Qocayeva A.
O, səhnəmizin Sonası idi
Sona Hacıyeva - 100
Azərbaycan teatr
tarixində qadın aktrisalarımızın rolu böyük
olub. Onlar səhnəyə qədim qoymaqla yeni-yeni
əsərlərin yaranmasına səbəb olmuş,
yaratdıqları obrazlarla teatr tariximizi
zənginləşdirmiş və
gözəlləşdirmişlər. Teatr tariximizə adı
qızıl hərflərlə yazılan belə qadın
aktrisalarımızdan biri də SSRİ xalq artisti Sona
Hacıyevadır.
S.Hacıyeva 1907-ci ildə Şəki şəhərində anadan olmuşdur. Anası Əzizə xanımın qarmonunun gözəl təranələri və məşhur xanəndə olan babasının xoş səsi balaca Sonanın ilk laylası olmuşdur.
1919-cu ildə on iki yaşlı Sona anası ilə birlikdə Bakıya köçür və Bakı həyatı onun gələcəyini müəyyənləşdirir. Təhsilini davam etdirən balaca Sona anasının təsirilə və bilavasitə təşəbbüsü ilə ictimai həyatla tanış olur. Sona ilk dəfə 1920-ci ildə Əli Bayramov adına qadınlar klubunda A.M. Şərifzadənin rəhbərliyi ilə təşkil edilmiş ilk qadın dram dərnəyinin premyerasında səhnəyə çıxaraq S.M. Qənizadənin "Axşam səbri xeyir olar" əsərində Çimnaz rolunu oynamışdır. Sona xanımın bu ilk çıxışını C.Cabbarlı yüksək qiymətləndirmiş, sonralar Sona xanımın aktrisa kimi yetişməyində bir dramaturq kimi böyük rol oynamışdır. Dramaturq Sona xanımın yaratdığı bütün obrazları yaxından izləyərək aktrisanın istedadı haqqında daim xoş sözlər söyləmiş, onun yaradıcılığını digərlərindən fərqləndirmişdir.
Qadınlar klubunun
dram dərnəyində
A.M. Şərifzadə kimi
görkəmli səhnə
ustasının rəhbərliyi
ilə ilk addımlarını atmağa
başlayan aktrisa az vaxt ərzində
diqqəti cəlb edir. A.M. Şərifzadə
bu zərif qızcığazın istedadını
duyaraq onu anası Əzizə xanımla birlikdə
1921-ci ildə Bakıda
təşkil olunan Tənqid-təbliğ teatrına dəvət edir. 1923-cü ildə Dövlət Dram teatrına
dəvət alan Sona xanım, burada "Pəri Cadu" tamaşasında Səlimə obrazını yaradır. Aktrisanın bütün sonrakı həyatı məhz bu teatrla bağlıdır.
İlk vaxtlar S.Hacıyeva həm dram, həm də opera tamaşalarında
iştirak edirdi. Onun opera səhnəsində ilk debütü Z.Hacıbəyovun
"Aşıq Qərib" operasında Şahsənəm
rolu olmuşdur. Az sonra o, Leyli, Əsli, Asya və digər bu kimi
rollarda uğurla çıxış edir. Zəngin və
geniş yaradıcılıq diapazonuna malik bu istedadlı
aktrisa dram teatrına gəldiyi ilk illərdə əsasən
baş rollarda çıxış etmişdir. 1927-ci ildən
etibarən o, yalnız dram tamaşalarında rollar yaradır. Ketti ("İki
ərli arvad"), Meri ("Kapitan Qrantın uşaqları"),
Anna ("Yurdsuz insanlar"), Mariya Antonovna
("Müfəttiş") kimi onlarla maraqlı səhnə
obrazları yaratmışdır.
Otuzuncu illərin
əvvəllərində artıq bacarıqlı aktrisa kimi
tanınan Sona xanıma "Hamlet" tamaşasında Ofeliya
obrazı həvalə olunur və sonralar
teatrşünasların rəyinə görə o, bu rolun
öhdəsindən yüksək sənətkarlıqla
gəlir.
Sona xanım həm milli
pyeslərin, həm də tərcümə
əsərlərinin tamaşalarında eyni müvəffəqiyyətlə
çıxış etmişdir. “Hacı Qara”da Sona,
“Ölülər”də Nazlı, “Şeyx Sənan”da Xumar,
“Həyat”da Atlas, “Vaqif”də Gülnar, “Xanlar”da Mehriban, “Toy”da
Zinyət, “Pəri Cadu”da Sayad, “Göz həkimi”ndə Lyuba,
“Dəli knyaz”da Lena, “Eşq və intiqam”da Zöhrə və
bu kimi obrazları yüksək sənətkarlıqla
yaratmışdır.
S.Hacıyevanın
yaradıcılığına C.Cabbarlının
dramaturgiyası böyük təsir göstərmişdir. O,
C.Cabbarlının, demək olar ki, bütün əsərlərinin
tamaşalarında iştirak etmiş, Solmaz, Sevil, Gülüş,
Yaqut, Sevər, Almas, Sona, Gülsabah kimi qəhrəmanların
obrazlarını böyük ustalıqla
yaratmışdır. Aktrisa hər bir rolun daxili aləmini
açmağa çalışırdı.
1931-ci ilin aprel ayında
teatr tarixində böyük ictimai hadisə kimi xarakterizə
olunan Almas obrazı Sona xanımın yaradıcılığında
mühüm mərhələ idi. Aktrisa bu obrazla nəinki
tamaşaçıları, eyni zamanda bütün
həmkarlarını heyran qoydu.
Sona xanım
bir-birindən fərqlənən və bir-biri ilə
ziddiyyət təşkil edən səhnə obrazlarını
böyük ustalıqla yaradırdı. Onun “Sevil” pyesinin
müxtəlif tamaşalarında yaratdığı və
bir-birindən fərqli Sevil və Gülüş obrazları
da olduqca uğurlu alınmışdır.
Aktrisanın
yaradıcılığında Sovet və Avropa
dramaturgiyasının obrazları mühüm yer tuturdu. “Həyatın
dibində” tamaşasında Anna, “Tufan”da Varvara, “Özgə
uşağı”nda Manya, “Hamlet”də Ofeliya, “Romeo və
Cülyetta”da Cülyetta, “Məkr və
məhəbbət”də Luiza və digər obrazlarında bu
bacarıqlı aktrisanın sənət zənginliyi
özünü nümayiş etdirirdi.
Sona xanım iki
yüzdən artıq səhnə obrazına yeni nəfəs
vermişdir. Bu rəngarəng səhnə obrazlarının
heç biri digərinə bənzəmirdi. O, hər bir obraz
üçün müvafiq xüsusiyyətlər -
danışıq, geyim, davranış, yeriş-duruş
tərzi seçərək onları fərdiləşdirirdi.
Bu, Sona xanımın sənətkarlıq
qüdrətindən irəli gəlirdi.
Sona xanımın
yaradıcılığı çoxşaxəli olmuşdur.
Aktrisa “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında da bir sıra
maraqlı rollar yaratmışdır. "Bəxtiyar",
"Qızmar günəş altında", "O
olmasın, bu olsun" və digər bu kimi filmlərdə
yaratdığı obrazlar əbədiyaşardır.
Aktrisanın teatr və
kino sahəsində göstərdiyi xidmətlər dövlət
tərəfindən yüksək qiymətləndirilmiş, o,
bir sıra orden və medallara, "SSRİ xalq artisti"
fəxri adına layiq görülmüşdür.
Bu il Azərbaycan teatr
tarixinin inkişafında xüsusi xidmətləri olan
S.Hacıyevanın 100 illik yubileyi dövlət
səviyyəsində qeyd olunacaqdır. Bu
münasibətlə televiziya və radionun müxtəlif
kanallarında görkəmli aktrisanın sənət yoluna
həsr olunmuş verilişlər hazırlanır və
yaxın vaxtlarda onun xatirəsinə həsr olunmuş silsilə
tədbirlərin keçirilməsi nəzərdə tutulur.
Əsl sənətkarlar
heç vaxt ölmürlər. Onlar öz yaradıcılıqları
ilə tarixdə və mənsub olduqları xalqın
qəlbində əbədi yaşayırlar. Sona xanım
Hacıyeva kimi...
İki sahil.- 2007.- 14 iyul.- S. 6.