Tək ona görə
yox ki, bu sahədə ləngliyimiz, geriliyimiz var, həm də
ona görə ki, ümumən təhsil məsələsi
ağrılı yerimizdir və söhbət
gələcək kadrların hazırlıq
səviyyəsindən gedirsə, indidən bütün
qüvvələri toplayıb tam güclə işə
başlamaq gərəkdir.
Qeyd edək ki, Azərbaycan kinosunun
kadr potensialı kimi bir məsələ uzun illər
Moskvanın ali təhsil ocaqlarında
həll olunub. Təbii ki, kinomuzun
nailiyyətləri də, qüsurları da ilk
növbədə Moskva məktəbinin ayağına
yazılmalıdır. Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti də öz
növbəsində milli kino kadrlarının
hazırlanması ilə məşğuldur. Kino ictimaiyyətinin bəzi
nümayəndələri isə təkcə bu
fakültəylə yüksək nailiyyətlər
əldə etməyin mümkün olmadığını
deyirlər. Əsas arqument kimi universitetin
zəruri maddi-texniki bazasının olmaması faktı
göstərilir. Yəni təkcə kitab oxumaqla,
dərs öyrənməklə bu işin peşəkarı
olmaq ağlasığan iş deyil, burada praktiki iş
görülməlidir. Ancaq təhsil obyektlərimiz bir yana, heç studiyalarımızda da qabaqcıl
texniki vəsaitin mövcudluğundan söhbət gedə
bilməz. Çünki bütün bunlar
yetərincə maddi vəsait tələb edir.
Bəs nə etməli? Kino
ictimaiyyətini düşündürən bu sual
mədəniyyət və təhsil
məsələlərinə müəyyən
dərəcədə aidiyyəti olan hər kəsi narahat etməlidir.
Deyəsən, mütəxəssislər
Bakıda Beynəlxalq Kino Məktəbinin (BKM) yaradılması
ilə sualın cavabını tapıblar. BKM-nin ən böyük uğuru heç
şübhəsiz, tez bir zamanda milli kinomuz üçün
kadrların hazırlanması olacaq. Tanınmış
kinoreyissor Rüstəm İbrahimbəyovun
təşəbbüsü ilə yaradılan Beynəlxaq Kino
Məktəbində əsas kadr çatışmazlığı
hiss olunan ixtisaslar - kinodramaturq, reyissor, prodüser,
kinoşünas ixtisasları üzrə 29 tələbə
təhsil alacaq.
Filmləri kim çəksin?
Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin kino şöbəsinin müdiri Cəmil
Fərəcovun məlumatına görə, bu il dövlət
sifarişi ilə 4 bədii film, 1 animasiya filmi
çəkilib. Belə ki, "Cavad xan" filmi
Rövşən Almuradlıya, "Qala" Şamil
Nəcəfzadəyə, "Günaydın, mələyim"
Oqtay Mirqasımova həvalə olunub. Dövlət
sifarişi ilə çəkilən daha bir film isə
artıq təqdimatı keçirilən və festivala göndərilməsi
planlaşdırılan Mehriban Ələkbərzadənin
çəkdiyi "Məhkumlar"dır. "Kuklalar" animasiya filmini isə Çingiz
Rəsulzadə çəkir.
Əvvəllər
bütün filmlərin çəkilməsi
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasına həvalə olunurdu
və bu sahədə sanki inhisarlaşma yaranmışdı. İndi
isə dövlət kinematoqrafiyaya yönəlik
siyasətində korrektələr edərək, öz
vəsaitini özəl prodüser mərkəzlərinə
etibar edir. Məsələn, "Cavid
ömrü", "Qarabağnamə", "Cavad xan"
filmlərinin çəkilişi özəl prodüser
mərkəzlərinə həvalə olunub. Ötən
il Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin keçirdiyi "Yeni əsr, yeni gənclər, yeni
baxış" müsabiqəsinin qalibləri də
özəl prodüser mərkəzlərinin təmsilçiləridir.
Həmin müsabiqənin qaliblərinin
çəkdikləri filmlər artıq başa çatmaq
üzrədir.
Kəmiyyət,
yoxsa keyfiyyət?
Kino tarixçisi Aydın
Kazımzadənin fikrincə, milli kinomuzun
gələcəyindən danışanda
istər-istəməz çevrilib arxaya baxmaq lazımdır:
- 15 il bundan
əvvəl özündən bədgümanlar Azərbaycan
kinosunun məhv olduğunu, tənəzzülə
uğradığını söyləyirdilər. Mən Azərbaycan kinosunun vəziyyətini
dənizə bənzədərdim. Dənizdə
baş verən bütün təbii proseslər kinomuzda da var.
Azərbaycan kinosunun tarixi də bunu sübut elədi. Hazırda Azərbaycan kinosu inkişaf yolundadır.
Kinomuzun səsi Amerikadan, Avropa
ölkələrindən, Rusiyadan gəlir. Kinomuz yeni dirçəliş dövrünü
yaşayır. Təxminən 90-cı illərdə
heç olmasa bir film çəkmək üçün
sponsor axtarırdıq. İndi isə
dövlətin himayəsi kinonun üzərindədir. İlham Əliyevin kinomuzla bağlı
sərəncamı çox vaxtında verilib. Bu sənəd kinomuzun bütün sahələrini
kompleks şəkildə əhatə edir. Kinomuzda
yaranan boşluğu gənclər dolduracaq. Əbülfəs Qarayev boşluğun aradan
qaldırılması üçün islahatlar keçirdi.
Məsələn, müsabiqələr
keçirilir, ssenarilər yazılır, gənclərə
yeni filmlərin çəkilişi həvalə olunur. Estafet yavaş-yavaş gənclərə keçir.
Bir sözlə, nəsillərin bir-birini
əvəzləməsi prosesi gedir.
Kinematoqrafiya İttifaqının
katibi Abbas Əliyev milli kinomuzun şanlı yol keçdiyi
və bu gün də uğurlara imza atdığı
fikrindədir:
- Kino bir incəsənət növü
kimi dünyada yarandığı vaxtdan Azərbaycana gəlib.
Yerli kinomuz şanlı bir yol keçib. Ölkəmiz müstəqillik qazanandan sonra kinomuz
müəyyən obyektiv səbəblərdən geriləyib.
Kinomuzun inkişafı ilə bağlı
prezident sərəncamı əsasında aparılacaq
işlər yaxın gələcəkdə milli kinomuzun
parlamasına imkan yaradacaq. Bu gün inamla
"Milli kinomuz ölmədi" - deyə bilərik. Yaxın zamanlarda büdcənin və intellektual
potensialın gücü ilə bu vacib sahəni dünya
səviyyəsinə qaldıra bilərik.
"Dərviş" prodüser
mərkəzinin rəhbəri Əlisa Cabbarov hazırda
Azərbaycanda kinoya kifayət qədər vəsait
ayrıldığını müsbət hal kimi
qiymətləndirsə də, cəmi 4 filmlə dünyada
brend olmağın mümkünsüzlüyünü də
bildirir:
- Kinoya ayrılan vəsaitin həcmi
ilbəil çoxalır. Kinonun inkişafı
üçün birgə istehsalat da lazımdır. Birgə istehsalatın üstünlüyü
ondadır ki, bu variant filmlər üçün sonradan
xaricə satılmağa, yayılmağa imkan yaradır.
Məsələn, Fransa ilə birgə istehsal
olanda artıq Fransa bazarı maraqlanır. Ona
görə də birgə istehsalata maraq təkcə maliyyə
dəstəyi ilə bağlı deyil. Bu,
filmin gələcək taleyi nöqteyi-nəzərindən
də əhəmiyyətlidir. Maliyyə
məsələsi həll olunduğu halda da xarici
ölkəni cəlb etmək məsləhətdir.
Hətta xarici ölkə qoy heç maliyyə vəsaitini
yox, sadəcə, öz leyblını versin. Hələ
Azərbaycan kinoda brend deyil. Filmin
təkcə Azərbaycanda istehsal olması reklamdan çox
antireklam xarakteri daşıya bilər. Ola
bilər ki, festivalın seçim mərhələsində
həmin kinoya heç baxmasınlar. Ancaq
Azərbaycan-Fransa, Azərbaycan-İran, Azərbaycan-İtaliya,
Azərbaycan-Almaniya və s. ölkələrlə
müştərək istehsalı görsələr,
maraqlanarlar. Təbii ki, istənilən
istehsalın birinci şərti kəmiyyətdir. Bizdə çəkiləcək dörd film 14 film
olmayınca brend olmayacaq. Mən
özüm də əvvəllər inanırdım ki,
bəlkə kəmiyyət olmasa da, keyfiyyətlə hər
şeyi həll etmək olar. Amma fakt
göstərir ki, filmlərin sayı çox olmayınca,
keyfiyyət olmayacaq. Ola bilər ki, hər
hansı bir film "Oskar" və ya "Kann"
festivalında birinci mükafat alsın. Bu,
yalnız möcüzə nəticəsində baş verə
bilər. Yalnız onda demək olar ki, bir
güllə bahar olar.
Bizdə sponsorlarların
kinoya yardımına gəlincə, bu ənənə
formalaşmayıb. İş adamları nəyisə
maliyyələşdirməyə qorxurlar. Xaricdə
incəsənətə maliyyə buraxanları ya vergidən
azad edirlər, ya da vergini azaldırlar. Bizdə
isə sponsorlar yaxalarını kənara çəkirlər.
Gənclər
ürəklərini boşaltmaq istəyirlər
Gənc reyissor Yusif Quliyev
köhnə nəsil reyissorların "Kinoya gəlmək
istəyən gənc nəsil yoxdur" fikrinə
münasibət bildirir:
- Bəlkə də bu fikir
qısqanclıqdan irəli gəlir. Ortada kinoya can atan cavan
nəsil, hər şeyə hazır olan bacarıqlı
gənclər var. Mən bütün gəncliyimi kinoya xərcləyirəm.
Nəyim vardısa kinomuzun inkişafı
uğrunda qoymuşam. Mən kino ilə
yaşayıram. Bu yolla fikirlərimi
tamaşaçıya çatdırmaq, ürəyimi
boşaltmaq istəyirəm. Onu da deyim ki,
bu yolda tək deyiləm. Mənim kimi o
qədər gənc reyissorlar var ki... 10 ilə yaxındır
universiteti qurtarıblar, ancaq heç nə çəkə
bilmirlər. Çünki imkan yoxdur.
Şükür Allaha ki, Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi gənc reyissorların film
çəkməsi üçün müsabiqə elan
edərək bu aksiyanı başladı. Ümumiyyətlə,
gənclər özlərini çox yaxşı
göstərirlər. Xarici festivallara
gedirlər. Onlara düzgün istiqamət
vermək, həvəsləndirmək lazımdır. Onlar heç olmasa hansı formatda olursa-olsun, 3-5
dəqiqəlik də olsa, film çəkməlidirlər ki,
sonra bəhrəsini görsünlər. Hazırda
kinomuzun bu mərhələsini keçid adlandırardım.
Kinomuzun digər problemi
isə bütün dünyada yaşanan ssenarist problemidir. Həmçinin
hazırda Azərbaycanda ən mühüm problemlərdən
biri prodüserlərin olmaması ilə bağlıdır.
Həm məktəb yoxdur, həm də kinonu
başa düşən prodüser çox azdır.
Maliyyəyə gəlincə, az pulla da
film çəkmək olur.
Tanınmış
reyissor Eldar Quliyev də kinonun inkişafı ilə
bağlı prezident sərəncamının çox vacib
sənəd olduğunu bildirir:
- Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin kinostudiyanın problemləri ilə bağlı
yaratdığı komitədə biz öz
təkliflərimizi prezidentə ünvanladıq. Bildiyiniz kimi,
fevralın 23-də prezident kinomuzun inkişafı ilə
bağlı sərəncam verdi. Bu onu göstərir ki, dövlət
başçısı kinomuza qayğı göstərir.
İncəsənət xalqın səfiri, onu
dünyaya tanıtdıran simasıdır. Vaxtilə Heydər Əliyev də kinoya böyük
diqqət göstərib. 40 il bundan
əvvəl Heydər Əliyev kinostudiyanın yeni avadanlıqla
təchiz olunması üçün büdcədən pul
ayırmışdı. O vaxt bizim kinostudiyada olan avadanlıq
çox böyük ölkələrin kinostudiyalarında yox
idi. Biz indi də həmin avadanlıqla
işləyirik. Ümumiyyətlə,
Şərqdə belə bir kinostudiya yox idi, indi də yoxdur.
Bizim çox gözəl pavilyonumuz var idi ki,
orada böyük dekorasiyalar hazırlayırdıq. Əgər biz kinostudiyanı inkişaf etdirsək,
çox ölkələrdən bura film
çəkməyə gələcəklər.
Azərbaycan kinosunun
gələcəyinə inamla baxmaq olar. İstedadlı
gənclərimiz var. Mən müəllim kimi onların
gələcəyinə inanıram. Biz
indidən onları öyrətməliyik. Prezidentin
sərəncamı da bu imkanı yaradır. Əsas odur ki, 90-cı illərin
əvvəllərindən kinomuza itən inam yenidən
yaranıb. Bizim sənətimiz
lazımdır. Biz bu xalqa lazımıq.
Məni də yaşadan bu inamdır.
12 ildir ki, kino
çəkməyə fasilə verməyə məcbur
edilən Ənvər Əblucun fikrincə, hazırda
çəkilən filmlər sovet dövründə
çəkilən filmlərin səviyyəsinə
çatmayıb:
- Həmin səviyyəyə
çatmaq üçün vaxt lazımdır. Vaxtilə
geridə qalan Çin və İran filmləri "Kann"
festivalında mükafatlar qazandı. İranlı
reyissorlar filmlərində öz dillərində
danışırlar, müxtəlif ifadə vasitələri
axtarırlar. İndi bizdə senzura yoxdur,
amma boşluq yaranıb. Kino incisi olan bir
film çəkilmir. Mənim
aləmimdə İran filmləri rus və Avropa
filmlərinə oxşamamağa çalışırlar.
Ancaq bizim filmlərimiz isə hələ də
senzuradan kənara çıxa bilmir. Biz
yalnız öz mentalitetimizi göstərməklə uğur
qazana bilərik. Kinoda azərbaycanlı
xarakteri yaranmalı, xalq ruhu hiss olunmalıdır. Filmlərimizi əvvəlcə öz
tamaşaçılarımız sevməlidir. Bu, ondan sonra xaricdə də yaxşı
qarşılanacaq.
Reyissor Yavər
Rzayevin fikrincə, hazırda kinonun durumunda tərpəniş
hiss olunur:
- Azərbaycanın Kino
Gününü bayram etməyə haqqı var. Çünki
hər şeydən əvvəl tariximiz, kinolarımız var.
Kinoya pul ayrılır, ssenarilər seçilir, prodüser
mərkəzlərində yüksək səviyyəli
prodüserlər çalışır. Düzdür, müəyyyən
adamlara maneələr də var. Ancaq istedadlı adam çətinliklə də olsa maneəni
dəf edərək, istədiyinə nail olmağı
bacarır.
Dövlət Film
Fondunun direktoru, Əməkdar incəsənət xadimi
Cəmil Quliyev də bu gün Azərbaycan kinosunun inkişaf
mərhələsində olduğu fikrindədir:
- Buna sübut kimi prezidentin müvafiq
sərəncamını qeyd etmək lazımdır. Həmin sənəddə kinematoqrafın
bütün sahələri əhatə olunub. Gənclər kinoya cəlb olunur, yeni layihələr
hazırlanır, ssenarilər işlənir.
Dövlət Film Fonduna qayğı, filmlərin reysterinin
yaranması, "Azərbaycanfilm"in təmiri, yeni
avadanlıqların alınması və s. buna sübutdur. Azərbaycan kinosu gəncləri kinematoqrafa
dəvət edib. Əlbəttə,
birdən-birə nailiyyətlərdən danışmaq
düzgün deyil. Bildiyiniz kimi, kinomuz uzun
illər tənəzzül dövrü yaşayıb. Ümid yalnız gənclərədir. Yaşlı nəsil artıq kinoda öz
sözünü deyib. Mənim fikrimcə,
bu gün çəkilən filmlərin "Azərbaycanfilm"lə
yanaşı, prodüser mərkəzlərinə
həvalə olunması da düzgün addımdır. Bu, hər şeydən əvvəl rəqabət
yaradacaq. Prodüser mərkəzləri
reyissorlar üçün tam şərait yaratmağa qadirdir.
Köhnə düşüncəli adamlar
isə bunu qəbul etmək istəmirlər. Bütün prodüser mərkəzləri
filmlərin səviyyəli olmasına və satılmasına
çalışacaqlar. Bu, öz
bəhrəsini mütləq verəcək. Öz daxili bazarımızı yaratmasaq, kinomuzu
inkişaf etdirə bilmərik.
Sonda ölən
ümidlər
Aktrisa Rəna Səlimova isə bu
gün Azərbaycanda kino çəkilmədiyi fikrindədir:
- 1965-ci ildə kinostudiyaya
gələndə məni görkəmli reyissor Həsən
Seyidbəyli sınaq çəkilişsiz "Cazibə
qüvvəsi" filminə çəkdi. Moskvada
olduğum müddətdə Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunun (ÜİDK)
tələbələrinin bir neçə diplom işində
müxtəlif rollara çəkilmişəm. Onları da əlavə etsəm, 50-dən çox
filmə çəkilmişəm. Zahiri
görkəmim və aktrisalıq qabiliyyətimə
görə mənə kinomuzun Anna Manyanisi deyirdilər. "Sən niyə susursan?", "Cazibə
qüvvəsi", "Nəsimi" filmlərinə
çəkildiyim vaxtdan çox illər keçib. Bu gün isə heç bir filmə
çəkilmirəm. Ona görə yox
ki, həvəsim yoxdur və ya səhhətim imkan vermir.
Sadəcə, məni dəvət edən yoxdur.
Kinoittifaqın üzvü olmağıma
baxmayaraq, yəni onların gözlərinin qabağında
ola-ola məni unudublar. Həimçinin
indi o vaxtkı kimi filmlər çəkilmir. Həsən Seyidbəyli səviyyəsində film
çəkmək lazımdır ki, biz orada
çəkilə bilək.
Aktrisa Elmira
Şabanova son iki ildə dövlətin kinomuzun inkişafı
üçün çox işlər gördüyünü
bildirir:
-
Xüsusən cavanların film çəkməsinə imkan
yaradılır. Ancaq çəkilişi elə cavanlara
vermək lazımdır ki, onların çəkdikləri
filmlər festivallara getsin, ölkəmizi beynəlxalq alımdə
tanıtsın. Elə gənclər var ki, onlara verilən
ssenarini korlayırlar. Hazırda bizim gənclərin
özünü sınama mərhələsidir. Bu, çox
gözəldir. Ancaq yaxşı olar ki, Moskvada kino
məktəbini bitirən orta nəsil reyissorlar
üçün də şərait yaradılsın. Onlar
gözəl film çəkməyə qadir reyissorlardır.
Aktrisa Xalidə Quliyevanın
fikrincə, kinomuz hazırda start vəziyyətindədir:
- Kinomuz
müəyyən hadisələrlə bağlı
tənəzzülə uğradı və kinostudiyanın
fəaliyyəti dayandı. Bu proses ona görə baş verdi ki, hər şey
yenidən qurulsun. Təbii ki, hər şey
maliyyədən asılıdır. Dövlət
də iki ildir ki, kinonu öz himayəsinə
götürüb. Əsas problem sovet
dövründəki kimi çəkməkdir. İndi çəkilənlər həmin
səviyyəyə qalxa biləcəkmi? Bunun
üçün texniki baza yaranmalı, kadrlar yetişməli,
kinostudiya bərpa olunmalıdır.
Mənim kinoda 18 illik
təcrübəm var. Kinomuzun tənəzzülə
uğradığı illərdə mənim kimi
aktrisaların çoxu üçün
çəkilməyə imkan olmadı. Bu, ümumi
problemdir. Ümid sonda öldüyü
üçün gözləyirəm. Vaxtilə
çəkildiyim filmlər illərimi boş
keçirməyə qoymadı. Hazırda
isə televiziyaların müxtəlif
çəkilişlərində, dublyayda iştirak edirəm.
Ən böyük arzum kinoda yenidən
görünməkdir. Kino olanda mən də
olacağam.
Kaspi.-2007.-28 iyul.-S.4.