Əhmədov Ə.
Ermənilər
Laçındakı türk-islam abidələrini heç
zaman özününküləşdirə
bilməyəcək
Yazdıqlarımızın
əks-sədası
Çünki beynəlxalq aləmdə erməni və
türk mədəniyyətlərinin fərqini çox
yaxşı bilirlər
Hörmətli redaksiya! “Xalq qəzeti”nin 24 iyun 2007-ci il tarixli
sayında (nömrə 137) qəzetin əməkdaşı
İlham Abbasovun Türkiyədə çıxan “Zaman”
qəzetinin redaktoru Səlahəddin Seviyə istinadən
hazırladığı “Dağlıq Qarabağ
erməniləri yalnız diasporun köməyi ilə
yaşayır” məqaləsini böyük ürək
ağrısı ilə oxudum. Laçın, Şuşa,
və Xankəndidə olmuş türkiyəli jurnalistin
qələmə aldığı faktların hər biri
tükürpədici olsa da, orada bizim üçün
böyük ümidverici bir məqamın olduğunu da
gördüm. Məqalədə göstərilir ki,
Dağlıq Qarabağda fəaliyyət göstərən
QHT-lərdən birinin sədri Avropa Birliyinə getmək
üçün Brüsseldən viza-dəvətnamə
göndərilməsini xahiş edib. AB rəsmiləri isə
dəvətnaməni Xankəndiyə deyil, Bakıya
göndəriblər. Yəni Avropanın ən hörmətli
beynəlxalq təşkilatı olan AB Dağlıq
Qarabağın Azərbaycan ərazisi olduğunu
növbəti dəfə təsdiq edib. Amma...
Səlahəddin Sevi Dağlıq Qarabağda və
işğal olunmuş digər ərazilərdə
azərbaycanlılara aid nə varsa, hamısının
dağıdıldığını, yandırıldığını
yazır: “Yol üstündə rastlaşdığımız
ilk azərbaycanlı kəndi Zabuxda ermənilər
yaşayırlar. Aralarında Gürcüstandan
köçürülən erməni ailələri də
var. Kənd dağıdılmış
vəziyyətdədir. Bəzi evlərin arasına sıra
ilə düzülmüş arı yeşikləri burada
həyat olduğunu göstərir.
Laçın şəhərində də vəziyyət
təxminən eynidir. Şəhər yandırılıb,
dağıdılıb. Orda-burda görünən tank və
hərbi maşın yanıqlarından başqa
azərbaycanlılardan heç bir iz qalmayıb. Laçın
bölgənin önəmli mərkəzlərindən
olduğu üçün başda poçt binası, muzey,
kinoteatr olmaqla şəhərin iqtisadi və sosial
ünvanları tamamilə yandırılmış,
dağıdılmış vəziyyətdədir... Burada
yerli əhalidən heç bir iz qoymamağa
çalışırlar. Camaatın evləri də ya
dağıdılıb, ya da ermənilərin
istifadəsindədir". Diqqət yetirin, ermənilər
burada yerli əhalidən — yəni bizdən, azəri
türklərindən heç bir iz qoymamağa
çalışırlar. Dünya dövlətləri və
beynəlxalq təşkilatlar isə bu vandalizmə son qoymaq
əvəzinə “Dağlıq Qarabağ və
ermənilər tərəfindən işğal edilmiş
digər ərazilər Azərbaycanın tərkib hissəsidir”
— bəyanatını dönə-dönə təkrar
etməklə məşğuldurlar.
Biz laçınlılar isə dövlətimizin,
xüsusən, Azərbaycan Prezidenti, Ali Baş Komandan İlham
Əliyevin yeritdiyi ardıcıl və prinsipial siyasətin
nəticəsində yenidən Laçına
qayıdacağımıza, erməni tapdağında olan yurd
yerlərimizdəki tarixi və mədəni
abidələrmmizə yenidən sahib
çıxacağımıza tamamilə əminik. O
yerlərdə xalqımızın min illərlə tarixini
yaşadan yüzlərlə abidə mövcuddur. Erməni
işğalına qədər təkcə Azərbaycanın
deyil, bütövlükdə SSRİ-nin tarixi, mədəni
abidələr siyahısında mühüm yer tutan məscid,
məbəd, gümbəz, tağlı körpü, saray,
qəsr, yaşayış binaları, tarixi
şəxsiyyətlərin məzarları və digər
memarlıq nümunələri bu gün ya tar-mar edilir, ya da
erməniləşdirilərək təhqir olunur. Qarabağa
və ətraf rayonlara son iki əsrdə gəlmiş
erməniləri qorxuya salan buradakı türk-azəri
memarlıq nümunələrinin qədimliyidir.
Məsələn, Kosalar kəndindəki Ağoğlan qəsri,
Qarıqışlaq kəndindəki Dəmirovlupir
məbədi və Pircan kəndindəki Gavur qalası
doqquzuncu əsrdə, Cicimli kəndindəki Məlik
Əjdər türbəsi on dördüncü əsrdə,
Mirik və Sadınlar kəndləri arasındakı qədim
qala və Güləbird kəndindəki türbə isə
on beşinci əsrdə tikilmişdir. Zabuxdakı
Sümüklü qəbiristanlığı isə on
altıncı əsrə aiddir. Bəylik kəndindəki
(Həkəri çayı üzərində) körpü
və Soltanlar kəndindəki Həmzə Soltan
Sarayının hətta təkcə əsri deyil, ili də
məlumdur — 1761-ci il.
Mən burada bir məsələni xüsusilə qeyd etmək
istəyirəm. Belə ki, ermənilər regionun bütün
ölkələrində olan tarixi abidələri öz
adlarına çıxdıqları kimi (onların
xəstə təxəyyülünə görə
Türkiyə, İran, İraq, Gürcüstan və
eləcə də Azərbaycan ərazisindəki bütün
tarixi abidələrin müəllifi bilavasitə
ermənilərdir) Laçındakı abidələrə
də həyasızcasına “müəlliflik edirlər”.
Halbuki, təkcə Azərbaycan alimləri deyil, eləcə
də bütün dünya alimləri sübut ediblər ki, bu
ərazidəki islamaqədərki abidələr
eramızın IV-VII əsrlərinə qədər Arazın
şimal hissəsini əhatə edən qədim albanlara
məxsusdur. Qeyd edilməli ikinci məqam ondan ibarətdir ki,
ermənilər Azərbaycanın tarixi-memarlıq və
mədəniyyət abidələrini
özününküləşdirməyə
ərazilərimiz işğal ediləndən sonra
başlamayıblar. Bu proses sovet dövründə
böyük xəyanətkarlıqla davam etdirilib. Mənim
yaxşı yadımdadır. 1984-cü ildə rayonun
İpək kəndində qəribə geoloji süxurların
üzə çıxması (torpaq aşınması
nəticəsində) SSRİ alimlərinin marağına
səbəb olmuşdu. Üzə çıxan süxurlar tam
təbii olduğuna görə qətiyyən arxeoloji
əhəmiyyət daşımırdı. Ona görə
də SSRİ alimləri Laçındakı qeyri-adi
İpək süxurlarına (süxurlar işığın
düşdüyü bucaq altında ipək kimi
parıldayırdı) beynəlxalq diqqət
yönəltmək məqsədi ilə ABŞ, Kanada, Fransa,
Yaponiya, İtaliya, Hindistan və digər ölkələrdən
təcrübəli geoloqları Azərbaycana dəvət
etmişdilər. Diqqət edin, geoloqları. O zaman Sarıbaba
dağının arxasındakı İpək
süxurlarını “tədqiq etmək” üçün
Fransa, İtaliya və Kanadadan erməni arxeoloqları
gəlmişdilər. Əlbəttə, bu elmi ekspedisiyanın
məqsədini hamıdan yaxşı bilən rəsmi Moskva
geoloji süxurlara baxmaq üçün erməni arxeoloqunun
gəlməsinin qarşısını ala bilərdi. Amma
almamışdılar və həmin ermənilər
Laçındakı (əlbəttə, həm də başqa
bölgələrdəki) alban abidələrini erməni abidəsi
kimi qələmə vermək üçün çox
böyük şans əldə etmişdilər.
Bütün bunlar dünyanın hər yerində hamıya
gün kimi aydın olan erməni məkrinin və
xəyanətkarlığının bariz nümunəsidir.
Ancaq heç bir məkr və xəyanət həqiqətin
qarşısını uzun müddət ala bilmir. Üstəlik
Azərbaycanın qeyrətli ziyalılarının erməni
saxtakarlığının üstünü açmaq,
onları ifşa etmək istiqamətində həyata
keçirdiyi tədbirlər də öz müsbət
nəticəsini verəcəkdir. Bu yazıda söhbət
konkret olaraq Laçın abidələrindən getdiyinə
görə qeyd etdiyim qeyrətli ziyalılarımızdan
birinin — uzun müddət Azərbaycan Respublikası Tarix və
Mədəniyyət Abidələrinin Mühafizəsi
Cəmiyyətinin Laçın rayonu üzrə məsul
katibi işləmiş Faiq İsmayılovun bir kitabını
yada salmaq istəyirəm. Belə ki, onun 1985-2002-ci
illərdə topladığı materiallar əsasında
tərtib etdiyi “Tarixin faciəsi: Laçın” adlı
Azərbaycan və ingilis dillərində işıq
üzü görən kitabında mühüm tarixi
əhəmiyyətə malik 33 abidə haqqında məlumat,
onların tikilmə tarixi, yerləşdiyi ərazi və
şəkilləri verilmişdir. Bir daha qeyd edim ki, bu 33 abidə
ancaq Laçın rayonunun ərazisindədir. Ancaq bizim
işğal olunmuş torpaqlarımız ölkə
ərazisinin 20 faizini təşkil edir. Yəni
düşmən tapdağında qalan, ermənilər
tərəfindən məhv edilən tarixi abidələrimiz
yüzlərlədir. Yeri gəlmişkən Faiq İsmayılov
Laçın sakinləri adından YUNESKO-ya göndərdiyi
müraciətdə rayondakı abidələrin tam
siyahısını da göstərmişdi.
Sonda bir daha qeyd edirəm ki, mən bu sətirləri “Xalq
qəzeti”nin qardaş Türkiyədə çıxan “Zaman”
qəzetinə istinadən hazırladığı məlum
materialı oxuduqdan sonra qələmə aldım. Əsas
məqsədim odur ki, tarixin bütün
haqsızlıqlarına baxmayaraq, Laçına
qayıdacağımız barədə deyilənlərin
həqiqiliyinə bütün laçınlılar əmin
olsunlar. Eyni zamanda, abidələrimizin
erməniləşdirilməsi də uzun müddət davam edə
bilməz. Çünki dünya alimləri erməni
abidələri ilə türk abidələrinin fərqini
çox yaxşı bilirlər.
Hörmətli oxuculara Laçın abidələrindən bir
neçəsinin şəklini təqdim etmək istərdim.
Şəkildə: 1. Laçında qeydə alınan bu daş abidələr
İçərişəhərdə, Ərdəbildə, Şamaxıda
və Naxçıvanda
tapılan abidələrlə
tamamilə eynidir.
2. Soltanlar (Hüsülü)
kəndindəki Həmzə
Soltan sarayı (18-ci əsr).
3. Minkənd çayı
üzərindəki ikitağlı
körpü uzaqdan Xudafərini andırır.
4. Seyidlər kəndindəki
birtağlı körpünün
dörd-beş əsr
əvvəlki texnologiyalar
əsasında tikildiyinə
inanmaq çətindir.
Xalq qəzeti.- 2007.- 1
iyul.- S. 6.