Ucal A.
Aktyorun ən
böyük uğuru teatrı tamaşaçı
üçün doğma məkana çevirməkdir
O qeyri-adi bir aktyor olduğu kimi, həm də qeyri-adi bir
insandır
O, fərqlidir, öz
düşüncələri ilə fərqlidir. O,
fərqlidir, öz oyunu ilə fərqlidir. Fərqli olduğu
qədər də yenidir. Fərqli olduğu qədər
də müasirdir... Müsahibimiz istedadlı aktyor,
Beynəlxalq Teatr Festivalının laureatı Abbas
Qəhrəmanovdur.
- Sizcə, teatr nədir? İstər aktyor, istərsə
də tamaşaçı üçün...
- İlk növbədə, teatr mənim
üçün həyat tərzidir. Təbii ki, teatra ideya
kimi yanaşanlar var, teatra məbəd kimi yanaşanlar var.
Ancaq mənim üçün teatr həyatdır,
ünsiyyətdir, münasibətlərdir... Mənə
elə gəlir ki, içimdə daxili bir nəzarət var
və mən sevgimi, nifrətimi, qəzəbimi, bir
sözlə, həyatda nə baş verirsə, hamısını
teatr üçün, hansısa bir rol üçün
yığıram. Nə vaxt ki, teatr haqqında, rol haqqında
düşünürəm, özümü çox yaxşı
hiss edirəm, çox xoşbəxt hiss edirəm.
Bundan başqa, teatr mənim üçün təkcə rol
oynamaq deyil, həm də nəyisə sübut etməkdir.
Çünki bizim böyük mədəniyyətimiz var
və mən hiss edirəm ki, biz də bu
mədəniyyətin bir parçasıyıq. Ona görə
də biz öz işimizlə elə yüksək səviyyə
göstərə bilərik ki, dünyada Azərbaycanın
mədəniyyəti haqqında böyük fikirlər yaranar.
Tamaşaçıya gəlincə, əgər
mənim gördüyüm iş mənim üçün
maraqlıdırsa və mən, doğrudan da, bu işi
ürəkdən edirəmsə, üstəlik, bu
işimlə vacib məsələlərə toxunuramsa, sözsüz
ki, bu, tamaşaçı üçün də maraqlı
olmalıdır və o, öz həyatı ilə
mənim oynadığım rolu müqayisə etməlidir...
Tamaşaçı o rolda təkcə personajı yox, eyni
zamanda aktyoru da görməlidir. Çünki bu gün
müasir teatrda belədir ki, aktyor öz maskası qala-qala
obrazın xarakterini, energetikasını da tamaşaçıya
çatdırmalıdır... Təbii ki, belə olduqda
tamaşaçıda özünü kəşf etmək,
dərk etmək hissi də güclənir. Onda teatr da
tamaşaçı üçün əziz bir məkana,
doğma bir yerə çevrilir... Aktyorun ən böyük
uğuru teatrı tamaşaçı üçün
doğma məkana çevirməkdir.
- Sizin nəslin aktyorları sənətə böyük
ümidlərlə gəlmişdilər. Sonrakı
illərdə teatrda yaranan boşluq bu ümidləri
qırmadı ki?
- Bu, mənim ən ağrılı yerimdir. Məsələ
ondadır ki, biz sənətə gələndə
fikirləşmirdik ki, bizim üzərimizə hansısa bir
məsuliyyət qoyula bilər, hansısa bir vəzifə
qoyula bilər. Biz sadəcə olaraq, öz işimizi
görürdük. Həm də böyük maraqla,
böyük yanğı ilə... Ancaq sonra
dövr dəyişdi və məlum oldu ki, bu günün
teatrını biz qurmalıyıq, onun nəliyini,
necəliyini biz müəyyən etməliyik...
Əgər biz bu gün teatra münasibətin
dəyişməsini istəyiriksə, ilk növbədə,
struktur dəyişməlidir. Yeni struktur
yaranmalıdır. Bu, çox ağrılı
məsələdir. Düzdür, teatrda islahatlarla
bağlı müəyyən nəzəriyyələr var.
Ancaq bütün bunlar hələ ki istənilən
səviyyədə deyil.
Yeni struktur olmadığı üçün rejissor da öz
fikrini tam ifadə edə bilmir, bir aktyor kimi mən də
öz fikrimi tam ifadə edə bilmirəm və
istər-istəməz yaradıcılıq aktı baş
vermir. Yəni proses
adda-budda olur. Bu gün ola bilər ki,
sən yaxşı bir tamaşa oynayasan. Ancaq o da ola bilər ki, sən bir il, üç il,
beş il yaxşı bir tamaşaya yaxın düşə
bilməyəsən. Bəlkə də, bunun
üçün müəyyən vaxt lazımdır. Bəlkə də bunun üçün
məsələyə münasibət dəyişməlidir.
Yəni o adamlar ki, teatrın işini qururlar,
onlar ciddi fikirləşməlidirlər ki, teatr onlara nə
üçün lazımdır. Nə
qədər ki, bu məsələlər həll olunmur, bizdə
teatr istənilən səviyyədə olmayacaq. Və bu gün teatrda müşahidə edilən
durğunluq da davam edəcək.
O ki qaldı bizim nəslə, bizim nəsil o biri
nəsillərdən fərqli olaraq, keçid
dövrünə düşdü. Halbuki
bizdən əvvəlkilər tamam başqa bir mühitdə
yaşayırdılar. Baxmayaraq ki, sovet
dövrü idi. Baxmayaraq ki, onların azadlığı
bizdən də az idi. Ancaq
onlara tələbat həddindən artıq çox idi. Onda teatr təbliğat maşını kimi
hökumətə çox lazım idi. Təbii
ki, bu tələbatdan müəyyən məsuliyyət də
doğurdu. İndi isə o tələbat
yoxdur, o məsuliyyət yoxdur. Ona görə də biz
qurbanlıq da ola bilərik, bu
vəziyyətdən alnıaçıq da çıxa
bilərik...
Mənə gəlincə, mən çalışıram ki,
heç olmasa, gördüyüm işlə mənə baxan
tamaşaçıya, teatra yeni gələn nəslə
nə isə bir yenilik, bir müasirlik, bir aktuallıq hissini
aşılayım. Heç olmasa, bunu edə bilim, heç
olmasa, buna gücüm çatsın...
- Bu gün
teatrımızı necə görürsünüz?
- Bu gün teatr sönükdür. Daxili
energetikası zəifdir. Yaxşı tamaşalar var.
Ancaq ümumi hadisəyə çevriləcək,
müəyyən tamaşaçı axınına
səbəb ola biləcək tamaşalar
yoxdur. Yenə də məsələ struktur
dəyişikliyinə gəlib çıxır.
Yəni struktur dəyişməlidir ki, teatr yenidən
dirçəlsin və tamaşaçını yeni
səviyyədə özünə cəlb edə bilsin...
Bir də mən düşünürəm ki, aktyora ad yox,
iş lazımdır. Təbii ki, bütün
bunları birdən-birə yığışdırmaq olmaz.
Elə struktur yaratmaq lazımdır ki, aktyor ada
yox, işə can atsın. Adının
yox, işinin nəticəsini görə bilsin.
- Aktyor, rejissor,
dramaturq... Sizcə, yaxşı tamaşa
üçün bu amillər kifayətdir, yoxsa başqa
amillər də lazımdır?
- Təbii ki, yaxşı tamaşa üçün əsas bu
üç amildir. Dramaturq yazır, rejissor
səhnəyə qoyur, aktyor oynayır. Əgər
bunlardan hansındasa bir “zədə” varsa, onda tamaşa
yaxşı alınmır. Bir də bu gün
yaxşı tamaşa üçün eksperimentlərə
ehtiyac var. Elə bir eksperimentlərə ki, aktyorlar da,
rejissorlar da öz peşəkarlıqlarını
göstərə bilsinlər. Daha
çevik, daha dinamik, daha keyfiyyətli tamaşalar ortaya qoya
bilsinlər.
-
Abbas Qəhrəmanov özündən razıdırmı? İstər bir insan kimi, istərsə
də bir aktyor kimi...
- Mən daha çox
razılıqdan yox, məmnunluqdan danışa bilərəm. Əlbəttə,
uğurlu bir rol olanda və ya uğurlu bir tamaşa olanda
müəyyən məmnunluq hissi əmələ gəlir.
Onda mən mümkün qədər bu
hissdən qaçmağa çalışıram. Çalışıram ki, arxayınlıq
əmələ gəlməsin. Çalışıram
ki, öz-özümü təkrar etmək ehtiyacı
yaranmasın...
Əgər razılıqdan söhbət gedirsə, bircə
ondan razıyam ki, hələ ki bu yolu gedə bilirəm,
hələ ki ruhdan düşməmişəm, hələ ki
arxayınlaşmamışam...
Həyatda isə özümdən razı deyiləm. Ona
görə razı deyiləm ki, bir az
acıdiləm, bir az hövsələsizəm, hərdən
xırda şeylərə fikir verirəm. Stanislavski
deyir ki, aktyorlar uşaqdırlar, ancaq cığal
uşaqdırlar. Yəni aktyorlar
cığal olurlar, şıltaq olurlar, əsəbi olurlar.
Ancaq bu cığallıq da, bu
şıltaqlıq da, bu əsəb də bombaya
çevrilmir, partlayış törətmir. Mənə
elə gəlir buna dözmək olar...
Bir də hər şeyə ideal yanaşmaq istəyim,
düzgün, təmiz olmaq istəyim insanlarla
münasibətimi bir az
çətinləşdirir. Bəlkə də, mən
bütün münasibətlərimi teatr ətrafında
qurduğum üçün, yaradıcılıq
ətrafında qurduğum üçün çox insanlarla o
qədər də yaxın ola bilmirəm. Təbii ki, mən bununla yeni bir fəlsəfə
qurmaq istəmirəm. Sadəcə olaraq, hansı iş
mənə zövq verirsə, mən o işlə məşğul
olmaq istəyirəm, hansı insanı özümə
yaxın görürəmsə, mən o insanla yaxın olmaq
istəyirəm, hansı fikir məni razı salırsa,
mən o fikri qəbul etmək istəyirəm. Bu
daha çox mənim intelektimlə bağlıdır.
Bir də səhnədə bütün
gücünü qoyursan, ancaq evə gəlirsən,
görürsən ki, hər şey o səviyyədə deyil.
Daxilən küsürsən. Hətta
haradasa özünü bədbəxt hiss edirsən ki,
kimisə xoşbəxt edə bilmirsən, kiməsə insan
kimi münasibət göstərə bilmirsən.
- Bir az da kino fəaliyyətiniz barədə...
- Son
illər, Allaha şükür, kinoda rollarım var,
çəkilə bilirəm. Yəni öz sevimli
işimlə məşğul ola
bilirəm. Məsələn, bu il
üç filmə çəkilmişəm. Birincisi,
Oqtay Mirqasımovun “Necəsən, mənim mələyim?”
filmidir. Orada məsciddə yaşayan bir
insanı oynayıram. Ancaq o insan molla deyil,
bağbandır. Çox maraqlı roldur.
Bir də mən çox xoşbəxtəm ki,
bu filmlə Oqtay müəllim kimi bir rejissoru, bir insanı
yenidən kəşf elədim. İkincisi,
Rövşən Almuradovun “Cavad xan”ında erməni
keşişi roludur. O da özünə görə
maraqlı roldur. Maraqlı da iş gedir. Üçüncüsü
isə, televiziya filmidir. Məhərrəm
Bədirzadənin “Qunun sonuncu rəqsi”... Orada da
erməni dəstəsinin başçısını
oynayıram. Çəkilişlər
qurtarıb. İnşallah, bu yaxınlarda
efirə getməlidir. Ümumiyyətlə,
kino xüsusi bir aləmdir. Orada
tamaşaçı ilə yaxın olmaq imkanı daha
çoxdur. Orada oyun tərzi daha çox hiss olunur.
- Son illər dublyaj
sənətində müəyyən
irəliləyişlər var. Sizcə aktyorluqda dublyajın
yeri nə qədərdir?
- Təbii ki,
dublyaja teatr səviyyəsində, kino səviyyəsində
baxmaq olmaz. Aktyor sənətində
danışıq sənətinin xüsusi bir yeri var. Dublyaj
sənəti də haradasa bunun bir qoludur. Ümumiyyətlə,
dublyaj sənəti müasir sənətdir. 20-ci əsrin sənətidir. Ancaq
nə qədər müasir olsa da, aktyorluqda, aktyor
sənətində yeri böyükdür. Açığını deyim ki, mən dublyajdan
zövq alıram. Bilmirəm
tamaşaçılar nə fikirdədirlər? Ancaq dublyaj mənim üçün böyük
zövqdür. Üç-dörd ildir ki,
dublyaja gedirəm, ancaq hər dəfə də yeni bir şey
öyrənirəm.
- Gələcək
planlarınız və ya Abbas Qəhrəmanov bu gün nə
ilə məşğuldur?
- Əslində aktyorun plan qurmağı bir az
absurddur. Aktyor plan haqqında yox, rol haqqında
düşünməlidir. Bu baxımdan mənim
bir planım var (bu, eyni zamanda mənim arzumdur), o da
yaxşı rol, yaxşı rol, yenə də yaxşı
roldur.
Zaman.- 2007.- 26-27 iyul.- S. 13.