Məhərrəmova
T.
Ömrü boyu gələcəyini axtaran adam
Rafiq Əliyev, aktyor və reyissor: "Aktyor
ilk növbədə savadlı
şəxsiyyət olmalıdır; Allah
vergisinə qalsa teatrlarda 2-3 nəfər
işləyərdi"
"Elə adamlar var,
keçmişi ilə, elələri də var ki, indiki
həyatı ilə fəxr edir. Mən həmişə
gələcəyimi axtarmışam. O işıq ucu olmasa
yaşaya bilmərəm. Keçmişimi də, indiki
günümü də görürəm. Həmişə
inanıram ki, ən yaxşı günlər hələ
qabaqdadır". Bu fikirlərin müəllifi Əməkdar
artist, Teatr Xadimləri İttifaqının sədr müavini
Rafiq Əliyev tez-tez ümidsizliyə qapılan bəzi
sənət adamlarından fərqli olaraq optimistdir. Gənclik
illərindən ömrünü həsr etdiyi teatr və kino
sənətində ortaq nöqtəni tapdığına
görə özünü xoşbəxt sayır.
Şansından razı adam
-
Dahilərdən biri deyib ki, həyat vərdişlərdən
ibarətdir. Uzun illər məşğul olduğunuz
işinizi vərdiş adlandırmaq olar, yoxsa həyat
tərzi?
- Vərdiş
deyil, həyat tərzidir. Mənə görə vərdiş
lazımsız məşğuliyyətdir. Həyat tərzi
isə tamam başqa şeydir. Mən axı bu sənətsiz
yaşa bilmirəm. Deməli, bu mənim həyatımdır.
- Sizcə,
həyat tərzi insanın özünün
müəyyənləşdirdiyi seçimdir, yoxsa alın
yazısı, tanrı qismətidir?
- Məncə
buna alın yazısı da, tanrı qisməti də demək
olar. Düzdür, hər birimizə həyatda bir şans
verilir və ondan istifadə etmək bizim
özümüzdən asılıdır. Mənim
düşüncəmdə ömrün müəyyən
anlarında yol ayrıcları olur və həmin yol
ayrıcları da elə şans deməkdir. Bu yol
ayrıcında hansı seçimi etdinsə, demək o
sənin qismətin imiş.
- Deyirsiniz ki, hər adama şans
verilir. Bəs onda niyə çox vaxt
insanları "şanslı" və
"şanssız" kimi iki əks qütblü kateqoriyaya
ayırırlar?
- Bu fikirlə razı deyiləm,
çünki hamı şanslıdır. Ancaq
verilən şansdan düzgün istifadə edən adamlar
şanslı adamlardır.
- Fikirləşirsiniz ki, sizə
verilən şansdan düzgün istifadə etmisiniz?
- Bilmək olmaz... Ancaq
seçimimdən razıyam.
- Hər halda dünyanızda
təkcə sənət hökmranlıq eləmir.
- Demək olar ki, elə 99 faiz
sənət hökmranlıq edir. Mənim
işim olmayanda elə bil xəstələnir, depressiyaya
düşür və özümü lazımsız hesab
edirəm. Belə anlar çox az olsa
da, hər halda baş verir. Çünki
mənim işim həmişə çox olur və
işləməyi xoşlayıram. Öz
sevdiyim işlə məşğul olduğuma görə bu,
mənim üçün ağır yük deyil, sevimli
həyatdır.
- Bəs az hallarda
da olsa işsizliyin yaranmasının səbəbi nədən
olur?
- Müxtəlif
səbəblərdən... Əksər hallarda
bu, bir işdən başqa işə keçid zamanı
baş verir. Mən həmişə kino
və teatr arasında olmuşam. Ancaq
dərinliyə getsən, bunlar tamam ayrı-ayrı, amma
bir-birinə oxşar sənətlərdir. Yəni, istiqamətləri birdir. Teatr həm canlı, həm də çox qəliz
bir sənətdir. Kinonun da
özünəməxsus çətinlikləri var. Aktyor
kinoda və teatrda tamamilə ayrı cürdür.
- Səhv eləmirəmsə,
ömrünüzün çox hissəsini teatra həsr
eləmisiniz.
- Ola bilər teatra həsr
eləmişəm, ancaq kino ilə də çox
məşğul oluram. Onu deyə bilərəm ki, kino
fəaliyyətim heç də teatr fəaliyyətimdən az deyil. Məndə teatrla
bağlı normativlər var. Mən professional teatrlarda və
repertuar teatrında işləyirəm. Gənc
Tamaşaçılar Teatrı və "İbRus"
teatrında müntəzəm iş gedir. Teatrda konkret planlar
var: reyissor kimi ildə mütləq bir tamaşa təhvil
verməlisən. Kinoda isə hər şey
bəxtdən, qismətdən asılıdır. Yəni səni seçə də,
seçməyə də bilərlər.
Yaradıcı
alət, yoxsa hegemon?
- Siz vaxtilə Gənc
Tamaşaçılar Teatrında rus bölməsinin aktyoru
kimi səhnəyə çıxmısınız. Hazırda isə həmin teatrın reyissoru kimi
çalışırsınız. Deyə
bilərsinizmi, aktyorluqdan reyissorluğa keçid hansı
zərurətdən yarandı?
- Düz deyirsiniz, 1990-cı ilə
qədər mən bu teatrın yalnız aktyor ştatında
olmuşam. Sonra bir müddət həm aktyor,
həm də reyissor işləmişəm. Son 5-6 ildə isə yalnız reyissor kimi
çalışıram. Əlbəttə,
aktyorluqdan reyissorluğa keçməyimin də
səbəbləri var. 1989-90-cı illərdə sevimli
reyissorum və dostum Azərpaşa Nemətov Gənc
Tamaşaçılar Teatrından
uzaqlaşdırıldı. O gedəndən sonra
özümü bir aktyor kimi heç kəsin əlinə
vermək istəmədim. İnana bilmədim ki,
burada hər hansı bir reyissor mənimlə tamaşa
hazırlaya və məni bir aktyor kimi qane edə bilər.
Bu səbəbdən reyissorluqla məşğul
olmağa başladım.
- Yaxşı, bəs sizdə bu
qədər özünəgüvənlik hardan idi: kimsə
sizinlə məşğul ola bilməz, amma siz
kimlərləsə məşğul ola bilərsiniz?.
- Yəqin ki, bunun da bir əsası
var. Təbii ki, hər bir adam öz
hərəkətlərini əsaslandırır. Ümumiyyətlə, mən lap gənclikdən
reyisorluqla məşğul olmağı arzulayırdım.
Orta məktəbi qurtarandan sonra Leninqrada
gedərək reyissorluq fakültəsinə daxil oldum. Təhsilimi qurtarandan sonra hərbi xidmətə
yollandım, sonra isə Azərbaycana qayıtdım. Bakıda ikinci təhsilimi aktyorluq üzrə
aldım. Səhnə
danışığı müəllimim Həsən
Əbluc Gənc Tamaşaçılar Teatrında
Rüstəm İbrahimbəyovun "Qaçış"
tamaşasını hazırlayırdı. İkinci
kursda oxuyanda o, tamaşada mənə rol verdi
və ondan sonra bu teatrdan getmədim. Bu teatrda
aktyor kimi fəaliyyətimi 1990-cı ilə qədər davam
etdirdim. Onu da deyim ki, çox tamaşalarda
Azərpaşanın assistenti və köməkçi reyissor
kimi çalışmışam. Artıq
bu istiqamətdə fəaliyyətim vardı. Ancaq quruluşçu reyissor kimi tamaşa
hazırlamamışdım.
- Kino reyissor Oktay Mirqasımovla
müsahibəm zamanı o, çəkiliş prosesində
aktyorlara münasibətini açıqlayaraq belə bir fikir
işlətdi: "Aktyor mənim üçün
yaxşı mənada alətdir". Bilmək
istərdim, səhnədə, məşq prosesində aktyorlar
sizin üçün kimdir?
- Bu sözdə həqiqət var:
aktyorlar alətdir. Amma mən bu fikrə
yaradıcı sözünü əlavə edərdim. Yəni, aktyor yaradıcı alətdir. Aktyor kukla, maniken və ya robot deyil. Aktyor öz çərçivəsində reyissorun
tapşırığı əsasında obraz yaradan bir
şəxsiyyətdir. O şəxsiyyət olmasa,
yaxşı aktyor ola bilməz. Bu mənim qəti fikrimdir. Aktyor
- şəxsiyyət, ziyalı və mütləq savadlı
olmalıdır. Hazırda
İncəsənət Universitetinə qəbul zamanı
çoxlu mübahisələr gedir ki, aktyor savadlı olmasa
da, mütləq onda Allah vergisi olmalıdır. Allah
vergisi hamıya verilmir axı... Onda teatrlarda
Allah vergisi verilən cəmi 2-3 aktyor işləyərdi.
Ümumiyyətlə, böyük bir aktyor ordusu
var. Onların hamısına Allah vergisi verilməsə də,
savadlı olmalıdırlar. Bu, çox
ciddi məsələdir. Buradan teatrın,
kinomuzun səviyyəsi yaranır. Aktyor
savadlı olanda, reyissuranı bilməyən hər hansı
reyissor onunla işləyə bilməz. Həmin
savadsız reyissor özü məhv olub gedəcək və
onu yenisi əvəzləyəcək.
- Heç şübhəsiz, aktyorun
mütləq savadlı olması vacib şərtdir. Bəs
reyissor diktator olmasa, o, yaxşı reyissor ola
bilərmi?
- Siz nə formada diktator deyirsiniz? Bu
yaxınlarda Az.TV-nin verilişlərinin birində Xalq artisti
Ramiz Məlikov dediyiniz problemə toxunaraq: "İndiki
reyissorlar diktatordur" deyə bildirdi. Yəqin
ki, o öz fikrini düzgün ifadə etmədi. Diktator nə deməkdir? Bəli,
reyissor teatrda birinci şəxsdir. Reyissor
bəstəkarla, rəssamla, səhnə
quruluşçuları ilə, aktyorlarla işləyir. Bütün tapşırıqları o verir. Reyissorun verdiyi bütün tapşırıqlar onun
fikri ətrafında cəmlənir. Bəli,
reyissor hegemondur. Teatrın birinci əsas
adamıdır. Çünki ideya ondan
gəlir. Əsəri də, aktyoru da,
rəssamı da reyissor seçir.
- Bəzən gənc aktyorlar
"Mənim istedadım var, ancaq onu üzə çıxara
biləcək reyissor lazımdır" deyə
şikayətlənirlər. Razısınızmı,
çox vaxt reyissorlar özlərinə əziyyət
vermək istəməyərək, işləri asan olsun
deyə təcrübəli aktyorlarla işləməyə
daha çox üstünlük verirlər. Bir az da loru dildə desək, hər reyissorun
öz komandası olur. Bəlkə hansısa
mərhələdə aktyoru üzə çıxara
bilməməkdə reyissorun da günahı var?
- Reyissor
təcrübəli aktyorlara ona görə üstünlük
verir ki, onlarla işləmək daha asandır. Reyissorlar da insandır. Onun da öz
problemi, qayğıları var. Reyissor pedaqoqlar da var. Mən
şəxsən o sıraya daxiləm. Uzun
illərdir ki, İncəsənət Universitetində rus
dilində normal danışmağı bacaran istedadlı
gəncləri tapıb onlara dərs keçirəm. Əvvəllər mənim aktyor sənəti studiyam
var idi. İndi Rus Dramasının və
Gənc Tamaşaçılar Teatrının bir neçə
aktyoru var ki, həmin studiyanı bitiriblər. Hazırda isə o studiya yoxdur. Ancaq
mən yenə də istedadları küçədən
yığıb onlara hazırlıq kursları keçir,
danışmağı, səhnədə yeriməyi
öyrədirəm. Mən bu işdən
ləzzət alıram. Mənim
üçün "filankəs mənim aktyorumdur,
bütün tamaşalarda o oynayacaq" kriteriyası yoxdur.
Mən hər bir aktyora bir tamaşa
seçməyə çalışıram. Bəlkə özüm aktyor olduğuma və bunun
nə qədər çətin olduğunu dərk edib
düşündüyümə görə hər bir aktyora
şans vermək istəyirəm.
- Reyissor ola-ola
başqa bir reyissorun tamaşasında rol alıb onun diqtəsi
ilə işləmək prosesi mənimçün
maraqlıdır.
- Aktyor və reyissor
münasibətini çox dəqiq bildiyimə görə,
aktyor kimi rol alarkən mən öz reyissor funksiyamı tamam
yığışdırır və özümü həmin
reyissora tabe edirəm. Çünki mən bu
yaradıcılıq işinə ziyan gətirə
bilərəm. Artıq burada bir adamın
fikri işləməlidir. Mən reyissorun bütün
tapşırıqlarını dəqiqliklə yerinə
yetirirəm, onun ideyasını, iş üsulunu dərk
edəndən sonra hər bir təklifimi də o üslubun,
temporitmin və ideyanın ətrafında verə
bilərəm. Mən o
çərçivəni tapıram.
- Demək olarmı bu
çərçivəni tapmaqda sizə hardasa aktyorluq
bacarığınız da kömək edir?
- O da var... Reyissor
sənətini çox gözəl bildiyimə görə
mən bu xətti görürəm. Bilirəm
ki, aktyor haradan başlayır və reyissor hara qədər
gedir, ya da əksinə.
- Özünüzdən aktyor, yoxsa
daha çox reyissor kimi razısınız?
- Aktyor kimi daha çox razıyam. Hərçənd ki, ən əsas rolumu
hələ oynamamışam. Yəqin ki,
nə vaxtsa oynayacağam. Ancaq reyissor kimi
gördüyüm işlər qətiyyən məni qane
etmir. Düzdür, savadlı,
zövqlü tamaşalar hazırlayıram. Ancaq dahiyanə bir tamaşa hazırlamamışam.
Ancaq bunu da arzu edirəm.
- Adını
xatırlamadığım rus reyissorlarından birinin
müsahibəsində belə bir fikrə rast
gəlmişəm: "Teatrın heç bir tərbiyəvi
rolu yoxdur - teatr oyundur, həm də çox qəliz oyun".
- Hər şey oyundur. Təkcə,
teatra yox, hər bir sənətə oyun kimi yanaşmaq olar.
Ancaq teatrı sənət, vacib iş kimi qəbul edən
adamlar buna çox ciddi yanaşırlar. Mənim
üçün kino və teatr çox ciddi işdir. Rus reyissorunun "oyun" təsnifatı ilə
nə demək istədiyini yaxşı başa
düşürəm. Təbii ki, burda oyun
var. Ancaq təkcə bizim işimizdə yox. Hər bir
işi oyun kimi də, ciddi bir iş kimi də qəbul
etmək olar. Kosmosa raketlərin göndərilməsi
əməliyyatına oyun kimi də baxmaq olar, ciddi iş kimi
də.
Bir balaca
geridə qalmışıq
- Bayaq dediniz ki, əvvəllər
reyissor assistenti, reyissor köməkçisi işləmisiniz
və müəyyən təcrübə qazandıqdan sonra
tamaşalara quruluş vermək qərarına gəlmisiniz. Siz həmçinin Rüstəm İbrahimbəyovun
"Qazaxfilm"də çəkdiyi
"Köçərilər"
("Tərəkəmələr") filminin kastinqinin
təşkilində iştirak etmisiniz. Kino
meydançasında topladığınız
təcrübə bir gün kino çəkmək
üçün də karınıza gələ bilərmi?
- Böyük məmnuniyyətlə
çəkərdim, amma hələ yox. Sözün
doğrusu, buna hələ hazır deyiləm. 57-58 yaşında gənc reyissor olmaq
gülməlidir. Amma nə olsun? Mən özümü bu işdə də
realizə etməyi arzulayıram. Kinoda
elə şeylər var ki, onları çox gözəl
bilirəm. Məsələn, kastinqi, kino
meydançasının, çəkilişin təşkilini
gözəl bacarıram. Bunun özü
böyük bir sənətdir. Əlbəttə,
müəllif olmaq başqa şeydir, amma müəllifin
ətrafındakı yaradıcı və təşkilatı
işi də gərək yüksək səviyyədə bacarasan.
Məsələn, Rüstəm
İbrahimbəyov məni "Köçərilər"
filminə dəvət edəndə orada yüksək bir
sistemlə - Hollivud sistemi ilə qarşılaşdım.
Hollivud film sisteminin necə təşkil
olunması, burada hansı kampanentlərin vacibliyini
öyrəndim. Bu, mənim
üçün böyük bir məktəb oldu. 200 nəfərlik böyük bir dəstə filmin
çəkilişi ilə məşğul idi. Düzünü deyim ki, orada özümü
itirmədim, yerimi tapdım. Onlar
hamısı məndən çox razı idilər. Arada maliyyə problemi ucbatından
çəkilişlərdə fasilə yarandı.
Çəkilişlər yenidən bərpa olunanda xaricdən
90 nəfər adam dəvət olundu. Onların sırasında mən də vardım.
Demək mən öz işimin
öhdəsindən gələ bilmişdim ki, yenidən
dəvət etmişdilər. Hətta
ikinci dəfə dəvət almağımı Rüstəm
İbrahimbəyovun özü də bilmirdi. O,
təsadüfən mənimlə çəkiliş
meydançasında görüşdü.
- Həmin nəhəng layihənin
kastinqində iştirak edərkən ürəyinizdən
"Kaş ki, bizdə də belə bir tarixi film
çəkiləydi" - arzusu keçdimi?
- Bizdə mütləq belə bir
layihə olmalıdır. İttifaq
respublikaları müstəqillik qazanan vaxtlarda demək olar ki,
hamısında kinostudiyalar ləğv olundu. Eyni hadisə Qazaxıstanda da baş vermişdi.
Amma Qazaxıstan bu mühüm layihə ilə
həm işçilər yetişdirdi, həm müasir texniki
avadanlıq əldə etdi, həm də Hollivudla
işləyəndən sonra onlar yeni bir üsul
gördülər. Bütün bunlar qazax filminin
inkişafına böyük təkan verdi.
Ona görə də onlar artıq hər il
10-15 film çəkirlər. Bunların
çoxu bahalı filmlərdir. Ona
görə də arzu edirəm ki, nə vaxtsa bizdə də
belə bir layihə olsun. Onu da deyim ki,
bütün bunları həyata keçirmək
üçün hər cür imkanımız var.
Sadəcə, Azərbaycan kinosunu ayağa qaldırmaq
üçün mühüm bir layihə lazımdır.
Onda yeni gənclər də, yeni üsul da
yetişər. Yaxşı ənənələri saxlamaq
şərtilə yeniliyə çatmaq lazımdır.
Çünki dünya qabağa gedir, biz bir balaca geridə
qalmışıq.
- Siz
Azərbaycanda çoxlu filmlərə çəkilmisiniz.
Sonuncu rolunuz - "Məhkumların cənnəti"ndəki
müstəntiq obrazınız sizin üçün yeni
iş idi, yoxsa sıradan olan obraz?
- Mənim
üçün hər yeni iş yeni bir pillə,
irəliyə doğru bir addımdır. İndiyə
qədər filmlərdə cürbəcür rollar
oynamışam, amma belə bir rolum olmamışdı.
Sözün doğrusu, oynamaq istəyirdim. Bu arzuma da
çatdım. Bəzən bizdə prokurorluq sahəsində
işləyənlərə bir qədər inamsız
yanaşırlar. Ancaq o sahədə də vicdanlı, namuslu,
öz işini bilən peşəkarlar çoxdur. Ancaq biz
heç vaxt belələrini göstərmirik.
Həmişə rüşvətxorları, insanları
incidənləri göz qabağına gətiririk. Ancaq
vicdanlı insanları da göstərmək lazımdır. Bu
filmdə belə bir obrazı yaratmaq imkanı var idi.
Mənə elə gəlir ki, normal alındı.
- Mənə
elə gəlir ki, "Görünən yola
bələdçi lazım olmadığı" kimi
kinomuzun bu günkü çətin vəziyyətinin də
dərinliyinə gedib söhbət açmağa o
qədər ehtiyac yoxdur. Bəs, oturduğunuz Teatr Xadimləri
İttifaqının sədr müavini
kürsüsündən bugünkü teatr
məkanımız necə görünür?
- Biz əsas
istiqaməti gənc nəslin yetişdirilməsinə
yönəltmişik. Sevindirici haldır ki,
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi bu işdə
bizimlə həmrəylir. Son 2 ildə keçirdiyimiz
festivalların hamısı gənclərlə
bağlıdır. Onların işləməsi
üçün hər cür şərait yaradırıq.
Burada Gənclər Yaradıcılıq Mərkəzi
təşkil etmişik. Gənclər bu mərkəzdə
müntəzəm tamaşalar hazırlayır, ustad
dərsləri keçirlər. Yalnız gənclərə
yol açmaq, şərait yaratmaq lazımdır.
- Bəs
İbRus və ÜNS teatrlarını
yaradıcılığınızın hansı
mərhələsi adlandırmaq olar - yenilik, yoxsa sıradan
olan iş?
- Sıradan olan iş deyil, yenilikdir. Çünki İbRus teatrı ilk şəxsi
teatrdır. Teatr təşkil etmək
və siması olan bir repertuar yaratmaq asan deyil. Bu teatrın yaranması üçün
Rüstəm İbrahimbəyova yaxından kömək
eləmişəm. Bu, çox
gözəl teatrdır. İndiyəcən
bu teatrın bir tamaşasından narazı gedən
tamaşaçı görməmişəm. Bu teatr MDB məkanında da öz yerini tapıb.
Bir çox festivallarda iştirak etmişik
və ən yaxşı bir teatr kimi qəbul olunmuşuq.
İbRus Teatrı mənim üçün
yüksək bir mərhələdir. ÜNS
Teatrı isə məni teatrda aktyor sənətimə
qaytardı. Bu teatrda çox gözəl
aura hökm sürür. Ən
əsası, bu teatrda çox gözəl, zərif və
incə duyğusu olan Nərgiz Paşayeva var. Nərgiz xanım bu teatrda öz
yaradıcılıq səhnəsini təşkil edir.
Dünyanın ən yaxşı nümunələrini
Azərbaycan teatrsevərləri üçün
gətirməyə çalışır. Bu il hətta
Nərgiz xanım öz yerli
yazıçılarımızdan da istifadə etdi. Elçin
və Maqsud İbrahimbəyovun yaradıcılığına
müraciət etdik.
İşıq ucu
- Aktyor
ömür boyu səhnəyə çıxır, rollara
çəkilir və ya reyissor kimi istədiyi tamaşaları
qurur. Maraqlıdır, onun sənətlə bağlı daha
hansı arzuları qalır?
- İnsanın
sənəti həmişə şəxsi həyatla
bərabər gedir. Hər iki tərəf qəlizdir, asan deyil. Amma mənim
üçün sənət həmişə birinci olub.
Bəlkə hardasa uşaqlarıma bir o
qədər diqqət yetirməmişəm. Amma
uşaqlarımla həmişə dost olmuşam. Onları özümdən nə balaca, nə də
ağılsız hesab etmişəm. Elə
adamlar var, keçmişi ilə, elələri də var ki,
indiki həyatı ilə fəxr edir. Mən
həmişə gələcəyimi axtarmışam. O
işıq ucu olmasa yaşaya bilmərəm. Həmişə
inanıram ki, ən yaxşı günlər hələ
qabaqdadır. Mən optimistəm. Keçmişimi də, indiki günümü də
görürəm. Arzu edərdim ki,
gələcəkdə bunların harmoniyası, sintezi
yaransın!
Kaspi.-2007.-7-9 iyul.-S.22-23.