Məhərrəmova T.

 

Musiqi kəhkəşanında meteor kimi yanıb-sönən dahi

 

Müslüm Maqomayevin ömür yolunu başqa cür səciyyələndirmək mümkün deyil

 

Ötən əsrin əvvəllərində nadir istedad sahibi olan bir gəncin ecazkar bəstələrinin sədası doğma yurdu Azərbaycanla yanaşı bütün müsəlman aləmini bürümüşdü. Onun istedadı məşələ çevrilərək ürəkləri alovlandırmış, saysız xələflər yetirmiş Azərbaycan bəstəkarlıq sənətini ən yüksək zirvəyə qaldıra bilmişdi. Bu gəncin dühası musiqi səmasından bir meteor kimi parlayıb gözləri qamaşdırmış, bir meteor kimi də erkən əbədi qaranlıq dünyasına qovuşmuşdu. Müasirlərini ovsunlayan, ürəklərini həyəcana gətirən, sənəti ilə ülvi hisslər təlqin edən və musiqi tariximizə adını əbədilik həkk edən bu bəstəkar Müslüm Maqomayev idi.

Müslüm bəyin gündəlikləri, məktubları, xatirələri, qeydləri və fotoları qalıb. Bu dilsiz şahidlər bəstəkarın ömür və sənət yolu barədə təsəvvürlərə xeyli aydınlıq gətirməklə və onun haqqında bilgilərimizi dərinləşdirməklə yanaşı, bilmədiyimiz çox həqiqətləri də açır bizə. Görkəmli bəstəkarın şəxsiyyətinin elə tərəfləri var ki, onları həmin məktublarda, gündəliklərdə, əlyazmalarda tapmaq mümkün deyil. Ancaq bununla belə böyük bəstəkardan yadigar qalan xatirələrin izinə düşdükcə insanın beynindən qəribə bir sual keçir: "Bir insan ömrünün ən xoş anları, duyğuları, sevinci, kədəri ağzı bərk-bərk düyünlənmiş qovluqlara necə sığıb görəsən?"

Amma... İllərə bölünən bir neçə qovluq da görkəmli bir bəstəkarın ömür-gün yoluna bələdçilik edə bilərmiş.

 

Dəmirçi, yoxsa bəstəkar?

 

Müslümün atasının Qaxda şərik dükanı varmış. Bir gün şiddətli yaz yağışından sonra selin ağzına alıb apardığı dükanı yenidən qurmaq üçün lazım olan ləvazimatları alıb gətirməkdən ötrü Vladiqafqaza yollanan gənc bir tanışının dəvət etdiyi toyda "Şamili ləzginka"nı oynayır və ona Səkibət adlı gözəl bir qız bənd olur. Ortaya məhəbbət söhbəti düşür. Dükan, bazar da yaddan çıxır. O qalmaqla Vladiqafqazda qalır. Az sonra Qroznıya köçür və gələcəyin böyük bəstəkarı Müslüm də orada doğulur.

Müslüm uşaqlıqda yaman nadinc imiş. Əvvəlcə böyük qardaşı Maqomedin fotoaparatını, sonra bacısı Məryəmin qramofonunu sındırmışdı. Ona maraqlı gəlirdi ki, görəsən fotoaparatın içərisindəki adamlar, qramafondakı mahnıları oxuyanlar harada gizləniblər. Atası Müslümün əlindən hirslənmiş uşaqlarını sakitləşdirərək "darıxmayın, Müslüm nəyi sındırıbsa sizin üçün alacağam" deyirdi. Sonra isə dodaqaltı öz-özünə: "Deyəsən uşaqlardan bircə Müslüm mənim yolumla gedəcək. İndidən ki, döyəcləməyə başlayıb, çox güman ki, mənim kimi dəmirçi olacaq, dədə-baba sənətimizə yiyə duracaq. Gərək onu sabahdan emalatxanaya aparım ki, yavaş-yavaş baxıb öyrənsin".

Ancaq Müslüm dəmirçi olmadı. Adı bütün Azərbaycanı gəzib-dolaşan, onun sərhədlərini aşaraq dünyada tanınıb-sevilən bəstəkar oldu...

Marağı tez-tez onu Qroznıda kazak xorunun konsertlərinə çəkərdi. Həmin mahnılara qulaq asmaqdan doymazdı balaca Müslüm. Hər gün evə dönəndən sonra eşitdiyi nəğmələri balaca qarmonunda səsləndirməyə çalışardı. Bacıları təəccüblə, "sənə qarmon çalmağı biz öyrətmişik, amma bu havaları hardan bilirsən?" - deyə soruşurdular.

Sonra Müslüm rəqs öyrənməyə həvəs göstərdi. O, kiçik qardaşı Məcidlə dəmiryolçular klubundakı bal rəqsləri dərnəyinə getməyə başladı. Lap atası kimi gözəl rəqs edirdi. Skripka çalmağı da öyrəndi. O qədər məşhurlaşdı ki, 9 yaşı olanda məktəblərindəki ansambla üzv qəbul edildi.

Qeyri-adi istedadı onu Qori seminariyasına gətirib çıxardı. O, bu seminariyada Üzeyir bəylə bir yerdə oxudu. Onların dostluqlarının bünövrəsi də burada qoyuldu. Sonra əl-ələ, çiyin-çiyinə verib işıqlı amallar uğrunda birgə addımladılar.

 

Ümidsizlikdən doğan ümid

 

M.Maqomayev Qori gimnaziyasında əla qiymətlərlə oxuyur, müəllimləri, yoldaşları xətrini çox istəyirdi. Nəfəsli orkestrə rəhbərlik edən Müslümdən hətta bəzən müəllimlərini əvəz etməyi də xahiş edirdilər. Seminariyanın birinci sinfində oxuyanda nota saldığı Azərbaycan musiqi folkloru nümunələri Beynəlxalq Paris sərgisində nümayiş etdirildikdən sonra müəllimlərinin də diqqətini cəlb etmişdi. Özü isə həvəslə oxuduğu dərslərindən savayı qəlbini gecə-gündüz yaxan bir hissin əsiri idi. Tez-tez sevdiyi Badigülcamal xanıma sevgi dolu məktublar ünvanlayırdı.

İllər ötəndən sonra bu xoşbəxt cütlük evlilik həyatını yaşayanda Müslüm məktublarını cavabsız qoyduğuna görə xanımını qınayacaqdı...

Ancaq onların qovuşması asan olmamışdı. Müslüm seminariyanı bitirib təyinatla uzağa göndəriləndə valideynləri qızı başqasına ərə vermişdilər. Müslüm Tiflisə yetişəndə artıq Badigülcamalın toyu idi. O zaman hər şeyin bitdiyini zənn etdi. Amma bir neçə aydan sonra Badigülcamalın əri öldü. Bu xəbəri Müslüm Lənkəranda eşitdi. Onun taleyinə acısa da, qəlbində yenidən ümid şölələndi. Bir ildən sonra evləndilər və bu evlilik düz 31 il davam etdi.

 

"Lənkəran müsəlman türk dərnəyi"

 

Seminariyanı müvəffəqiyyətlə başa vuran gənc Müslümü təyinatla Lənkərandakı üçsinifli məktəbə göndərirlər. O, içində aşıb-daşan həvəslə bu qaranlıq diyarın balalarını işıqlı gələcəyə aparmağa başlayır. Başqa fənlərlə yanaşı, musiqi dərsini də keçir. Məktəbdə şagirdlərdən ibarət orkestr və xor təşkil edir.

Tədqiqatçı alim Mirhaşım Talışlının fikrincə, Müslümün Lənkəranda olması bütöv şəhərin həyatında əks-səda doğurub. "O, yerli həvəskarları başına yığaraq "Lənkəran müsəlman türk dərnəyi" təşkil edir. Dülgərlik, bağbanlıq, cildləmə dərnəkləri ilə yanaşı, yeni dram dərnəyi də uşaqların gözünün açılmasına, irəliləyişə səbəb olur. Çox keçmir ki, həmin dərnəyin sorağı "Baku" qəzetindən gəlir".

Lakin Müslümü mühitin mühafizəkar baxışları sıxır. Bakının qaynar həyatı onu daima cəlb edir. Qəzet parçalarından oxuduğu yeni-yeni xəbərlər, konsertlər, teatr tamaşaları haqqındakı elanlar onun qəlbində gizli arzular doğurur və o da bu güclü axına qoşulmaq istəyir. Nəhayət, Lənkərandakı 6 illik gərgin fəaliyyətindən sonra arzusuna çatır - Bakıya köçür. Yaxın dostu Üzeyir bəy ona həyan durur.

 

"Nərgiz"in uğuru

 

Çox keçmir ki, gənc bəstəkar Azərbaycan musiqisi tarixinə öz əvəzsiz bəstələrini bəxş etməyə başlayır. Lakin onu zirvəyə aparan yollar daşlı-kəsəkli, yağışlı-yağmurlu idi. Qədim şəhərin küçələrini "Şah İsmayıl" operasının afişaları bəzəyəndə gənc bəstəkarın sevincinin həddi-hüdudu yox idi. Operasının ilk tamaşasının Tağıyev teatrında keçirilməsi planlaşdırılır. Lakin tamaşaya az qalmış Tağıyev teatrının yanması onun planlarını alt-üst edir.

Hüseyn Ərəblinski və Abbas Mirzə Şərifzadə əsəri yenidən hazırlayırlar. Tamaşaya iki saat qalmış Hüseyn Ərəblinskinin güllələnməsi ilə bağlı eşitdiyi xəbər isə onu dəhşətə gətirir. Bu da növbəti zərbə idi. Gənc bəstəkar böyük sənət yolunda hər cür maneələrlə, itkilərlə qarşılaşırdı. Ancaq bütün əngəllərə baxmayaraq "Şah İsmayıl" operası səhnəyə çıxır. Bu operanın səhnə həyatı Müslümün ömrünə nə qədər şad günlər, fərəhli anlar calayır.

Opera, teatr onun həyatının bir parçası idi. Bu teatr ona şan-şöhrət gətirmişdi və o da özünü bu teatra borclu sayırdı. Dalbadal yazdığı operalar musiqi mədəniyyətimizə şöhrət gətirmişdi.

İndi isə Azərbaycan Akademik Xorunu yaratmağa çalışırdı. Ancaq işıqlı məqsədlərin həyata keçirilməsi xəstəliyi üzündən çətinləşir. Yerli-yersiz təzyiqlərdən əsəbləri də gərilmişdi. Bu sıxıntılar yeni-yeni yazıla biləcək əsərlər üçün sərf olunası payını ömründən qoparırdı. M.Maqomayev ömrünün bütün dönəmlərində bədxah rəqiblərlə çox üzləşmiş, saysız-hesabsız hücumlara məruz qalmışdı.

Xəstəliyinin ona qalib gəldiyi günlərin birində Bakıda qonaq olan M.İ.Kalininin "Nərgiz" operasına baxmaq istəyir. Müslüm Maqomayev bərk həyəcan keçirir. Görəsən, opera fəxri qonağa necə təsir bağışlayacaq? İşin tərsliyindən həmin gün qızdırması da yaman qalxmışdı. Tamaşaya nə olur-olsun özü diriyorluq etmək istəyirdi.

M.İ.Kalinin tamaşaya çox diqqətlə baxırdı. "Sovnarkom"un sədri Hüseyn Rəhmanov onunçün tərcümə eləyirdi. Tamaşa xoşuna gəldiyindən M.İ.Kalinin sonuncu pərdəyə baxmamış fəxri qonaqlar kitabında rəy də yazmışdı.

Bir neçə gün sonra M.Maqomayev Əməkdar incəsənət xadimi adına layiq görüldü. Hökumət "Nərgiz" operasını mədəniyyətimizin dərin kökü hesab edirdi. Bu əsərə görə ona əlavə 15 min manat pul mükafatı da verilir.

1937-ci ildə Moskvada Azərbaycan ədəbiyyatı və incəsənətinə həsr olunmuş ilk dekada keçirilir. Müslüm bəyin səhhəti sözünə baxmırdı. "Nərgiz"i isə "Koroğlu" ilə birgə dekadaya aparmaq lazım idi. Ona görə də operanı tamamlamağı Qliyerlə Niyaziyə tapşırırlar. Yola düşməzdən əvvəl Müslüm: "Niyazi, bilirsən ki, səni oğlum qədər sevirəm. Onu da bilirsən ki, "Nərgiz" mənim üçün çox əzizdir. Bu operanı Moskvada tamaşaya qoymaq üçün hazırlıq işlərində sənin də iştirakına şadam. Arxayınam ki, "Nərgiz"in taleyi etibarlı əllərdədir"-deyir.

"Nərgiz" Moskvada böyük müvəffəqiyyət qazandı. Əsərə Niyazi diriyorluq edirdi və tamaşaya görə 27 yaşlı gənc ilk dövlət təltifinə - "Şərəf nişanı" ordeninə layiq görüldü.

Bu əsəri işləyəndə Müslüm gecə ilə gündüzün sərhədini itirmişdi. Yemək-içmək də yadından çıxmışdı. Görmədiyi illərdə yenə də "Nərgiz" oynandı. Səhnəyə zərif ləçəkli nərgizlər çox səpildi...

Ancaq bu şöhrətin sevincini çox yaşaya bilmədi görkəmli bəstəkar. Amansız xəstəlik ona qalib gəldi. Bütün vaxtını sənətə həsr etdiyindən öz səhhətini unutmuşdu. Ömrünün son illərində tutulduğu vərəm xəstəliyi onu yaman narahat edirdi. Belə anlarda sevimli xanımı - Badyuş deyə əzizlədiyi Badigülcamal növbətçi həkim kimi daim onun yanında idi. Arzuları, niyyətləri, yazmaq istədikləri çox idi, lap çox...

Böyük bəstəkarın ölümündən sonra da əsərləri səhnədə oynandı. Ancaq musiqi ictimaiyyətinin bir arzusu var: kaş böyük bəstəkarın adını daşıyan sənət məbədgahının - Filarmoniyanın səhnəsindən də bu əsərlərin səsi ətrafa yayılaydı. Onda böyük sənətkarın ruhu dinclik tapardı...

 

Kaspi.-2007.-27 iyul.-S.16.