Əsədov B.

 

Səsləri yaşadan arxiv

 

"Beş yaşı təzəcə tamam olmuş Azərbaycan Dövlət Səs Yazıları Arxivində altı mindən artıq fonosənəd qorunur... Budur, şöbə rəisi Yaqub Mədətov bir dəstə qrammofon valı təqdim edir. Onları oxudub Cabbar Qaryağdıoğlunun, Ələsgər və İslam Abdullayevlərin, Məcid Behbudovun, Keçəçioğlu Məhəmmədin, Mirzə Güllər xanımın ifalarında el mahnılarına qulaq asırıq... Bu fonosənədlər isə respublikamızın müasir ədəbiyyat və incəsənət həyatını əks etdirir. Bülbül, Yavər Kələntərli, Fikrət Əmirov, Hökumə Qurbanova, Nəsibə Zeynalova və Hacağa Abbasov... Səməd Vurğun, Mehdi Hüseyn, Mirzə İbrahimov, Osman Sarıvəlli, Süleyman Rüstəm, Məmməd Rahim və Bəxtiyar Vahabzadə... Mikayıl Abdullayev və Səttar Bəhlulzadə. Hamısı öz səsi, öz nəfəsi ilə. Elə bil bizimlə üzbəüz söhbət edirlər. Dinləməkdən doymur, hey qulaq asmaq istəyirsən... Bu arxiv Azərbaycan neftçilərinin, pambıqçılarının, çaybecərənlərinin, mədəniyyət xadimlərinin qəhrəman və coşğun əməyi haqqında səsli dastandır".
Bu sətirlər 1973-cü ilin iyununda "Kommunist" qəzetində dərc edilmiş "Səs fondu" məqaləmdəndir.
Düz otuz dörd ildən sonra yenə Azərbaycan Dövlət Səs Yazıları Arxivindəyəm. Yaqub Mədətov indi əməkdar mədəniyyət işçisi və arxivin direktorudur. Gələn il qırx yaşı tamam olacaq arxiv ünvanını da dəyişib, Bakının Azadlıq prospektində yerləşir. Burada fonosənədlərin sayı ötən müddətdə səkkiz dəfədən çox artaraq əlli minə çatıb, habelə 700-dən yuxarı videosüjet mühafizə edilir. Yaqub Mədətov bildirir:
- Arxiv sənədlərinin yaranma tarixi 1900-cü ildən bəri bir əsrlik dövrü əhatə edir. Ölkəmizin bu zaman kəsiyində ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni həyatı təsbit olunmuş fono və videoyazıların hamısını "dinləmək" üçün aylarla, illərlə vaxt lazımdır. Təkcə ulu öndər Heydər Əliyevin həyatına və fəaliyyətinə dair fono və videoyazıların səslənmə müddəti 700 saatdan artıqdır.
Bu danışan sənədlər qiymətli tarixi material, əvəzsiz təbliğat vasitəsidir. Onlardan radio və televiziya verilişlərində, kino çəkilişlərində, müxtəlif tədbirlərdə, sərgilərdə, xatirə və yaradıcılıq gecələrində, elmi əsərlər yazılmasında geniş istifadə edilir.
1902-1915-ci illərin fonosənədləri - 500-ə qədər qrammofon valı milli musiqimizi yeni mərhələyə qald
ıran, dünyaya tanıtdıran korifey xanəndələrimizə məxsusdur. Xüsusi qayğı ilə qorunub saxlanılan, arxivin qızıl fondunun əsasını təşkil edən bu vallar İngiltərənin "Qrammofon", Fransanın "Pete", Varşavanın "Sport-Rekord", Kiyevin "Ekstrafon", Riqanın "Qrammofon", habelə Tiflis və Bakı şəhərlərində fəaliyyət göstərən "Konsert-Rekord" və "Qrammofon-Rekord" şirkətlərində yüzlərlə nüsxədə buraxılıb. Həmin vallarda muğam ustalarımızın ifasında muğam, təsnif və xalq mahnıları ilə yanaşı sazəndə dəstələrinin ifasında "Vağzalı", "Mirzəyi", "Tərəkəmə", "Əsgərani", "Uzundərə" və digər oyun havaları, Cabbar Qaryağdıoğlunun, Keçəçioğlu Məhəmmədin və Məşədi Məmməd Fərzəliyevin xorla birlikdə oxuduqları "Gülə-gülə", "Eşq atəşi", "Vətən şərqisi", "Mən bir türkəm", "Tello" və sair xalq mahnıları yazılıb. Valların birində isə "Vağzalı" və "Mirzəyi" rəqs havaları Varşavanın "Sport-Rekord" Səsyazma Şirkətinin avropalı əməkdaşlarının ifasında səslənir. Bu, hələ o vaxt musiqimizin Avropada böyük maraq doğurduğuna sübutdur. Valların kitabça şəklində hazırlanmış kataloqları indi istifadə üçün sanballı məlumat mənbəyidir.
Arxiv əməkdaşlarının sorağına düşərək tapıb üzə çıxardıqları bir valda Mirzə Güllərin ifasında "Mirzə Hüseyn segahı" və "Yeri, damüstə yeri" mahnısı yazılıb. Bu qadın xanəndənin qəribə taleyi olub. Zəmanəsinin haqsızlıqları gənc qızı doğma Cavad kəndindən, ata evindən qaçmağa məcbur edib. Əyninə kişi paltarı geyərək el şənliklərində sönməz bir eşqlə oxuyan sənət fədaisinin səsi dünyanı bürüyüb. Kiyevdə "Monarx-Rekord" Səhmdar Səsyazma Cəmiyyəti 1914-cü ildə onun ifasında "Mirzə Hüseyn segahı", "Bayatı-Kürd", "Bayatı-Şiraz", "Yeri, damüstə yeri", digər muğam və xalq mahnılarını qrammofon vallarına yazıb, hələlik onlardan yalnız biri əldə edilib.
Arxivin ədəbiyyat bölməsi daha zəngindir. Burada Səməd Vurğunun, Əlağa Vahidin, Şəhriyarın, Rəsul Rzanın, Nigar Rəfibəylinin, Mirvarid Dilbazinin, Süleyman Rəhimovun, İlyas Əfəndiyevin, İsmayıl Şıxlının, Mehdi Hüseynin, İslam Səfərlinin, Əlağa Kürçaylının, Hafiz Baxışın, Nəbi Xəzrinin, Cabir Novruzun, Bəxtiyar Vahabzadənin və başqalarının fono və videoyazıları var, dahi söz sərrafları Nizaminin, Füzulinin, Nəsiminin, Molla Pənah Vaqifin, Hüseyn Cavidin, Mikayıl Müşfiqin, Cəlil Məmmədquluzadənin və digərlərinin yubileyləri, səhnə əsərləri, həyatı və yaradıcılığı haqqında xatirə-söhbətlər fono və video lentlərində, qrammofon vallarında əbədiləşib. XX əsr poeziyamızın müqtədir ustadı Səməd Vurğunla bağlı 200-dən artıq fonosənəd arasında özünün ifasında şeir və poemalarından parçalar, səhnə əsərlərinin lent yazıları xüsusi yer tutur. Onun yazıçıların II Ümumittifaq qurultayında məruzəsinin lent yazısı uzun axtarışdan sonra Moskvada tapılaraq arxivə gətirilib. Böyük şairin anadan olmasının əlli illiyinə həsr edilmiş təntənəli yubiley gecəsində çıxışların maqnitofon lent yazıları da ən qiymətli sənədlər kimi qorunur.
Azərbaycanın teatr tarixinə dair fonosənədlər sırasında Abbas Mirzə Şərifzadənin, Hüseynqulu Sarabskinin, Dadaş Şaraplının, Mirzağa Əliyevin, Fatma Qədrinin, Rza Təhmasibin, Ağadadaş Qurbanovun, Şövkət Məmmədovanın, Ələsgər Ələkbərovun, Sidqi Ruhullanın, Mustafa Mərdanovun, Ülvi Rəcəbin, Ağasadıq Gəraybəylinin, Əli Zeynalovun, Adil İsgəndərovun, Mehdi Məmmədovun, Kazım Ziyanın, Bəşir Səfəroğlunun və digər səhnə xadimlərimizin yaratdıqları təkrarolunmaz obrazların dilində səsləri yaşayır. Musiqi mədəniyyətimizin örnəyi aşıq yaradıcılığı arxivdə 1700-dən artıq fono və videoyazıda əksini tapıb, aşıqların ifasında iyirmidən artıq dastan, o cümlədən "Koroğlu" dastanı qrammofon vallarında mühafizə edilir. Dövlət Səs Yazıları Arxivi bu sahə üzrə ölkəmizdə yeganə elmi-metodik mərkəzdir. Son illər burada "Fonosənədlərlə işləyən idarə və təşkilatların əsas iş qaydaları", "Videosənədlərlə işləmə metodikası" adlı təlimat, "Əsas iş növləri və onlara sərf olunan vaxt norması" və sair kimi metodiki vəsaitlər hazırlanıb. İstər idarə və təşkilatlarda, istərsə də ayrı-ayrı şəxslərdə olan fono-videoyazıların saxlanılmasına müntəzəm metodiki kömək göstərilir. Hər ilin axırında sorğular keçirilir, sənədlər barəsində məlumat toplanıb yekunlaşdırılır. Bununla bir tərəfdən onların qorunmasına nəzarət edilir, digər tərəfdən tədricən dövlət mühafizəsinə qəbuluna imkan yaradılır. Məsələn, Niyazinin şəxsi fonotekasından 230-a qədər səs və videoyazısı, maestroya, onun sənətinə dərin hörmət izhar olunan 140-dan çox lent yazısı və qrammofon valı dövlət mühafizəsinə qəbul edilib. Dahi dirijorun çıxışlarına dair lent yazıları və qrammofon valları müxtəlif illərdə Çexoslovakiyada, Bolqarıstanda, Rumıniyada, Fransada, ABŞ-da və digər ölkələrdə böyük tirajla buraxılıb. Niyazinin fonotekasından dövlət mühafizəsinə qəbul edilmiş ondan çox nadir qrammofon valında Məşədi Məmməd Fərzəliyevin, İslam Abdullayevin, Məcid Behbudovun, Ələsgər Abdullayevin, Məşədi Cəmil Əmirovun, Məşədi Qafarın ifalarında muğam, təsnif və el havaları yazılıb.
Belə məqsədyönlü tədbirlərin nəticəsidir ki, indi bir çox ictimai-siyasi, ədəbiyyat və incəsənət xadimlərimiz öz şəxsi fono və videotekalarını tam şəkildə arxivə təhvil verməyə başlayıblar. Sənətşünaslıq doktoru, "Musiqi dünyası" jurnalının baş redaktoru Tariyel Məmmədov uzun illər topladığı, əksəriyyətində klassik muğam ustalarının ifaları səslənən lent yazılarını, qrammofon vallarını bərpa edərək CD disklərinə köçürüb və arxivə bağışlayıb. Arxivin "Musiqi dünyası" jurnalı ilə əməkdaşlığı sayəsində 1900-1940-cı illərə aid səs yazıları (qrammofon valları) əsasında respublika arxiv sistemində ilk portal - "Azərbaycanın diskoqrafiyası" portalı ortaya qoyulub. Bundan sonra "Qarabağ xanəndələri" albom-diski, "Azərbaycan xanəndələri" divar təqvimi hazırlanıb. "Azərbaycan tarixinin canlı səsləri" layihəsi arxivin sənədləri əsasında ərsəyə gəlmiş ikinci portaldır. Həmin internet portalına ölkəmizin ictimai-siyasi həyatında mühüm rol oynamış yüz nəfər mərhum dövlət, elm, ədəbiyyat, incəsənət xadiminin, əmək və müharibə qəhrəmanının səslərindən fraqmentlər daxil edilib.
Səs Yazıları Arxivi yaradıldığı gündən Azərbaycan Respublikası Milli Arxiv İdarəsinin tərkibindədir və idarənin yeddi dövlət arxivindən biridir. Bu, fono və videosənədlərin qorunmasını daha da yaxşılaşdırmağa imkan verir. Bütün maliyyə və təsərrüfat işlərini, o cümlədən kompyuter, avadanlıq və sair alınmasını da bilavasitə Milli Arxiv İdarəsi yerinə yetirir. Arxivdə maqnitofon lent yazılarının və qrammofon vallarının CD disklərinə köçürülməsinə başlanıb. Yeni alınmış DVD maqnitofonu tezliklə videoyazıları DVD səsdaşıyıcılarına köçürüb onların da etibarlı mühafizəsini təmin edəcək.
Arxivin beynəlxalq əlaqələri ildən-ilə genişlənir. Ötən ilin may ayında Polşanın paytaxtı Varşavada keçirilmiş "Audio-vizual sənədlərin toplanması, mühafizəsinin təşkili və elmi-texniki tərəqqi" mövzusunda Beynəlxalq konfransda Avropanın 26 ölkəsi sırasında Azərbaycan da təmsil olunmuşdu.
Arxivin əməkdaşları Böyük Britaniya Kral Kitabxanasının Fono Arxivi və Vaşinqtonun Konqres Kitabxanası ilə müntəzəm yazışır və fikir mübadiləsi aparırlar. Onlar vətənimizin, xalqımızın səsini, nəfəsini olduğu kimi dünyaya, gələcək nəsillərə çatdırmaq əzmilə çalışırlar.
Söz düşmüşkən, Azərbaycan hökumətinin respublikada Mərkəzi Dövlət Səs Arxivinin yaradılması haqqında 1968-ci il 5 aprel tarixli qərarına, 1999-cu ilin iyununda Milli Məclisin qəbul etdiyi və dövlət başçısının imzaladığı "Milli Arxiv Fondu haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununa əsasən səs və video yazıları istehsal edən və saxlayan nazirliklər, komitələr və digər təşkilatlar üç ildən gec olmayaraq həmin sənədləri təmənnasız dövlət mühafizəsinə (arxivə) təhvil verməlidirlər. Lakin hökumətin qərarına görə arxivin əsas komplektləşdirmə mənbəyi olan "Azərbaycan Televiziyası və Radio Verilişləri" Qapalı Səhmdar Cəmiyyətinin fono və videotekalarında 35-40 il bundan əvvəl yazılmış külli miqdarda fono və videosənədlər hələ də arxivə təqdim olunmayıb. Bir sıra fonosənədlər və videoyazılar isə arxivin mütəxəssisləri ilə məsləhətləşmədən silinərək məhv edilib. Qanuna əməl olunmalı, uzun illərdən bəri AzTV-də saxlanılan, ekran-efir üçün öz aktuallığını itirmiş səs və video yazılarının bir nüsxəsinin dövlət mühafizəsinə verilməsi təmin edilməlidir.
Bu yerdə Vaqif Səmədoğlunun bir etirafı yadıma düşdü: "Səməd Vurğunla bağlı yeniyetməliyin qəribə bir uzaqgörməzliyi var... 1951-ci ildə evimizdə ilk "Dnepr" adlı böyük babinli maqnitofon peyda olmuşdu...Qardaşım , bacım və mən ailədəki hər kəsi danışdırıb səslərini lentə köçürürdük. O cümlədən Səməd Vurğunun. Ancaq o vaxtlar onun səsini, zarafatlarını, şeir oxumaqlarını lentə köçürsək də qoruyub saxlamırdıq. Buna heyfslənirəm".
Heyfslənməyə dəyər. Uzaqgörən olaq, məşhurlarımızın, tanınmışlarımızın, elə özümüzün də fono və videoyazılarını qoruyub saxlayaq ki, nəsildən-nəsilə yadigar qalsın.

Azərbaycan
.-2007.-6 iyul.-S.6.