Şəmsi
İmanovun oxuyan barmaqları
-Heç olmazsa oğlunuz Bəxtiyara
sənətinizi yoluxdura bildinizmi ki, xatircəm olasınız?
-Musiqiçi olmaq halva yemək deyil. Kənardan
baxana elə gəlir bizdən xoşbəxti yoxdur. Amma elə
deyil. Əsil sənətkar üçün musiqiylə
yaşamaq həm də zülümdür. Bir məsəl var,
deyir, nə yardan doyur, nə əldən qoyur. Neçə
dəfə istəmişəm tüpürüm hər şeyə,
gedib bir başqa sənətin qulpundan yapışım,
barmaqlarım razı olmayıb, üzümə durublar ki, yox,
sən çalmalısan. Elə olub gecənin bir aləmi
evdəkilər məni yuxudan oyadıblar ki, sən
neynəyirsən? Demişəm heç nə. Deyiblər a
kimi, sən şirin-şirin yatdığın yerdə
barmaqların durmadan döyünür,
çırpınır, yatmır, dincəlmir. İndi deyirsiz
bu bəlanı övladıma da keçirim? Yox e!.. Cabbar
Qaryağdı deyirdi çalıb-oxuyanın canı onun-bunun
evində çıxır. Gedirsən toy evinə, çatan
kimi yatmağa bir bucaq axtarırsan. Hamı yeyib-içir,
sən yatırsan. Çünki bir azdan toy hay-həşiri
başlayacaq, düz gecədən xeyli keçənə,
bəzən lap sabahacan. Toyun şirin vaxtı gəlib
düşür yuxunun şirin vaxtına. İndi gəl
döz görüm necə dözürsən. Yox, mən bu
yolda itin əzabın çəkmişəm, övladıma
rəva görmərəm. Burası belə. Bir də
bilirsənmi, bu vergi deyilən şey var e, bu hər adama
qismət olmur axı. Ola bilər ki, o göydəki kişi
sənə səxavətini göstərsin, övladından
əsirgəsin. Sonra gəl quyuya nə qədər su
tökürsən tök, ay doldu ha!.. Ona görə də
istəmədim Bəxtiyar bu yolla gedə. Amma, musiqi duyumuna
söz ola bilməz. Bu da bir istedaddır də.
-Repertuarınıza diqqət eləyəndə
daha çox xalq havacatına, bir də Azərbaycan
bəstəkarlarının mahnılarına üz
tutduğunuzun şahidi oluruq. Bəs, özünüzün
necə, icad elədiyiniz havacat varmı?
-Var, niyə yoxdur. Məsələn,
"Bəxtiyar", "Şəbnəmi",
"Mərdəkanı", "Sabirabadı",
"Həcəri", "Arifi"... Özü də "Arifi"ni
rəhmətlik qardaşıma həsr eləmişdim. Ona olan
məhəbbətimin nişanəsidi. Toylarda tez-tez onu
sifariş verirdilər. Mən də həvəslə
çalırdım. Oynayırdılar, daha bilmirdilər ki,
çaldıqca ürəyimdən qara qanlar axır.
-Ustad, siz dünyanı
görüb-götürmüş, pisindən də,
yaxşısından da dadmış bir insansız.
Yaxşı bilirsiz ki, ölüm haqdır. Elə bu
söhbətimizin əvvəlində də bir söz
işlətdiniz ki, gündə neçə kərə
ölüb-dirilirsiz. Dünyanı tutub dayanmayacağıq ki,
vaxtı çatanda hamımız bu dünyanın
köçünə qoşulacağıq. Məsələn
mən dünyamı dəyişməzdən bir an
öncə son arzumun nə olacağını lap çoxdan
özümçün
müəyyənləşdirmişəm. Əlbəttə
ki, əyər o arzumu da bəyan eləməyə uca Tanrı
fürsət verərsə. Bəs siz necə, heç bu
barədə düşünmüsüz? Bilsəniz ki,
ürəyinizin son vurğusu yaxınlaşır,
neylərdiniz?
-Hə-ə-ə... Bu yaman sual oldu. Özü
də sənə deyim ki, bu sual səndən əvvəl
də mənə bir-neçə dəfə verilib.
Yuxularımda. Ha istəmişəm bu sualın sahibinin
üzünü görəm, görəmməmişəm.
Amma hər dəfə də cavabım hazır olub. İndi
həmin sualı sənin dilindən eşitdim. Bilirsən,
İntiqam, bir var yalançı çalan olasan, bir də var
haqdan veprgin ola. Mən axı, gərək bu kökə
düşməyəydim. Durub-otura bilmirəm, arada dolaşa
bilmirəm, barmaqlarım da belə. Evdə tək olanda, oturub
saatlarla fikrə gedirəm, barmaqlarımı gözlərim
bərabərinə qaldırıb danışıram onlarla.
Deyirəm neylədiz, bu nə işdi gətirdiz
başıma? İnanın ki, için-için
ağladıqlarını hiss edirəm. Bir həssas səs
yazan aparat olsa, səslərini də eşitmək olar. Sonra
başlayıram onlara ürək-dirək verməyə.
Deyirəm darıxmayın, min dərd varsa, min bir də
dərmanı var. Onda görürəm eynləri
açılır, gülür, oynaşırlar. Bir az da ürək-dirək verirəm,
başlayırlar əməlli-başla oxumağa,
indiyənəcən eşidilməyən havacatlar
ötməyə. Elə ki, otağımın qapısı
açılır, içəri girən olur, lapdan
səslərin kəsirlər, öz yerlərinə
çəkilir, yazıq-yazıq üzümə baxırlar...
Hə, sənin sualına gəlirdim axı. Əyər o son
vurğunun yaxınlaşdığını bilsəm, bizi
yaradandan xahiş edərdim, heç olmazsa beş-on
dəqiqəliyə barmaqlarımı öz yerinə qoya. Onda
bilirsən nəyi çalardım?
-Nəyi, ustad?
-...Əvvəlcə
"Vağzalı"nı. Məndən sonra toyu olacaq
cavanlara hədiyyəm kimi. Sonra da bir mahnı var e, Zeynəb
də zor oxuyub onu: "Tut ağacı boyunca, tut yemədim
doyunca... Mənim balam ay balam..." Elə
mən də yaman çalmışam o havanı... Bir də Qədiri çağırtdırardım
yanıma.
-Hansı Qədiri?
-Rüstəmovu.
-Onu niyə, oxutdurmağa?
-Yox e...Qohumuq axı onunla.
-Nə sözlərdi onlar?
-Əvvəla deyərdim ki,
Qədir, o "Laçın" mahnısını ki, o
cür yanğıyla oxumusan e, mənim
çaldığım "Laçın"la elə bil
dost-doğmaca bacı-qardaşdılar. Bir də onu
deyərdim ki...Yox, bu sizlik deyil... qoy qalsın o özü
gələnə...
Bax, bunları yerinə yetirəndən sonra
sevgili qaraneyimə baxıb-baxıb gözlərimi
yumardım...
POLAD HƏKİM
Şəmsi İmanova həsr elədiyim
"Çərxi-Fələk" adlı radio-filmim
1996-cı ilin dekabrında, yeni il
ərəfəsi efirdə səsləndi və
görünməmiş dinləyici sayğısıyla
qarşılandı. Həyrətə
gəlmişdim, uzun illər səsi-sorağı
eşidilməyən, toylardan ayağı kəsilən
Şəmsi müəllimin nə qədər
pərəstişkarı, gözləyəni varmış.
Təşəkkür dolu telefon zəngləri ara
vermirdi. Nə yaxşı ki, Şəmsi
müəllimi yada salmaq xatirinə həm də Teleradionun
"Ekran-efir" qəzetində verilişin anonsunu, bir də
səhifədə gördüyünüz şəkli də
vermişdim ki, dinləyicilər verilişin vaxtını
ötürməsin. Daha çox
sənətkarlar razılığın bildirirdi. Amma bir telefon zəngi barədə yerli-yataqlı
danışmasam olmaz. Danışan
həkim idi. Dedi o veriliş münasibətiylə
sənlə görüşmək istərdim. Adını
soruşdum, demədi. Getdim
görüşünə. Ay səni! Bu
ki, Polad həkimdir. Polad Məmmədov. Orta
məktəb yoldaşım. İsmayıllı
məktəbini qızıl medalla bitirib yüksək
qiymətlərlə Tibb İnstitutuna daxil olmuş, oranı
da yüksək ixtisaslı, istedadlı həkim kimi başa
vurmuşdu. Musa Nağıyev adına
xəstəxanada işləyirdi. Veriliş
barədə, xüsusən də Şəmsinin
sənətkarlığı barədə əsil musiqi
mütəxəssisi kimi elə danışdı ki, onun
həkimliyini unutdum sanki. Dedi mən onu daha çox
toylarda çaldığı havacata görə
sevmişəm. Təəssüf ki, onların
çoxu geniş dinləyici kütləsinə məlum
deyil. Sonra da xahiş elədi ki, onları
görüşdürüm. Şəmsi
müəllimə deyəndə qayıtdı ki, onsuz da
mənə bir həkim lazımdı, axır vaxtlar
ürəyim heç sözümə baxmır,
şəkərim də bir yannan. Löyünnən
düşürəm yavaş-yavaş.
Onların
görüşünü heç zaman unutmaram. Əsil ata-oğul kimi. Polad o
klinikada adlı-sanlı həkimlərdən idi.
İşin avandlığından onun köməkçisi
Şəhla xanım da
Polad dostumun
danışdıqlarından bir məqam yaddaşımda
ilişib qalmışdı. Demişdi ki,
hayıf Şəmsinin toy çalğılarından
çoxunun xəbəri yoxdur. O veriliş efirə
gedəndən bir qədər sonra görüşümüz
vaxtı Şəmsi müəllimdən bu barədə
xəbər aldım. Dedim, nə əcəb toylardakı çalğılarınızı
bir lentə-filana yazdırmamısız? Qayıtdı
ki, mənim vaxtımda texnika indiki kimi deyildi. Axır vaxtlarda hə, bəzi toylarımı
məndən xəbərsiz lentə alır, sonradan
surətini çıxarıb özümə verirdilər.
Soruşdum ki, bəs hanı onlar? Bu
yerdə əvvəlcə fikrə getdi, sonra fəhmlə
üzümə baxıb dedi ki, yox, gərək sənə
deyəm, sirr saxlayana oxşayırsan. Şəhərdə
filan küçədə, filan ünvanda bir nəfər var.
L. adında. Mənim çoxdankı
fanatımdı. Əli çatan nə
qədər toy kassetlərim var, hamısını
yığıb-toplayıb evinə. Gecəsi-gündüzü
onlarla keçir. Başqa heç nəyə
qulaq asmır. Başını
kəssələr də heç kimə verməz o
kassetləri. Amma, ağzı nədir,
zəng eləyib deyərəm, verər sənə. Qulaq asıb yenə qaytararsan özünə...
Artıq yaşlaşmışdı. Mənə elə gəldi ki, tək-tənha
yaşayır. Bu barədə soruşanda dedi, yox,
tənha niyə oluram ki, bu evdə mənim Şəmsinin
çalğıları kimi dostlarım var. Onlarla bir dam
altında yaşamaqdan gözəl nə ola
bilər. Sonra o çalğılar yazılan
audio kassetləri mənə göstərdi.
Göstərmək bir yana, qoydu maqnitafona,
düyməni basdı. İlahi, sən demə əsil
Şəmsi İmanov toylardakı Şəmsiymiş! Sanki bu havacat insan beynindən, bəni-adəm
dodaqlarından süzülüb gəlmir, sonsuz
göylərdən səpələnirdi. Ancaq
çox təəssüf ki, toy mağarlarından, məclis
əhlinin səs-küyünün içindən lentə
alındığına görə çoxusunu ortaya
çıxarmaq mümkün deyil. Bununla
belə Şəmsi məktəbinin, Şəmsinin
varlığının ən parlaq göstəricisi kimi o
lentləri özümlə götürüb Azərbaycan
radiosuna gətirdim, operatorların köməyi ilə
əyər-əskiyini düzəldib radiomuzun fonduna daxil
elədik. Deməli, bu gün Azərbaycan radiosunun
qızıl fondunda Şəmsi İmanovun nə zamansa
məxsusi olaraq fondumuz üçün lentə
aldırdığı beş-on havacatdan savayı, toy
çalğılarından ibarət 220 dəqiqə
həcmində beş qutu lent də qorunur
ki, buna görə Şəmsi müəllimin adını
gizlin saxlamağı xahiş elədiyi o qadına minnətdar
olmalıyıq.
VƏ SONDA
Sonra...1997-ci ilin iyul ayının 3-də
Şəmsi müəllim vəfat elədi. Üçü günü xəbər tutduq. Bu xəbərdən əməlli-başlı
sarsılmış Polad həkimlə qəbrinin
üstünə getdik. Poladı
güclə kiridə bildim. Sanki, ən
qiymətli əzizini itirmişdi...
Şəmsinin ömür-gün yoldaşı
Sara xanım deyir ki, axıracan zarafatından qalmadı. Tez-tez özünü ölülüyə vurub
urəyimi salırdı ayağımın altına. Sonra öyrəşdim bu zarafatına. Sən demə məni o günçün
hazırlayırmış ki, qorxub-eləməyim. İyulun 2-də anadan olan günü idi. Çoxlu dost-aşnasını
çağırmışdı. Dedim, ay Şəmsi,
bu nə yubileydi keçirirsən, nə 65-dı, nə
yetmiş. Üç il də gözlə
70 olsun də. Qayıtdı ki, ürəyim
istəyir. Bir tanışımız
vardı, yubileydən bir gün sonra gəlib
çıxdı arvadıyla. Bir xeyli
oturdular. Gördüm ürəyim
narahatdır. Şəmsinin rəngi-ruhu
xoşuma gəlmirdi. Ürəyimdə deyirdim nə ola qonaqlar tez gedələr, yerini
hazırlayım, dincələ. Arada
Şəmsi həyətə çıxdı,
pəncərədən baxdım ki, əyilib
qızılgül kolunun üstünə, gülü
iyləyir. İçəri girib üzünə
sərin su vurdu, dedi məni bağışlayın,
otağıma keçib bir az
dincəlmək istəyirəm. Bu əsnada
qonaqlar da ayağa qalxdılar, Şəmsinin 67
yaşını təbrik eləyib həyətə
çıxdılar. Onları yola salıb
otağa döndüm. Bayaqdan qonaqların
maqnitafona qoyub qulaq asdıqları Şəmsinin qaraneydə
çaldığı havalar fəğan eləyirdi.
Onun otağına keçdim ki, görüm vəziyyəti
necədi... Hövlnak geri qayıdıb
maqnitafonu söndürdüm. Doğrudan da
qorxmadım, özümü itirmədim, qonşuları
çağırdım. Şəmsi artıq yox idi...
Sonra...üstündən bir-iki il
keçməmişdi ki, Şəmsi İmanovun
ömrünü bacardığı qədər uzadan, onun
fanatiklərindən biri Polad həkim də özünü bu
dünyada qoruya bilmədi, dəyişdi dünyasını. Onunsa 50 yaşı təzəcə tamam
olmuşdu...
Sonra...
Daha nə sonra. Deyirlər
uca Allah sevimli bəndələrini çox tez öz
dərgahına aparır. Ancaq o
gözəgörünməz, Şəmsi İsmanovu
Şəmsi eləyən o ecazkar barmaqları çox
erkən, sənətinin ən uca zirvəsindəykən
bizlərdən ayırıb dərgahına aparsa da
özünü, yəni quruca cismini bir müddət
yerdəki bəndələri arasında saxladı. Saxladı ki, çala bilmədiklərini
sözlə bəyan eləsin, ürəyindəkiləri
dilinə gətirsin. Sonra cismini də
dərgahına çəkib apardı və orda iki ruh
birləşib qucaqlaşdılar- Şəmsi İmanovla onun
şəhid barmaqları. Şəmsinin
ürəyi fərəhdən köksünə
sığmırdı. Çünki onun
barmaqları cavan çağlarındakı kimi
saf-sağlamdılar.
Barmaqlar çoxdan
yadırğadıqları mahnıları şövqlə
oxuyurdular.
11 iyun-12 iyul 2007
525-ci qəzet.-2007.-7 iyul.-S.22.