Qaliboğlu E.
Tamaşaçı
teatrın ən böyük afişasıdır
Aydın Talıbzadə:
"Böyük sənət həmişə kapital
dünyasında adi insanın müdafiəçisi olub"
Teatr insan
duyğularının, arzularının bədii
biçimdə, gerçəkliyin daha çox xəyali, mümkün
qədər arzulara uyarlı, həmçinin arzuların
təsdiqini tapan səviyyədə
gerçəkləşdiyi bir məkandır. Bu gün nə qədər ziddiyyətli
məqamlarla rastlaşsaq da, sənət barədə
müxtəlif təəssüratlar olsa da, bütün
hallarda teatra zəruri, qaçılmaz ehtiyac var.
Tanınmış teatrşünas Aydın Talıbzadə ilə
Azərbaycan teatrının mövcud durumu, ideya yönü
barədə söhbət etdik.
- Sənət
yarandığı çağdan bəri
istər-istəməz insan dərdindən,
qayğılarından danışır. Di gəl ki,
dünyanın, insanın dərdləri, problemləri
azalmır, artır. Sizcə, dünyanın, insanın
mövcud qayğılarına bu gün sənətin
yanaşması necədir?
- Mənim aləmimdə sənət,
həmçinin də ədəbiyyat təkcə
qayğı ünvanlı deyil. Sənətin,
ədəbiyyatın obyekti ilk növbədə insandır,
onun yaşantılarıdır, düşüncəsidir,
daxili aləmidir, gözəlliyə, dünyaya, varlığa
münasibətidir. Əgər burada ədəbiyyatın,
sənətin sosial qayğılara yönəlik
mahiyyətindən danışırsınızsa,
ədəbiyyat, sənət bu problemləri də
yenə insan, fərdin yaşantıları baxımından
davamlı şəkildə işıqlandırır. Daha
doğrusu, əgər bir fərddən sənətdə,
ədəbiyyatda söz açılırsa,
şübhəsiz ki, bu fərd sosial fərddir və sosial
dünyanın bütün prosesləri, problemləri bu
fərdin də problemləridir... Sənət
ilk növbədə insanın daxili dünyasına, onun xarici
aləmlə münasibətlərinə həsr olunan bir
nəsnədir. Ədəbiyyat da, sənət də
özündə müəyən insani dəyərləri
daşıyır: ədalət, həqiqət,
mənəviyyat, təmizlik, ruhanilik bu qəbildəndir.
Bu ideyalar, prinsiplər insan cəmiyyətində öncül
yerlərdə dayanır. Ədəbiyyat da, sənət
də hər hansı bir toplumda, cəmiyyətdə bu dəyərləri
öz dövrünə görə sınaqdan keçirir. Bu,
bütün dövrlər üçün xarakterik olan bir
məsələdir.
Əgər hər hansı bir fərd öz
mənəvi dünyasının prinsiplərini pozursa, bu, onun
günahıdır. O yerdə ki, sənətə,
ədəbiyyata, insanın öz mənəvi dünyasına
xəyanəti var, orada ədəbiyyat, sənət olmur. Ona görə də sənətçi, hər
hansı bir yazar, hər hansı bir rejissor, aktyor, yaxud da ki,
teatrşünas bu prinsiplərə xəyanət edirsə, o,
əslində böyük uğurlar qazana bilmir. Əgər
sən öz düşüncələrini,
varlığını pula, vara- dövlətə
satırsansa, onda ədəbiyyat, sənət yaranmayacaq.
Fərd seçim qarşısında qalır; ya
mənəviyyat cəbhəsində olub, mənəviyyat
dünyasının daşıyıcısı olmalısan,
ya da sadəcə, maddiyyat aləminə adlayıb orada
yaşamalısan.
- Sovet dövründə
sosializm ideologiyası ədəbiyyatda xeyli sayda
carçılarını tapdı. Amma Qərb
ədəbiyyatının Balzak, Drayzer və başqa xeyli
tanınmış nümayəndələri kapitalizmi
qəbul etməyiblər, həmişə onu tənqid
ediblər. Sizcə, bu gün sənətin,
ədəbiyyatın bu yöndə axtarışları
nə ilə sonuclanır?
- Burada söhbət böyük sənətdən,
ədəbiyyatdan gedir. Həmişə
böyük sənət, ədəbiyyat kapital
dünyasında adi insanın müdafiəçisi olub, onun
haqqını, hüquqlarını qoruyub. İstər Amerika,
istərsə də Avropa, həmçinin rus
ədəbiyyatında bu məsələ öncül
sırada dayanıb. İnsanın aliliyi fərdlər
səviyyəsində qorunub saxlanılmalıdır.
Ədəbiyyat özündə bu ideyanı həmişə
yaşadıb. Mahiyyət etibarilə bu prinsiplər heç
vaxt dəyişmir. Yaradıcı olan insan dünyaya,
insanların yaşam tərzinə aktiv reaksiya verib. Belə
olub, həmişə də belə olacaq.
- Sizcə, bu gün konkter
olaraq Azərbaycanda sənətin qayğıları və
uğurları nədər ibarətdir?
- 2006-2007-ci illərdə Azərbaycan
teatrının inkişaf etdirilməsi məqsədilə
irəliyə doğru bir neçə addım atıldı.
"Teatr haqqında qanun" qəbul edildi. Fərdi
yaradıcılığa qanunun dəxli yoxdur. Amma o yerdə
ki, kollektiv var, qanun qaçılmazdır və olduqca
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Dünyada
yaranmış münasibətlərə uyğun olaraq bu qanun
teatrdakı münasibətləri tənzimləməyə
yönəlikdir. Həmçinin Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi Azərbaycan mədəniyyətinin 10 illik
inkişaf konsepsiyasını işləyib hazırladı.
Burada teatra son dərəcə böyük önəm verildi.
Nəhayət, dövlət başçısı
Azərbaycanda teatr sənətinin inkişaf etdirilməsi
haqqında xüsusi sərəncam imzaladı. Bu, o deməkdir
ki, Azərbaycan teatrı bütövlükdə
dövlətin, hökumətin himayəsindədir. Bunların
bütün qayğılarını həll etməyi
dövlət öhdəsinə götürür. Bəlkə
də dünyanın heç bir yerində bu qədər teatr
hökumətdən, dövlətdən maddi dəstək
almır. Azərbaycanda isə 27-dən artıq teatr
dövlətin büdcəsindən maliyyələşir. Bu,
onu göstərir ki, Azərbaycan teatrının
qayğıları yaxın zamanda tam həllini tapacaq. Çünki
Azərbaycan teatrlarının əksəriyyəti indi
köklü surətdə təmir olunmaq üzrədir.
Söhbət yalnız zahiri təmirdən getmir. Burada
səhnə tamamilə modernləşəcək, akustika
yeniləşəcək və Avropa standartlarına, dünya
standartlarına cavab verəcək. Güman
edirəm ki, bununla yanaşı aktyorların,
sənətçilərin maddi durumu da getdikcə
yaxşılaşacaq. Şübhəsiz, Azərbaycan
teatrında mövcud olan yaradıcılıq problemlərinin
həll olunması yenə də fərdlərdən,
onların yaradıcılıq qabiliyyətindən çox
asılıdır.
- Şübhəsiz ki,
təmirdən çıxacaq moedrn biçimli teatrlarda
hansı ideyalı, orijinal əsərlərin
səhnələşdiriləcəyi məsələsi
xüsusi diqqətçəkən olacaq. Çünki
hazırda yaradıcı rəqabət ətrafında tez-tez
söhbətlər gedir, iddialar dilə gətirilir. Sizcə, bu problem
həllini necə tapacaq?
- Azərbaycan teatrının ayrı-ayrı
nümunələri əsasında böyük bir inamla
danışmaq mümkündür. Bu ilin əvvəllərində
Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının
nəzdində fəaliyyət göstərən
Yaradıcı Gənclər Mərkəzi
tərəfindən "Əli və Nino" tamaşası
hazırlanaraq ictimaiyyətə təqdim edildi. Fikrimcə, bu
tamaşa ilə bütün Aropanı səyahətə
çıxmaq olar. Demirəm ki, bu tamaşa hansısa
festivalda birinci yeri tutacaq, amma bu tamaşaya görə
kimsə utanmayacaq. Hər halda tamaşa Azərbaycandan
kənarda diqqəti cəlb eləyəcək. Bu
tamaşa ilk növbədə azərbaycanlılara Qurban
Səidin "Əli və Nino" romanını qaytardı.
Teatrın təqdimatında əsər azərbaycanlılaşdı,
azərbaycanlıların oldu. İndiyə kimi dünya bu
romanı tanıyırdı, biz demək olar,
tanımırdıq. Bu baxımdan həmin tamaşa
ilə gərəkli bir missiya
gerçəkləşdirilmiş oldu. Digər
tərəfdən də tamaşa siyasətçilər
tərəfindən nə vaxtsa irəli
sürülmüş, sonradan haradasa unudulmuş bir ideyanı
irəli sürdü: "Qafqaz bizim evimizdir.
İstəsək də, istəməsək də biz
qafqazlılar burada yaşayacağıq. Qafqaz hamımızındır".
Gənclərin təqdimatanda gözəl bir tamaşa
sərgiləndi.
Azərbaycanda "Üns" teatrının
fəaliyyətini də xüsusi qeyd etmək lazımdır:
bu mövsümdə Konstantin Raykin "Kontrabas"
tamaşası ilə çıxış etdi. Pyotr Framenko
Azərbaycana "Ailə xoşbəxtliyi"
tamaşasını gətirdi. Bu, şübhəsiz,
Azərbaycan sənətçiləri üçün
görüb götürmək, yaradıcılıq
mübadiləsi etmək baxımından gərəkli bir
ünsiyyət imkanı idi.
Akademik Milli Dram Teatrında
müzakirəyə və mübahisəyə səbəb ola
biləcək rejissor Bəhram Osmanovun "Kaş araba
aşmayaydı" və "Oyuncaq ev" tamaşaları
göstərildi. Bu tamaşaları Azərbaycan
teatrının 2006-2007-ci illərdə qazandığı
uğurların sırasına yazıram. Bütün bunlar onu
göstərir ki, gələcəkdə Azərbaycanda
teatrın çox uğurlu inkişafı mümkün olacaq.
- "Əli və
Nino"dan söz düşmüşkən, bu
tamaşanın uğur qazanmasını
şərtləndirən daha hansı amillər vardı?
- Tamaşaçı teatrın ən
böyük afişasıdır. Əgər seyrçi
deyirsə ki, filan tamaşa çox yaxşıdır, o
birilər də gedib baxacaq. Ona görə də teatr
tamaşasının xüsusi reklama bu mənada ehtiyacı
qalmamalıdır. Əsas odur ki, başlanğıcda
tamaşa 10-15 seyrçinin xoşuna gəlsin. Teatra
tamaşaçının cəlb olunması
məsələsində maliyyənin oynadığı rol
sonradır. Əhalinin sosial rifahının
düzəlməsindən sonra teatrlara tamaşaçıların
daha çox meyl edəcəyi ilə bağlı
səslənən fikirlərlə bağlı onu deyə
bilərəm ki, "sosial rifah" dediyimiz bir şey bu
münasibətlərə çox az təsir göstərir.
Təsadüfi deyil ki, "Əli və Nino"nun
tamaşalarına bilet tapılmırdı. Bakı Kamera
Teatrı demək olar, heç yanda reklam olunmur. Amma
tamaşaçısı var. Əsas odur ki, teatr insanın
mənəvi problemlərini, qayğılarını
göstərə bilsin.
- Bu gün
teatrşünaslıq teatrın qayğılarına necə
yanaşır?
- Şübhəsiz ki, Azərbaycan
teatrşünaslığının hazırda da
müəyyən problemləri mövcuddur, onlar həllini
gözləyir. Teatr tənqidi ilə
bağlı həmişə teatrda, teatr ətrafında
müəyyən narazılıqlar olub, olacaq da.
Çünki tənqid heç vaxt birmənalı
şəkildə hamının xoşuna gələ
bilməz. Öz-özlüyündə tənqid
müəyyən məqamlarda aqressiv, müəyyən
məqamlarda subyektiv olur. Lakin tənqiddən də
çəkinmək lazım deyil. Çünki tənqidin
missiyası təkcə tənqid etmək deyil. Teatr tənqidinin
ilkin missiyası teatr tamaşasını, teatr prosesini
təhlil etmək və müəyyən aktual
məsələləri önə çəkib
gündəmə gətirməkdir.
Xalq cəbhəsi.-2007.-10 iyul.-S.15.